Tüv intercooler {{forumTopicSubject}}
Helt Bg snakkede med min lokale synsmand her sidste dag angående front montere IC og han sagde man sku have papire fra producenten på den måtte monteres på grund af røg gas da jeg så snakkede med Seat sagde de der sku være tüv på intercoolere. På den måtte monteres på bilen mit spørgsmål er så hvor kan man købe IC hvor der tüv på
dec 2014
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 230
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 58 Biler: 4 Emner: 95 Svar: 248
dec 2014
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 230
If you know what i mean..
jun 2009
mar 2008
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 17 Svar: 967
Ret mig da endelig hvis jeg tager fejl.!!
Men den vil ikke ryge mere da, tværtimod...
mar 2008
Bliver klogere hver dag. Har lige Googlet lidt rundt, og det kræver åbenbart både tüv og godkendelse fra fabrikanten..!
Vidste jeg ikke. .
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 2 Svar: 157
Udsnit af Detailforskrifter for køretøjer.
7.06.001 Generelle bestemmelser stk.3
Udskiftning af luftfilter/luftfilterkasse/indsugningsrør til anden konstruktion anses
ikke som en konstruktiv ændring, forudsat at følere til motorstyringen ikke flyttes
fra deres originale placering.
Så ved ikke lige hvorfra de har fået den ide at det skal godkendes som en konstruktiv ændring.... ? Og derfor kæves der heller ikke hverken den ene eller anden godkendelse eller dokumentation af en IC.
mar 2008
Men så er turbo jo os bar en del af udstødning?
Den sidder på den side, hvor der er tryk, og anses ikke som indsugning, men som det den er, ladeluftkøler...
jun 2009
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
.
Hvis du monterer en anden intercooler, skal du på ny dokumentere at bilen opfylder kravene til luftforurening. Dvs. bilen skal igennem en test som viser, at den opfylder den gældende Euro norm for den pågældende bil.
Det eneste man kan montere på en motor, uden at skulle dokumentere luftforurening på ny, er et lutfilter. Alt andet bliver anset for at være en konstruktiv ændring.
Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig igen.
Mvh.
Peter Jessen Lundorf, Ingeniør
Færdselsstyrelsen, Center for Grøn Transport
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K
Tlf.: +45 33928740
Fax: +45 33932292
e-mail: pjl@fstyr.dk www.fstyr.dk
okt 2008
Folks (incl. mig selv) personlige meninger om hvad de anser som det ene eller det andet kan ikke bruges til noget som helst. Det er hvad lovgivningen siger der er gældene.
Så vil da meget gerne se den paragraf der direkte, enten siger at det ikke er en del af indsugningsrøret eller at det er en konstruktiv ændring at monter eller ændre på en Intercooler...!
mar 2008
okt 2008
mar 2008
Er da selv personlig pisse ligeglad, og havde da bare monteret den..
Men de kan jo kræve bevis for at den ikke forurener mere, medmindre der i forvejen er tüv til denne model..
mar 2008
Ladeluftkøler, intercooler, tüv, konstruktiv ændring..
jun 2009
okt 2008
Indtil der er en eller anden der kan smække den lovparagraf i kraniet på mig, så jeg selv kan læse det sort på hvidt, så er det røv og nøgler.
Men det er jo meget nemt, for TS har jo fået at vide af synsmanden at han skal dokumenter det.... så det er jo bare at bede ham fremvise den paragraf han henviser til når han kræver sådan dokumentation.
mar 2008
mar 2008
Det bemærkes, at der jf. Ub(a), §28, ikke må foretages konstruktive ændringer på en knallerts motor og lyddæmper.
For ikke-typegodkendelsespligtig bil og for motorcykel kan dokumentationen for overholdelse af bestemmelserne om luftforurening bestå af én af følgende ting:
- Erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant om, at køretøjet opfylder den under den aktuelle køretøjskategori nævnte Euro-norm eller direk- tiv/regulativ.
Det er fra f-styr.dk
Hvordan han vil montere en fmic uden at flytte rørene (følere på denne) uden at lave nye rør, er mig lidt en gåde, for sidder den ikke ovre i højre inderskræm på sådan en seat?
Og er de i tvivl om de påtalte punkter kan de forlange en forureningstest og effekt tekst.. Selvom det ikke er nødvendig, er de i deres gode ret til at få papirer på dette..
Endvidere godkendelse fra fabrikanten.. Derfor skal der være tüv på intercooleren, for så ved de at den opfylder de krav.
okt 2008
Men læs nu reglerne som de er skrevet.... Der står "flyttes fra deres originale placering".... der står intet om at "ændre" ved selve denne placering.
Så der er intet galt i at ændre placerings (monterings punkt) udseende, matriale eller udformning.
Reglen siger blot at føler skal forblive hvor de originalt er placeret.
Hvordan man så får bikset systemet sammen så det hele passer og ingen af de berørte motorstyrings-føler flyttes fra deres originale placeringer, det er jo ens ejen hovedpine.
Tüv intercooler