5.068 visninger
|
Oprettet:
lettet svinghjul? {{forumTopicSubject}}
hey da jeg kørte hjem fra de gamle her til aften kom jeg til at tænke på... jeg vil sq egentligt gerne ha lettet svinghjulet så omdrejningerne kommer lidt hurtigere og falder hurtigere...
men
hvor meget koster det ca at få lettet det?
er der nogle ulemper ved det?
og er det godt på nogen måde?
jul 2007
Følger: 75 Følgere: 74 Biler: 2 Emner: 90 Svar: 2.012
apr 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 6 Emner: 141 Svar: 1.871
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 25 Svar: 138
maj 2005
Følger: 39 Følgere: 39 Biler: 15 Emner: 34 Svar: 644
MEEEEN... i og med du vælger at fjerne noget af svinghjulets matriele så vil du midste NM.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
apr 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 6 Emner: 141 Svar: 1.871
maj 2005
Følger: 39 Følgere: 39 Biler: 15 Emner: 34 Svar: 644
apr 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 6 Emner: 141 Svar: 1.871
apr 2003
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 46 Svar: 664
Prisen er at motoren ikke kan sejtrække så godt, og at din tomgang bliver ujævn.
Det bruges på biler som køre drag-Min buggy havde lettet svinghjul!!
Hvis du ikke selv kan tage din motor ud af bilen, og afmonter svinghjulet-Så bliver det rigtigt meget dyrt, og kan ikke betale sig i forhold til hvad du får ud af det.
Selve afdrejningen af svinghjulet + efterfølgende afbalancering tager vel ca 2-3 timer på et maskinværksted.
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 2.124
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 2.124
nej... men arbejder med tuning til hverdag, og har ikke lettet svinghjul på min...
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 80
Og når du siger kvaser gearkassen, går jeg ud fra du mener koblingshuset som resultat af at svinghjulet springer. Derfor skal man vide hvad man laver.
Grunden til at et svinghjul springer er enten pga. det ikke er afballanceret efter det er blevet lettet for materiale. Eller fordi det er lettet for meget i centeret, i forhold til yderperiferien og derved bliver trukket i stykker.
Det optimale er at fjerne vægten ved fræsning eller boring af huller imellem trykplade og startkrans. Eller ved afdrejning langs yderperiferien. Så undgår man ubehagelige overraskelser
Tilbage til topic...
Pros & cons ved et lettet svinghjul afhænger selvfølgelig af hvor meget du letter det.
Jo mere du letter det, jo mere effekt får du ud af det. Men ved et meget let svinghjul vil du få problemer med tomgang, igangsætning og sejtrækning.
Derfor gælder det selvfølgelig om at vælge svinghjul ud fra kørselsmønster og motoropsætning
Du kan lette std. svinghjulet med 5-10% uden væsentlige ulemper. Samtidig får du en mere omdrejningsvillig og generelt mere livlig motor. Dette ville være fint til en alm hverdagsbil.
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Da jeg havde min vr6'er der fik jeg et alu svinghjul i på 2500gram det org. vejede næsten 10kg!!!! Den mistede intet moment sejtrækkede bedre end før og intet problem med at få bilen ned i omdr. tværtimod faldt den hurtigere i omdr.
Fordelen er at du får en meget mere omdr. villig motor og acc vil blive hurtigere.
Ulempen er at bilen kan blive lidt svære at sætte bilen igang pga den kraft fra den roterende masse(svinghjulet) er mindre og derfor skal der mindre til at få motoren til at gå i stå.( dette har intet med NM at gøre)
En anden ulempe er at hvis du har meget skarpe knaster på vil du ha en motor der går meget dårligt i tomgang eller simpelthen går i stå.
MVH Simon J
maj 2005
Følger: 129 Følgere: 149 Biler: 8 Emner: 286 Svar: 6.007
dem der siger det er skidt har aldrig selv prøvet et lettet svinghjul...
lettet svinghjul?