Sjov hjemmelavet turbo? {{forumTopicSubject}}
Hmmm... dette er temlig langt ude, men jeg har en ide
Jeg har pillet ventilationsanlægget ud af en gammel Daihatsu Charada og selve blæserhuset med motor har jeg tænkt mig at save ud af anlægget... Så har jeg en lille blæser
Hmm, hvis jeg nu tager og putter den til at blæse luft ned i min karburator, vil det så kunne fungere, uden at direkte at ødelægge noget?... Motoren er en gammel orginal svend. Bare for sjov
Så ville jeg lave en anordning på den normale blæserkontakt (3-trins) så jo mere gas man gav jo højere gik den op i trinene (hurtigere kører blæseren) men motoren vil måske ikke kunne tage de store trin, eller hvad??
Langt ude, men ville det kunne fungere? Luften kommer selvfølgelig igennem et filter.
maj 2004
Følger: 42 Følgere: 41 Biler: 4 Emner: 176 Svar: 2.213
aug 2004
Følger: 31 Følgere: 34 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 716
Hvorfor er der ikke flere der har fundet på det?
Det værste er bare det med at blæseren ikke kører op i omdrejninger på samme måde som motoren, men i 3 trin... Eller kan man købe en dims der gør strømmen trinløs. hehe, hvis i forstår?
aug 2004
Følger: 31 Følgere: 34 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 716
sep 2004
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 66 Svar: 362
feb 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 2.098
På en rigtig turbo bil, sidder der jo en luftmængde måler, som måler hvor meget luft der pumpes ind i motoren, og øger benz. mængden tilsvarende = mere power.
Fordelen ved turbo er jo, at den kan levere en masse luft (og har snakker vi højt tryk på op til flere bar som din kabine blæser slet ikke kan lave) og med mere luft kan man tilføre mere benz som tilsammen giver flere hk.
resultatet med mere luft uden mere benz. er, at blandingsforholdet mellem luft og benz. bliver for lavt, og det kan brænde ventiler og stempler af.
Men det er nok ikke noget din mølle kan gøre.
Så svaret på hvorfor ingen har gjort det før er, at det ikke virker, simpelt ikke?
Hvis noget er lyder for godt til at være sandt.... er det nok fordi det er det.
aug 2004
Følger: 31 Følgere: 34 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 716
Ved selvfølgelig godt det ikke rigtig giver noget, men alligevel.
Nej, jeg gider sgu ikke at bruge tid på det..
Tak for svarene, fin forklaring Niels J
aug 2004
Følger: 31 Følgere: 34 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 716
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 3 Biler: 5 Emner: 8 Svar: 28
Hvis du er ude efter billige heste, kan jeg anbefale et NOS anlæg - koster 7K og kan give ca 100hk mere!
Autobremsen i Glostrup er forhandler
/Vh Morten
Golf IV GTI turbo
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.587
Man skal bare huske 1 ting:
En karburator virker ved undetryk, og når du prøver at skubbe luft ned i halsen på den så holder den op med at virke ordentligt. Det skal du tage hensyn til. Det betyder i praksis at du skal sørge for at din karburator bliver ved med at pumpe fuel ind, selv om der ikker er undertryk - eller er mindre undertryk - i kamrene under den ( det ville være tilfældet da hele systemet - også før karburatoen - er under tryk, og derfor er trykforskellen mellem motor og atmosfære ikke stor)
.. eller rettere.. se på det som før og efter karburator.
Før karburator er der atmosfæretryk. Efter kaburator er der undetryk pga måden motoren virker på. Roder du med det, bliver det hele mærkligt..
Men det kan sagtens lade sig gøre .. du skal bare stille din karburator ind.
... det er lidt komplcieret, så jeg håber jeg gjorde mig klar.
Mht at det er gjordt tidligere, så er det vi taler om her en elektrisk kompressor... de er meget almendelige, selv om de fleste kompressorer er remtrukne..
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.587
Hvor meget mere luft får du ud af en blæser i tryk? 2-3% i forhold til atmosfæretryk?... og derfor grundlæggende regnet .. 2-3% hk mere.
okt 2003
Følger: 11 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 380 Svar: 4.250
Menm dette virker men koster omkring 15.000kr, fra 115Hk og 144NM til 209Hk og 227NM blot ved og trykke på en kontakt. Men kræver dog et par ekstra gel batterier i baggagerummet idet den trækker op til 700Amp.
Til daglig kører den som en alm. bil...skal man bruge ekstra hk ja, så ligger de i baggagerummet.
http://www.boosthead.com/home.php
http://www.turbomagazine.com/tech/0406tur_knight/
nov 2004
Følger: 59 Følgere: 53 Biler: 6 Emner: 76 Svar: 963
okt 2003
Følger: 11 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 380 Svar: 4.250
Gel batterierne alene koster over 4000kr...sgu ikke legetøj fra T-Hansen...
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Søren S2
okt 2003
Følger: 11 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 380 Svar: 4.250
jun 2003
Følger: 1 Svar: 2
jan 2004
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 136
2 bars tryk eller mere :o)
maj 2005
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 47 Svar: 504
En dykkerflasker kan gi lidt mere en 2 bar hehe..
trykket i sådan en fætter ligger på omkring de 200bar..
men hvis han montere den så kan han også sejle under vand praktisk
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
hvis i vil ha virkelig billig tuning. så glem den blæser. gå ned til jeres lokale smed. og køb 4kuglehaner. i 1"-1,5" og brug dem som gasspjælde. der efter skal der bygges en manifold. eller jeres manifold skal laves så den kan ´monteres med de 4 kuglehaner. bare smid en gummislange imellem. luftfiltret er en nylonstrømpe. så skal der indsprøjtning på. det er lidt værre. men også her kan i gå amok. gå ud til en hugger og find noget der kan bruges. eller køb en Megasquirt fra USA og samel den selv pris 500kr +div. knasten klare weestspeed for 800+m. efter den omgang har man billig (og grim ) tuning.
Sjov hjemmelavet turbo?