{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.434 visninger | Oprettet:

Chiptuning af Peugeot 207 GT {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg står og vil have chippet min 207 GT 150 hk, og jeg har forhørt mig hos to virksomheder.
Hos det ene sted sagde de at hvis jeg fik bilen chippet SKAL jeg køre på oktan 99, og hvis ikke jeg gjorde dette vil motoren gå i stykker.
Hos det andet sted sagde de at jeg godt kunne få den chippet ind på oktan 95, uden at det ville gøre noget for motoren, men optimalt skulle jeg køre på oktan 99.
Er der nogen der har forstand på dette? Hvilke af disse påstande er rigtige?

Lasse


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chiptuning af Peugeot 207 GT
  • #1   10. jun 2016 Dem der chipper til 95oktan, chipper nok til en lavere effekt så.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
    #2   10. jun 2016 Den kan sagtens køre på 95, de kan jo ikke hæve kompression med en chip, men kører så absolut bedst på 99 da der kan klemmes det sidste med så

  • #3   10. jun 2016 Der er ikke mere energi gemt i højere oktantal, der er større bankedygtighed, ergo kan man køre strammere tænding = mere effekt.
    Så du har ret i din påstand med de ikke hæver kompressionen effektivt ved chipningen, men hvis den bliver chippet til at køre 99oktan, så er det nok fordi tændingen er ret hårdt kørt ind, og motoren nok vil banke på 95.
    Derfor, jeg tror at dem der siger de kan chippe til 95, de kører lidt mere sløv tænding på.


  • #4   10. jun 2016 Det er præcis det, som det ene sted sagde, at motoren ville "banke" sig i stykker. Dette er måske forkert? Jeg vil i hvert fald blive ked af, hvis jeg fik den chippet, fortsatte med at køre på oktan 95, og motoren så ville blive smadret.
    Har i hørt, eller erfaringer med at en chippet turbo benzin motor er gået i stykker pga. oktan 95?


  • #5   10. jun 2016 Jep.
    Jeg havde faktisk troet det var en sugemotor. Når nu det er en turbomotor, så vil jeg kun køre 99 oktan, specielt hvis man chipper.


  • #6   10. jun 2016 Okay. Det vil måske ødelægge motoren ved at køre på oktan 95 efter den er chippet?

  • #7   10. jun 2016 Motoren skruer selv tændingen ned til det oktantal du køre med, dog med effekttab.

  • #8   10. jun 2016 Så det er muligt at få den chippet til 95 uden noget bliver "banket" i stykker?

  • #10   11. jun 2016 Før motoren kan regulere, skal bankesensoren jo være aktiv, dvs den skal ha' hørt banken.
    Jeg ville ikke byde min motor et anden rangs brændstof under hårde betingelser.


Kommentér på:
Chiptuning af Peugeot 207 GT

Annonce