{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bmw e30 325i m50 motor
  • #1   1. jun 2010 Det VAR det, men jeg er i tvivl med de "nye" regler.

  • #2   1. jun 2010 hvis det er rigtig så er den ikke lovlig vel?? for så overskrider den lige de der 20% altså 1 hk mere den den må ha har jeg ret?

  • #3   1. jun 2010 det er noget med den ikke er typegodkendt med den motor så alle dem der har er ulovlige

  • #4   1. jun 2010 for den gamle m20 har 171hk

    den nye motor har 192hk


    171-192=21 det ville sige 1hk mere end den må ha?? eller?

    plejer folk lige od drosle dem ned til lige under 190hk eller? hehe er lidt forvirret


  • #5   1. jun 2010 det er ikke 20HK men 20%

    20% oven i 171HK er 205,2HK


  • #6   1. jun 2010 Tror lige du skal tjekke den regnemaskine der smiley

  • #7   1. jun 2010 ninja warrior .

    Dem der allerede ER synet med motoren som konstruktiv ændring, er fuldt ud lovlige. Det er NYE ombygninger reglerne gælder for.


  • #8   1. jun 2010 nå okay det regnes på denne måde smiley

    jeg troede det var max 20hk hvis i forstår


  • #9   1. jun 2010 OO==[][]==OO 4ever !

    så du mener ikke at det er lovligt mere? hvorfor skulle det enlig ikke være det når det ikke overskrider 20%


  • #10   1. jun 2010 Øv man ikke nåede at smide en m50 i inden den regel kom!!!!

  • #11   1. jun 2010 Øhh undskyld jeg sprøger, hvilke nye regler?.

    har ikke lige hørt om de regler så vel ikke lege klov før lige er med på det.

    men du "Har" måtte lægge en M50/M52 maskine lovligt i en 2.5er og det samme med 2.0er da ingen af dem er over 20% grænsen.

    det vilde dog knibe hvis du vil lægge en 2.8er i din M20 maksine smiley da den smider over de 20%.


  • #12   1. jun 2010 Der er ingen Nye regler reglen har altid været sagerne skulle være typegodkendt de er bare først fornylig begyndt at Bruge/kende til reglen...

    så ja alt skal være typegodkendt sammen for at få det lovligt synet.


  • #13   1. jun 2010 Mick Fey •°- *St®iben - Esbje®g *>>>> Om det er B25 eller B28 er ligegyldigt. Effekten er den samme.

  • #14   1. jun 2010 OO==[][]==OO 4ever !: Effekten har da aldrig været ens på de 2 motorer.

  • #15   1. jun 2010 Der er 4 ting man skal leve op til ved tuning og M50 motor i E30 vil næsten altid blive fældet af en af dem så det kommer til at koste en formue at få godkendt. Problemet vil næsten altid være nr 2 eller 4.

    1. Teknisk egnethed - man skal bevise bilen er egnet til de ekstra hk.
    2. Luftforening - man skal bevise bilen efter tuning overholder samme emissionskrav som den gjorde før.
    3. Støj - bilen må ikke larme 3db mere end med original motor.
    4. Told og Skat - Man kan risikere bilen mister sin identitet så man skal betale afgift på ny for at få godkendt ændringerne.

    Hvis det skal godkendes skal du nok finde en fra før April 1984 som bliver ombygget med 325i undervogn og bremser. Så kan den godkendes med op til 204hk (170hk+20%)

    Hvis man gider læse romanen så her er der en kort forklaring af problemet med punkterne :

    1. Alt tuning op til 20% skal man ikke bevise bilen er egnet til, og der kan den godkendes uden dokumentation. Problemet er at alt tuning over 20% skal man have f.eks. en TUV godkendelse på. Sådan en koster ca. 80.000kr selv at få lavet. Så medmindre man har købt et tuningssæt som allerede er TUV godkendt, er det urealistisk dyrt at få godkendt.
    Hullet i reglen er så man kan ombygge sin bil til en anden model så de er identiske og bruge det som dokumentation for at bilen er egnet til ekstra hk. En BMW 316 kan godt godkendes med 258hk hvis man bygger den om så bremser osv er magen til BMW M3 da den har 215hk og man må tune 20% derfra. Så 215x1,2=258hk. Men så kommer man nok i problemer med regel 4 da Told og Skat nok vil se 316'eren som ombygget til en M3, også skal man betale afgift af en M3. Dette er ikke sikkert, men 100% TOld og Skat's skøn og de er aldrig flinke.

    2. Luftforurening. Alle biler ældre end April 1984 kan man ca. få godkendt alt da kravene er så sløsede. Alt nyere er det ca. umuligt uden at få 10-20.000kr op ad lommen til at få dokumentere ens motor efter tuning overholder euro1/2/3/4 normen. Og de laboratorier som kan teste det ligger i Sverige eller tyskland. Igen urealistisk dyrt. Man kan ligesom med teknisk egnethed genbruge godkendelsen fra en anden bil magen til, men da der f.eks. ikke findes en BMW E30 med M50 motor originalt kan dette ikke lade sig gøre. Så at finde en før April 1984 er eneste mulighed hvis man ikke vil betale 10-20k.

    3. Støj - intet problem.

    4. Told og Skat. Som tommelfingerregel taber bilen sin identitet ved alt tuning over 20% også skal der betales afgift igen. Undtagelsen er at man gerne må tune over 20% på den originale motor uden bilen taber sin identitet så der skal betales afgift igen. Det nye problem er så for at få godkendt tuning over 20% skal man ofte bygge bremser og undervogn om til sportsmodellen af en model for at undgå TUV godkendelser, også kan TOld og Skat igen vurdere bilen har tabt sin identitet så der skal betales afgift bare fordi man har skiftet bremser og støddæmpere.
    Læs nogen af deres eksempler på ombygning her : http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110565 under "Eksempler/afgørelser på motortuning/-ombygning".

    Summasummarum. VIl man have godkendt tuning i Danmark så køb et TUV godkendt turbo kit (hvis det findes) eller tun en bil der er ældre end April 1984 hvor der findes en model med samme karosse der har mange hk så man kan ombygge bremser og undervogn.


  • #16   1. jun 2010 Nej det rager 1HK, men det er stadig indenfor grænsen. Så det er dig selv der er galt på den.

  • #17   1. jun 2010 du må heller ikke ilægge en ældre 323, 320, 328 osv i en nyere 325-330 model, ..da den er godkendt til nogen strenge EU normer ang. fourening osv... så det kan man heller ikke...

  • #18   20. dec 2011 Er det her lovligt, hvis jeg har en bmw e30 2,0 at smide en M50B20 i og så køre til syn den går ikke over 20 %

Kommentér på:
bmw e30 325i m50 motor

Annonce