{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.995 visninger | Oprettet:

HK i bogen vs. HK på feldt {{forumTopicSubject}}

Hej BG

De hk der står opgivet i bogen er (går jeg udfra) målt på krumtappen. da eksempelvis en vectra 2000 4wd, og en kadett gsi 2.0 16v bægge har 150 hk... til trods for at der helt sikkers vil gå flere hk tabt i en 4wd gearkasse, end i en fwd.

så mit spørgsmål er:
Hvor meget effekt kan man forventes der går tabt i en
FWD gearkasse
RWD gearkasse
og en 4WD gearkasse
på eksempelvis en 150 hk motor?

Og hvor meget går der tabt i evt klima anlæg osv.

på forhånd tak //Andreasen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HK i bogen vs. HK på feldt
  • #1   15. jan 2009 3-8hk på klima..

  • #2   15. jan 2009 Stay T

    lyder af meget... er dette effekttab lagt til i rullefeldtet...
    for ellers vil en 100% sund 150 hk motor kun yde 110-125 hk på feldt?


  • #3   15. jan 2009 Ja, de opgivede HK er målt på motoren.

    ANdreasen:
    Rullefeltet omregner og giver dig tallet for Hk på motoren og ikke på hjulene. Dette er ihvertfald det mest brugte i europa, hvorimod man altid snakker om HK på hjulene i f.eks. USA


  • #4   15. jan 2009 Tja, min Mondeo blev rullet til 125,6hk mod 130hk i bogen, uden aircon kørende... Så nej, det er absolut ikke 25-40hk smiley

  • #5   15. jan 2009 min blev rullet til 152 i motoren og 136 på hjulene. Med bokse på.

  • #6   15. jan 2009 Præsis som Stay siger smiley

    Måden rullefeltet regner tabet i gear mv ud, er når bilen ruller ned i fart efter målingen toppen er nået.
    Bilen ruller ned i fart og feltet måler modstanden og derved tabet.

    Dette ligges så oven i hvad der er målt af HK på hjulene, og VUPTI så har man det tal man får oplyst som er HK på motoren.


  • #7   15. jan 2009 Syntes nu ellers det passer meget godt, min gamle Suzuki TL1000S havde 115hk på krumtappen og 103hk på baghjulet...
    Tvivler stærkt på at den kun skulle have 100hk DIN smiley Den er jo heller ikke oplyst i bogen til SAE hk, men DIN


  • #8   15. jan 2009 okay var bare det jeg kom lidt i tvivl om...
    kunne nemlig ikke forstå at folk havde fået tunet deres biler med en chip og den så skulle gå fra 110-125 hk til 170 hehe


  • #9   15. jan 2009 Citnez:

    Den med de 9% kan da kun være en STÆRK generalisering.

    Der er utrolig stor forskel på hvor meget eller lidt der går tabt fra producent og type af bil. (FWD, RWD, 4WD) mv.

    Iøvrigt bliver tabet jo ikke større hvis man tuner.

    Som eks.

    En bil er opgivet til 100 HK
    Det vil sige at den efter din norm skulle have ca. 91 HK på hjulene.
    Et tab i gear mv på 9 HK

    Nu tuner du bilen til 200 Hk.
    Tabet i gear mv er stadig kun 9 HK, men nu svarer det til en procent på omkring 4,5 %

    CAPICE smiley


  • #10   15. jan 2009 Citnez & --> Passer jo også meget godt, man kan jo heller ikke sige at den mister 25-40hk ved 75hk som man kan sige det ved 500hk, og 10% er hvad jeg har hørt smiley

    MEN skulle nogen have dokumentation for andet, vil jeg da gerne se det smiley Ellers tror jeg mere på 9-10% reglen...

    Tror dog lige jeg hører VAE hvad de måler på, skulle det være motor, ja så har den kun 113hk på hjulene smiley


  • #11   15. jan 2009 VAE opgiver som alle andre motoreffekten som standart.

    De vil dog sagtens kunne vise dig hjuleffekten også


  • #12   15. jan 2009 Stay T

    hehe.... en 20 hk chip på en 150 hk bil er muligt..... men jeg var i tvivl om at rullefeldtet selv kunne udregne efekt tabet.

    for hvis den ikke kunne det ville den 150 hk bil jo kun have 110-125 hk på feldt, derfor syntes jeg det lød vildt at den kunne få 170...
    MEN det er jo os lige meget, nu har jeg jo fundet ud af det...

    Tak for hjælpen gutter smiley


  • #13   15. jan 2009 Rullefelter måler på hjulene - EOD. Kom ind i kampen og find ud af hvordan et rullefelt er bygget op og fungerer.

    Man kan så lave en måling for effekttabet fra krumtap til hjul - og det er som der skrives typisk på 9-10%.

    Og udfra det tab af effekt, regne ud hvor mange hk, at man har "på krumtappen". Til trods for at dette resultat er meget ligegyldigt for de fleste.

    Og normalt får man også kun oplyst den effekt, som er målt på hjulene.


  • #14   15. jan 2009 Stay: Selvfølgelig kan du bruge en %-vis udregning. Ligesom at dit speedometer viser 10km/t for meget ved 100km/t, så viser det sjovt nok kun 5km/t for meget ved 50km/t. Og gæt hvad det viser for meget ved 200km/t - du får 2 gæt. smiley

  • #15   15. jan 2009 Anders P:
    Tror du skal læse lidt mere på lektien inden du begynder at lære fra dig.



  • #16   15. jan 2009 Procentsatsen er bygget på grundlag af de rullefelts målinger, hvor man har målt effekttabet efterfølgende selve målingen af HK.

    Og det var heller ikke procentsatsen, der var EOD. Men der skal da nok være et meget større effekttab i en gammel lorte spand med 20-30 år på bagen i forhold til en med 2 år...

    2 ens biler med samme motor, km-tal, motor-stand - målt og tjekket motorerne igennem, så du var sikker på at alle dele var helt ens? Alt tæller jo, når man tuner.


  • #17   15. jan 2009 High-tec og rullefelt i samme sætning - baah. Et rullefelt er meget simpelt bygget op. Og udregningen er effekt er ligeså simpel.

    Digital speedometer - bare fordi tallet inde i bilen bliver vist digitalt, så skal der stadig en føler til at komme med inputet.


  • #18   15. jan 2009 Mysling: Ja du har jo center motor, så må jeg hellere holde mund. smiley smiley

  • #19   15. jan 2009 Anders P:
    Ja det har jeg.

    Og det begynder at give mere mening det du siger nu. smiley
    Spedometer sammenligningen kan ikke bruges. Det er jo et spørgsmål om den fastsatte fejlvisning, samt f.eks. hjulstørrelse mv.
    Og ja, derfor er det procentvis ALTID.

    Men nu tager jeg lige mit eksemple igen:

    Som eks.

    En bil er opgivet til 100 HK
    Det vil sige at den efter din norm skulle have ca. 91 HK på hjulene.
    Et tab i gear mv på 9 HK

    Nu tuner du bilen til 200 Hk.
    Tabet i gear mv er stadig kun 9 HK, men nu svarer det til en procent på omkring 4,5 %

    Tabet (modstanden) mellem motor og hjul bliver jo ikke større fordi du tuner motoren.



  • #20   15. jan 2009 Nu går jeg sgu i seng...
    God fornøjelse med den videre diskution smiley


  • #21   16. jan 2009 Friktionen bliver større, og det medfører et større effekttab.

    Og der er flere faktorer, som har indflydelse på friktionen.


  • #22   16. jan 2009 Stay: Du kan jo heller ikke bruge informationer om effekttab i gamle biler, som har kørt jorden rundt 100 gange, og blevet tævet i -40graders frost osv osv.

    Og effekttabet vil med meget stor sandsynlighed være større i en ældre bil kontra en nyere bil, da man kan lave motordele m.m. meget mere præcist i dag end for eksempelvis 20 år siden.

    /Over and out. Jeg smutter også i seng. Men vil gerne fortsætte diskussionen på et andet tidspunkt.


  • #23   16. jan 2009 Der er stor forskel på hvor fint følende at rullefelter er, blandt andet efter hvor mange "målinger" der bliver foretaget på en omgang af rullen osv.

    Mht speedometer, så har hjulstørrelse og tab i gearkasse m.m. også noget at sige. But nevermind. smiley

    Stay: Jeg har ikke læst nogen bøger om nogen af disse emner. Men fair at du holder på at der er 40hk tab i transmission, fordi det har du oplevet på en gammel Opel med ~150hk på krumtappen(?). Det kan jeg ikke klantre dig for, men jeg skriver så også bare, hvad jeg har set - hvilket det åbenbart også er flere, som har herinde. For jeg er da ikke den eneste den nævner ~10%.


  • #24   16. jan 2009 Første gang min Punto var på rullefelt hos Scantune bleev den målt til 133,8 hk på forhjulene, mod 136 hk i papirerne.
    Bilen var ganske standard.

    HansPassatV12TDIHald


Kommentér på:
HK i bogen vs. HK på feldt

Annonce