2.397 visninger
|
Oprettet:
Fra non turbo til turbo {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har en Toyota Supra mk4 non turbo.
Jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan få den synet og godkendt hvis man bygger turbo på.
Jeg spørg da jeg ikke rigtig har kunne få klar svar nogen steder
Tak på forhånd
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.129
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.824
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.072
Det kan godt lade sig gøre..
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.824
jan 2007
Følger: 25 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.379
Når han så i står i synshallen og de siger, ahhh mester den går ikke den der. Så har han en at beskylde
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
mar 2008
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 17 Svar: 967
Det kan aldrig svare sig at finde en anden.
Stempler, knast og det hele er jo faktisk bygget til det på en supra!
Det er alle suge motorer. Supra blev faktisk bygget kun som turbo, og så lige til sidst på samlebåndet blev den pillet af, fordi de ikke havde tænkt over at bygge en N/A.. Synsmanden og skat, får du ros fra, og tillige penge tilbage i vægtafgift...
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 144 Svar: 7.997
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jan 2005
Følger: 85 Følgere: 85 Biler: 6 Emner: 97 Svar: 484
Mvh rasmus
jan 2007
Følger: 25 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.379
nov 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 2
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
Det passer jo ikke det du skriver med de 20%.
Du må gerne tune over 20%, alt skal være godkendt, og du risikerer ny afgift.
Men man kan ikke bare betale mere og ormregistrere. Så nemt er det ikke.
Der er 2 regler man skal tage hensyn til.
Skat siger:
Motortuning
Motortuning er tilladt så længe, det sker på den originale- eller en senere ilagt tilsvarende motor. I forhold til registreringsafgift gælder der ikke nogen procentgrænse for effektforøgelsen ved motortuning på den originale- eller senere ilagt tilsvarende motor. Vær dog opmærksom på, at der i medfør af anden lovgivning kan gælde en maksimal grænse for effektforøgelsen.
Det er SKATs opfattelse, at det generelt for alle typer motortuning gælder, at når det har karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlige indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil det blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.
Det er SKATs opfattelse, at hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet. Se bl.a. afgørelsen SKM2013.612.BR.
Eksempler på motortuning/-ombygning:
En Opel Kadett 2,0, årgang 1989 med 8 ventilet topstykke (med karburator) bliver monteret med et 16 ventilet topstykke fra en model 2,0 GSI. Motorblokken til de to forskellige topstykker er ens. Dette kræver imidlertid montering af andre stempler, indsprøjtningssystem mv. Effektforøgelsen overstiger 20 pct. Der er her tale om en motorombygning, der medfører afgiftspligt. Hvis det kun er nødvendigt at udskifte topstykket samt montering af indsprøjtningssystemet, vil dette kun medføre afgiftspligt, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct.
En Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor bliver tunet på følgende måde
Der drejes 1,7 mm. af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5: 1.
Indsugningsmanifold bliver ombygget/ændret for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg bliver monteret.
Garrat Volvo Turbo bliver monteret.
Intercooler bliver monteret. Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
En Mercedes Benz C 180 årg 1994 med en 1,8 l. motor med 122 DIN HK - drejningsmoment 170 Nm. Motoren bliver tunet på følgende måde
Krumtap bliver udskiftet, slaglængde 95,7 m.m.
Andre plejlstænger.
Kompression bliver øget til 11: 1.
Indsprøjtningsdyseer bliver ombyttet med MB C 220 dyser.
Benzintryksregulator bliver ombyttet.
Den udskiftede krumtap (med større slaglængde) samt andre plejlstænger medfører en forøgelse af motorvolumen til 2,2 l. Effekt efter ombygning er 145 DIN HK. Der er tale om en motorombygning, der sidestilles med reglerne for motorskifte.
Da effektforøgelsen imidlertid er under 20 pct., medfører dette eksempel ikke afgiftspligt.
En Audi S3 1,8 T Quattro, årgang 1999, er forsynet med en motor af typen APY, med en slagvolumen på 1781 ccm. Motorens effekt er opgivet til 154kw, svarende til 209,44 hk. Bilen er fabrikken udstyret med turbo, intercooler og indsprøjtning.
Motoren ønskes monteret med anden og større turbolader (GT30 turbolader). Det skønnes, at effektforøgelsen er ca. 38 %.
Der foretages i den forbindelse følgende ændringer:
Turbolader af typen GT30, med større dimension og kapacitet
Udskiftning af kobling bestående af koblingsplade/trykfod/udrykkerleje
4 stemplet bremsekalibre og bremseskiver med større dimension
Udstødnings- og indsugningmanifold
Større intercooler (én frontmonteret i stedet for to sidemonterede)
Andre indsprøjtningsdyser
Motorstyring
SKAT har truffet afgørelse om, at en sådan motortuning ikke medfører afgiftspligt. Heller ikke selv om der samtidig sker udskiftning af original kobling til en stærkere kobling, og der monteres 4-stemplede bremsekalibre med tilhørende skiver foran.
Trafikstyrelsen siger:
Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
SVAR:
Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer. Du må godt foretage konstruktive ændringer på din bil, men der er visse krav, der skal overholdes. Kort fortalt er kravene:
• Bilen må ikke støje eller forurene mere end tilladt
• Sikkerheden skal fortsat være forsvarlig
• At du ved syn af bilen kan dokumentere, at bilen fortsat lever op til de to nævnte
krav
Du kan læse mere om kravene nedenfor under "Hovedkrav til konstruktive ændringer".
Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf).
VIGTIGT AT VIDE, HVIS DU TUNER ELLER CHIPTUNER DIN BIL!
Du kan risikere at miste bilens fabriksgaranti, hvis din chiptuning ikke er lovlig. Spørg derfor altid bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning.
Som bilens ejer er det dit ansvar at sikre dig, at bilen er i lovlig stand (Færdselsloven § 67). Flere regler kan finde i bekendtgørelsen om chiptuning.
BILEN SKAL SYNES OG GODKENDES
Når du foretaget konstruktive ændringer (motorskift, tunet eller chiptunet), skal bilen altid synes bagefter. I den forbindelse skal du oplyse synsvirksomheden om ændringerne. Det vil så fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer.
Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn § 22.
VIGTIGT AT VIDE OM SYN!
Hvis du ikke oplyser om ændringerne ved syn, er ændringerne ikke godkendt, og dermed er bilen ikke lovligt synet.
AFGIFT VED KONSTRUKTIVE ÆNDRINGER
Det er SKAT, der afgør, om der skal betales fornyet afgift i forbindelse med konstruktive ændringer. Kontakt dit skattecenter for at høre nærmere om reglerne.
SALG OG MARKEDSFØRING AF CHIPTUNINGSSÆT
Markedsføring og salg af chiptuning er ulovligt, medmindre forhandleren kan dokumentere, at bilen med monteret chip stadig overholder miljøkravene. For at være lovligt skal chiptunings-udstyr vedlægges denne dokumentation. Dette forbud mod salg af ulovligt chiptunings-udstyr gælder også, selv om der reklameres med, at det kun må anvendes til motorsport eller udenfor Færdselslovens område.
HOVEDKRAV TIL KONSTRUKTIVE ÆNDRINGER
Forurening, brændstofforbrug og støj
Hvis du vil foretage konstruktive ændringer af din motor, er et af hovedkravene som følger:
• Bilen må ikke støje eller forurene mere, end det var tilladt ved bilens 1.
registreringsdato
Du skal kunne dokumentere, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Det kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler om måling af røg under belastning.
Er bilen registreret første gang i 1997 eller senere, skal du også kunne fremvise dokumentation for brændstofforbruget efter tuning. Det skyldes, at den grønne ejerafgift er fastsat efter bilens forbrug.
Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se eksempel på dansk dokumentation og engelsk dokumentation her.
Hvis motorens effekt forøges med mindre end 20 %, må bilens støjniveau (standstøj) ikke stige med mere end 3 db (A) i forhold til det støjniveau, bilen havde ved 1. registrering.
Hvis du forøger motorens effekt med mere end 20 %, skal du kunne fremvise ny dokumentation for støjniveau i form af måling af både kørsels- og standsstøjsmåling.
SIKKERHED
Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.
Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra PRODUCENTENS SIDE, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af, en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.824
Også selvom en turbo build på en NA kun giver 10HK teoretisk.
Derfor har det aldrig kunne betale sig, at bygge et turbo projekt over en NA base, hvis modellen har været kunne få med turbo fra fabrikken.
Tager man et eks:
Impreza 2,0 sport 125HK NA Sugeboxer. (65.000)
Impreza 2.0 STI 265HK turboladet boxer. (150.000)
Samme årgang 2005.
Motorstørrelsen er den samme, og man må opgradere så tosset man vil op til 20% på sport modellen, og den må få hele 25HK mere lovligt.
Men det vil næsten være umuligt at tryklade den BILLIGT & LOVLIGT (ikke bare synet i synshallen, men godkendt af trafikstyrelsen), da som Torben siger, ingen bilproducent gider at hjælpe en med de nemme godkendelser.
Og så løber projektet hurtigt over de 150.000.-, som en STI model ville koste.
Derfor, findes modellen med det man allerede vil have, så køb sådan en fra start af!
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.072
Jeg mener der var noget om præcis supraen at dem der var født med NA motor var nemme at få godkendt med tryk, da der er så mange producenter som har fået lavet TÜV godkendelser til dem.. HKS og lign.
Så det var ikke så svært..
Det er, så vidt jeg har forstået, en af fordelene ved at vi er med i EU, at vi er underlagt nogle regler som regeringen ikke kan komme udenom..
Jeg er helt med på at fx. en Citroen C1 er praktisk talt umulig at få godkendt med trykladning.. men lige præcis Supra er jo en anden slags bil..
Men jeg kan sagtens tage fejl, jeg har ikke selv prøvet..
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.824
Så er det nemt at gå til, da ombygningen så iforvejen er godkendt så man ikke skal igennem alt papirarbejdet = der er andre før dig der har gjort arbejdet for dig, og derved er det heller ikke lige så dyrt, som at starte fra bunden.
Der er muligheden for at tage en fabriks turboladet motor, som med eksemplet på Impreza.
Tage 2,0 STI motor, og ilægge i 2,0 Sport. Det kræver så bare at hver en bolt matcher, dvs. at bygge sport om til en 100% identisk STI (også dyrt).
Det vil stadig koste en god sum penge, at turbolade en NA så det holder, men er papirene i orden på byggeriet, så er det nok det enste turbo build jeg ville kunne anbefale
Fra non turbo til turbo