valg af motorstyring samt opsætning {{forumTopicSubject}}
Hej Bg jeg står og skal til at bygge min vr6 turbo op men hvilken motor styring har i haft bedst erfaring med. gerne mht ignition cut og launch control. skal helst kunne knalde og brage ??
på forhånd tak ?
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 12 Emner: 8 Svar: 39
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
sep 2007
Følger: 95 Følgere: 98 Biler: 7 Emner: 61 Svar: 1.561
Han har snart lavet en del vr6 turbo og har rigtig mange års erfaring.
SUPER kundesupport!
sep 2007
Følger: 95 Følgere: 98 Biler: 7 Emner: 61 Svar: 1.561
Og ja de billige lorte bokse fra turbomotor er noget skrammel, men boksene som fantasy tuning bruger (leveret af motorsryring.dk) må absolut IKKE sammenlignes med disse bokse. Det er virkelig kvalitet og har et HAV af funktioner.
sep 2007
Følger: 95 Følgere: 98 Biler: 7 Emner: 61 Svar: 1.561
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 12 Emner: 8 Svar: 39
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
Så vidt jeg kan se burde der ikke være problemer med kvaliteten og deslige hvis at man køber originalt MS print osv.
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
Men ja det er et meget ambitiøst projekt og et der kræver nogle penge jeg desværre ikke har lige nu.
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
Grunden til at jeg godt kunne lide MS var at det virkede til at man næsten bare kunne give den gas med 16x16 fuel map osv og mulighed for at tilføje rigeligt med sensorer.
For en ting er det sjove i at tune bilen, det andet er selve delen med at logge hvad der sker når man fx ændrer ting
dec 2012
Følger: 1 Svar: 114
dec 2012
Følger: 1 Svar: 114
dec 2012
Følger: 1 Svar: 114
Men jeg syntes da, at du skal gå ind på powerpage, og så lige belære ham lidt om hvordan sådan noget skal laves.
dec 2012
Følger: 1 Svar: 114
Men jeg kender henrik gm, og han har bestemt ikke ry for lave noget i nærheden af hvad du beskriver, så endten er du fuld af løgn, eller også er du kærster med flemming, eller har anden dags orden.
Men det er nu lige meget fred være med det.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Hvad med wideband sensor?
Map sensor?
Hvordan læser motorstyringen omdrejninger?
Har motorstyringen indbygget wideband controller,, eller skal den købes separat ?
Koster FMJ kun 5500kr?
Hvad skal bilen bruges til, 402m fuld fart frem eller skal du også kunne køre bykørsel mandag morgen?
Hvad har du af penge?
Hvor meget kan du selv lave?
Hvad er dine fremtids planer med bilen ex. ny turbo og knaster?
Har du lyst til at udvikle dig selv og på sigt selv kunne køre bilen ind på vej uden at den skal på rullefelt.
Har du overvejet et kursus for at lære mere om motorstyringer?
Har eller får du behov for at logge eller gemme data så du på sekundet kan gå tilbage og se hvad der skete i motoren i et sving på Jyllandsringen i tirsdags eventuelt sammen med GPS. Det kan også nemt bruges til at analysere hvorfor den grønne Honda altid er hurtigere lørdag aften til gaderace, eller at gå tilbage for at se hvad der skete i motoren sekunder inden det sagde Bang!
Hvorfor er der så mange der er glade for en Vems motorstyring når der ingen der nævner den her?
Der er uendelige mange spørgsmål der også peger tilbage på dig Brenner..
Prøv at beskrive dine behov lidt.. Knald og larm kan laves fra 10 kr og op efter..
maj 2014
Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 97
apr 2007
Følger: 46 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 39 Svar: 30
gt3582
hgp indsug
mellemlægs plade
410 ml dyser
turbo smart benzin tryk reg
turbo smart 38 mm wg
turbo smart e boost street 2
de fleste af mine venner der kører med Flemmings boks (ffj 105-2)
der syntes jeg ikke at launch control en knalder og brager som så mange andre man har hørt og set gennem tiden så ville jeg bare hører folks erfaringer med andre bokse
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 12 Emner: 8 Svar: 39
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 12 Emner: 8 Svar: 39
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Det der giver knald er på en bil er varme benzin gasser der efter turboen kommer i kontakt med oxygen og antændes.
Grunden til at der er større mængder benzin i udstødningen er at styringen i begge tilfælde laver et tændings cut for at holde motoren på et ønsket Rpm.
Det er dog bare ikke altid en fordel at stoppe tændingen og hælde benzin gennem udstødningen da det bare køler udstødningsgassen ned..
For når vi nedkøler gas fylder det mindre og vil skabe mindre modtryk foran turboen og give mindre ladetryk...
Hvad man så kan gøre er at forskyde tændingen til ATDC og derfor få en meget mindre effektiv forbrænding men dog stadig holde varmen fra benzinen på den rigtige side af turboen og derfor skabe ladetryk. For sen tænding vil dog få varmen (EGT) til at stige voldsomt da en del af forbrændingen vil ske i manifolden.. Nu kan man så tilføre lidt extra brændstof for at køle det hele lidt ned igen.
Men knald og skud vil først ske når varme ikke afbrændte gasser når ud til frisk luft og får oxygen..
Noget helt andet er lyden fra en Na motor med fri udstødning, her vil du høre lyden af gas der slipper ud af udstødningsventilen.. Hvis du laver tændings cut her får man en lidt anden lyd..
Og det med at du kan høre turboen hyle under anti-lag er kun på biler du ikke møder ret tit.. Hvis turboen lader 150kpa eller 0.5 bar så er det rimelig vildt, og her er der ikke meget hyl fra turboen..
Hvis du har 0.5 bar på en 2.0 motor ved 4500 Rpm. så kunne du nemt have 200hk plus inerti i samme sekundet du kobler ind.. Det er meget hårdt ved dit udstyr..
Hvis der er stor uenighed om det jeg skriver så kom gerne med indlæg i en god tone..
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
--------
An anti-lag system (ALS) or misfiring system is a system used on turbocharged engines to minimize turbo lag on racing cars. It works by arranging for fuel and air to be in the exhaust duct after the engine, and before the turbocharger. This ignites in the hot ducting and the combustion process that occurs there keeps the turbocharger spinning when the engine is not delivering enough exhaust gas.
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
1: Throttle Bypass eller Throttle Kick ALS
Der bruges speeder/throttle bypass/throttle solenoid kombinet med forsinket tænding og en lidt federe blanding (primært for kølingens skyld)- Normalvis sker tænding først omkring 35-45° ATDC. Den sene tænding sørger for at gassen i cylinderen ikke udvider sig ret meget, så temperaturen og trykket er stadig relativt højt når udstødningsventilen åbnes. På samme tid vil der ikke være ret meget torque at arbejde med, udover lige nok til at holde motoren kørende. Men det samme tryk og temperatur vil så også være nok til at holde turboladeren oppe i fart selv i stilstand. Og system slår selvfølgelig over på "normal" igen så snart at man ligger foden ned ;).
Problemet med denne her form for ALS er højere temperaturer og tryk pulser fra systemet. Specielt det sidste er meget hårdt for turboladeren, udover at turboen hastighed kan være ret svært at kontrollere hvilket kan ødelægge den. Som regel indbygger man en eller anden form for termisk sikkerhed der slår systemet fra når at motorolien når en hvis temperatur eller deslige.
2: Sekundær luft tilførsel / Indsugnings bypass:
Fungerer ved hjælp af en bypass ventil som tilfører luft/ilt direkte til udstødnings systemet. Hvilket naturligvis er mere raffineret og nemmere at styre i forhold til #1. Er bladt andet blevet brugt af Ferrari i F1. Samt i WRC versionen Mitsubishi Lancer Evo III & Toyota Celica GT-Four (ST205). Messing rør fører luft fra turboladerens Compressor Bypass Valve (CBV) til hver af udstødning manifoldens tragter, hvilket tilfører nok luft til at forbrænding kan foregå. Systemet er/var kontrolleret af 2 ventiler som er styret af ECU'en. Mitsubishi Evolution 4-9, (Kun JDM modeller), skulle efter sigende have fabriksmonteret et sådanne system der kan aktiveres for at give anti-lag.
Når man pludselig har ECU styring inde over det trods alt noget nemmere at styre blandingsforholdet og sørge for at tempearaturen og trykket forbliver nogenlunde det samme samtidigt med en mere flydende styring.
3: Turbo & intercooler bypass (D-ventil)
Her bruger man en en-vejs ventil monteret før gasspjældet til at bypasse turbo, intercooler, og andet rørføring så længe at der er negativt lufttryk ved gasspjældets "indsugning". Resultatet er mere luft til forbrænding, som betyder mere luft/udstødning til at drive turboen. Så snart at man begynder at give gas og der kommer positiv tryk i intercooleren slår/slåes systemet og gasspjældet er igen "alene" om at luft til motoren. Det anbefales dog at lede luften gennem MAF sensoren såfremt man har en sådanne for at opretholde den korrekte A/F ratio.
4: 2 trins anti-lag / Launch Control
Et system meget lig det foregående, men dog primært gearet mod at reducerer turbo-lag i forbindelse med stilstands start. Den mest basale form for dette er at sætte omdrejningsbegrænseren tilpas lavt til at aktiverer på det sted hvor turboen begynder at producerer ladetryk til at det faktisk kan bruges til noget. Samtidigt med justeres/afbrydes tændingen, hvilket resulterer i det forholdvis samme lydbillede og fejltændinger som man normalt forbinder med ALS systemer. Alternativt kan man få/lave et komplet 2 trins system som styrer/afbryder Knaskaksel positions sensoren for at fremprovokerer en kontrolleret fejltænding ved et forudprædifineret omdrejningstal
5:
Og så er der det system som Prodrive P2 kører med som er noget helt andet. Men ved ikke om i kan huske den fra top gear af?. Den system virker umiddelbart ved at bypasse "ladet" luft direkte til udstødningsmanifolden som så virker som en slags forbrænder ved at blande den mættede udstødningsgas med den friske luft fra bypassen. Dette "sikrer" en relativ konstant forbrænding, som kun foregår i udstødningsmanifolden, som skulle have den fordel at det reducerer mængden af tryk og temperator som resten af motoren og turbolader udsættes for. Systemet skulle være så smart at det ikke kun åbner/lukker ventilen helt men faktisk kan justerer den afhængig af turbo'ens hastighed og andre variabler. Det skulle være så smart at når motoren ikke længere alene kan levere nok udstødning til at drive turboen iflg de "forventninger" der er sat i mappet, så begynder den at åbne bypass ventilen og manifold forbrændingen startes. Hvilket ikke kun reducerer lag, men også sikrer at der er masser af boost tilstede lavt nede i omdrejningsfeltet, hvor ladetrykket normalt er begrænset af compressor surge eller utilstrækkelig mængde udstødningsgas. Torque i den lav ende skulle efter sigende være selv større ikke turboladede motorer overlegen. Ulempen er bare at systemet er så larmende at det er blevet bandlyst flere steder.
Vores tids WRC biler bruger tilsvarende systemer da de er mere raffinerede og mere effektive da vi er blevet bedre til at styre sådan noget med ECU og deslige og så er de faktisk også mere stille. Skulle eftersigende være muligt at monteret et tilsvarende system i en alm gade bil, så langt er vi åbenbart kommet i forhold til at det til at starte med kun næsten var forbeholdt rally og andre "racerbiler".
Dette er så vidt jeg har forstået de forskellige systemer og den blev noget længere end jeg havde planlagt, men sådan kan det jo gå
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Efter du nu har været på wikipedia og er blevet en del klogere, har du så noget at sige til indlæg #33
Hvad er din egen erfaring med motorstyringer ?
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
At ALS sprøjter benzinen ind i udstødningsmanifolden er så ikke helt korrekt, men som sagt var jeg ikke sikker på det tidspunkt. Kan så godt se at jeg var tæt på, men samtidigt med langt fra
Min erfaring med det er at man skal vide hvad man gør, da man hurtigt og nemt kan komme til enten at kable dem forkert eller få opsat det hele forkert med dårlig performance eller motorskader til følge. Og at tålmodighed & grundighed er en dyd da det trods er rimeligt dyre og relativt komplicerede ting man roder med
#Komo:
Under nogen af dem cutter man tændingen ja, mens andre der forsinker man tændingen. Men fx #1 er meget hård ved motoren da den jo ikke "eksploderer" rent sådan at trykket kommer relativt stabilt, men istedet i trykbølger som er det, der er det dårlige ved det, samt at det kan være sværere at styre, kontra nogle af de andre måder at gøre det på.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Du efterlyser andres erfaring med motorstyringer så her er min.
Jeg bestilte uden erfaring eller mekaniker baggrund en Vems pakke af Peter fra Vems.dk. Sådan en pakke koster i dag til din V6 mobil incl. wideband controller og EGT ca 7000-8000kr vil jeg tro..
Jeg samled det hele i min 200sx ude på gaden midt inde i KBH 2.5 Km fra Rådhuspladsen med hundelufter og gadens børn som tilskuer..
Det skal dog siges at jeg ikke kunne have gjort det uden Peters hjælp over tlf.. Der var selvfølgelige selvskyldige problemer med tilslutning af min laptop og min manglende forståelse for hvordan en motor virker..
Mens den blev started og har nu kørt i 6 år. Jeg har lavet et hav af ændringer og selv kørt den ind på vej hver gang.. Der er aldrig andre der har haft pillet ved den og den har aldrig været på rullefelt.. Jeg bruger generelt styringen hele tiden til at overvåge ALT hvad der sker i motoren..
Mit råd til dig er bare at springe ud i det selv.
Der findes også et intro kursus i motorstyringer der er vildt godt til at afmystificere disse motorstyringer og lokke folk over på the dark side..
Sådan ser det ud inde i bilen, jeg bruger dog ikke den store skærm så tit men nøjes med lambda og Egt. Denne tablet er på bluetooth og du kan også bruge din Tlf til at se det du ønsker.. Ex varme og benzin eller hvad du nu ønsker..
Hus at dette også er et fantastisk stykke værktøj til fejlfinding..
VemsTune indeholder selvfølge også alle mulige motorsports funktioner og du kan tilslutte GPS eller vælge ladetryk i forskellige gear..
Håber du vælger at komme over til os on the dark side!
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
En rigtig god start, og Anders er god til at forklare så alle kan være med..
Jeg siger ikke det er nemt, men det er alså muligt på rimelig kort tid at lære at køre sin egen bil ind på vej med et stabilt sikkert map.. Det kræver noget godnat læsning som alt andet, men nogle motorstyringer er over mange år blevet udviklet til at være så brugervenlige at almindelige gadetuner som os selv kan køre vores biler ind sikkert..
Og så i fremtiden kan du selv holde øje med om din motor får benzin nok, justere og indkøre en ny turbo på 20 min på vej.. Tilslutte en kontakt og bruge launch control funktion, få motorstyringen til at tænde en lille vandpumpe hvis indsugningstempraturen kommer over 27 grader.. Alt er næsten muligt når du først er kommet i gang
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
http://www.qualitec.dk/1-dags-kursus-25-oktober-2014-jylland
Jeg skal lige understrege at jeg ikke kender dem personligt og jeg ingen økonomiske forbindelser har med dem..
okt 2010
Følger: 4 Emner: 27 Svar: 198
Du står og mangler min Autronic SM4 nyeste version , den kan alt ! ! ! bare bedre bare se hvor feks langt de fleste MS går ned før 7000 rpm forsætter denne til 28000 rpm
Hvem kan finde bare en fejl ud over prisen nå ja 9000 kr skal den koste
http://www.mrm-racing.se/bag/SM4Spec.pdf
valg af motorstyring samt opsætning