{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motor skift lovligt e30
  • #1   14. jan 2015 Det er nok en M52B28 da M50 ikke findes som en 2,8´er.

Men svaret er ja den kan godt synes. Din 325 har originalt 171 hk og du må øge lovligt med 20%. 171 + 20% er 205 så den er god nok så længe du holder dig under de 205hk. Så vidt jeg husker har sådan en m52b28 omkring 190hk ?

• #2   14. jan 2015 Super mange Tak!;)

• #3   14. jan 2015 En m52b28 har 193 hk, så det skulle ikk være noget problem hvis den cabriolet virkelig er en 325er..

• #4   14. jan 2015 Det er det. har set registrerings papirerne smiley

• #5   14. jan 2015 Jamen så ligger den lige til højrebenet smiley

• #6   14. jan 2015 Jep! jeg siger mange Tak for de hurtige svar smiley

• #9   14. jan 2015 Det står jo ikke noget om den ikke kan synes med den i, da den ikke overskrider de 20% jo. og hvis den kan overholde de regler med fx forurening så er det vel i orden?

• #11   14. jan 2015 Deutsche -> du har fuldstændig ret i at bilen skal fremstilles til syn. Men der er stor forskel på det du henviser til som er SKAT´s 20% regel og det der er 20% reglen omkring effektforøgelse iht detailforeskifter for motorkøretøjer.

http://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_1_8_3.htm

Du skal bladre ned til afsnittet om motorskift og motortuning.

vejledning om syn af køretøjer (se side 265)

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/626278A5B54143B1BC848F3D7269A4A4.ashx

Det her emne har været diskuteret til hudløshed, også her på BG. Så søg på 20% reglen i forum, eller ring til din synshal.

• #12   14. jan 2015 Ud over 20% reglen skal bilen også overholde gældende regler omkring støj og forurening, men det gider jeg slet ikke at gå ind i når der er tale om en gammel E30 der får en motor der er 20 år nyere, en M52 forurener absolut mindre end den originale, ligesom støj også er ret lempeligt på en gammel E30. Igen den støjer ikke mere med en nyere motor.

• #14   15. jan 2015 Ring og spørg synsmanden.

• Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    maj 2014

Følger: 26 Følgere: 19 Svar: 212
    #15   15. jan 2015 I skal lige huske på at en E30 ikke er typegodkendt med en M52B28, hvorfor det kræver papirer fra BMW smiley

• #17   15. jan 2015 rolig mester smart! Vi kan da godt tale ordentlig!

• #18   15. jan 2015 men den blev synet med den.motor i år 2013 og kan se den regel kom i 2014 d 1 april?

• #20   15. jan 2015 Det kan da godt være den har været oppe flere gange og det irritere dig. så må man lade være med at svarer eller skrive ordentligt.
    og mange Tak for linket! smiley

• #21   15. jan 2015 Deutsche, jeg syntes også du skal prøve at holde denne tråd på en nogenlunde voksent niveau, der er ingen grund til at kalde andre navne.

Jeg har synet omkring 30 biler der alle har været tunet eller med ombyttet motor, og jeg har udnyttet 20% reglen til det fulde. Jeg er ligeglad med hvad andre mener, jeg ved hvordan reglerne er, og det nærværende spørgsmål omkring E30´eren er ikke noget problem.

Det kræver ikke typegodkendelse da man kan montere motoren op med originale bmw stumper.

Deutsche, det undrer mig voldsomt at du henviser til forsiden hvor de links jeg har lagt ind ligger som underpunkter, og at du iøvrigt slet overhovedet ikke forholder dig til de links jeg har smidt ? Det er samme hjemmeside.. Har du overhovedet kigget ?

• #23   15. jan 2015 Deutsche -> Jeg har synet biler på den måde helt tilbage fra Statens Bilinspektion, og 20% reglen har altid eksisteret og gælder for motortuning samt motorskift. Dog gælder motortuning ved brug af tryklader (turbo eller kompressor) altid som en overskridelse af 20%.

Det du skriver er 100% korrekt men det udelukker ikke at tuning op til 20% af det originale er helt og aldeles lovligt. Selvfølgelig skal alt dokumenteres og synes. Det betyder at på M52 motoren skal synshallen have dokumentation for hvilken motor det er (typisk et nummer på motoren) samt et datablad der viser (eksempelvis fra BMW) hvor mange hk M52 motoren har. Og så er den sådan set ikke længere..

Du har ikke svaret på om du har læst de sider jeg linker til, for i så fald vil jeg da meget gerne have en forklaring på hvad det så er der står ?

Mathias C -> som sagt, er jeg 100% af den overbevisning at den sagtens kan synes. Men hvis du vil være 100% sikker selv vil jeg anbefale dig at ringe til trafikstyrelsen da det er dem (og kun dem) der udstikker reglerne for hvad der er lovligt på en bil og ikke lovligt.

Man kan i visse tilfælde risikere at ryge ud i noget med identitetsskifte. Det betyder at hvis du har en E30 320i og den har samme størrelse bremser og øvrigt udstyr som en E30 323i og du lægger en 323i motor i, så kan det faktisk udløse ny afgift også selvom effektforøgelsen ligger under 20%. Men da den 325´er du har kig på aldrig er født med den motor der ligger i vil der ikke være tale om identitetsskifte.

Held og lykke med bilkøbet smiley

• #24   15. jan 2015 Jeg siger mange Tak Ruben. regner med at tage op i syns hallen og spørge. så må jeg finde ud af det der. Tak for hjælpen alle sammen smiley

• #25   15. jan 2015 Selv tak smiley Og lad os da lige høre her i tråden hvad synsmanden siger til det smiley

• #26   15. jan 2015 Det skal jeg skrive. men det bliver nok først i næste uge da weekenden er booket smiley

• #28   15. jan 2015 Lyder super. Jeg kan så fortælle en anden sjov lille regel der også ligger mellem linjerne (så nu stejler du sikkert helt Deutsche).

20% reglen beregnes ud fra den største model der er såfremt sikkerhedsudstyret (bremser især) er identisk. Et rigtig godt eksempel er en Opel Manta B 1,8GT. Den er udstykket med en bovlam 90hk 1,8 motor, men bremse og sikkerhedsmæssigt er den 100% identisk med en Opel Manta 2,0GTE. Det betyder at 2,0GTE´eren kan ligge til grund for beregningen af de 20% effektforøgelse hvilket betyder at den hedder 110hk + 20% istedet for de 90hk + 20%.

Jeg har det på skrift fra trafikstyrelsens juridiske afdeling og brugte denne regel da jeg synede min VW Derby med en 1,3 motor fra en Polo fra 92´ der havde en del flere hk end den originale 1,1 med 45hk smiley På den måde blev den siden hen synet med 70 hk da der kunne tages udgangspunkt i største standardmodel som er en 60hk 1,3 sport som så gjorde den måtte have 72hk indenfor de 20%.

Ret fedt egentligt.

• #30   16. jan 2015 http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Koretojer/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx

Deutsche-> jeg linker her til den aktuelle side på trafikstyrelsens hjemmeside, jeg går ud fra vi kan blive enige om at der her er tale om den aktuelle for du linker til den samme selv ?

På siden står der følgende:

Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf).

Når man følger linket og finder kapitel 7.06.01 står der :

Ved konstruktive ændringer skal det dokumenteres, at luftforureningsbestemmelserne
    overholdes, herunder evt. kalibrering af OBD-system. For biler omfattet
    af grøn ejerafgift skal der foreligge dokumentation for brændstofforbrug.
    Derudover er der for effektforøgelse over 20% yderligere krav om dokumentation
    for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt køretøjets egnethed for effektforøgelsen.

-Det betyder at ved effektforøgelse under 20% er der ikke krav om yderligere dokumentation. Og i dette tilfælde med en gammel øse fra 80´erne skal der ikke programmeres ODB systemer, eller laves om på grøn afgift da den kører på vægtafgift.

Går du tilbage igen, stadig til samme side hos trafikstyrelsen som du linker til står der aller nederst:

Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.
    Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
    Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig.

Det betyder i praksis at så længe du er under 20% effektforøgelse skal du ikke fremstille dokumentation om at bilen kan holde til den nye motor / tuning. Man går simpelthen ud fra at alle biler er bygget således at det er forsvarligt at øge effekten med 20%.

Jeg forstår ikke hvad problemet er andet end du er meget stædig Deutsche, og så har du skyklapper på for hårdt.

Men kan du have en rigtig god weekend det til trods, og så håber jeg du har tid til at læse det materiale igennem som du selv linker til. Det kunne også være superfedt hvis du prøvede at ringe til trafikstyrelsen så skal de nok forklare dig hvordan det hænger sammen.
    Det sjove ved vores lille debat her er at vi begge har ret. Det du skriver og linker til udelukker nemlig ikke 20% reglen, og jeg tror det er et spørgsmål om man kan finde ud af at læse lovtekster. Lovtekster er indrettet på den måde at hvis der ikke står noget om det, så er det lovligt.

Kommentér på:
Motor skift lovligt e30

Annonce