{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
553 visninger | Oprettet:

Opel tuning {{forumTopicSubject}}

Hej bg jeg har en Opel kadett e 1.6s som jeg gerne ville have lidt mere effekt ud af. Jeg har tænkt på at få et andet topstykke på efter at jeg havde hørt nogle sette et på fra en 1.3s eller tage knasten fra den og sette i et std 1.6s topstykke. Men jeg hved ikke hvad der er bedst/giver mest effekt og om det bare passer sammen. Håber der er nogle der kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opel tuning
  • #1   18. apr Før du få en effekt, du kan mærke
    Så har du brugt mange penge.

    Man sige som tommelfingerregel, at det koster 1000kr PR HK man vil have når man tuner på en sugemotor.

    Og det kræver så man selv kan skrue det sammen


    For ja man kan hente noget med den rette top
    Og knast
    Men så skal indsugningen/ brændstof ændres så det passer til
    Og igen er der stor forskel på om man vælger karburator eller indsprøjtning.

    Nogen bygger multi point indsprøjtning på fra en 100hks motor
    Sammen med den anden top
    Og knast
    Men der er lidt der skal tilpasses

    Og man skal kunne finde stumperne.

    Så hvis det er fordi man synes man "bare" lige vil have mere power
    Så glem det

    Der skal en del arbejde og tid/penge i det


  • #2   18. apr Ja jeg hved godt der er noget arbejde hved det. Min plan var at den skulle blive hved med at have karburator fordi det har jeg mere forstand på at indstille. Jeg havde bare hørt at en knast fra en 1.3s var noget skarpere og så hvidste jeg ikke hvad der var nemmes om det er at skifte hele topstykket eller kun knasten da jeg har hørt om begge ting men jeg hved ikke hvad hvis noget der skal laves om for at få topstykket/knasten til at passe.

  • #3   18. apr Nogen topstykker har runde indsugning kanaler
    Andre har firkantet

    Jeg har også læst det med 13S kanst skulle være skarpere end de andre

    selve topstykket passer på alle motor
    Hvis det er ohc small blok motor

    Men der er forskel på indsugning, som så gør man skal finde det rigtige manifold.

    På udstødnings siden er de alle ens

    Det sværeste er nok at finde stumperne


  • #4   18. apr Ved du om en 1,3s også har støre ventiler jeg syntes jeg har hørt det men er ikke sikker.

    Passer en knast fra andre small Block ohc topstykker sammen med mit 1,6s topstykke


  • Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

    Følgere: 22 Svar: 110
    #5   19. apr Ikke for at knuse dine drømme. Men der er ikke rigtig noget at hente.
    Det er som gynger og karuseller. Man vinder lidt der og taber der.
    Monterede 45 DCOE Weber karburator med specielt indsugningsmanifold og hjemmelavet bananudstødning og den skrappeste knast man kunne få til Volvo B20 motor. (Volvo Amazon)
    Jo fik da pæn effekt i toppen. Men meget upraktisk i hverdagen. Dvs den trak bedst fra 3500rpm op til redline. Rigtig Brian bil. smiley Men man bliver træt af at køre i den i trafikken. Elendig træk i de lave omdr.
    Men hvis du har drømme at køre på bane. Go for it. Men tune en bil til gaden. Glem det.


  • #6   19. apr Helt enig

    For selv med eks 10 HK ekstra mærker man det ikke.
    Der skal mere til før man mærker en forskel

    Og den billigste tuning
    Er at strippe bilen. For al unødig vægt.



  • #7   19. apr Er godt klar over at man mister noget bundtræk jeg syntes bare det kunne være et sjovt projekt. Tak for hjælpen smiley

  • #8   19. apr Kan god følge dig lidt. Men som andre antyder er tiden nok løbet fra dit projekt.

    10-15 heste er spild af penge da de kommer til at ligge lagt fra daglig brug..

    Ellers skal du gå hele vejen og smide indsprøjtning og noget turbo på.
    Men så skal du have det store budget med og godkendelser osv er også en opgave.


  • #9   19. apr Var det ikke nemmere bare at lægge en C20NE 115 HK eller C20XE 150 HK motor i den
    C20NE er der ikke nogen der opdager til syn


  • #10   21. apr Iøvrigt findes der en 130 HK med enkelt knast C20SEH den kan man osse bare lægge i

Kommentér på:
Opel tuning

Annonce