{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.068 visninger | Oprettet:

lettet svinghjul? {{forumTopicSubject}}

hey da jeg kørte hjem fra de gamle her til aften kom jeg til at tænke på... jeg vil sq egentligt gerne ha lettet svinghjulet så omdrejningerne kommer lidt hurtigere og falder hurtigere...

men
hvor meget koster det ca at få lettet det?
er der nogle ulemper ved det?
og er det godt på nogen måde?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift lås på hoveddør 1.000 kr.
  • Montering af bordplade i køkken 1.300 kr.
  • Skifte blæser i ovn 900 kr.
  • Samling af tre IKEA-skabe 1.500 kr.
  • Bil rengøring 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lettet svinghjul?
  • #1   27. sep 2010 Lytter lige lidt smiley ..

• #2   27. sep 2010 well hvad ved du om det?... jeg ved at motoren stiger og falder hurtigere i omdrejninger hvis man letter svinghjulet...

• #3   27. sep 2010 din motor kan springe i luften!!!!!! smiley

• #4   27. sep 2010 altså... motoren vil have nemmere ved at tage omdr og falde igen.
    MEEEEN... i og med du vælger at fjerne noget af svinghjulets matriele så vil du midste NM.

• #5   27. sep 2010 Den midster bundtræk og kan have svært ved at holde jævn tomgang

• #6   27. sep 2010 og hvad sker der så af gode ting?

• #7   27. sep 2010 svinghjulet vejer mindre og motoren bliver mere omdr villig

• #8   27. sep 2010 dvs det er sådanset ikke besværet værd medmindre man alligevel syns man har for højt nm

• #9   27. sep 2010 Det at lette et svinghjul, gør at du spare ca 2 kilo, derefter gør det at motoren hurtigere kan tage omdrejninger.
    Prisen er at motoren ikke kan sejtrække så godt, og at din tomgang bliver ujævn.
    Det bruges på biler som køre drag-Min buggy havde lettet svinghjul!!
    Hvis du ikke selv kan tage din motor ud af bilen, og afmonter svinghjulet-Så bliver det rigtigt meget dyrt, og kan ikke betale sig i forhold til hvad du får ud af det.
    Selve afdrejningen af svinghjulet + efterfølgende afbalancering tager vel ca 2-3 timer på et maskinværksted.

• #10   27. sep 2010 dine omdrejninger falder ikke hurtigere.... faktisk, hvis det bliver lettet for meget så når du kobler ud kan den blive ved med at tage omdr. og du kan kvase din gearkasse på det...

• #12   27. sep 2010 Digweed,

nej... men arbejder med tuning til hverdag, og har ikke lettet svinghjul på min...

• #13   27. sep 2010 Tror vidst også Peter glemmer at slippe speederen smiley

Og når du siger kvaser gearkassen, går jeg ud fra du mener koblingshuset som resultat af at svinghjulet springer. Derfor skal man vide hvad man laver.

Grunden til at et svinghjul springer er enten pga. det ikke er afballanceret efter det er blevet lettet for materiale. Eller fordi det er lettet for meget i centeret, i forhold til yderperiferien og derved bliver trukket i stykker.

Det optimale er at fjerne vægten ved fræsning eller boring af huller imellem trykplade og startkrans. Eller ved afdrejning langs yderperiferien. Så undgår man ubehagelige overraskelser smiley

Tilbage til topic...

Pros & cons ved et lettet svinghjul afhænger selvfølgelig af hvor meget du letter det.
    Jo mere du letter det, jo mere effekt får du ud af det. Men ved et meget let svinghjul vil du få problemer med tomgang, igangsætning og sejtrækning.
    Derfor gælder det selvfølgelig om at vælge svinghjul ud fra kørselsmønster og motoropsætning

Du kan lette std. svinghjulet med 5-10% uden væsentlige ulemper. Samtidig får du en mere omdrejningsvillig og generelt mere livlig motor. Dette ville være fint til en alm hverdagsbil.

• #14   27. sep 2010 Hold da helt op nogle historier der bliver fortalt.
    Da jeg havde min vr6'er der fik jeg et alu svinghjul i på 2500gram det org. vejede næsten 10kg!!!! Den mistede intet moment sejtrækkede bedre end før og intet problem med at få bilen ned i omdr. tværtimod faldt den hurtigere i omdr.
    Fordelen er at du får en meget mere omdr. villig motor og acc vil blive hurtigere.
    Ulempen er at bilen kan blive lidt svære at sætte bilen igang pga den kraft fra den roterende masse(svinghjulet) er mindre og derfor skal der mindre til at få motoren til at gå i stå.( dette har intet med NM at gøre)
    En anden ulempe er at hvis du har meget skarpe knaster på vil du ha en motor der går meget dårligt i tomgang eller simpelthen går i stå.

MVH Simon J

• #15   27. sep 2010 mit svinghjul er lettet 7kg, og den står snorlige i tomgang og har lidt over 550 nm...

dem der siger det er skidt har aldrig selv prøvet et lettet svinghjul...

Kommentér på:
lettet svinghjul?

Annonce