1.597 visninger
|
Oprettet:
BMW E36 Fra 320i til 325i {{forumTopicSubject}}
Hej BG.
Jeg har en lille forespørgelse som jeg håber nogen kan give mig svaret på . (Da Told & SKat ikke lige havde svaret) Jeg har en BMW E36 fra 93 320i 150 HK. Jeg synes ikke rigtig dert sker så meget mere . Så overvejer at bygge en 325i motor over i. Hvad ville det koste i afgift hvis det skulle godkendes ? . Når det skal laves skal det laves ordenligt
Michael
okt 2008
Følger: 57 Følgere: 49 Biler: 2 Emner: 903 Svar: 2.887
nov 2003
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 8
jan 2006
Følger: 58 Følgere: 62 Biler: 4 Emner: 197 Svar: 2.081
nov 2003
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 8
nov 2003
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 8
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 239 Svar: 1.102
jan 2006
Følger: 58 Følgere: 62 Biler: 4 Emner: 197 Svar: 2.081
nov 2003
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 8
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 4 Biler: 5 Emner: 48 Svar: 319
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 230 Svar: 2.049
og hvad jeg har læst så gælder det som over 20% uanset hvad hvis du skifter væsentlige dele som motor, top, montere turbo eller kompresser osv.
nov 2003
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 8
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
nov 2003
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 8
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 239 Svar: 1.102
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Der er 4 ting som skal være i orden -> Teknisk egnethed, luftforurening, støj og Told&Skat.
1. Teknisk egnethed - Hvis bilen tunes over 20% skal der foreligge dokumentation for at den er egnet. F.eks. TUV godkendelse, eller at man bygger bilen identisk med en anden seriefremstillet model solgt i europa så man kan genbruge typegodkendelse (ved at påvise bremser og undervogn er magen til).
2. Luftforurening - Man skal dokumentere bilen overholder sammen emissionskrav - dvs. euronorm. Det er det her som gør tuning af biler nyere end 1984 umuligt hvis man ikke er klar på at betale 10k for forureningenstesten. Kun biler før 1984 er undtaget disse regler.
3. Støj - Hvis bilen er tunet over 20% skal man have lydmåling fra godkendt prøvningslabaratorium. Hvis det er under 20% må bilen max larme 3db mere end ved 1. indregistrering.
4. Told&Skat - Hvis bilen ved motorskift minder mere om en anden seriefremstillet model af bilen, skifter den identitet og der skal betales afgift igen. At skifte bremser og motor kan være nok. Denne regel gælder OGSÅ selvom man tuner under 20%. Ellers hedder reglen at bilen taber sin identitet hvis man tuner over 20% med mindre det er på original motor og sker uden skift at væsentlige dele på den originale motor (man må gerne tilføje en turbo).
Så ved montering af 323i eller 325i motor kan man nemt få den godkendt efter punkt 1, 2 og 3 da 320i har samme bremser og undervogn som de nævnte.
Man løber bare ind i problemer med punkt 4 da bilen så minder mere om en anden seriefremstillet model.
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
MEN HUSK at man altid kommer i problemer med punkt 2 eller 4.
nov 2003
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 8
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 239 Svar: 1.102
jan 2006
Følger: 58 Følgere: 62 Biler: 4 Emner: 197 Svar: 2.081
sep 2006
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 107
grunden til at den bliver afgift pligtig der er fordi at bagtøj osv også er fra 323. motor holder sig jo under 20 %. ???????
En BMW 320 6 cylindret får en 323i motor ilagt - effektforøgelse 17,2 pct. Samtidig ændres:
* Bagtøjet til 323i (udvekslingsforholdet ændres fra 3,64 : 1 til 3,45 : 1).
* Komplet dobbeltgrenet udstødningssystem monteres.
* Forbremserne ombygges til ventilerede bremseskiver, andre bremsekalibre og støvskjolde.
* Eldrevet fødepumpe monteres ved benzintank, og elledningsnettet udbygges med diverse ledninger og relæer mv. til styring af den elektroniske benzinindsprøjtning.
* Samtlige ruder udskiftet til tonede tuder.
* Eldrevne sidespejle monteres.
* Hækspoiler monteres.
Efter ombygningen fremstår bilen i al væsentlighed som en BMW 323i.
Sagen har været gennem samtlige administrative ankeinstanser, der har anset ombygningen for afgiftspligtig. Sagen har også været indbragt for Landsretten, men sagen blev hævet inden domsforhandlingen.
BMW E36 Fra 320i til 325i