Lille turbo? Hvilke biler? {{forumTopicSubject}}
Davs
Jeg har en plan om at bygge en turbo på min mc, da der er nogle afsluttende uger på første semester(maskinmester), hvor der er frit værksted.
Jeg har en 500cc maskine med fyrstelige 33hk udroslet. Som i kan forestille jer, så er det ikke en stor turbo jeg skal bruge, men jeg kender intet til biler, så aner ikke hvad jeg skal kigge efter.
Det ville være lækkert hvis i kunne nævne nogle biler med små motorer, som er med turbo. Det vil gøre det lettere at søge efter en passende turbo, eventuelt hoppe forbi en skrothandler og kigge. "Small Turbo" giver ikke meget på google.
Manifolder, karburatormodifikationer osv osv laver jeg selv
På forhån mange tak
PS. Planen er IKKE at lave en vild motor ud af det. Det er kun for spas skyld. Jeg er mere end rigeligt tilfreds med 5-15hk mere, givet at jeg altså får det til at spille
jun 2007
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 7 Emner: 69 Svar: 929
jul 2003
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 47 Svar: 3.494
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 46 Biler: 1 Emner: 162 Svar: 1.829
okt 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
#2 Ja det er jo det, men det er jo også modelnavne på den slags biler, som jeg leder efter. Har jeg modelnavnene til den salgs modeller, så har jeg noget mere at søge efter
okt 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
jan 2004
Følger: 42 Følgere: 41 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 556
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 46 Biler: 1 Emner: 162 Svar: 1.829
Jeg tror de holder fint til det, men har ingen erfaringer med dem selv.
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 46 Biler: 1 Emner: 162 Svar: 1.829
Turbo huset er lavet i ét stykke med manifolden på de smart fortwo turbo, ellers ville det være et godt bud.
aug 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 40 Svar: 608
Så kunne et bud også være en Lupo turbo måske, sådan en 3L. Men ved ikke hvor stor den er i forhold til sådan en T15 der også bliver henvist til.
Men lyder som et spændende projekt
sep 2003
Følger: 66 Følgere: 83 Biler: 10 Emner: 57 Svar: 1.627
Hvis du er interesseret, kan jeg fanges på 22994248
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.785
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.597
Bare nysgerrig
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.597
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.597
okt 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
RHB31 - 1.500kr og opefter(Antager dem til 1.500kr er kopirer)
Turbo fra en Fiat 1.3 JTD motor - Omkring 2.000kr ny
Turbo fra en Smart 0.8 CDI - Omkring 2.000kr og opefter ny
T15/GT15 / omkring 1200kr
Det er alle nypriser. Hva siger i? Hvad ville i vælge?
#12
En 78' Yamaha SR500. 1 cylinder 500cc. Jeg er klar over at 1 cylinder ikke er ideelt til turbo, men igen så søger jeg ikke vild performance og jeg kan nok udjævne flow "pulsen" lidt med et lidt kreativt udstødningsrør
okt 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
#14
SR500 er en udmærket maskine, men hvis man vil have maximum power til det gamle lille kørekort(34hk), så er det ikke den man skal købe. De fleste vil nok syntes at 1 cylinder er ganske sløvt og man siger at en SR500 ikke ydede over 25hk på hjulet selv fra ny af. Men jeg er ligeglad med hestekræfter. Jeg forelskede mig bare i den SR + den er meget simpel at rode med, hvilket er vigtigt da det er min hverdagsmaskine
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.597
okt 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
Og ja SR500 koster en formue, hvis man vil have en i god stand. Jeg måtte til Tyskland for at finde mig og måtte stadigvæk smide 20.000kr efter den
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.597
Det er jo fuldstændig vanvittigt!
Hun kører på en Dorton 250 kineser dingeling, så alt ville være en forbedring, også en grim Suzuki
okt 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
Men hvis i ikke er bange for lidt ældre maskiner, så er der jo altså mange andre billige alternativer. Z400, GT250, RD250, CB350 Four. Især den 350 Four syntes jeg er en fantastisk flot maskine og ganske speciel med kun 350cc fordelt ud over 4 cylindere. Fantastisk lyd med den rigtige udstødning. Jeg var lige ved at købe sådan en i stedet for en SR500
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.597
Man kan feks få en Honda VFR400 for 15.000kr.
Ja en cb350 har en lækker lyd og motorgang, jeg havde selv en 400 four i gamle dage, og da jeg senere købte en cb900 købte min kammerat en 400 four, og vi kørte til Italien sammen, det klarede den fint den gamle 400
Min første mc fik jeg da jeg var 16 år og det var en Gt250
Det var billigere at blive stoppet uden kørekort end det var at blive knaldet på en ulovlig knallert hvor de så også tog delene
Men vi vil helst undgå gamle 2 taktere
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Motoren er på 999ccm tror jeg nok. Så turboen er nok ikke så stor .
Jeg ved godt bilen er relativt ny. Men der skal nok være nogen der er kørt galt .
okt 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
Dvs 48hk(afledt af max 96hk) som 20 årig og først ubegrænset som 24 årig, medmindre man har 2 års erfaring med det gamle lille kort(34hk) eller det nye mellem kort A2(48hk) OG man er mindst 22 år gammel.
Jeg er selv i samme situation, så kender udmærket reglerne. Det er desuden oppe næsten dagligt ind på MCG og svaret er altid det samme(ovenstående).
Og ja selvfølgelig kan motoren dø af det og selvfølgelig giver det absolut ingen mening at tryklade den, da det ville være meget nemmere og billigere bare at købe en eller anden motorcykel med flere hestekræfter fra fabrikken af.
Men som jeg nævnte i starten af tråden her, så er målet IKKE at lave en hårdtpumpet motor ud af det. Jeg er sikker på at hvis den bare får max tryk, så skal den da nok smide 60-70hk i et kort øjeblik, inden den dør.
Men jeg er ikke interesseret i hestekræfter. Jeg ønsker bare at montere en turbo for øvelsens skyld og så bare se en lille forøgning i hestekræfter som bekræftelse på at jeg har gjort det rigtigt. Måske 5-10hk og det burde en grov enduro motor som den her sku nok kunne holde til
Således at jeg kan gå hen til en GSX600F ejer, som kører sin motorcykel til værksted hvis han bare skal så meget som have indstillet ventiler, og sige til ham at JEG har bygget et turbosystem op fra bunden og monteret det med succes på en motorcykel, som ikke er designet til det. Det er meget vigtigere for mig end hestekræfter
Går den i stykker, så fikser jeg den bare
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.597
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Brug den.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
Den er dog til ~100-200ccm umiddelbart
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.597
okt 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
Og jo hvis det er en lille nok turbo, så skulle det ikke være et problem. Jeg piller naturligvis original luftfilteret og batteriet ud, så der er plads. Så skal jeg bare lige have lavet et nyt luftfilter.
Angående rørføring, så er det bare et spørgsmål om at føre røret ind til turboen igennem den ene side og ud til en lyddæmper igennem den anden. Sideskjoldene kommer til at dække selve turboen. Det skal nok være muligt
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 628
Der findes masser af turbo projekter på siden.
jan 2003
Følger: 98 Følgere: 97 Biler: 6 Emner: 53 Svar: 1.542
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
okt 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
Problemet med at kigge på turbomotorcykler på motorcykelgalleri, hvor jeg nu ellers også er sådan semi-aktiv, er at motorcyklerne er motorcykler med dobbelt eller tredobbelt så mange hestekræfter som min, så det er typisk nogle lidt større turboer de bruger end dem jeg kigger på. Plus at jeg ikke kan tilbyde en turbo vandkøling, ligesom de som oftest kan
Men jeg takker meget for jeres hjælp. Det blev til mange flere svar end jeg først havde håbet på
jun 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 28
Lille turbo? Hvilke biler?