#4
17. jun 2023
Har erfaring ja, en 150 hk TSI kommer på 170-180 hk.
Men der er ikke meget ved de hk da en DQ200 kobling ikke klarer øget moment.
Så giver en ikke videre brugbar effekt forøgelse.
Med det fokus der er på chip tuning osv. fra regeringens side, så kan det blive en trist dyr fornøjelse.
Forkert, Chiptuning er i princippet lovligt, hvis bilen efter tuning får lavet en kontrolattest hos fx. autoconsult, og derefter til syn. Om det er over eller under 20% har kun noget sige om hvilke regelsæt/krav det skal opfyldes. Alt skal godkendes, også 1%. I praksis gør ingen det dog, men det er bil ejerenes problem.
#7
17. jun 2023
Argh nu går der ævl og ordkløveri i det. Så kan vi jo også konkludere at det er lovligt at køre uden sikkerhedssele, altså hvis man får sig en læge erklæring på det. Chiptuning er ulovligt, med mindre … bla bla tag noget køligt at drikke.
#9
17. jun 2023
#8 - Men der er endnu ingen af dem som chiptuner, som kan tilbyde en lovlig metode at gøre det på. Det handler ikke om effekt - men en emissions validering.
Ergo. Det er ikke lovligt... Som jeg skrev højere oppe.
Er der "en mulighed" for at få det godkendt? Ja, men det er så dyrt og omfattende, at det ikke er rentabelt i praksis - og ingen tilbyder det.
#10
17. jun 2023
Sajmon din uvidenhed er ikke lig med at de ikke findes.
Jeg så en fin hvid Audi (ds47593) i går, og den havde godkendt tuning da jeg slog den op.
Det er ikke så tit man ser det, men jeg har alligevel mødt en håndfuld i løbet af året.
Det kræver dog at man kommer ud af mors kælder, i stedet for at sidde og lege internet kriger.
#12
18. jun 2023
#11: Jamen jeg ville da godt pendle i en BMW E92 M3 men den koster vel en 500000kr.
En BMW e92 335i med en chip kommer meget tæt på hvad en M3 præsterer, den får ikke 2 cylindre mere af en chip men performance bliver tæt.
Prisforskellen er vel 300000-350000kr minus chip til 4000kr, det kan jeg godt mærke i min økonomi.
#15
18. jun 2023
Det er nok de 50k kr og en højere vægtafgift og evt forsikring hvert år.
Jeg ved godt at for nogle er 50k små penge men for andre kan det være max budgettet var til en 1.4tsi og der bare ikke kan findes 50k mere, så må man nøjes og forsøge at komme så tæt på det man gerne ville have som muligt.
Jeg tog bare udgangspunkt i min situation for 5 år siden, det blev så ikke engang en E92 335i men en E92 335d da jeg kører min 100km om dagen.
Jeg ville meget gerne have et par hybrid turboer, DPF off , R90 pumpe og en chip til små 400hk og 8-900NM samt stadig bibeholde en fornuftig økonomi MEN med det fokus der er på chip/DPF off må jeg nøjes! Jeg gider ikke kører på arbejde med svedige håndflader hver dag.
Det må være dig selv du snakker om, for jeg bor ikke i mors kælder, og "internet kriger" beskriver dig i samme grad som mig, hvis man skulle se objektivt på det.
#17
19. jun 2023
Igen, bare fordi du ikke har kendskab til et specifikt område, kan det sagtens eksistere alligevel. Og det er sørgeligt at se nogen sidde og sprede misinformation, på baggrund af deres egen manglende indsigt.
#20
19. jun 2023
#12 - De fleste mennesker svarer efter bedste overbevisning, og det gør jeg også.
Men trådstarter spørger til chiptuning som er godkendt. Det eksempel fandt du, som betyder at de KAN lade sig gøre at få en bil godkendt med det. Næste opklarende spørgsmål må så være om det er lavet i DK eller Tyskland, og siden bilen er importeret for blot 18 dage siden, gætter vi på Tyskland.
De har jo rent faktisk en instans som tillader papirarbejdet, i modsætning til Danmark som er et temmelig umodent land i den henseende.
Det skriver jeg ikke fordi jeg leder efter et lille halmstrå, som kan give mig ret - men fordi trådstarter bør være klar over at processen med at få det godkendt, godt kan involvere først at toldsyne og eksportere bilen, tage turen syd for grænsen, betale for arbejdet, og så skulle importere bilen igen med det nye sæt papirer, og efterfølgende betaling af reg afgift.
Så ja - ud fra de sparsomme.oplysninger vi har på nuværende tidspunkt, KAN det lade sig gøre at få en bil godkendt med forhøjet effekt, men det er en temmelig omfattende proces.
Nok ikke noget en Touran fra 17 kan bære, prismæssigt.
Og jeg er ikke den eneste der skrev at det var ulovligt, lille internet kriger ..
#21
19. jun 2023
Når du konstaterer noget, så ved vi i fremtiden, at du faktisk overhovedet ikke er sikkert, selv om du lige som i #9 udtaler sig skråsikkert.
#23
19. jun 2023
Skønt som mister Durum R bidrager konstruktivt til den gode stemning her på BG.
Meget brugbart for helheden, det skaber selvfølgeligt noget aktivitet - de gode gamle ærke kværulanter er jo fortrukket til debatten på Nationen på Ekstra Bladet.
#25
19. jun 2023
#21 - Det ændrer ikke rigtigt på at det ene eksempel du viste os, var en (tilsyneladende) importeret bil - dvs med al sandsynlighed ikke chiptunet i DK.
Jeg tror du har læst #9 forkert, hvis det er din konklusion.....
#30
20. jun 2023
#17 jeg ser at det screenshot du viser har cvr nummer og er beskrevet som leaset! Må man godt chiptune en leaset bil? Er bare nysgerrig!
#32
20. jun 2023
#30 Godt spørgsmål, mit bedste bud er at leasing firmaet ikke har noget at skulle have sagt ved financiel leasing. Det giver selvfølgelig en ny situation når aftalen udløber, i forhold til værdifastsættelse. Men det er mange penge at bruge, på en bil man har leaset 12-24 mdr.
Ved ikke hvordan den fungerer med f.eks. privat leasing, der forventer de nok at få en identisk bil retur.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.382
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.723
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 178
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 48 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.551
Men der er ikke meget ved de hk da en DQ200 kobling ikke klarer øget moment.
Så giver en ikke videre brugbar effekt forøgelse.
Med det fokus der er på chip tuning osv. fra regeringens side, så kan det blive en trist dyr fornøjelse.
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 983
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.280
Forkert, Chiptuning er i princippet lovligt, hvis bilen efter tuning får lavet en kontrolattest hos fx. autoconsult, og derefter til syn. Om det er over eller under 20% har kun noget sige om hvilke regelsæt/krav det skal opfyldes. Alt skal godkendes, også 1%. I praksis gør ingen det dog, men det er bil ejerenes problem.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 48 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.551
Så kan vi jo også konkludere at det er lovligt at køre uden sikkerhedssele, altså hvis man får sig en læge erklæring på det.
Chiptuning er ulovligt, med mindre … bla bla tag noget køligt at drikke.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.280
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.382
Ergo. Det er ikke lovligt... Som jeg skrev højere oppe.
Er der "en mulighed" for at få det godkendt? Ja, men det er så dyrt og omfattende, at det ikke er rentabelt i praksis - og ingen tilbyder det.
jun 2023
Følgere: 74 Emner: 4 Svar: 86
Jeg så en fin hvid Audi (ds47593) i går, og den havde godkendt tuning da jeg slog den op.
Det er ikke så tit man ser det, men jeg har alligevel mødt en håndfuld i løbet af året.
Det kræver dog at man kommer ud af mors kælder, i stedet for at sidde og lege internet kriger.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 178
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 983
En BMW e92 335i med en chip kommer meget tæt på hvad en M3 præsterer, den får ikke 2 cylindre mere af en chip men performance bliver tæt.
Prisforskellen er vel 300000-350000kr minus chip til 4000kr, det kan jeg godt mærke i min økonomi.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 178
Jeg tænker på mer prisen på den som tråd starter har og op til den model som har de HK som Touran får ved chiptuning..
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.280
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 983
Jeg ved godt at for nogle er 50k små penge men for andre kan det være max budgettet var til en 1.4tsi og der bare ikke kan findes 50k mere, så må man nøjes og forsøge at komme så tæt på det man gerne ville have som muligt.
Jeg tog bare udgangspunkt i min situation for 5 år siden, det blev så ikke engang en E92 335i men en E92 335d da jeg kører min 100km om dagen.
Jeg ville meget gerne have et par hybrid turboer, DPF off , R90 pumpe og en chip til små 400hk og 8-900NM samt stadig bibeholde en fornuftig økonomi MEN med det fokus der er på chip/DPF off må jeg nøjes! Jeg gider ikke kører på arbejde med svedige håndflader hver dag.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.382
Når jeg slår den op, ser jeg en effekt angivelse ca 130hk over standard, på en bil som er importeret for 17 dage siden.
Enten er den tunet, eller også er effekten angivet forkert i motor registret, som sker langt oftere end man tror...
https://www.nummerplade.net/nummerplade/ds47593.html
Det må være dig selv du snakker om, for jeg bor ikke i mors kælder, og "internet kriger" beskriver dig i samme grad som mig, hvis man skulle se objektivt på det.
jun 2023
Følgere: 74 Emner: 4 Svar: 86
Og det er sørgeligt at se nogen sidde og sprede misinformation, på baggrund af deres egen manglende indsigt.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 178
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.382
Men trådstarter spørger til chiptuning som er godkendt. Det eksempel fandt du, som betyder at de KAN lade sig gøre at få en bil godkendt med det. Næste opklarende spørgsmål må så være om det er lavet i DK eller Tyskland, og siden bilen er importeret for blot 18 dage siden, gætter vi på Tyskland.
De har jo rent faktisk en instans som tillader papirarbejdet, i modsætning til Danmark som er et temmelig umodent land i den henseende.
Det skriver jeg ikke fordi jeg leder efter et lille halmstrå, som kan give mig ret - men fordi trådstarter bør være klar over at processen med at få det godkendt, godt kan involvere først at toldsyne og eksportere bilen, tage turen syd for grænsen, betale for arbejdet, og så skulle importere bilen igen med det nye sæt papirer, og efterfølgende betaling af reg afgift.
Så ja - ud fra de sparsomme.oplysninger vi har på nuværende tidspunkt, KAN det lade sig gøre at få en bil godkendt med forhøjet effekt, men det er en temmelig omfattende proces.
Nok ikke noget en Touran fra 17 kan bære, prismæssigt.
Og jeg er ikke den eneste der skrev at det var ulovligt, lille internet kriger ..
jun 2023
Følgere: 74 Emner: 4 Svar: 86
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 48 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.551
Meget brugbart for helheden, det skaber selvfølgeligt noget aktivitet - de gode gamle ærke kværulanter er jo fortrukket til debatten på Nationen på Ekstra Bladet.
jun 2023
Følgere: 74 Emner: 4 Svar: 86
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.382
Jeg tror du har læst #9 forkert, hvis det er din konklusion.....
jun 2023
Følgere: 74 Emner: 4 Svar: 86
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.382
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 146 Emner: 283 Svar: 4.889
jun 2023
Følgere: 74 Emner: 4 Svar: 86
sep 2014
Følger: 5 Emner: 1 Svar: 85
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
jun 2023
Følgere: 74 Emner: 4 Svar: 86
Det giver selvfølgelig en ny situation når aftalen udløber, i forhold til værdifastsættelse.
Men det er mange penge at bruge, på en bil man har leaset 12-24 mdr.
Ved ikke hvordan den fungerer med f.eks. privat leasing, der forventer de nok at få en identisk bil retur.
chiptuning