{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.192 visninger | Oprettet:

Sjov hjemmelavet turbo? {{forumTopicSubject}}

Hmmm... dette er temlig langt ude, men jeg har en ide smiley

Jeg har pillet ventilationsanlægget ud af en gammel Daihatsu Charada og selve blæserhuset med motor har jeg tænkt mig at save ud af anlægget... Så har jeg en lille blæser smiley
Hmm, hvis jeg nu tager og putter den til at blæse luft ned i min karburator, vil det så kunne fungere, uden at direkte at ødelægge noget?... Motoren er en gammel orginal svend. Bare for sjov smiley
Så ville jeg lave en anordning på den normale blæserkontakt (3-trins) så jo mere gas man gav jo højere gik den op i trinene (hurtigere kører blæseren) men motoren vil måske ikke kunne tage de store trin, eller hvad??

Langt ude, men ville det kunne fungere? Luften kommer selvfølgelig igennem et filter.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sjov hjemmelavet turbo?
  • #1   30. jun 2005 skulle lige til at sige så skal du da kører det igennem et filter.. smiley hehe men ok.. tør ikke sige om det ville skade noget men lyder meget spændene smiley

  • #2   30. jun 2005 Jaa.. ik
    Hvorfor er der ikke flere der har fundet på det?
    Det værste er bare det med at blæseren ikke kører op i omdrejninger på samme måde som motoren, men i 3 trin... Eller kan man købe en dims der gør strømmen trinløs. hehe, hvis i forstår?


  • #4   30. jun 2005 Jeg er faktisk mere til rå rigtige rene heste, men nu når det er så nemt, og jeg ikke har råd, så er dette jo genialt

  • #5   30. jun 2005 Enig med Kim K - ik for at være lyseslukker - men tror lidt det er forklaringen på at der ikke er andre der har gjort det før - evt lav noed remtræk halløj fra kileremmen, med noed propeller og noed - ska helt sikkert nok blive spændene ... ;o)

  • #6   30. jun 2005 mere luft giver jo ikke mere power, der skal mere benz til også, og det kan din karb. jo ikke vide at den skal levere.

    På en rigtig turbo bil, sidder der jo en luftmængde måler, som måler hvor meget luft der pumpes ind i motoren, og øger benz. mængden tilsvarende = mere power.

    Fordelen ved turbo er jo, at den kan levere en masse luft (og har snakker vi højt tryk på op til flere bar som din kabine blæser slet ikke kan lave) og med mere luft kan man tilføre mere benz som tilsammen giver flere hk.

    resultatet med mere luft uden mere benz. er, at blandingsforholdet mellem luft og benz. bliver for lavt, og det kan brænde ventiler og stempler af.

    Men det er nok ikke noget din mølle kan gøre.

    Så svaret på hvorfor ingen har gjort det før er, at det ikke virker, simpelt ikke?

    Hvis noget er lyder for godt til at være sandt.... er det nok fordi det er det.


  • #7   30. jun 2005 Jaaa... det er jo egentlig klart nok.
    Ved selvfølgelig godt det ikke rigtig giver noget, men alligevel.
    Nej, jeg gider sgu ikke at bruge tid på det..

    Tak for svarene, fin forklaring Niels J smiley


  • #8   30. jun 2005 Så bare en der havde gjort det med remtræk direkte på karburator... Dette var ende en V8'er i en Mustang

  • #9   30. jun 2005 Go` nok idè - men det vil ikke fungere - en anden skrev vil den slet ikke kunne lave en brøkdel af det tryk en tubo laver smiley

    Hvis du er ude efter billige heste, kan jeg anbefale et NOS anlæg - koster 7K og kan give ca 100hk mere!

    Autobremsen i Glostrup er forhandler

    /Vh Morten

    Golf IV GTI turbo


  • #10   30. jun 2005 Det kan sagtens lade sig gøre, og det vil fungere.

    Man skal bare huske 1 ting:

    En karburator virker ved undetryk, og når du prøver at skubbe luft ned i halsen på den så holder den op med at virke ordentligt. Det skal du tage hensyn til. Det betyder i praksis at du skal sørge for at din karburator bliver ved med at pumpe fuel ind, selv om der ikker er undertryk - eller er mindre undertryk - i kamrene under den ( det ville være tilfældet da hele systemet - også før karburatoen - er under tryk, og derfor er trykforskellen mellem motor og atmosfære ikke stor)

    .. eller rettere.. se på det som før og efter karburator.
    Før karburator er der atmosfæretryk. Efter kaburator er der undetryk pga måden motoren virker på. Roder du med det, bliver det hele mærkligt..

    Men det kan sagtens lade sig gøre .. du skal bare stille din karburator ind.


    ... det er lidt komplcieret, så jeg håber jeg gjorde mig klar.


    Mht at det er gjordt tidligere, så er det vi taler om her en elektrisk kompressor... de er meget almendelige, selv om de fleste kompressorer er remtrukne..


  • #11   30. jun 2005 Men bortset fra det .. ja det vil ikke give noget rigtigt i form af heste...

    Hvor meget mere luft får du ud af en blæser i tryk? 2-3% i forhold til atmosfæretryk?... og derfor grundlæggende regnet .. 2-3% hk mere.


  • #12   30. jun 2005 Selve ideen er god nok, der er mange der har forsøgt og indtil nu er der kun et enkelt firma der har lavet noget der virker....de andre løsninger du finder på nettet er lavet af en ganske alm. turbine motor der bruges til udluftning af motorrummet på en speedbåd og sådan en løsning giver kun omkring 5 hk.
    Menm dette virker men koster omkring 15.000kr, fra 115Hk og 144NM til 209Hk og 227NM blot ved og trykke på en kontakt. Men kræver dog et par ekstra gel batterier i baggagerummet idet den trækker op til 700Amp.
    Til daglig kører den som en alm. bil...skal man bruge ekstra hk ja, så ligger de i baggagerummet.
    http://www.boosthead.com/home.php
    http://www.turbomagazine.com/tech/0406tur_knight/


  • #13   30. jun 2005 Bare prøv.... for sjov skyld... heeeh... Tror jeg vil prøve det på min havetraktor... smiley smiley

  • #14   1. jul 2005 De tre motorer trækker over 22Hk alene for og kunne levere luft nok...lidt mere end hvad din havetraktor yder *gg*
    Gel batterierne alene koster over 4000kr...sgu ikke legetøj fra T-Hansen...


  • #15   1. jul 2005 Jeg ligger stadig flad af grin....hehe

    Søren S2


  • #16   1. jul 2005 Ja....det er rigtig sjovt...

  • Ole s
    Ole s Tilmeldt:
    jun 2003

    Følger: 1 Svar: 2
    #17   2. jul 2005 Hehe.. Hvis du ikke har dollars, og vil have en hurtige bil, så pil alt ud, af bilen, som du ikke har brug for, og kør med 10liter benzin i tanken. Vægt/effektforholdet vil blive bedre, og mærkbar hvis du altså smider nok ud smiley

  • #18   3. jul 2005 Så kan du lige så godt ligge en flaske luft (dykkerflaske) i bilen og skyde luft ind via den. Det koster ingenting i forhold til det andet der.

    2 bars tryk eller mere :o)


  • #19   4. jul 2005 ruben H

    En dykkerflasker kan gi lidt mere en 2 bar hehe..
    trykket i sådan en fætter ligger på omkring de 200bar..

    men hvis han montere den så kan han også sejle under vand smiley praktisk


  • #20   5. jul 2005 Niels J .en rigtig turbobil køre med MAP sensor. ikke luftmasse/mængedmåler.

    hvis i vil ha virkelig billig tuning. så glem den blæser. gå ned til jeres lokale smed. og køb 4kuglehaner. i 1"-1,5" og brug dem som gasspjælde. der efter skal der bygges en manifold. eller jeres manifold skal laves så den kan ´monteres med de 4 kuglehaner. bare smid en gummislange imellem. luftfiltret er en nylonstrømpe. så skal der indsprøjtning på. det er lidt værre. men også her kan i gå amok. gå ud til en hugger og find noget der kan bruges. eller køb en Megasquirt fra USA og samel den selv pris 500kr +div. knasten klare weestspeed for 800+m. efter den omgang har man billig (og grim ) tuning.


Kommentér på:
Sjov hjemmelavet turbo?

Annonce