3.637 visninger
|
Oprettet:
M54B30 - Nemme heste at hente ? {{forumTopicSubject}}
Hej
Hvis man ser på en bmw z4 med deres m54b30 motor, er der så nogle nemme heste der kan hentes ?
En sugemotor med alublok så forventer ikke mirakler, men fx en chip ser ud til at give folk op til 15 hk, dog er 10-12 nok mere realistisk.
Tænker om fx indsugning fra en anden model passer og lign mods der kan klares nemt og til fornuftige penge. Det virker umildbart ikke som en motor der kan hentes meget på, så måske mam bare skal nøjes med noget luft filter for lidt lyd og så være glad ?
Mvh Henrik
jan 2015
Følger: 9 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 14 Svar: 810
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
https://www.bilgalleri.dk/optimering-af-topstykker/id-2204545
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
Andre bud ?
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.361
Så der kunne være effekt at hente i at remappe styringen af det, køre Vpower og deraf kunne køre lidt mere fortænding MÅSKE, ikke sikkert der er ret meget at hente der.
Herudover hedder det jo at gøre indsugning så lidt restriktiv som muligt, og en korrekt dimensioneret udstødning med en god manifold, det har relativt meget at sige. Måske kan der fås nogle lumpy idle knaster
Flere omdr. er også = flere hk, hvis ellers du har en motor der kan trække vejret i de høje omdrejninger, måske kan det afhjælpes med større ventiler og portning.
Men alt i alt er det jo en kæmpedyr omgang, og måske nærmere værd at overveje en M50 med turbo i stedet, eller en turboladning på din M54 med lavt ladetryk, så den stakkels alublok ikke eksploderer
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
En sportsbagpot, luftfilter samt en chiptuning med Vpower burde vel give små 250 hk kontra de 231 standard samt en lyd bilen fortjener.
Med indkøb fra udlandet/ebay og chiptuning herhjemme kan det vel laves for 10k, lyder det helt forkert ?
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
Især hvis manifolden også skal med.
Men det er dyrt at tune NA motor
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
dec 2012
Følger: 61 Følgere: 98 Biler: 17 Emner: 272 Svar: 795
Altså skal du noget så skal du overveje om at smide noget turbo i din m54b30. Det nok der det er nemmest at hente hk. Sådan en 330 kværn den går godt med tryk ingen tvivl om det. Men igen byg dit ejet udstødning og ikke tænk åhhh bare jeg ikke havde spildt så mange penge på udstødning.
jan 2015
Følger: 9 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 14 Svar: 810
dec 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 32 Svar: 824
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Ikke nødvendigvis håbløst dyrt. Ja det ikke bare at chippe bilen og så har du 50hk og og 100nm mere. Men en velbygget udstødning. En ordenlig indsugning og en indkøring kan godt give effekt på nogle suge motore og måden bilen levere effekten kan ændres markant så selvom du måske kun henter 15hk så er Effekt kurven så meget sjovere at det føles som meget meget mere. Hk er bare et tal. Det er hvordan de bliver leveret der hat betydning....
Ved ikke om det er ligesom med de ældre BMW'er der har en anden gearing i gearkasse og bagtøj. Men noget af det sjoveste bmw jeg har kørt var en E30 320 med 325 motor (m20) hvor man havde bibeholdt 20'erens drivlinien. Den var ikke hurtigt på toppen men den trak rigtigt godt i alle gear grundet den større effekt... Samme trick laver man på en Civic som min der smider man en S20 gearkasse (køre S40 normalt) på da gearingen er sjovere. Topfart er den samme bare. Du køre bare højere omdrejninger... Det kunne være en vej man kunne gå som alternativ. Hvis det er muligt med den model.
okt 2005
Følger: 113 Følgere: 114 Biler: 5 Emner: 90 Svar: 695
M54B30 - Nemme heste at hente ?