{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.288 visninger | Oprettet:

Starlet turbo - godkendelse. {{forumTopicSubject}}

Hej derude, har kigget forummet igennem, men synes ikke rigtig at jeg kan finde svar på mit spørgsmål, så nu prøver jeg her :)..

Er der nogle af jer der kan finde eksempler på godkendelse og lovlig ombygninger af enten
Toyota corolla 101 med 1.3/1.5 turbo ilagt
eller samme gældende for
Ttoyota starlet ep90 1.3/1.5 turbo

(Set bort fra Glanzaen selvfølgelig - vi snakker homemade).

Jeg har ikke selv set eksempler og har den opfattelse at toyota Danmark ikke er til hverken at hugge eller stikke i når det gælder motorombygning.
- Kan selvfølgelig tage fejl :).

Godt nytår til jer alle..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Starlet turbo - godkendelse.
  • #1   31. dec 2009 Vil aldrig blive godkendt herhjemme...

  • #2   31. dec 2009 home made turbo siger jo sig selv at der ikke forelægger en godkendelse på. den eneste måde du får godkendt en bil med turbo motor er hvis det er en orig typegodkendt turbo , eller et fabriks kit med tüv merkblat 751.

    her er reglerne for tuning af biler
    20% reglen gælder altid . det siges at std motor må gerne tunes mere end 20% såfremt fabikanten vil stå inde for at modellen kan håndtere de ekstra kræfter. og at den stadig overholder røg og støjkrav . og held og lykke med at få de papir . så spørg hvilken som helst syns mand og han vil sige 20% uanset hvad.
    taget fra : http://www.fstyr.dk/sw23095.asp

    Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

    du må gerne sætte turbo på en bil ,født med g-lader ,det må bare ikke overstige 20%


  • #3   31. dec 2009 der findes jo godkendelse af glanza p9.... men så skal du betale afgiften af denne... så hellere importere en rigtig og betale afgift af den da

  • #4   31. dec 2009 Eneste sted du har en chance, er starlet hvor du lave et identitet skifte til glanza.


  • #5   31. dec 2009 jeg ville importere den der glanza ting ,for har du den orig må du tune den 20% og så kan man jo altid sætte anden turbo og div på, så længe der står den er født med tryk er det nemmer at slippe afsted med at ændre div ting da de fleste nok ikke lige ved hvodan den ser ud orig .

  • #6   31. dec 2009 for at ændre en na motor til eftermontert tryk er så godt som umugligt i dette land.

  • #7   31. dec 2009 Ningo: Du må i princippet lave ALT, bare du får de rigtige godkendelser..
    Nemmeste er nok med kompressor, og så holde sig under 20%.


  • #8   31. dec 2009 k-finn læs regleren længer oppe . du må lave ikke en skid i dk.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

    og de rigtige godkendelser skal ervereves i et tüv ceneter til en pris af 50000-100000kr.


  • #9   31. dec 2009 Ningo: Hvis du nu selv læser igen, vil du opdage du godt må montere en kompressor, uden det anses for over 20%.

  • #10   31. dec 2009 hvis du efter montere en kompressor eller turbo vil det ALTID anses for en stigning på mere end 20% . står der da sort på hvidt.

  • #11   31. dec 2009 Mangter ikke diskutere det igen.
    Men lille hint er, der er INGEN wastegate på en kompressor.

    Efter den viden, så prøv og læs igen.


  • #12   31. dec 2009 taget fra færselsstyrelsens deteil forskifter som alle syns mænd går efter.

  • #13   31. dec 2009 nej ved godt at der ikke er montert wastegate på en kompressor ,men mon ikke det er en skrive fejl .
    men hvis du kan finde et sted hvor der står du godt må montere en kompressor vil jeg gerne se det.


  • #14   31. dec 2009 Ningo: Som sagt gider ikke diskutere det.
    Faktum er, der er flere der har fået eftermonteret kompressor godkendt, 110% efter bogen.



  • #15   31. dec 2009 Jeg er en af dem smiley
    Men det ved du jo Finn smiley

    ningo, skrivefejl eller ej, så er det jo den tekst der bliver fortolket.. og derfor den tekst man skal rette sig efter.. længere er den ik og den holder, jeg har været HELT møllen igennem!



  • #16   31. dec 2009 hvorfor starte en diskution hvis du ikke gider . hvis du har ret vil jeg gerne bevises forkert for det kunne da dejligt hvis jeg tager fejl. men de syns mænd jeg har snakket med vil ikke røre det med en ild tang. og såvidt jeg er bekendt findes der da ikke en kompressor med wastegate. og ergo må der jo menes en alm kompressor som der så står man ikke må. nu findes der jo toyotaer og poloer født med kompressor og det kan jo være disse motorer der er benyttet i div godkendte tilfælde. men jeg håber faktisk jeg tager fejl . men der mangler jo noget der kan modbevise deteil forskrifterene som syns folkene benytter.

  • #17   31. dec 2009 Stavefejl:

    "..været HELE møllen igennem!"


  • #18   31. dec 2009 Min synsmand ville heller ikke røre det projekt jeg havde gang i med en ildtang.. men efter atjeg kom med papire fra fstyr, rullefeltsmåling og dokumentation fra skat, så var det intet problem

  • #19   31. dec 2009 okay jesper s det må jeg jo forligge for min synsmand . hvordan dukomenterde du at den ikke var mere end 20% havde du bare din egen rulle atest med ?

  • #20   31. dec 2009 skat ?? hvad havde de med sagen at gøre hvis du ikke over stiger 20% ?

  • #21   31. dec 2009 Jeg havde en rullefeltsattest med fra det nærmeste tuningscenter ja og dokumentationen fra skat, var blot fordi jeg havde opgraderet min GSi til en GTi for at holde mig under 20%



  • #22   31. dec 2009 Mingo: Jeg starter da ikke nogen diskution, det er DIG der VILLE diskutere, jeg pointerede bare hvad der stod.

    Jesper: Hihihi ja ved du har været igennem, men gad bare ikke diskutere med nogen som VED de har ret. smiley


  • #23   31. dec 2009 som jeg skriver så vil jeg gerne ikke have ret. . men jeg må jo bare gå ud fra hva de fleste synsfolk siger og så det der står i deteil forskifterne.
    men vil jo gerne have noget konkret at komme med isted for at sige til min syns mand det skal du godkende det siger k-finn hehe.


  • #24   31. dec 2009 Ningo: HEHEHE ja så dumper han squ lortet..
    Men som du kan se nu, hvor der er vilje, er der vej. smiley


  • #25   31. dec 2009 men jesper hvad havde du med fra skat af ?

  • #26   31. dec 2009 Men det kræver du selv laver lidt, og ikke bare møder op, og siger sådan er det.
    Du skal have noget dokumentation med.


  • #27   31. dec 2009 Ningo: Jesper havde dokumentation med han havde betalt den fri til en GTI.

  • #28   31. dec 2009 og ved i om der findes en kompressor med wastegate ? for gør der er det jo bare at tage noget info om den med . og forklare det er en med wastegate og den jeg har montert er en uden .og så burde den jo gå indtil de retter det i deteil forskrifterne.

  • #29   31. dec 2009 okay så hvis man har top modellen og sætter en kompressor på som kun gir 18% så skal skat vel ikke være med i det ?

  • #30   31. dec 2009 Korrekt, jeg havde bare en dokumentation med på at jeg havde betalt for en opgradering, grunden til opgraderingen var at jeg ellers ville overskride de 20%

    Der findes kompressore med wastegate, men de er sjældne.

    Hvis du ikke overstiger 20%, så skal du ikke betale afgift nej, den eneste grund til at jeg skulle, var fordi jeg havde en GSi 105HK som blev opgraderet til en GTi 125HK + kompressor (max 20%) = 156HK


  • #31   31. dec 2009 okay så vil jeg sku på den igen. for den gl ford mangler sku lidt mulder.

  • #32   31. dec 2009 K-Finn : Præcis, der er INGEN wastegate på en kompressor, et lille hul i reglerne, hvilket udnyttes fuldt ud af diverse tuningsfirmaer, der ligger blandt andet en der kompressor tuner på Mercedes biler i farum smiley

  • #33   31. dec 2009 men jesper hvis det er den toyota du snakker om .så skriver du at du har ombygget den til gti og lagt en
    1,6 16v 4AGZE 170hk 4cyl kompressor motor fra en AE111
    og det er jo en orig typegodkendt motor.
    og ikke det samme som at selv bygge en motor med feks rotrex kompressor.
    nå,men jeg vil da prøve at kampen op med min synsmand.og se hav han siger.


  • #34   31. dec 2009 det med hullet omkring kompressor tuning..... der var jo en del corollaer der smed 4agze motoren i pga det hul... men det er da blevet lukket så vidt jeg ved!!!!? har intet på skrift men mener helt bestemt det ikke kan lade sig gøre mere uden at skal igennem test center ELLER betale bilen fri som en tilsvarende model med 4agze motoren

  • #35   31. dec 2009 ningo ., den motor jeg monterede er IKKE typegodkendt i dk, så i princippet har jeg smidt en 4AGE i med eftermonteret kompressor smiley

    • Dennis •
    Det hul er ikke lukket og du kan ikke betale en bil fri som 4AGZE da ingen biler er typegodkent i dk med 4AGZE motor, derfor er du nød til at skulle have den godkendt som en 4AGE med eftermonteret kompressor


  • #36   31. dec 2009 jesper: nu har jeg lavet min mr2 aw11 om til 4agze.... det kunne den kun fordi der var en venlig synsmand der har skaffet de rigtige papire KUN til den model med kun DEN motor....

    vil det sige det var totalt unødvendigt at gøre det på den måde??

    og hvad kræves der helt præcist så for at få godkendt sådan en 4age med eftermonteret SC? også i kr/øre


  • #37   31. dec 2009 okay ,ja så er der håb forude. for jeg må indrømme at jeg har nået den alder hvor det skal være lovligt , gider ikke alt det bøvl med at bygge bilen helt om hver anden år. og det med at skulle ha sveden renden ned af ryggen hver gang policen holder en ind, og ja evt slåskampe med forsikring i tilfælde af ulukker.

  • #38   1. jan 2010 Og jow det findes en Kompresser med wastegate, den sidder ikke samme sted som på en turbo, da den jo af gode grunde ikke kan. Men den sidder mange gange på kompressore moteret på V8 motore. den sidder i bunden af huset og lukker komprimeret luft ud for at holde et stabilt tryk. De bruger det når bilen bliver brugt til både street kørsel og race. kompresseron kan måske lave 20 PSI, men nogle ønsker ikke at køre med det til "hverdag" så de har en wastegate på indsugningen til at lukke op så trykket eks ikke overstiger 7 PSI, grunden til at man ikke bruger en bypass valve, er fordi den er enten åben eller lukket. og en Wastegate er justerbare, den kan ånbe lidt eller mere alt efter om der er nødvendigt. ligesom vi kender den fra en turbo. og det er med til at give en stabilt tryk..

    Håber det måske kan hjælpe lidt.

    Mvh Søren


  • #39   1. jan 2010 • Dennis •, umiddelbart ja..

    Det koster ikke noget ud over de dele du bruger selvfølgelig, men så længe du holder dig under 20% koster det ingen afgift

    HazzarD !, nemlig, men det kaldes sjældent en wastegate, ofte er de kaldt ABL (Air Bleed Valve) og der sidder faktisk sådan en på en 4AGZE motor


Kommentér på:
Starlet turbo - godkendelse.

Annonce