3.657 visninger
|
Oprettet:
bmw e30 325i m50 motor {{forumTopicSubject}}
har lige et spørgesmål.
en orginal bmw e30 325i motor altså den der hedder m20 tror jeg
er det så lovligt om smide et m50 325i motor?
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 179 Svar: 1.163
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 9 Svar: 1.156
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 179 Svar: 1.163
den nye motor har 192hk
171-192=21 det ville sige 1hk mere end den må ha?? eller?
plejer folk lige od drosle dem ned til lige under 190hk eller? hehe er lidt forvirret
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
20% oven i 171HK er 205,2HK
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 16 Biler: 2 Svar: 486
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
Dem der allerede ER synet med motoren som konstruktiv ændring, er fuldt ud lovlige. Det er NYE ombygninger reglerne gælder for.
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 179 Svar: 1.163
jeg troede det var max 20hk hvis i forstår
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 179 Svar: 1.163
så du mener ikke at det er lovligt mere? hvorfor skulle det enlig ikke være det når det ikke overskrider 20%
aug 2004
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 19 Svar: 77
apr 2007
Følger: 95 Følgere: 95 Biler: 14 Svar: 439
har ikke lige hørt om de regler så vel ikke lege klov før lige er med på det.
men du "Har" måtte lægge en M50/M52 maskine lovligt i en 2.5er og det samme med 2.0er da ingen af dem er over 20% grænsen.
det vilde dog knibe hvis du vil lægge en 2.8er i din M20 maksine da den smider over de 20%.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
så ja alt skal være typegodkendt sammen for at få det lovligt synet.
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
apr 2007
Følger: 95 Følgere: 95 Biler: 14 Svar: 439
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
1. Teknisk egnethed - man skal bevise bilen er egnet til de ekstra hk.
2. Luftforening - man skal bevise bilen efter tuning overholder samme emissionskrav som den gjorde før.
3. Støj - bilen må ikke larme 3db mere end med original motor.
4. Told og Skat - Man kan risikere bilen mister sin identitet så man skal betale afgift på ny for at få godkendt ændringerne.
Hvis det skal godkendes skal du nok finde en fra før April 1984 som bliver ombygget med 325i undervogn og bremser. Så kan den godkendes med op til 204hk (170hk+20%)
Hvis man gider læse romanen så her er der en kort forklaring af problemet med punkterne :
1. Alt tuning op til 20% skal man ikke bevise bilen er egnet til, og der kan den godkendes uden dokumentation. Problemet er at alt tuning over 20% skal man have f.eks. en TUV godkendelse på. Sådan en koster ca. 80.000kr selv at få lavet. Så medmindre man har købt et tuningssæt som allerede er TUV godkendt, er det urealistisk dyrt at få godkendt.
Hullet i reglen er så man kan ombygge sin bil til en anden model så de er identiske og bruge det som dokumentation for at bilen er egnet til ekstra hk. En BMW 316 kan godt godkendes med 258hk hvis man bygger den om så bremser osv er magen til BMW M3 da den har 215hk og man må tune 20% derfra. Så 215x1,2=258hk. Men så kommer man nok i problemer med regel 4 da Told og Skat nok vil se 316'eren som ombygget til en M3, også skal man betale afgift af en M3. Dette er ikke sikkert, men 100% TOld og Skat's skøn og de er aldrig flinke.
2. Luftforurening. Alle biler ældre end April 1984 kan man ca. få godkendt alt da kravene er så sløsede. Alt nyere er det ca. umuligt uden at få 10-20.000kr op ad lommen til at få dokumentere ens motor efter tuning overholder euro1/2/3/4 normen. Og de laboratorier som kan teste det ligger i Sverige eller tyskland. Igen urealistisk dyrt. Man kan ligesom med teknisk egnethed genbruge godkendelsen fra en anden bil magen til, men da der f.eks. ikke findes en BMW E30 med M50 motor originalt kan dette ikke lade sig gøre. Så at finde en før April 1984 er eneste mulighed hvis man ikke vil betale 10-20k.
3. Støj - intet problem.
4. Told og Skat. Som tommelfingerregel taber bilen sin identitet ved alt tuning over 20% også skal der betales afgift igen. Undtagelsen er at man gerne må tune over 20% på den originale motor uden bilen taber sin identitet så der skal betales afgift igen. Det nye problem er så for at få godkendt tuning over 20% skal man ofte bygge bremser og undervogn om til sportsmodellen af en model for at undgå TUV godkendelser, også kan TOld og Skat igen vurdere bilen har tabt sin identitet så der skal betales afgift bare fordi man har skiftet bremser og støddæmpere.
Læs nogen af deres eksempler på ombygning her : http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110565 under "Eksempler/afgørelser på motortuning/-ombygning".
Summasummarum. VIl man have godkendt tuning i Danmark så køb et TUV godkendt turbo kit (hvis det findes) eller tun en bil der er ældre end April 1984 hvor der findes en model med samme karosse der har mange hk så man kan ombygge bremser og undervogn.
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
apr 2009
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 6 Emner: 63 Svar: 116
bmw e30 325i m50 motor