1.571 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

Hvilken olie på jeres turbo maskiner Hvilken olie på jeres turbo maskiner

Jeps, hvilken olie kører i på jeres turbo maskiner.

Kører pt på 5/50 Mobil rally olie, som fungere ganske udemærket, har altid kørt på 10/40 olie fra mobil super. Som også fungerede okay. Begge olier kunne snildt holdes under 100grader.

Men hvad kører i med af olie på jeres pumpede maskiner smiley ?

Mobil rally 5/50
Nissan s13 ca18det
260-280hk

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
Slå lyden til
00:00
/
14:20
LIVE

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spots 400 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.
  • Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Fix electricity issue 1.000 kr.
  • Samling og montering af garderobeskab 1.191 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken olie på jeres turbo maskiner
  • #1   1. sep 2009 Ville aldrig nogensinde køre med så tynd olie på min bil!

jeg køre selv på Castrol 10w60
    Corolla turbo 200+hk

• #2   1. sep 2009 Hvor måler du olie temperaturen henne hvis du kan holde den under 100 grader på en turbo motor?

Hvis du måler på afgangen fra turboen så bliver din olie væsentlig varmere, nok snarre min. 120/130 grader hvis du ligger på 130 Km/t på motorvejen.

• #3   1. sep 2009 jeg kører også på castrol edge 10/60.
    min olie temp er sjældent 100 grader. målt i oliefilteret.,
    den kan godt blive lige 100 grader på en varm dag hvor man holder i kø osv....

suveren olie

• #4   1. sep 2009 BRABUS

på min sidder den vist ved oliekonsollen eller ude ved oliekøleren, kan ikke præcis huske det.

olie må jo også komme over 100 grader, det er jo først slemt når den kommer over 120 grader, afhænger self af olie, ved 10w60 olien smørrer rigtig langt op

• #5   1. sep 2009 Jeg har før sænket olie temperaturen på en motor med op til 10 grader fra at skifte fra Mobil 1 5W/40 og over til Castrol Edge/RS 10W/60

• #6   1. sep 2009 Jeg køre med Selenia 10/60

• #7   1. sep 2009 jeg bruger også Castrol edge sport 10w60 i min g40

• #8   1. sep 2009 Forstår ikke hvorfor i bruger 10/60 på en hverdags bil.
    Det er til højt ydende biler som bliver presset meget hårdt. Ala drift,rally osv.

100grader er driftvarm olie i tomgang.

Ved alm kørsel og hård, plejer den alligevel ikke komme over 110-115 stk.
    Det bliver målt lige efter oliekøleren.
    Går da ud fra at man kan stole på sin thansen olietemp måler smiley

• #9   1. sep 2009 castrol 10w-60edgesport i min S2 20v turbo med 280 hk.

super olie til turbo

• #10   1. sep 2009 5W/30 std. 504.00...

LongLife olie...

280 hk/470 nm.

• #11   1. sep 2009 René M.

Citat:
    "Forstår ikke hvorfor i bruger 10/60 på en hverdags bil.
    Det er til højt ydende biler som bliver presset meget hårdt. Ala drift,rally osv."

Ikke korrekt, den er OGSÅ god til dette formål og det betyder altså åikke at den ikke kan bruges til hverdags kørsel, men de fleste af os ligger ikke og har en turbo bil bare fordi vi vil præle med at den har turbo, nej vi har det fordi vi selvfølgelig bruger de kræfter som turboen er med til at frembringe.
    Men man opgiver olierne i forhold til hvad de kan yde maks, og ikke hvor gode de er til alm. brug.
    Der er jo hller ingen der gider intereserer sig for hvor hurtig en bil er med halv gas ved 0-100 og top fart.
    Men derfor kan de jo godt køre med halv gas, lige så vel som en 10W/60 olie også kan bruges til hverdags brug.

• #12   1. sep 2009 enig med Brabus...

• #13   1. sep 2009 Snakkede bare med en som køre DTC, hvor de bruger 10/60 castrol på deres Mercedes racer, og den var beregnet til bane biler, og ikke biler på landevej. Selvom de blev hårdt presset.

• #14   1. sep 2009 nu ved jeg at castrol edge sport er den eneste olie der er godkendt af BMW til deres M5 smiley

• #15   1. sep 2009 Men hvis du direkte kan fortælle mig hvor du har oplevet eller erfaret at en 10W/60 olie den har forringet en motors smøreegenskaber ved alm. kørsel, så vil jeg da godt se alle disse eksempler.

Hvis man bare har en eller anden idé om at den er for tyk ud fra at den ender på 60 så hælder du da bare din bils data ind på mobil 1 hjemmeside og ser hvad de anbefaler dig og så bruger du bare den i stedet for, det vigtigste er jo at du har det godt med det du bruger af olie.

Og derfor kommer vi nu til det punkt jeg så ikke forstår, hvorfor spørge på et forum hvis man allerede selv har en eller anden forud indbefattet holdning til hvad der duer og hvad der ikke duer?
    Du spøger hvad vi bruger og vi svare dig med gode akumenter, men dit modarkument ser jeg ikke rigtig beskrevet andet end som en "tanke" eller "idé" om hvad du har hørt eller tror om olien, hvilket klart ikke er korrekt at olien KUN kan bruges hvis man køre drift og rally og virkelig køre hårdt.

• #16   1. sep 2009 Sorry men det er altså en vandre historie elelr et rygte der er skabt angående at 10W/60 KUN kan bruges til hård kørsel og top tunede motore.
    Den er bare udviklet med henblik på at kunne yde maks beskyttelse på netop disse maskiner, men det gør den jo ikke dårligere for den alm. turbo motor, nej faktisk tvært imod.
    Men klart, på mors ZSuzuki Alto 1.1 der kun køre til købmanden om søndagen, her kan vi godt blive enige om at olien ikke kommer til sin ret, men den kan altså stadig godt bruges med stor fordel frem for den alm. OK olie man køber hos Super brugsen.

• #17   1. sep 2009 Man kan jo i øvrigt lige studse over at det anbefales at bruge denne olie på gadebiler, specielt med turbo på denne side:

http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-formula-rs-249p.html

• #18   1. sep 2009 Siger bare at det undre mig at der er så mange der bruger denne "tykke" olie på deres hverdags biler.
    Har aldrig sagt at castrol olien ikke dur på jeres maskiner, har bare fået fortalt at den hovedsageligt skal bruge til bane biler, og ikke til små tunede biler på landevejene.

Har ingen beviser eller direkte erfaringer med de forskellige olier sat op imod hinanden, det er ikke der min interresse ligger. Det eneste jeg kan er at holde øje med mit olietryk og olie temp, kontra de forskellige olier.

Men jeg er da voldsom ked af hvis du føler dig støt over at jeg stiller spørgsmål ved jeres valg af olie, kontra andre olier, som jeg har en "tanke" eller "idé" om der ville være bedre. Som feks en alm 10/40 olie til en 200hks corolla eller lign.

Men jeg må nok heller lade være med at skrive mere, da man åbentbart ikke må udtale sig om ting her inde, hvis det er man ikke er expert i det, og gerne vil høre lidt til andre folks erfaringer.

• #19   1. sep 2009 De sidste svar du giver, se det er noget man kan bruge til noget.
    Jeg kan kun fortælle udfra hvad jeg har snakket med fagfolk om. Altså dem der arbejder i det til hverdag.

• #20   1. sep 2009 bruger også selv castrol edge 10/60 ingen problemer der

• #21   1. sep 2009 Det er bare sjovt at der altid er en eller anden som skal smide den samme bemærkning på bordet nr Castrol RS 10W/60 olie nævnes af flertallet.
    Så jeg føler mig ikke stødt, men som du siger så siger erfaring og klar dokumentation mere end det man høre og tror og får at vide fra andre.

Og det er da ok at spørge og skrive, men hvorfor bare kaste en påstand på bordet og lade den ligge hen uden at forklare hvor, hvad elelr hvorfor.
    Så kan alle jo bare skrive et eller andet hvad de nu lige sidder og føler for.
    Jeg siger ikke man skal være ekspert for at udtale sig om noget, det er jeg da helt bestemt ikke, men at tale ud fra erfaring eller klar henvist dokumentation det er da noget man kan holde sig til når du nu selv kommer ind på diskutionen om hvorfor og hvorfor ikke bruge 10W/60 olien. så har man vel lov at besvare dit spørgsmål.

• #22   1. sep 2009 sunoco 10/60 på min spand bruges bla i nascar serie i usa på deres racere smiley

• #23   1. sep 2009 jeg køre 10-60 valvoline, en super olie. og selv om den hedder 60 til sidst så er den jo ikke tykkere end at den hedder 10 som første tal. hvilket siger at denne olie har samme flydeevne, som en 10- 40 olie ved lave temperatur. med andre ord du kan bruge 10-60 olie ved samme minus grader som en 10-40.. og når jeg hælder min 10 - 60 olie på kan man ikke se nævneværdig foskel til en 10-40. hvor imod hælder du en 5 - 30 olie, så kan man tydelig se forskel. det mener jeg ihvertfald..

• #24   1. sep 2009 Jeg kører på noget 10/40 til 15kr/L på min N/A motor med efter monteret turbo, men ok, effekt er også kun forøget med 150% smiley

• #25   1. sep 2009 det er også dig finn smiley jeg har noget gammel spild olie fra den gamle john deere ude i stalden hehe skal vi prøve det på din ??? ;-P

• #26   1. sep 2009 I 99% af tilfælde, skyder folk gråsspurve med kanoner når de køber olie...

• #27   2. sep 2009 Hellere skyde gråsspurve med kanoner end at skyde kanoner med grasspurve right smiley
    Det kan godt være at der er mange som tænker jammen mit olie temperatur meter måler jo kun lige knap 100 grader i olie sumpen, ja det er fint nok, men så prøv lige at montere det på jeres afgang fra turboen og se så hvilke temperature jeres olie den udsættes for ved eks. 130 Km/t eller hvor meget i nu plejer at køre :o) på motorvej, eller efter en af de dage hvor man har givet den mest gas.
    Bilen skal vel ikke kun kunne holde hvis man køre med halv gas, hva så hvis der opstår en situation hvor bilens maks ydelse påkræves over en længere periode på eks. 3-5 min. det skal den måske ikke kune holde til i længden :o) fordi det gør den bare ikke.
    Så er der nok nogen som ikke tror deres egne øjne når temperaturen nu pludselig er 130 til 150 grader varm frem for de 100 der findes i olie sumpen.
    Eller hva med siderne på stemplet eller ventilerne som er et af de varmeste steder, her skal olien måske heller ikke være egne til?
    Meget udbredt misforståelse at gå ud fra temperaturen i sin olie sump.

Nogle gange ser folk gråspurve når du vil skyde med det de tror er en kanon, indtil de finder ud af, at det de egentlig havde gang i var at skyde blåhvaler med knald pistoler.

Men olie er nok gået hen og blevet lige så religions preget som valg af dæk mærker :o)
    Jeg ved hvad jeg holder mig til og det er min erfaring :o)

• #28   2. sep 2009 Jeg kører også castrol edge sport 10w/60 på min supra, og brugte samme olie på min primera Gti-R...

Hvor er det mest optimalt at måle olietemperaturen så..? På afgangen fra turboen eller tilgangen til oliefiltret..?

• #29   2. sep 2009 sjovt som folk har råd til at bruge flere hundrede tusinde på biler, men når det kommer til noget så vigtigt som dæk eller olie, SÅ skal der spares.

jezz....

• #30   2. sep 2009 Hehe ja det er utrolig hvad man vil spare på, men folk er nok bare bange for at den ikke duer til en alm. turbo bil og "kun" til voldsomme biler på banen.
    Og SÅ dyr er den jo faktisk heller ikke engang, 330 Kr. for 5 Liter, det er da ikke voldsomt synes jeg.
    men klart handler man den ind hos Thansen og giver de der syge 599 Kr for kun 4 liter så, "ja" det er dyrt.
    Men jeg handler den hos www.mapodo.de de har den til en langt bedre pris. 330 Kr. for 5 liter. og det er godt nok ikke særlig dyrt for s god en olie.

• #31   2. sep 2009 Hvis, man bladre lidt ned på denne side vil man se varme forskællene på div. dele inde i motoren kontra vamren i bund karet.

http://mobil1.dk/produkter.aspx

• #32   2. sep 2009 jep... mapodo er et godt sted at købe castrol olie smiley

• #33   2. sep 2009 K-Finn - just præcis. Folk har for travlt med at købe olie til 300kr/l, bare fordi andre gør det.

Bevares, jeg gik fra spild-olie fra mine venners biler til 15w/50 elf competition da jeg skiftede motor i min polo, men det var så også i forbindelse med en perle-grus turbomontering, gennem karburator, uden intercooler og 1,1 bar, på std stempler, stænger, lejer og toppakning.

Og det gjorde jeg kun fordi jeg kunne få det til omtrent 50kr/l - så er det en lille udskriving i forhold til en motor smiley

• #34   2. sep 2009 Og selv den billigeste olie, opfylder kravende fabrikanter stillede for 10 år siden..

Selvfølgelig har olietemperatur noget og sige, men der er altså mange andre ting der spiller ind.
    Så som rpm og evt ladetryk.

• #35   2. sep 2009 Just præcis

• #36   3. sep 2009 med 330 kr for 5 liter så ender man på 66 kr literen for castrol 10w-60.

Så har jeg godt nok svært ved at se hvorfor man skal spare hvis forskellen på en super-olie og Harald-skrald olie er sølle 16 kr literen.

Min S2 fortsætter på Castrol 10w-60 og hvad andre så gør er jo deres sag, men efter min mening, så er olien det helt forkerte sted at spare, især hvis det er en bil man gerne vil beholde over en længere årrække.
    Og det er så uanset om det er en turbo-motor eller ej.

• #37   3. sep 2009 selv hvis man køber castrol 10w-60 herhjemme ender den næppe i mere end 150 kr literen... så der er da lige et stykke til 300 kr literen endnu smiley

• #38   3. sep 2009 Ja T-Hansen er godt nok noget voldsomme med deres Castrol Edge 10W/60 (samme som RS i den nye generation) den koster sygelige 599 Kr for skide 4 Liter.
    Så de har nok en ret god avance på den konto :o)

• #39   3. sep 2009 Jeg tror nu såmænd T-Hansen generelt har en god avance, på alt det kinøjser dingel-dangel, de sælger! smiley

• #40   3. sep 2009 Ja fordi T-Hansens Castrol olie har jo meget med Kineser gøgl at gøre :o)
    Men klart hvis avancen skal være på højde med det andet så kan det jo være derfor :o)
    Det er egentlig synd T-Hansen har fået dette ry, da de også sælger mange kvalitets dele man ikke finder noget andet sted i Danmark samt dele der kun sjældent ses andre lignende steder.
    I starten var T-Hansen (før de lavede dele til biler) "stedet" at hande sine dele, men bil marked har gjort det meget bling bling agtigt, og de sælger og tjener stort på alle de kunder som faktisk køber alt det kinøjser gøgl.

CervinWega HiFi (Kun i T-Hansen)
    Castrol Olier
    Momo udstyr til bilen.
    Lexani fælge
    Pro Race Ure.
    Osv Osv.

• #41   7. sep 2009 Sunoco 10w60 naturligvis

• #42   7. sep 2009 Hvorfor naturligvis?

Kommentér på:
Hvilken olie på jeres turbo maskiner

Annonce