{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.007 visninger | Oprettet:

Tüv intercooler {{forumTopicSubject}}

Helt Bg snakkede med min lokale synsmand her sidste dag angående front montere IC og han sagde man sku have papire fra producenten på den måtte monteres på grund af røg gas da jeg så snakkede med Seat sagde de der sku være tüv på intercoolere. På den måtte monteres på bilen mit spørgsmål er så hvor kan man købe IC hvor der tüv på


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tüv intercooler
  • Joker
    Joker Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 230
    #1   24. okt 2015 Det er vel godtnok at tage en IC fra en bil, som er født med det^^

  • #2   24. okt 2015 Har en Leon TDI og fik vide af syns manden jeg sku have papire fra fabrikanten på den ikke ville give for meget røg ud

  • Joker
    Joker Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 230
    #3   24. okt 2015 Nu vil jeg ikke opfordre dig til montere den EFTER syn,, men...

    If you know what i mean..


  • #4   24. okt 2015 Nej ved ikke hva du mener er ved. Optimere min bil med større turbo og dyser og for holde indsugnings temp nede er jeg nød til have front IC IC ku bilen synes med den så ville det blive skrevet i papirerne og så det ikke noget jeg KAN blive knaldet for

  • #5   25. okt 2015 Har da aldrig hørt om TÜV på en intercooler før?
    Ret mig da endelig hvis jeg tager fejl.!!
    Men den vil ikke ryge mere da, tværtimod...


  • #6   25. okt 2015 Den må jeg vist æde i mig igen. ...
    Bliver klogere hver dag. Har lige Googlet lidt rundt, og det kræver åbenbart både tüv og godkendelse fra fabrikanten..!
    Vidste jeg ikke. .


  • #7   25. okt 2015 Nu er en IC jo en del af indsugningsrør.

    Udsnit af Detailforskrifter for køretøjer.
    7.06.001 Generelle bestemmelser stk.3
    Udskiftning af luftfilter/luftfilterkasse/indsugningsrør til anden konstruktion anses
    ikke som en konstruktiv ændring, forudsat at følere til motorstyringen ikke flyttes
    fra deres originale placering.

    Så ved ikke lige hvorfra de har fået den ide at det skal godkendes som en konstruktiv ændring.... ? Og derfor kæves der heller ikke hverken den ene eller anden godkendelse eller dokumentation af en IC.


  • #8   25. okt 2015 Ja vist er en ic en del af indsugning...
    Men så er turbo jo os bar en del af udstødning?
    Den sidder på den side, hvor der er tryk, og anses ikke som indsugning, men som det den er, ladeluftkøler...


  • #9   25. okt 2015 Syns manden sagde bare det krævede papirer men har ledt selv og ku ikke finde noget gider bare ikke montere intercooleren og så det giver ballade til syn

  • #10   25. okt 2015 En IC går ikke ind under indsugningsrør.
    .


    Hvis du monterer en anden intercooler, skal du på ny dokumentere at bilen opfylder kravene til luftforurening. Dvs. bilen skal igennem en test som viser, at den opfylder den gældende Euro norm for den pågældende bil.
    Det eneste man kan montere på en motor, uden at skulle dokumentere luftforurening på ny, er et lutfilter. Alt andet bliver anset for at være en konstruktiv ændring.

    Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig igen.

    Mvh.
    Peter Jessen Lundorf, Ingeniør
    Færdselsstyrelsen, Center for Grøn Transport
    Road Safety and Transport Agency
    Adelgade 13
    DK-1304 København K
    Tlf.: +45 33928740
    Fax: +45 33932292
    e-mail: pjl@fstyr.dk www.fstyr.dk






  • #11   25. okt 2015 Den køber jeg så ikke bare lige uden vider.... hvad enten det er en her inde, herr. betjent eller en synsmand der påstår det.
    Folks (incl. mig selv) personlige meninger om hvad de anser som det ene eller det andet kan ikke bruges til noget som helst. Det er hvad lovgivningen siger der er gældene.
    Så vil da meget gerne se den paragraf der direkte, enten siger at det ikke er en del af indsugningsrøret eller at det er en konstruktiv ændring at monter eller ændre på en Intercooler...!


  • #12   25. okt 2015 Prøv at Google det...

  • #13   25. okt 2015 Søge ord... ?? som leder den rette vej til noget lovgivning....?

  • #15   25. okt 2015 Har fundet lidt om nogen der siger, at den ikke må flyttes fra de originale beslag, og ej heller overstige den originale størrelse..

    Er da selv personlig pisse ligeglad, og havde da bare monteret den..

    Men de kan jo kræve bevis for at den ikke forurener mere, medmindre der i forvejen er tüv til denne model..


  • #16   25. okt 2015 Søgeord.:
    Ladeluftkøler, intercooler, tüv, konstruktiv ændring..


  • #17   25. okt 2015 Der ikke tüv på modellen

  • #18   26. okt 2015 Min fætter kender en der engang have en lille Guldfisk der kunne synge liiiiige som Elvis... det er ganske vist..... Han har selv fortalt mig det..... !!

    Indtil der er en eller anden der kan smække den lovparagraf i kraniet på mig, så jeg selv kan læse det sort på hvidt, så er det røv og nøgler.

    Men det er jo meget nemt, for TS har jo fået at vide af synsmanden at han skal dokumenter det.... så det er jo bare at bede ham fremvise den paragraf han henviser til når han kræver sådan dokumentation.


  • #19   26. okt 2015 Du ku os selv være lidt produktiv, og måske selv hjælpe TS, så vi kan få afviklet det her og finde en fælles løsning...

  • #20   26. okt 2015 Udskiftning af luftfilter/luftfilterkasse/indsugningsrør til anden konstruktion anses ikke som en konstruktiv ændring, forudsat at følere til motorstyringen ikke flyttes fra deres originale placering. Bemærk dog også pkt. 7.05.001 (4) om støj.
    Det bemærkes, at der jf. Ub(a), §28, ikke må foretages konstruktive ændringer på en knallerts motor og lyddæmper.
    For ikke-typegodkendelsespligtig bil og for motorcykel kan dokumentationen for overholdelse af bestemmelserne om luftforurening bestå af én af følgende ting:
    - Erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant om, at køretøjet opfylder den under den aktuelle køretøjskategori nævnte Euro-norm eller direk- tiv/regulativ.

    Det er fra f-styr.dk

    Hvordan han vil montere en fmic uden at flytte rørene (følere på denne) uden at lave nye rør, er mig lidt en gåde, for sidder den ikke ovre i højre inderskræm på sådan en seat?

    Og er de i tvivl om de påtalte punkter kan de forlange en forureningstest og effekt tekst.. Selvom det ikke er nødvendig, er de i deres gode ret til at få papirer på dette..
    Endvidere godkendelse fra fabrikanten.. Derfor skal der være tüv på intercooleren, for så ved de at den opfylder de krav.


  • #21   31. okt 2015 Du har helt ret, man må ikke flytte nogen følger fra deres originale placeringen. Det har der stået i reglerne i rigtig mange år.
    Men læs nu reglerne som de er skrevet.... Der står "flyttes fra deres originale placering".... der står intet om at "ændre" ved selve denne placering.
    Så der er intet galt i at ændre placerings (monterings punkt) udseende, matriale eller udformning.
    Reglen siger blot at føler skal forblive hvor de originalt er placeret.

    Hvordan man så får bikset systemet sammen så det hele passer og ingen af de berørte motorstyrings-føler flyttes fra deres originale placeringer, det er jo ens ejen hovedpine.


Kommentér på:
Tüv intercooler

Annonce