Chiptuning - hvem og bør man? {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
Jeg har en Ford Focus 1.0 med Turboboost fra 2018 som jeg overvejer at få øko-chiptunet for at den kan køre lidt længere på literen. Til info bor jeg i Vestjylland.
Jeg har undersøgt reglerne og kender til alt det her med at den teoretisk set ikke er lovlig efter chiptuning når den skal igennem syn, også selvom de ikke kan opdage det (endnu?), og at den bør registreres som konstruktiv ændring osv.
Er det noget som folk ville råde for eller imod, og hvad ville eventuelle argumenter være for det?
Udover dette synes jeg også det er utroligt svært at finde ud af hvem man skal have gjort det hos, og hvem der anbefales. Jeg kan se at tidligere indlæg her på siden nævner https://chiptuning.nu/ i Nordjylland, og jeg har selv fundet frem til https://stage3.dk/ som også virker til at have relativt gode anmeldelser. Er der nogen af disse, eller andre, I vil anbefale?
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.522
Vil kalde økotuning for en gang "gas" der er noget man kan bruge til at retfærdiggøre udgiften ved tuning over for sig selv, kæresten eller konen.
Der er mange historier omkring folk der påstår at de pludseligt kører meget længere på literen, ofte viser bilen efter en tuning også flere km. literen i computeren, i praktis er det anderledes.
Så hvis det er flere HK der ønskes så er jeg fan, men man må nok også indse at der er noget at Politiet osv. får meget øget fokus på, og kan blive en besværlig og bekostelig affære.
Eventuel gensalgsværdi af bil kan også blive påvirket.
apr 2022
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
Det giver rigtig god mening at det primært bare er noget marketing-snak, og jeg skal da også være ærlig og sige at den første indgangsvinkel til at jeg ville chiptune den var at jeg ville have lidt flere HK at arbejde med, da det da så ville være lidt sjovere at køre i. Da jeg så fandt ud af at der var nogle der tilbød øko-chiptuning synes jeg det umiddelbart lød som en kanon god ide rent økonomisk.
Kan det have nogen effekt på virkningen af chiptuningen at bilen er med automatgear?
apr 2004
sep 2010
Følger: 12 Følgere: 64 Emner: 22 Svar: 82
Sparet jeg diesel, aldrig, måske lidt, men gjorde det for køreglæden, da den kom igennem syn var der aldrig et problem, havde også slået Egr ventil fra
feb 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.246
feb 2007
maj 2020
Svar: 19
Nu er jeg pænt træt af at høre og læse artikler om tuning og alt muligt andet gas.
Har du et kilde link til lovgivning på området? For jeg kan ikke lige finde den 'lov'...
Så for mit vedkommende er det løgn og latin lisom regeringens løgne og bedrag.
feb 2007
niels@highoncars.dk prøver og snakke med niels becker så kan han nok fortale dig noget om alle de biler som politiet har taget.
maj 2009
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 189
Hedder man Kenneth, Fis Fis eller som her Pik Pik, kører en gammel russisk diesel koger med brumpotte, manglende partikelfilter, Ali Express led lys, Thansen fælge med kineser dæk, slæbende undervogn. Så beder man jo om konsekvenser, og om tiltrække sig opmærksomhed.
Det er helt på sin plads at manglende partikelfilter, ERG og en Pizza tuning kan straffes så det virkelig rammer økonomisk.
Et almindeligt menneske, der opfører sig almindeligt ude i trafikken, vil aldrig ende i situationen.
Egen vogn er faktisk også chippet wayback, ingen interesserer sig for den.
apr 2004
apr 2004
maj 2009
apr 2004
maj 2009
apr 2004
maj 2009
maj 2009
apr 2022
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
Tak for de mange gode indskud. Jeg regner med at få ringet til chiptuning.nu og tage en snak med dem. Min bil ligner ikke en som er tunet. Der er ikke lavet noget ved bilen siden jeg købte den fra ny, så jeg tænker at risikoen for at blive snuppet med det er sådan cirka lig nul.
apr 2004
Nu har jeg i 30 år kørt motorcykler med brølende udstødninger.
Har aldrig fået en bøde eller bemærkning på den bekostning.
Godt valg med chiptuning.nu, det har jeg benyttet flittig.
aug 2016
Svar: 55
Chiptuning - hvem og bør man?