1.713 visninger
|
Oprettet:
elsker Fstyr når de snakker uden om. {{forumTopicSubject}}
Hej.
JA jeg er ved at undersøge med Fstyr om jeg må ligge en 1,4 HDI motor fra en 206'er over i min gamle 405 slave diesel fra 89, selv sagt er en 405 ikke typegodkendt med denne motor, men jeg overholder reglen for 20%. men har hørt at jeg ikke må alligevel pga. at motoren ikke er typegodkendt i en 405'er.
jeg havde skrevet mit spørgsmål til fstyr.dk som jo self. svare igen med en ubrugelig mail og snakker uden om mit spørgsmål. hehe. kæft de er tunge at danse med, glæder mig til at se hvad de svare mandag når jeg nu har udbedt dem om et konkret svar på mit problem stilling.
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 68 Svar: 3.102
mit spørgsmål til dem er: MÅ jeg, og hvad KRÆVES der af godkendelser, han skriver selv i mailen at pga. det er under 20% er det kun lufr foruening der skal tages hensyn til. men det giver mig ikke meget svar, korpiere lidt mailen ind.
jan 2005
Jeg ville bare gøre det og køre til syn med bilen og få skrevet den konstruktive ændring i reg.attesten. det skal kunne lade sig gøre. Men der er umiddelbart ikke nogen i dk der har gjort det før dig
nov 2007
jan 2007
Følger: 1 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 45 Svar: 1.120
jan 2007
dec 2005
Følger: 81 Følgere: 86 Biler: 5 Emner: 17 Svar: 812
nov 2007
du tager fejl!!! det har skat INTET! med at gøre, det eneste de kan sige er at den holder sig under 20% = du skal ikke betale ny afgift.
det med om det kan godkendes ved syn er fstyr.dk du skal have fat på! det har INTET! med skat at gøre!
nov 2007
ellers vil jeg ihvertfald godt se det på skrift fra dem
jan 2007
nov 2007
igen vil gerne se noget på skrift!...
for der er kommet et nyt regl sæt som betyder at man ikke må ligge en motore fra en anden model over i sin egen, medmindre ens egen model er godkendt med motoren.
jan 2007
nov 2007
Jeg vil i første omgang henvise dig til vores hjemmeside, hvor du under "spørgsmål og svar" kan se en gennemgang af, hvad man skal tænke på, når man tuner/ændrer på sin motor med henvisning til de konkret regler. Se på http://www.fstyr.dk/da-DK/Service%20pages/FAQ.aspx hvor du under køretøjer kan finde et afsnit om tuning og ændring af motor.
Men kort kan jeg sige:
Du kan for så vidt godt lægge en anden motor i din bil eller ændre på den eksisterende. Der er tale om en konstruktiv ændring og bilen skal synes og godkendes med ændringen og bagefter skal det påskrives registreringsattesten at den er godkendt med konstruktive ændringer.
For at få sådan en ændring godkendt er der generelt tre vigtige aspekter: luftforurening, støj og sikkerhed.
Det skal dokumenteres, ved at fabrikanten/importøren eller et anerkendt prøvningslaboratorium erklærer, at bilen overholder de bestemmelser, der var gældende inden for luftforurening, da bilen blev registreret første gang.
Øger du effekten med mere end 20 % (hvilket eftermontering af trykladning med wastegate altid opfattes som), er der desuden krav om tilsvarende dokumentation for, at bilen er egnet til den øgede effekt og overholder støjbestemmelserne. Det skal dog tilføjes at monterer du en turbomotor helt i original udførelse, kan dennes opgivne effekt anvendes som pålydende. Dvs at monteres en original turbomotor med en mer effekt på ikke over 20 % er der ikke krav til støj og sikkerhed.
Alternativt til ovenstående er, at man ændrer bilen så den bliver identisk med en kraftigere typegodkendt version af modellen - mht alt væsentligt. Det kan betyde, at f.eks ophæng, bremser osv. skal ændres og at man kan dokumentere dette. Dette vil muligvis udløse ny registreringsafgift af bilen, da den skifter identitiet, men dette spørgsmål hører under Told og Skat, og du bedes rette henvendelse til Told og Skat vedr. dette.
Jf ovenstående skal det altid anmeldes, hvis der er foretaget konstruktive ændringer på bilen. Det er ikke synsmandens pligt at finde frem til disse ændringer, og bilen er ikke lovlig, før den er synet og godkendt og det er påskrevet registreringsattesten. Det er altid ejerens ansvar at bilen er lovlig.
For yderligere information bedes du ringe til Færdselsstyrelsen.
mvh
Fra: kennet larsen [mailto:]
Sendt: 3. februar 2010 15:50
Til: FS Fstyr
Emne: spørgsmål ang. motorskift
Hej Fstyr.dk
Jeg har nu i noget tid overvejet at skifte min gamle suge diesel motor i min peugeot 405 fra 89 med 69 HK, ud med en nyere HDI motor med 70 HK, denne motor stammer fra en peugeot 206 fra omkring 2007-2008, Jeg har ladet mig fortælle at dette ikke er lovligt at den nye motor ikke org. sidder i en peugeot 405, og der derfor ikke forligger en typegodkendelse på det. Jeg har nu læst på jeres (til tider uoverskuelige) hjemmeside men har intet kunne finde om emnet, kun at jeg ikke må tune min motor med over 20%, men her holder jeg mig indenfor 20% reglen, hvorfor jeg vil mene at det er lovligt. Hvad har i at sige til dette, må jeg/må jeg ikke skifte min gamle trætte diesel motor ud med en nyere og friskere (og mere milijøvenlig) HDI motor?
håber at høre fra jer snarest.
Med Venlig Hilsen
Kennet Larsen
nov 2007
jan 2007
nov 2007
nov 2007
ja nemlig :), godt spørgsmål
jan 2007
Også derfor mange efterhånden, smider en 70 hk tdi motor fra en golf 3 i deres gamle golf 2 gtd`er.. der oer forskellen også kun 1-5 hk..
nov 2005
Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.745
1. Du skal til et laboratorium og have en test af bilen udledningsniveau, den test kan så vidt jeg husker ikke laves herhjemme, den skal laves i udlandet, enten Tyskland eller Sverige. Koster vidst på den pæne side af 10K
2. Du lægger en motor i med tryk, ligemeget er godkendt til den motor, ja så er bilen ikke, faktum er derfor at det automatisk regnes som en 20% overskridelse og du skal derfor have ord fra Fabrikanten, i dette tilfælde Peugéot Danmarks, på at bilen er bygget til og kan klare den effekt forøgelse og den får du ALDRIG!
Faktum er, som han skriver, det kan godt lade sig gøre(i teorien!)
men bare ikke i praksis......
nov 2007
du skal hæft dig ved flere ting i hans mail som modsiger hinanden lidt, men lad os tage det første du siger, ja der har du for så vidt ret men spørgsmålet er om jeg kan bruge en typegodkendelse fra en anden med samme motor.
til nr. 2. så citere jeg lidt fra hans mail: "Det skal dog tilføjes at monterer du en turbomotor helt i original udførelse, kan dennes opgivne effekt anvendes som pålydende. Dvs at monteres en original turbomotor med en mer effekt på ikke over 20 % er der ikke krav til støj og sikkerhed. "
nov 2005
Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.745
Har det "altid" været sådan, eller? Altså det med at org. turbomotors effekt kan tages for pålydende!?
nov 2007
endnu et godt spørgsmål :)..
nogen siger ja, nogen siger nej. men nu har jeg det sort på hvidt fra fstyr. dk altså må det jo være gældene ;).
mit største spørgsmål falder jo så efterhånden på forureningen, hvordan og hvorledes med den. suk....
jan 2005
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
Eftermonteret er jo hvis du sætter turbo på en bil der IKKE er født med turbo
dec 2006
jan 2005
jan 2004
Følger: 57 Følgere: 65 Biler: 23 Emner: 30 Svar: 3.947
Tuning af motor med turbo osv.. glem det det kan ikke godkendes.
Monterer man en motor fra en typegodkendt bil med eller uden turbo, og bibeholder den i original stand, så har man allerede en motor der overholder krav efter en type godkendelse og hvis denne motors effekt holder sig inden for bilens effekt grænse 20% så kan jeg ikke se hvad man skal kunne kassere den på. Uanset hvilken bil den kommer fra.
Jeg har ikke set de såkaldte nye regler nogle steder endnu.. der er mange der taler om dem, men hvor er de??
dec 2006
Så det ..........T skriver længere oppe passer ikke helt.
mar 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 4 Emner: 17 Svar: 117
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
de finder sku altid på noget, fordi flere og flere ligger nyere (større) motorere i, så det svært at holde styr på, så alle dem der er synet før hen - lovligt måske , gælder ikke medmindre de fik skrevet konstruktiv ændring i papire...
min erfaring pt. og efter hva jeg kan læse på nettet..
nov 2007
okt 2007
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messagedetail.asp?msg_id=648306
Motor skal være typegodkendt sammen med bil model.
Tuning udover 20% af lovlig på din org motor hvis du bibeholder topstykke, krumtap, blok. så kan du tune den så meget du vil.
Motorskift er lovligt hvis det ikke overstiger 20%
Trykladning er Lovligt, hvis det dokumenteres den ikke overstiger 20%, eller er uden for bilens egenet hed. dvs. Merkblatt 751 godkendt trykladning er altid lovligt da det er afprøvet i Testcenter på netop din model, og derved følger en (typegodkendelse) på Bilens egnet hed.
Eks en Bmw. E36 med 150 hk samme data som E36 325i 192 hk.
ergo kan den blive godkendt i et center til 192hk + 20% fordi bilens egnethed til netop de hk ikke er noget problem.
ellers læs mere på det link i toppen.
okt 2007
der eri kke noget midt imellem, eller andet, fuld skrald eller ingenting, men det er umuligt da en 405 ikke fåes med HDI motor.
nov 2007
nu har jeg ALDRIG!!! nævnt noget om afgift eller bare sagt at jeg troede at jeg bare kunne betale afgift. de regler er jeg klar over.
mit eneste spørgsmål gik på reglen om at motoren skulle være fra smme bil model, nothing els!..
nov 2007
og HAR læst på det link du kom med, men det er kommet efter mit enme ;).
men derfor forsøger jeg stadig at få klarlagt den regl 100% skriftligt fra Fstyr.dk da jeg via tlf. samtaler med dem har fundet ud af at ikke alle derinde tolker reglerne ens, så nu vil jeg have et svar på skrift som jeg kan smide i hovedet af dem!
nov 2007
desuden er det jo heller ikke et afgifts spørgsmål pm hvorvidt motoren lovligt eller ikke lovligt kan ligge i bilen, ihvertfald ikke i mit spørgsmål.
okt 2007
så nej du har ikke læst det hele rigtigt.
okt 2007
læs dette igennem, igen, og igen, og igen og igen og fortæl mig hva du læser..
okt 2007
okt 2007
nov 2007
ja der skriver du en ting. men iflg. den mail jeg har fået fra fstyr.dk står der jo at HVIS! jeg kan dokumentere luft forurening, støj og ved over 20% sikkerhed herfor.
jeg kan dokumentere for støj og forurening via. en typegodkendelse på en peugeot 206 1,4 HDI, hvorfor det iflg. den mail jeg har modtaget fra fstyr.dk skulle være muligt for mig at ligge den HDI motor over i min bil. hvis så fremt de vil godtage en typegodkendelse fra en 206'er som dokumentation, men efter som det er et officielt dokument som de selv har udarbejdet kan jeg ikke se hvorfor de ikke skulle det, men dette er en af de ting som jeg har spurgt dem om i en ny mail som jeg snart håber på at få svar på.
Hvis de i den mail giver udsagn om at det er muligt med en typegodkendelse fra en anden bil med samme motor, så fremt dette dokument klart forskriver luft og støj, er muligt at skifte motoren over må dette jo anses som en sejer og et "smuthul" som vi alle sammen kan benytte os af.
for der står jo faktisk i det som du har skrevet at der skal fprligge en EF eller typegodkendelse, det vil jeg give dig ret i, men der står ingen steder nævnt et ord om hvad denne godkendelse skal/kan indholde og om de vil godtage en typegodkendelse fra en anden bil med samme motor som bevis for at bilen overholder de gældene krav.
okt 2007
jan 2005
Kom til at tænke på en sjov konvertering faktisk... (undskyld for en lille hijack) - BMW E30 325i med 330D motor i gad vide om den går...
elsker Fstyr når de snakker uden om.