Hvilken olie på jeres turbo maskiner Hvilken olie på jeres turbo maskiner
Jeps, hvilken olie kører i på jeres turbo maskiner.
Kører pt på 5/50 Mobil rally olie, som fungere ganske udemærket, har altid kørt på 10/40 olie fra mobil super. Som også fungerede okay. Begge olier kunne snildt holdes under 100grader.
Men hvad kører i med af olie på jeres pumpede maskiner ?
Mobil rally 5/50
Nissan s13 ca18det
260-280hk
aug 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Biler: 9 Emner: 27 Svar: 1.353
jeg køre selv på Castrol 10w60
Corolla turbo 200+hk
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Hvis du måler på afgangen fra turboen så bliver din olie væsentlig varmere, nok snarre min. 120/130 grader hvis du ligger på 130 Km/t på motorvejen.
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 33 Emner: 8 Svar: 971
min olie temp er sjældent 100 grader. målt i oliefilteret.,
den kan godt blive lige 100 grader på en varm dag hvor man holder i kø osv....
suveren olie
aug 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Biler: 9 Emner: 27 Svar: 1.353
på min sidder den vist ved oliekonsollen eller ude ved oliekøleren, kan ikke præcis huske det.
olie må jo også komme over 100 grader, det er jo først slemt når den kommer over 120 grader, afhænger self af olie, ved 10w60 olien smørrer rigtig langt op
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
feb 2005
Følger: 28 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 149 Svar: 1.409
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 124 Biler: 19 Emner: 406 Svar: 6.955
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
Det er til højt ydende biler som bliver presset meget hårdt. Ala drift,rally osv.
100grader er driftvarm olie i tomgang.
Ved alm kørsel og hård, plejer den alligevel ikke komme over 110-115 stk.
Det bliver målt lige efter oliekøleren.
Går da ud fra at man kan stole på sin thansen olietemp måler
feb 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 2.097
super olie til turbo
apr 2005
Følger: 26 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 7 Svar: 479
LongLife olie...
280 hk/470 nm.
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Citat:
"Forstår ikke hvorfor i bruger 10/60 på en hverdags bil.
Det er til højt ydende biler som bliver presset meget hårdt. Ala drift,rally osv."
Ikke korrekt, den er OGSÅ god til dette formål og det betyder altså åikke at den ikke kan bruges til hverdags kørsel, men de fleste af os ligger ikke og har en turbo bil bare fordi vi vil præle med at den har turbo, nej vi har det fordi vi selvfølgelig bruger de kræfter som turboen er med til at frembringe.
Men man opgiver olierne i forhold til hvad de kan yde maks, og ikke hvor gode de er til alm. brug.
Der er jo hller ingen der gider intereserer sig for hvor hurtig en bil er med halv gas ved 0-100 og top fart.
Men derfor kan de jo godt køre med halv gas, lige så vel som en 10W/60 olie også kan bruges til hverdags brug.
feb 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 2.097
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
maj 2006
Følger: 100 Følgere: 101 Biler: 6 Emner: 461 Svar: 7.927
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Hvis man bare har en eller anden idé om at den er for tyk ud fra at den ender på 60 så hælder du da bare din bils data ind på mobil 1 hjemmeside og ser hvad de anbefaler dig og så bruger du bare den i stedet for, det vigtigste er jo at du har det godt med det du bruger af olie.
Og derfor kommer vi nu til det punkt jeg så ikke forstår, hvorfor spørge på et forum hvis man allerede selv har en eller anden forud indbefattet holdning til hvad der duer og hvad der ikke duer?
Du spøger hvad vi bruger og vi svare dig med gode akumenter, men dit modarkument ser jeg ikke rigtig beskrevet andet end som en "tanke" eller "idé" om hvad du har hørt eller tror om olien, hvilket klart ikke er korrekt at olien KUN kan bruges hvis man køre drift og rally og virkelig køre hårdt.
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Den er bare udviklet med henblik på at kunne yde maks beskyttelse på netop disse maskiner, men det gør den jo ikke dårligere for den alm. turbo motor, nej faktisk tvært imod.
Men klart, på mors ZSuzuki Alto 1.1 der kun køre til købmanden om søndagen, her kan vi godt blive enige om at olien ikke kommer til sin ret, men den kan altså stadig godt bruges med stor fordel frem for den alm. OK olie man køber hos Super brugsen.
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-formula-rs-249p.html
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
Har aldrig sagt at castrol olien ikke dur på jeres maskiner, har bare fået fortalt at den hovedsageligt skal bruge til bane biler, og ikke til små tunede biler på landevejene.
Har ingen beviser eller direkte erfaringer med de forskellige olier sat op imod hinanden, det er ikke der min interresse ligger. Det eneste jeg kan er at holde øje med mit olietryk og olie temp, kontra de forskellige olier.
Men jeg er da voldsom ked af hvis du føler dig støt over at jeg stiller spørgsmål ved jeres valg af olie, kontra andre olier, som jeg har en "tanke" eller "idé" om der ville være bedre. Som feks en alm 10/40 olie til en 200hks corolla eller lign.
Men jeg må nok heller lade være med at skrive mere, da man åbentbart ikke må udtale sig om ting her inde, hvis det er man ikke er expert i det, og gerne vil høre lidt til andre folks erfaringer.
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 1.574
Jeg kan kun fortælle udfra hvad jeg har snakket med fagfolk om. Altså dem der arbejder i det til hverdag.
okt 2003
Følger: 106 Følgere: 101 Emner: 93 Svar: 2.117
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Så jeg føler mig ikke stødt, men som du siger så siger erfaring og klar dokumentation mere end det man høre og tror og får at vide fra andre.
Og det er da ok at spørge og skrive, men hvorfor bare kaste en påstand på bordet og lade den ligge hen uden at forklare hvor, hvad elelr hvorfor.
Så kan alle jo bare skrive et eller andet hvad de nu lige sidder og føler for.
Jeg siger ikke man skal være ekspert for at udtale sig om noget, det er jeg da helt bestemt ikke, men at tale ud fra erfaring eller klar henvist dokumentation det er da noget man kan holde sig til når du nu selv kommer ind på diskutionen om hvorfor og hvorfor ikke bruge 10W/60 olien. så har man vel lov at besvare dit spørgsmål.
okt 2006
Følger: 144 Følgere: 143 Emner: 159 Svar: 4.236
jan 2007
Følger: 66 Følgere: 69 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 578
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.278
okt 2006
Følger: 144 Følgere: 143 Emner: 159 Svar: 4.236
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.278
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Det kan godt være at der er mange som tænker jammen mit olie temperatur meter måler jo kun lige knap 100 grader i olie sumpen, ja det er fint nok, men så prøv lige at montere det på jeres afgang fra turboen og se så hvilke temperature jeres olie den udsættes for ved eks. 130 Km/t eller hvor meget i nu plejer at køre :o) på motorvej, eller efter en af de dage hvor man har givet den mest gas.
Bilen skal vel ikke kun kunne holde hvis man køre med halv gas, hva så hvis der opstår en situation hvor bilens maks ydelse påkræves over en længere periode på eks. 3-5 min. det skal den måske ikke kune holde til i længden :o) fordi det gør den bare ikke.
Så er der nok nogen som ikke tror deres egne øjne når temperaturen nu pludselig er 130 til 150 grader varm frem for de 100 der findes i olie sumpen.
Eller hva med siderne på stemplet eller ventilerne som er et af de varmeste steder, her skal olien måske heller ikke være egne til?
Meget udbredt misforståelse at gå ud fra temperaturen i sin olie sump.
Nogle gange ser folk gråspurve når du vil skyde med det de tror er en kanon, indtil de finder ud af, at det de egentlig havde gang i var at skyde blåhvaler med knald pistoler.
Men olie er nok gået hen og blevet lige så religions preget som valg af dæk mærker :o)
Jeg ved hvad jeg holder mig til og det er min erfaring :o)
nov 2004
Følger: 32 Følgere: 34 Biler: 5 Emner: 32 Svar: 254
Hvor er det mest optimalt at måle olietemperaturen så..? På afgangen fra turboen eller tilgangen til oliefiltret..?
feb 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 2.097
jezz....
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Og SÅ dyr er den jo faktisk heller ikke engang, 330 Kr. for 5 Liter, det er da ikke voldsomt synes jeg.
men klart handler man den ind hos Thansen og giver de der syge 599 Kr for kun 4 liter så, "ja" det er dyrt.
Men jeg handler den hos www.mapodo.de de har den til en langt bedre pris. 330 Kr. for 5 liter. og det er godt nok ikke særlig dyrt for s god en olie.
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
http://mobil1.dk/produkter.aspx
feb 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 2.097
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Bevares, jeg gik fra spild-olie fra mine venners biler til 15w/50 elf competition da jeg skiftede motor i min polo, men det var så også i forbindelse med en perle-grus turbomontering, gennem karburator, uden intercooler og 1,1 bar, på std stempler, stænger, lejer og toppakning.
Og det gjorde jeg kun fordi jeg kunne få det til omtrent 50kr/l - så er det en lille udskriving i forhold til en motor
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.278
Selvfølgelig har olietemperatur noget og sige, men der er altså mange andre ting der spiller ind.
Så som rpm og evt ladetryk.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
feb 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 2.097
Så har jeg godt nok svært ved at se hvorfor man skal spare hvis forskellen på en super-olie og Harald-skrald olie er sølle 16 kr literen.
Min S2 fortsætter på Castrol 10w-60 og hvad andre så gør er jo deres sag, men efter min mening, så er olien det helt forkerte sted at spare, især hvis det er en bil man gerne vil beholde over en længere årrække.
Og det er så uanset om det er en turbo-motor eller ej.
feb 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 2.097
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Så de har nok en ret god avance på den konto :o)
apr 2005
Følger: 26 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 7 Svar: 479
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Men klart hvis avancen skal være på højde med det andet så kan det jo være derfor :o)
Det er egentlig synd T-Hansen har fået dette ry, da de også sælger mange kvalitets dele man ikke finder noget andet sted i Danmark samt dele der kun sjældent ses andre lignende steder.
I starten var T-Hansen (før de lavede dele til biler) "stedet" at hande sine dele, men bil marked har gjort det meget bling bling agtigt, og de sælger og tjener stort på alle de kunder som faktisk køber alt det kinøjser gøgl.
CervinWega HiFi (Kun i T-Hansen)
Castrol Olier
Momo udstyr til bilen.
Lexani fælge
Pro Race Ure.
Osv Osv.
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 377
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Hvilken olie på jeres turbo maskiner