Billig benzin økonomi ved chiptuning til lille Hyundai. {{forumTopicSubject}}
Hey! Jeg er startet på et nyt studie, og det medfølger at jeg kører ca. 70 km alle hverdage.
Derfor valgte jeg at købe en Hyundai i10 benzin 1,2 med 86 hk 2012, som blev opgivet til at køre ca. 22 km/l. Dette er dog tilfældet, og har lavet en cirka regning, at bilen nok mere kører 14 Km/l ved blandet kørsel. (Er godt klar over at 22 km/l er med optimale forhold, og rimelig optimistisk).
Kiggede tilfældigvis på racechip, som skriver at bilen kan få et bedre benzin forbrug på cirka 15% og måske en håndfuld flere hestekræfter. Hvis tallene passer, så vil "chippen" jo være forholdsvis hurtigt være tjent ind.
Jeg ved ikke om min tankegang er naiv, eller om der er noget om snakken. Hvad er jeres holdninger til dette? Kunne en "Chiptuning" forbedre min økonomi? Det skal siges at jeg har ingen viden inden for "chiptuning"
Mvh
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Der efter så det væsentligt hvilket driftmønster du har og hvordan du bruger bilen.
Det er en motor der er bygget til let bykørsel og lidt landevej. Hvor den nok vil være mest økonomisk med en jævn fart på 80
Hvis andre køre markant længere på literen så det enten dig eller din motor den er galt med. En chip vil ikke løse noget
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.532
De små motorer er bare følsomme.. Har selv en Chevrolet Spark med 1.0 motor, tror den er opgivet til 20 km/l. Kan sagtens få den over de 20, men kan også uden problemer få den under 13..
læs trafikken, udnyt bakkerne og undgå motorvej hvis du kan det, min den lille har det rigtig godt med 90-100 km/t, over det så sluger den helt vildt..
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.012
Flere heste er lig med dårligere brændstoføkonomi
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.250
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 399 Svar: 4.993
til trådstarter, hvis du kører meget motorvej, så det bedste du kan gøre er at komme ned på omkring de 90 km/t, alt andet over sluger dik benzin
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
Tænker at det enten er din måde at køre på ellers er der noget galt et sted, nu skriver du ikke om det er hovedvej eller motorvej ?
Hvis det er motorvej så tror jeg det passer meget godt, men hovedvej med 80km/t så syntes jeg den ligger lavt med 14km/l men vejret spiller også ind der er forskel på om der er 20 grader uden for eller -2
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 851
Sætter jeg fartpiloten til 120 km/t siger forbruget 5,5-6,2 l/ 100 km - det er faktisk ikke et uvæsentligt højere forbrug .
Med andre ord så betyder ens kørestil og fart en hel del .
apr 2020
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Det lyder vist til, at jeg er nødt til at kigge lidt indad.
Kører cirka 70% landevej og resterende bykørsel. Jeg undgår bevidst motorvej grundet, det vil koste mere og jeg vil bruge samme tid på at nå min destination.
Kan dog godt indrømme, at jeg skal presse min motor, for at følge med trafikken ved lyskryds osv.
Uheldigvis, kan jeg ikke se hvor meget jeg forbruger når jeg kører i bilen ved specifikke hastigheder samt omdrejninger. Dette kunne være interessant at måle.
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 851
Gør dette en 4-5 gange så kan du aflæse dit gennemsnitsforbrug .
Iøvrigt tror jeg det er lige så økonomisk at tage en lang tur tur på motorvejen med jævn og konstant fart , som når du laver start og stop samt accelerationer ved lyskryds, som jeg gpår ud fra du også møder ?
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Vær forudseende, rul frem mod lyskryds, undgå at holde helt stille så rullestarter i andet gear muliggøres, skrab ruderne om morgenen så bilen ikke skal holde 10 min i tomgang, AIRCON koster også energi, nedrullede vinduer giver øget forbrug.
Husk at brug af bremserne betyder du ikke har været forudseende nok, dog skal du selvfølgelig følge trafikken, men få et flow, så er der penge at spare.
Defensiv kørsel er fremtiden
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.149
samt.om motoren er serviceret.
køre du eks. med møg beskidt og tilstoppet luftfilter, så trækker det også ned,
samt om tændrør er slidt, osv.
der er en del ting der spiller ind
men den måde man køre på har nok den største.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.532
https://www.trafikdage.dk/td/papers/papers01/K-tek/GrouleffJensen2510.pdf
Sammenfatningen fra ovenstående, hvis du ikke lige gider læse det hele:
• Vær forudseende og opmærksom i trafikken og tilstræb en glidende kørsel.
• Undgå unødvendige opbremsninger, overhalinger og hold afstand.
• Skift altid til et højere gear så hurtigt som muligt, spring gerne gear over.
• Hold omdrejningstallet så lavt som overhovedet muligt, uden at motoren sejtrækker.
• Hold bilen i gear under nedbremsning, og udnyt fuel-cut-off.
• Tryk speederen ca. halvt ned under acceleration.
• Overhold hastighedsgrænserne.
apr 2020
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Som #9 nævner, Vil jeg prøve at veksle imellem motorvej og landevej, og herefter måle benzin forbruget for hver rute, der er over 10 lyskryds på ruten langs landevejen, hvilket jeg forstår på jer virkelig er et stort element i benzin økonomi.
Tak for linket Henrik, jeg lærte faktisk en del ved at læse det igennem.
Til information så har bilen fået service fornyeligt, men jeg kan ikke vide med sikkerhed om luftfilter, og tændrør er tjekket. Dette vil jeg stærkt overveje at få gennemset, hvis bedre kørsel ikke giver særlig positiv resultat.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Har du omdr tæller i bilen kan du i INSTRUKSIONSBOGEN læse hvor motoren har sit maksimale drejningsmoment og køre efter det.
Personligt skal jeg ikke have en bil uden omdr tæller mere.
Octaviaen kører ved 93-95 km/t 20 km/l og ved 110 godt 14 km/t, ved blandet blandet kørsel ender jeg på 20 km/l, men så er der også kørt ekstremt morfar med friløb og alle de kedelige ting
sep 2003
Følger: 29 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 79 Svar: 1.994
Hvis jeg kørte pænt og bare fulgte trafikken kørte jeg ca 18 km/l ved landevejskørsel
Så jeg tænker dit kørselsmønster kan forbedres
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 316
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
Så hvis du mener man skal accelerer langsom op så er det ikke korrekt.
aug 2019
Følger: 1 Svar: 27
Så det er vist helt normalt, motorkonstruktionen er ikke af de nyeste, men godt gennemtestet ældre model, så den skal/kan ikke kører 20-30km/l som de nyeste ??
Vi har nu kørt ca 203.000km i den uden problemer overhovedet, mange km de første år, hvor vi kørte til stævner i Frankrig, Belgien, Sydtyskland, Holland, Norge og mange andre lande i Europa, valgte at kører hver gang det økonomisk kunne betale sig med 3-4 unge mennesker og mig som chauffør.
Kørte vi 90-110 km/t lå den normalt omkring de 18-20km/l og kørte vi 'stærkt' (sådan en kan snildt kører 160km/t)røg den ned på 12-13 km/l.
Nu kører vi mest bykørsel, og den ligger på 12-16km/l alt efter hvor koldt/varmt og hvor langt vi kører, har været helt nede på 10km/l når den udelukkende kører konen frem/hjem til arbejde i en periode, så kører den 3-4 km for hver gang den bliver startet, hvilket virkelig både slider på motoren og koster på km/l
Men glem alt om chiptuning, sørg for at overholde olie og filterskift (skifter selv for hvert 15.000km) så har du bil i rigtig mange år, de er sku ikke til at slide op ??
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 316
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
Men anbefaler også at springe gear over og skifte ved lave omdrejninger men med foden godt på speederen går ud fra det er ikonet du ynder.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
Tjek dæktryk (op til 10% ekstra) ...
A/C + Sædevarme (op mod 15 % ekstra) ...
Ikke i for høje omdrejninger (op mod 20 % ekstra) ...
Fjern overflødig vægt (op mod 17% ekstra) ...
Brems med motoren (op imod 8 % ekstra) ...
Kom hurtigt op i det rigtige gear (op mod 10% ekstra)
aug 2016
Svar: 56
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
Så nej til bessefar acceleration.
https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverdagen/braendstof-oekonomi/langt-paa-literen-10-spareraad-fra-fdm
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 316
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.532
Til #23,
Så er det faktisk oftest når jeg forsøger at kører så langt som muligt, på de dyrebare dråber, at jeg føler den øvrige trafik er en pestilens, fordi jeg skal bremse i tide og utide uden grund!
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.532
Oplever endda folk der bremser på vej OP af bakke?
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 655
Tvivler på en chip kan hjælpe på en adfærdsændring
Billig benzin økonomi ved chiptuning til lille Hyundai.