{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.510 visninger | Oprettet:

Køling af indsugning V10 {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Har en Audi S6 5,2L V10.

Og min indsugningsmanifold bliver meget varm, som i rigtig godt varm 80 grader + vil jeg skyde den til.

Og man siger jo køligere luft du får igennem motoren flere hk.

Er der nogle der har en god idé til hvordan jeg kan køle min indsugning af?

Uden at skære hul i min motorhjelm, eller lave andet "fusk"

Ved den bliver så varm da den ligger på toppen af min motor, som generer rigtig meget varme. Men kunne man sænke den med bare 10' ville være lækkert.

Go weekend der ude smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køling af indsugning V10
  • #1   16. sep 2017 Der er en god chance for at Audi har taget højde for at det er sådan, idet den jo er bygget sådan... Tænker jeg...

    10 grader - det vil du i bedste fald kunne måle på et rullefelt - aldrig mærke...


  • #2   16. sep 2017 Ja de har nok taget højde for tingene. Men man kan altid forbedrer selv det bedste arbejde. smiley

  • #3   16. sep 2017 De her spacere er lavet af lige netop den årsag du beskriver

    https://jhmotorsports.com/shop/catalog/jhm-intake-spacers-8mm-thick-for-c6-s6-and-d3-s8-fsi-v10-p-3480.html

    Om det har nogen virkning er så ikk til at sige.


  • #4   16. sep 2017 Anders k.
    Fedt lige sådan noget jeg søgte. Det må undersøges mere nøjagtig. Men lyder som noget der skulle på. smiley


  • #5   16. sep 2017 #2 - Ja det er en meget normal holdning at se her på siden, men jeg tror jeg stoler en smule mere på en multi milliard kroner bilfabrikant, end Johnny_Perlegrus med en fedtet svensknøgle i baglommen og 2 bøjede skruetrækkere på arbejdsbordet. smiley

    Du kan helt sikkert forbedre din indsugningstemperatur en smule, men så skal du starte med at skifte manifold pakninger til nogle der isolerer topstykkerne mere fra, lede den varme luft fra køleren væk (held og lykke med den opgave i det motorrum) og isolere hele manifoldet.

    Uden på nogen måde at forsøge at lyde som en kold skid, så tror jeg du fokuserer for lidt på formålet og den reelle effekt, og for meget på enkelte detaljer.

    Hvis du kunne sænke den med f.eks 30-40 grader, ville det have en effekt - men 10... Slet ikke...


  • #6   16. sep 2017 Indsugningen er ikke slem at få af den bil. Lettere end at skifte tændrør på den :-). Så det arbejde er jeg ikke bange for.

    Men kan jeg bare sænke den lidt er jeg glad, og det jo min bil plus penge. Men går meget op i de små detaljer er på plads. Bilen skal også have en chipning, så den vil blive presset lidt mere. Havde også overvejet at skifte hele indsugningen med PES. Men så begynder vi også at snakke stort arbejde og stor regning.


  • 300
    300 Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #8   16. sep 2017 En god gang hjemmetuning fjerner som regel kun 10-15 % effekt

  • #9   16. sep 2017 Man kunne engang få noget det hed et powerblanket. Det brugte man til at afskærme et åbent luftfilter fra motorens varme luft. Jeg ved ikke om det kan bruges til at føre luften helt ude fra forenden af kølerhjelmen til det sted i motorrummet du synes er for varmt.
    Jeg ved ikke om de findes længere.
    Måske du kunne bruge sådan et til indsugningsmanifolden?


  • #10   16. sep 2017 Kig evt på hvordan storebror RS6 køler sin motor. Den har jo flere HK og mere varme.

  • #11   16. sep 2017 Den har også turboer og intercooler.

  • #12   16. sep 2017 få pakket udstødnings manifoldet ind i powerwrap,
    det tager meget af varmen i motorrummet,,

    få lavet noget scoop eller hvad amn skal kalde det, som har åbning i forenden, så der kommer mere kold luft op i motorrummet,

    jeg har sænket temperaturen en del, pga store hulle i forenden, samt lavet huller i hjelmen lige over udstødnings manifoldet,

    så varmen kan komme ud, aelv når man holder stille,

    jeg har dog lidt problemmer med og få motoro ordenlig driftsvarm om vinteren,

    men løsning er mere kold luft ind
    og få varmen luft ud af motorrummer


  • #13   16. sep 2017 Ville gerne undgå at skære i bilen :-). Men man kunne self afmontere forrør og pakke dem ind hmm..

  • #14   16. sep 2017 Jeg ville helt klart gå efter at pakke forrør og manifold ind ! Det burde sænke temp en del.. men jeg mindes også at man kunne få sådan nogle rør/tragte der var lavet af sølvpapir nærmest som man kunne strække og forme, som man ville, måske du kunne trække et par af dem ude fra fronten eller et sted der kommer kold luft, og så direkte op på manifolden? smiley

  • #15   16. sep 2017 Har også tænkt på de rør kan købes i biltema. Problemet er mere at manifolden er inde på midten af motoren top monteret. Så lige at kunne få luften der op, er så næste problem. Der er jo ikke meget plads. Med en V10 motor der fylder også. smiley

  • #16   16. sep 2017 Ja det er et rimeligt tæt pakket motor rum smiley .. men jeg stemmer for at pakke udstødningen ind! Det er da et sted at starte ihvertfald, så kan man altid tage den derfra hvis man vil sænke temp yderligere tænker jeg smiley

  • #17   16. sep 2017 Du kunne vel finde en brugt hjelm og lave noget scoop i?

  • #18   16. sep 2017 Tjo men det skal jo være lavet ordenligt og pænt. Plus ved ikke lige hvor jeg skal opbevare min anden hjelm imens:-) haha.

Kommentér på:
Køling af indsugning V10

Annonce