skift imellem forskellige Toyota motorer (4A) {{forumTopicSubject}}
Hej Bg.
Jeg har lige sidder og skriver med et par Amerikanere på en facebook gruppe angående tuning, da emnet falder på min gamle celica (T18) som ikke længere har plader på, da det er et cirkus at syne den med Silvertop maskinen i, hvorefter jeg går igennem de besværlige regler og sådan.
De stiller så et spørgsmål som jeg ikke helt kan svare på, og derfor henvender jeg mig til jer.
Det er vel reelt ikke et ulovligt motorskift at skifte fra en 4A-FE med 105 heste til en 4A-GE med 165 heste i en celica AT180. Det er nemlig den samme blok 4A (Lidt som vi kendte det fra 1.8 maskinen hos folkevogn i sin tid).
Chasiset er godkendt til en 3S-GTE på små 230Hk, så her er heller ingen kvaler, og miljø er nemt med en programmerbar styring og en bredbåndssonde til den lille MegaSquirt box (Miljøkravene for de gamle 90'er maskiner er ikke så voldsomme at køre ind til).
I dette særtilfælde så er der det vel ret lige til at få synet, eller tager jeg helt fejl?
jan 2008
Følger: 40 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 81 Svar: 1.039
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 2.322
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 2.322
Og derfor, når man reelt ikke registrere det som en ny motor, men en tunet 4A motor.
Og når du ikke skifter motor (men opgradere den blok der sidder i), så skal man kun bevise at fabrikanten mener at det er forsvarligt. Det er som sagt klaret med at chassiset klarer 230 i 4x4 versionen.
Logisk set som jeg også skriver, så burde det ikke være et problem right?
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 2.322
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Så nej det ikke lovligt da bilen ikke er godkendt med AGE motor i DK
En T16 er godkendt med 4AGE men ikke 20v versionen.
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 2.322
Så er der jo bare ST182, det er da vel samme karosseri?
Sø-Propel
4A er blokken er jo den samme, og dermed er det ikke en anden motor, men en modifikation på den eksisterende platform.
Så det vil aldrig blive et problem. Dog har AAbenhuus ret i, at topstykkeskiftet måske/måske ikke kan være et problem.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Desuden er du så ude i at plejlstænger stemprler topstykke osv er dele der ikke bare må skiftes mht lovgivning.
Og 4AGE er ikke godkendt til din model. Så det ligemget at der er lavet 3SGE og 3SGTE motoren til den model som er kraftigere det stadig ikke lovligt
skift imellem forskellige Toyota motorer (4A)