{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.629 visninger | Oprettet:

Jesper J
Jesper J
Tilmeldt:
18. apr 2008
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23

Må Jeg: BMW E36 Motorskift? {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen

Jeg går her og vil gerne have en lidt større motor i min bil:
Bil: BMW E36 318i M43 4 cylinder 115 HK 1994

Jeg har læst en masse på told og skat og alt det der og fatter ikke rigtig om jeg må eller ej, man skulle tro de gjorde det forvirrende med vilje!

Jeg vil gerne have en større motor i, så mit spørgsmål er:

Må jeg lægge en 2.0i motor i med 150hk uden at betale afgift?

Hvis ikke, hvor meget skal man betale i afgift sådan ca.?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må Jeg: BMW E36 Motorskift?
  • #1   1. sep 2008 Du må ikke.

    2,0eren er en 6 cylindret, og den anden er 4 cylindret. Derfor skifter bilen identitet når du skifter, og den skal synes med det og der skal betales afgift af det.
    Havde det været en 1,6 til en 1,8er kunne det have været en mulighed
    Har du tænkt på 318is eller 318ti motoren? Det er også en 1,8 4 cyl, bare med 140 hk.


  • #2   1. sep 2008 køb dig en bmw 318is så må du ligge en 320 i bilen

  • #3   1. sep 2008 går generelt ikke så meget op i tuning, men er det ikke noget med at man maks må tune 20%? 20% af dine 115 hk er 30 hk = 145 hk maks, uden at motoren skifter 'identitet' (ikke flere cylindre, ingen turbo eller kompressor el. lign)

  • #4   1. sep 2008 Ville være åndsvagt at gå fra 318is den er faktisk hurtgere end 320eren. 320eren bruger bare langt mere benzin. Hvis du skal købe noget så køb en 325 eller 328 du får intet kraft i en 320er den er og bliver bare langsom!

  • #5   1. sep 2008 en 320 har en bedre lyd end en 318is:) det opvejer at den ikk er ligeså hurtig i starten som en is

  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #6   1. sep 2008 så en 1.8is ville være en mulighed?

    hvis jeg nu satte en 2.0i i min bil, hvad ville skat så kræve at jeg betalte?


  • #7   1. sep 2008 Hvis du er heldig så forskellen i afgift fra en 318 til en 20er. Hvis du får fat i den forkerte på skat så hele afgiften af en 20er.

  • #8   1. sep 2008 du må ligge hvilken som helst motor i uden at betale afgift bare du ikke forøger dine max hk med over 20%

  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #9   1. sep 2008 okay så en 1,8is ville være lovligt!


    fp G: Hvad er den afgift? hvor mange % og af bilens værdi?


  • #10   1. sep 2008 Præcis som frank siger. om den så var 12 cylindret, så må du gerne, bare den ikke yder over 20 % mere end den motor den er født med.

  • #11   1. sep 2008 jeps... Smid en is´er i... Det må du godt...

  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #12   1. sep 2008 okay, lyder godt!

    hvor meget forskel tror i der er?

    altså fra min kedelige 1.8i til en lidt mindre kedelig 1.8is?

    og hvor kan jeg muligvis skaffe en?


  • #13   1. sep 2008 koed de har nok nogen.. og den er rimelig meget hurtiger

  • #14   1. sep 2008 www.schmiedmann.dk .. der kan du gå ind under brugte eller skrot, og kører biler igennem, der er mange forskellige..

  • #15   1. sep 2008 Rasmus E, håber ikke det er dig der beregner min trækprocent 115 + 20%(23) = 138
    Ligemeget hvad, så er en 318is en ganske sjov motor, kørte en E30 med en 18is motor, den var ikke sløv...


  • #16   1. sep 2008 Du har fuldstændig ret erik. Jeg tænkte at det ikke ville være nok, men da jeg regnede efter (forkert altså) blev det til 30 hk oveni. Men du har da fuldstændig ret, det er 2x11,5 hk, som er 138 hk. (tænkte 2x15 hk)
    Så kan det endda også blive et problem med en 318is motor. på papiret ihvertfald.
    Nogle der ved hvad det har af betydning hvis det er blevet attesteret på et rullefelt at en motor er blevet rullet til fx. 137 hk? For i et sådant tilfælde burde det jo være lovligt. Ved ikke hvor pernitten skat er med sådan noget (ja jeg skyder med løse skud lige nu, men det kan være det opfordrer nogen, der måtte vide det?)


  • #17   1. sep 2008 du må ikke gøre noget ved en 316, 318i.. du kan kun tune på den org. motor, eller ilægge diesel...

    og du kan ikke "bare" betale ekstra afgift, for motortuning over 20%, så hvis du ilægger en 320 motor, skal du betale Ny fuld afgift, op til den model, ergo. er det bedre, og billigere at eks. importere en og betale reg. afgift af den.


  • #18   1. sep 2008 forsøgte selv at betale en 320i ombygning på min 318i E46, og den er opgivet til 118 hk og afgiften fra skat var 77.000 kr.

    kontaktede dem pga. det beløb, og grunden er, når du laver "identitets" skifte på bilen skal du betale reg. afgift af den model du laver om til, og du kan ikke bare skifte motor, bremser, og div. skal følge med, samt type godkendelser på begge bilerne.


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #19   1. sep 2008 Kan jeg så ikke sætte en 1.8is motor i?

    det burde da lige passe!

    115 x 1.2 = 138hk

    og en 1,8is motor er på 138hk


  • #20   1. sep 2008 318is har 140hk, og omkring 170 nm.. så nej, iværtfalde dem fra e36.

  • #21   1. sep 2008 men ja okay, de første e36´ere kørte med den gamle e30 motor, så dem kan du godt ilægge lovligt, de har vist de 136-138 hk..

  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #22   1. sep 2008 ej for neder!

    så jeg kan slet ikke ligge noget sjovere i min bil uden at det bliver ulovligt?

    det sgu irreterende heh!


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #23   1. sep 2008 passer en e30 motor til en e36?

  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #24   1. sep 2008 Uddyber lige lidt:

    Kan man sætte en M42 fra E30 over i en E36, da jeg vil under de 138hk som man får med E36 versionen!

    men er der nogle komplikationer med dette?


  • #25   1. sep 2008 Tror du skal satse på en motor med samme OBD, E36- 92-95 OBD-I 95-99 OBD-II

    de gamle E30¨ere har vidst IKKE OBD så det bliver sikkert noget mess , men ik umuligt.


  • #26   1. sep 2008 du kan sagtens ilægge en e30 m40 motor, du skal dog tilpasse lidt bla. bundkar, ledningsnet, osv.. men det kan sagtens lade sig gøre...

    og E36 har ikke OBD, så ved ikke lige hva du vil med det... de har bare det alm. BMW diagnose stik, som er integreret i motor ledningsnettet.


  • #27   1. sep 2008 96+ E36 318i/is/Ti M44/B19 0-261-203-667 M5.2 (OBD-II)

    95 OBD I


  • #28   1. sep 2008 jeg har haft e36´ere i alle årgang, og det er kun de abselut sidste modeller jeg har set et Obd stik i, men det er værdi løst på dem, man kan udlæse 100 gange nemmere og flere ting i org. diagnose stik... og det følger motor ledningsnettet, så det er plug n play

  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #29   2. sep 2008 Så b4NDIT,

    findes der en M42 @ 1.8is 136hk motor som passer i en E36 fra 1994?

    Snakkede med schmiedmann i morges og de sagde der var en 1.8is model i de tidligere biler uden bankesensor eller sådan noget og den havde 136hk, men jeg har stadig ikke forstået hvilken motor jeg så skal købe!


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #30   2. sep 2008 Fandt noget her som vist giver schmiedmann ret:

    http://www.motortraders.net/groups/group.asp?group=1&menu=88

    se under E36!

    ser ud som om der er 2x M42 motor en normal og en upgraderet i 1994! de begge har 137hk, og er det jeg vil have! burde disse 2 motorer så ikke passe rimelig nemt i min?


  • #31   2. sep 2008 du kan sagtens finde en org. 318is motor til e36

    hvis du finder en is motor, fra årgang 91-93 så er det "den gamle" model


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #32   2. sep 2008 er du 100 på det? og passer den så lige over i? eller er der ændringer?

    af hvad jeg kan se på det link jeg gav dig ser du ud som om at det kun er coupe modeller? eller hva


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #33   2. sep 2008 Okay jeg har undersøgt og undersøgt jeg ved ikke hvor mange sider! jeg har snakket schmiedmann, koed.dk, Det fjerne vesten(USA) og brugt WIKI en del med motortyper og diverse info!!

    Motor:
    318is 4 cyl. rækkemotor 1,8 L (1796 cc) 140 PS (138 hp/103 kW) M42-B18 1993-1995

    Dette er en M42 B18, den skulle som sagt være 138HK, MEN den er skrevet op mange steder som 140HK, så hvem har ret?
    140PS/138hk det samme?

    Denne Motor som findes i de nyere E36´er:
    318is 4 cyl. rækkemotor 1,9 L (1895 cc) 140 PS (138 hp/103 kW) M44-B19 1996-1999

    Det er så en M44 B19, denne er også opgivet som 138HK eller 140PS!



    Der hvor jeg så tror problemet er med alle de "forkerte opgivninger" er:

    PS = (Pferdestärke) som er tysklands version af Hestekræfter MEN

    PS har ikke den samme værdi som HK:

    1 PS = 0.98632 hk

    140 PS x 0.98632 = 138,0848 HK


    Så folk der skriver 140Hk på denne typer tager fejl (Hvis jeg har ret)

    Man kan se motortyperne her: http://da.wikipedia.org/wiki/BMW_E36
    og der er skrevet både PS og hp(hk)!

    Så er spørgsmålet bare...

    Har jeg ret i at alle du gutter der løber rundt og siger 140hk på deres 1.8is tager fejl, at det faktisk er 138hk?

    Og hvis du kiggede lidt længere nede på det link jeg gav til WIKI, står der tekniske data, men der modsiger de sig selv og skriver 140HK!


    Og så en Quote fra wiki:

    early E36 318iS/318ti (prior to 1992) models were fitted with versions producing 100 kW (134 hp) and 172 N·m (127 ft·lbf). Later, change in the overhead cam design helped to achieve 103 kW (138 hp) and 175 N·m (129 ft·lbf)


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #34   2. sep 2008 Hov, faldt lige over den her:

    http://www.turbo-teknik.dk/bmw.html

    kig under e36 1.8is! de siger også 138hk!
    tager de så fejl?


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #35   2. sep 2008 undskyld for alle de indlæg..

    Denne quote fra KN siger noget andet!
    samme model og det hele men:

    K&N 57i injektionskit passer til BMW E36 (318iS) 1.8 4cyl. 140 HK, 93-93
    --((M42 B18))--- <---- Samme motortype som de andre



Kommentér på:
Må Jeg: BMW E36 Motorskift?

Annonce