1.501 visninger
|
Oprettet:
Motor skift lovligt e30 {{forumTopicSubject}}
Hej bg.
Har kigget på en bmw e30 cab 325. Hvor der er blevet lagt en anden motor i som er m50b28 med 25 indsugning.
Mit spørgsmål er så hvor mange hk har den motor og kan den synes med den motor i?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Men svaret er ja den kan godt synes. Din 325 har originalt 171 hk og du må øge lovligt med 20%. 171 + 20% er 205 så den er god nok så længe du holder dig under de 205hk. Så vidt jeg husker har sådan en m52b28 omkring 190hk ?
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 110 Svar: 228
apr 2006
Følger: 137 Følgere: 128 Biler: 9 Emner: 75 Svar: 467
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 110 Svar: 228
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 110 Svar: 228
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 110 Svar: 228
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
http://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_1_8_3.htm
Du skal bladre ned til afsnittet om motorskift og motortuning.
vejledning om syn af køretøjer (se side 265)
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/626278A5B54143B1BC848F3D7269A4A4.ashx
Det her emne har været diskuteret til hudløshed, også her på BG. Så søg på 20% reglen i forum, eller ring til din synshal.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
maj 2014
Følger: 26 Følgere: 19 Svar: 212
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 110 Svar: 228
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 110 Svar: 228
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 110 Svar: 228
og mange Tak for linket!
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Jeg har synet omkring 30 biler der alle har været tunet eller med ombyttet motor, og jeg har udnyttet 20% reglen til det fulde. Jeg er ligeglad med hvad andre mener, jeg ved hvordan reglerne er, og det nærværende spørgsmål omkring E30´eren er ikke noget problem.
Det kræver ikke typegodkendelse da man kan montere motoren op med originale bmw stumper.
Deutsche, det undrer mig voldsomt at du henviser til forsiden hvor de links jeg har lagt ind ligger som underpunkter, og at du iøvrigt slet overhovedet ikke forholder dig til de links jeg har smidt ? Det er samme hjemmeside.. Har du overhovedet kigget ?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Det du skriver er 100% korrekt men det udelukker ikke at tuning op til 20% af det originale er helt og aldeles lovligt. Selvfølgelig skal alt dokumenteres og synes. Det betyder at på M52 motoren skal synshallen have dokumentation for hvilken motor det er (typisk et nummer på motoren) samt et datablad der viser (eksempelvis fra BMW) hvor mange hk M52 motoren har. Og så er den sådan set ikke længere..
Du har ikke svaret på om du har læst de sider jeg linker til, for i så fald vil jeg da meget gerne have en forklaring på hvad det så er der står ?
Mathias C -> som sagt, er jeg 100% af den overbevisning at den sagtens kan synes. Men hvis du vil være 100% sikker selv vil jeg anbefale dig at ringe til trafikstyrelsen da det er dem (og kun dem) der udstikker reglerne for hvad der er lovligt på en bil og ikke lovligt.
Man kan i visse tilfælde risikere at ryge ud i noget med identitetsskifte. Det betyder at hvis du har en E30 320i og den har samme størrelse bremser og øvrigt udstyr som en E30 323i og du lægger en 323i motor i, så kan det faktisk udløse ny afgift også selvom effektforøgelsen ligger under 20%. Men da den 325´er du har kig på aldrig er født med den motor der ligger i vil der ikke være tale om identitetsskifte.
Held og lykke med bilkøbet
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 110 Svar: 228
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 110 Svar: 228
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
20% reglen beregnes ud fra den største model der er såfremt sikkerhedsudstyret (bremser især) er identisk. Et rigtig godt eksempel er en Opel Manta B 1,8GT. Den er udstykket med en bovlam 90hk 1,8 motor, men bremse og sikkerhedsmæssigt er den 100% identisk med en Opel Manta 2,0GTE. Det betyder at 2,0GTE´eren kan ligge til grund for beregningen af de 20% effektforøgelse hvilket betyder at den hedder 110hk + 20% istedet for de 90hk + 20%.
Jeg har det på skrift fra trafikstyrelsens juridiske afdeling og brugte denne regel da jeg synede min VW Derby med en 1,3 motor fra en Polo fra 92´ der havde en del flere hk end den originale 1,1 med 45hk
Ret fedt egentligt.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Deutsche-> jeg linker her til den aktuelle side på trafikstyrelsens hjemmeside, jeg går ud fra vi kan blive enige om at der her er tale om den aktuelle for du linker til den samme selv ?
På siden står der følgende:
Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf).
Når man følger linket og finder kapitel 7.06.01 står der :
Ved konstruktive ændringer skal det dokumenteres, at luftforureningsbestemmelserne
overholdes, herunder evt. kalibrering af OBD-system. For biler omfattet
af grøn ejerafgift skal der foreligge dokumentation for brændstofforbrug.
Derudover er der for effektforøgelse over 20% yderligere krav om dokumentation
for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt køretøjets egnethed for effektforøgelsen.
-Det betyder at ved effektforøgelse under 20% er der ikke krav om yderligere dokumentation. Og i dette tilfælde med en gammel øse fra 80´erne skal der ikke programmeres ODB systemer, eller laves om på grøn afgift da den kører på vægtafgift.
Går du tilbage igen, stadig til samme side hos trafikstyrelsen som du linker til står der aller nederst:
Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.
Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig.
Det betyder i praksis at så længe du er under 20% effektforøgelse skal du ikke fremstille dokumentation om at bilen kan holde til den nye motor / tuning. Man går simpelthen ud fra at alle biler er bygget således at det er forsvarligt at øge effekten med 20%.
Jeg forstår ikke hvad problemet er andet end du er meget stædig Deutsche, og så har du skyklapper på for hårdt.
Men kan du have en rigtig god weekend det til trods, og så håber jeg du har tid til at læse det materiale igennem som du selv linker til. Det kunne også være superfedt hvis du prøvede at ringe til trafikstyrelsen så skal de nok forklare dig hvordan det hænger sammen.
Det sjove ved vores lille debat her er at vi begge har ret. Det du skriver og linker til udelukker nemlig ikke 20% reglen, og jeg tror det er et spørgsmål om man kan finde ud af at læse lovtekster. Lovtekster er indrettet på den måde at hvis der ikke står noget om det, så er det lovligt.
Motor skift lovligt e30