2.373 visninger
|
Oprettet:
ny motor {{forumTopicSubject}}
Hej har lige et spørgsmål angående. Ombytning af motor
Går ud fra det tæller 20% efekt forøgelse
Har en 3.0 v6 med 150hk og overvejer at ligge at ligge en 3.5 v8 med 165hk i det er 10% efekt forøgelse hvad skal man medbringe af dokumentation så syns mand tror på en?
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
Kunne forestille mig de blev lidt mobset vis man kom trillede med en v8'er istedet for en v6'er
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 232
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
Og motoren er en land rover v8 fra 86
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Alt under 20% anses stadig for at være i forsvarlig stand og skal ikke Tüv godkendes
SVAR:
Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer. Du må godt foretage konstruktive ændringer på din bil, men der er visse krav, der skal overholdes. Kort fortalt er kravene:
Bilen må ikke støje eller forurene mere end tilladt
Sikkerheden skal fortsat være forsvarlig
At du ved syn af bilen kan dokumentere, at bilen fortsat lever op til de to nævnte krav
Du kan læse mere om kravene nedenfor under "Hovedkrav til konstruktive ændringer"
Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf).
Vigtigt at vide, hvis du tuner eller chiptuner din bil!
Du kan risikere at miste bilens fabriksgaranti, hvis din chiptuning ikke er lovlig. Spørg derfor altid bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning.
Som bilens ejer er det dit ansvar at sikre dig, at bilen er i lovlig stand (Færdselsloven § 67). Flere regler kan finde i bekendtgørelsen om chiptuning.
Bilen skal synes og godkendes
Når du foretaget konstruktive ændringer (motorskift, tunet eller chiptunet), skal bilen altid synes bagefter. I den forbindelse skal du oplyse synsvirksomheden om ændringerne. Det vil så fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer.
Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn § 22.
Vigtigt at vide om syn!
Hvis du ikke oplyser om ændringerne ved syn, er ændringerne ikke godkendt, og dermed er bilen ikke lovligt synet.
Afgift ved konstruktive ændringer
Det er SKAT, der afgør, om der skal betales fornyet afgift i forbindelse med konstruktive ændringer. Kontakt dit skattecenter for at høre nærmere om reglerne.
Salg og markedsføring af chiptuningssæt
Markedsføring og salg af chiptuning er ulovligt, medmindre forhandleren kan dokumentere, at bilen med monteret chip stadig overholder miljøkravene. For at være lovligt skal chiptunings-udstyr vedlægges denne dokumentation. Dette forbud mod salg af ulovligt chiptunings-udstyr gælder også, selv om der reklameres med, at det kun må anvendes til motorsport eller udenfor Færdselslovens område.
Hovedkrav til konstruktive ændringer
Forurening, brændstofforbrug og støj
Hvis du vil foretage konstruktive ændringer af din motor, er et af hovedkravene som følger:
Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Du skal kunne dokumentere, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Det kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler om måling af røg under belastning.
Er bilen registreret første gang i 1997 eller senere, skal du også kunne fremvise dokumentation for brændstofforbruget efter tuning. Det skyldes, at den grønne ejerafgift er fastsat efter bilens forbrug.
Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se eksempel på dansk dokumentation og engelsk dokumentation her.
Hvis motorens effekt forøges med mindre end 20 %, må bilens støjniveau (standstøj) ikke stige med mere end 3 db (A) i forhold til det støjniveau, bilen havde ved 1. registrering.
Hvis du forøger motorens effekt med mere end 20 %, skal du kunne fremvise ny dokumentation for støjniveau i form af måling af både kørsels- og standsstøjsmåling.
Sikkerhed
Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.
Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
jan 2007
Følger: 45 Følgere: 100 Biler: 3 Emner: 31 Svar: 289
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
jul 2002
Følger: 33 Følgere: 45 Biler: 9 Emner: 54 Svar: 1.297
Mener at modellen skal være lavet med den motor i ellers skal du forbi TÜV etc.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Motorskift
Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der skal bruges.
Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.
En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen bliver i disse tilfælde sidestillet med en egentlig motorudskiftning.
Der bliver aldrig nævnt du ikke må ligge en anden mærke motor i.
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 400 Svar: 4.996
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
Og hvad skal bremser nu blandes ind i det for når der står længere oppe at under 20% regnes bilen for stadig at være i sikkerheds forsvarligt?
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Han behøver ikke Tüv. Han kan få det ved producenten.
Dokumentation skal bestå af en af flg. muligheder
- godkendelse i henhold til de krævede bestemmelser,
- rapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium eller
- erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant indeholdende måleresultat
for standmåling med tilhørende motoromdrejningstal.
Dokumentation afleveres ved syn med henblik på første registrering af bil, der
ikke er omfattet af en typegodkendelse udstedt på ikrafttrædelsesdatoen eller
senere.
Der skal dog ikke afleveres særskilt dokumentation, såfremt der afleveres en
generel erklæring i form af:
- Typeattest underskrevet af godkendelsesindehaveren på ikrafttrædelsesdatoen
eller senere, eller
- typegodkendelse underskrevet på ikrafttrædelsesdatoen eller senere, som
er forsynet med erklæring om opfyldelse af gældende krav (fortrykt på
nyere typegodkendelser).
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Desuden vil en måling
fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes som
dokumentation, såfremt synsvirksomheden skønner, der ikke er manipuleret
med motoren eller udskriften (her tænkes fx på målinger, der viser en effektfor
øgelse på ikke over 20%, og hvor det skønnes af synsvirksomheden, at forøgelsen
må være større). Generelt skal dokumentationen være udarbejdet således,
at bilen kan identificeres (fabrikat, model og variant/motor eller med angivet
stelnummer), og desuden skal ændringerne være beskrevet.
Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 232
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Desuden vil en måling
fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes som
dokumentation, såfremt synsvirksomheden skønner, der ikke er manipuleret
med motoren eller udskriften (her tænkes fx på målinger, der viser en effektfor.
Så er det bare løgn?
Dette er netop skrevet under luft forurening du er velkommen til selv at tjekke op om det.
Motor, støj, luftforurening 7.06
Luftforurening Side 25
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Dette er for ældre biler. Som dokumentation for effektforøgelse kan angivelse af effekt fra fx luftforure- ningsgodkendelse anvendes. For ældre biler, hvor der ikke stilles krav om luft- forurening, vil prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium altid kunne anvendes som dokumentation for forøget effekt.
Dette er generelt for alle biler. Desuden vil en måling fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes som dokumentation,"
Et værksted med en effektprøvestand kan udstede dokumentation for det til syn så du ikke behøver ned til Tüv.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
jul 2005
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 3 Svar: 39
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
Er det korrekt? Og må den måling blive lavet ved en "baggård tuner" som i kalder dem eller SKAL det være tüv ?
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Der står m-1 ved røgtæthed og her er skemaet https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAAahUKEwjS6bXasfPGAhXOCtsKHQfYD4Q&url=http%3A%2F%2Fwww.trafikstyrelsen.dk%2FDA%2FPresse%2FNyhedsarkiv%2FGroen-Transport%2F2011%2F9%2F~%2Fmedia%2F4896A8BD033B4D56B8C4F9D2AE737E2A.ashx&ei=g_yxVZKcHs6V7AaHsL-gCA&usg=AFQjCNFOqDIhp5qG8Xly-bCNyOXVsWlxIw&sig2=SRvWnXOOyYmcJOiLn2AFhA&bvm=bv.98476267,d.ZGU&cad=rja
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
ny motor