{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
817 visninger | Oprettet:

skift imellem forskellige Toyota motorer (4A) {{forumTopicSubject}}

Hej Bg.

Jeg har lige sidder og skriver med et par Amerikanere på en facebook gruppe angående tuning, da emnet falder på min gamle celica (T18) som ikke længere har plader på, da det er et cirkus at syne den med Silvertop maskinen i, hvorefter jeg går igennem de besværlige regler og sådan.

De stiller så et spørgsmål som jeg ikke helt kan svare på, og derfor henvender jeg mig til jer.

Det er vel reelt ikke et ulovligt motorskift at skifte fra en 4A-FE med 105 heste til en 4A-GE med 165 heste i en celica AT180. Det er nemlig den samme blok 4A (Lidt som vi kendte det fra 1.8 maskinen hos folkevogn i sin tid).
Chasiset er godkendt til en 3S-GTE på små 230Hk, så her er heller ingen kvaler, og miljø er nemt med en programmerbar styring og en bredbåndssonde til den lille MegaSquirt box (Miljøkravene for de gamle 90'er maskiner er ikke så voldsomme at køre ind til).

I dette særtilfælde så er der det vel ret lige til at få synet, eller tager jeg helt fejl?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skift imellem forskellige Toyota motorer (4A)
  • #1   8. sep 2015 Du må vel ikke effekt forøge mere end 20% uden taxaer skal betales afgift smiley

  • #2   8. sep 2015 nææh men afgiften på en T18 er pebernødder efterhånden tænker jeg =).

  • #3   8. sep 2015 Problemet er at en silvertop ikke er typegodkendt i dk. Desuden skulle der hvis den var, betales afgift da du overstiger 20pct effektforøgelse.

  • #4   8. sep 2015 Men silvertoppen skal jo netop ikke godkendes. Det er en 4A motor. Den samme motorblok som fx deres 4A-Fe.
    Og derfor, når man reelt ikke registrere det som en ny motor, men en tunet 4A motor.
    Og når du ikke skifter motor (men opgradere den blok der sidder i), så skal man kun bevise at fabrikanten mener at det er forsvarligt. Det er som sagt klaret med at chassiset klarer 230 i 4x4 versionen.

    Logisk set som jeg også skriver, så burde det ikke være et problem right?


  • #5   9. sep 2015 Må du skifte vitale dele når du tuner? Så vidt jeg ved, så nej. Og topstykket er bestemt en vital del på en motor. Du må heller ikke stroke en motor, køre med skrappere knaster mv.

  • #6   10. sep 2015 Det skulle så også være det eneste det væltede ved. =).

  • #7   10. sep 2015 A motoren kun en beteglese at hvordan Motorophæng osv er pladseret.
    Så nej det ikke lovligt da bilen ikke er godkendt med AGE motor i DK
    En T16 er godkendt med 4AGE men ikke 20v versionen.


  • #8   10. sep 2015 Det er ikke samme karroseri , gtfour udgaven har 4x4 og dermed kardan tunnel

  • #9   11. sep 2015 K-Finn.
    Så er der jo bare ST182, det er da vel samme karosseri?

    Sø-Propel
    4A er blokken er jo den samme, og dermed er det ikke en anden motor, men en modifikation på den eksisterende platform.
    Så det vil aldrig blive et problem. Dog har AAbenhuus ret i, at topstykkeskiftet måske/måske ikke kan være et problem.


  • #10   11. sep 2015 Det ikke helt samme Block kun ophæng der passer og sidder ens.
    Desuden er du så ude i at plejlstænger stemprler topstykke osv er dele der ikke bare må skiftes mht lovgivning.

    Og 4AGE er ikke godkendt til din model. Så det ligemget at der er lavet 3SGE og 3SGTE motoren til den model som er kraftigere det stadig ikke lovligt


Kommentér på:
skift imellem forskellige Toyota motorer (4A)

Annonce