Volvo 240 Engine swap {{forumTopicSubject}}
Hej Bg!
Jeg har for ikke så grov lang tid siden købt mig en Volvo 240 GLT fra 1992 med en B230F motor liggende i. Den yder Ca. 116 hk.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få lagt en anden motor i, gerne med lidt mere smæk på. Det hele skulle gerne være nogenlunde lovligt, så derfor har jeg også været inde og læse omkring det. Jeg synes ikke at kunne finde hverken hoved eller hale i lovene omkring det, så nu håber jeg at der er nogen af jer, der har mere viden om det end jeg.
På forhånd tak!
Jeg har været lidt inde og kigge på denne motor, og tænker måske at det er noget i den stil der skal ligges i?
http://www.dba.dk/motor-gearkasse-volvo/id-1023934310/
nov 2007
Følger: 61 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 32 Svar: 604
Turbo bliver betegnet som over 20%
okt 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
nov 2007
Følger: 61 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 32 Svar: 604
okt 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
nov 2007
Følger: 61 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 32 Svar: 604
okt 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
nov 2007
Følger: 61 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 32 Svar: 604
okt 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
nov 2006
Følger: 34 Følgere: 34 Biler: 2 Emner: 30 Svar: 578
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 371
Jeg ville ligge en B230FK motor i af 2 grunde.
1 den har, som alle motore efter 95 undersmøring af stemplede, og holder til mange heste.
2 En Volvo 240 er aldrig bygget med denne motor. Det betyder at bilen ikke skifter identitet til turbomodellen. Skat kigger nemlig på hvor vidt bilen ændres eller opgraderes til større model(motor, bremser osv.) da det udløser afgift. Det sammenlagt med at effekten ikke overstiger 20 procent giver dig store chancer for at slippe for afgiften.
Hvis du bruger 7/9 serie motorer, skal du bruge strømfordeler fra din nuværende motor. Alternativt kan der fåes et lille kit til konvertering af org tændingsbox til fordelerløs tænding.
M90 gearkassen skal modificeres i for at kunne være der.
Disse ting ligger der guides samt beskrivelser til flere steder, så det er ikke noget problem. Du skal bare være opmærksom på det.
okt 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 371
kundserv@volvocars.com
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 909
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 371
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.356
okt 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
okt 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 909
okt 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
Der drejes 1,7 mm. af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5: 1.
Indsugningsmanifold bliver ombygget/ændret for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg bliver monteret.
Garrat Volvo Turbo bliver monteret.
Intercooler bliver monteret. Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
okt 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
jul 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 101
Volvo 240 Engine swap