Launchcontrol 227kr - Byg selv guide {{forumTopicSubject}}
Byggeguide til Launchcontrol
Hvorfor???
På nogle biler er det svært at finde det rigtige omdrejningspunkt, hvor bilen bare skyder afsted som en raket. Ved for lave omdrejninger staller motoren. Ved for høje, spinner hjulene bare. Det rigtige punkt er hvor hjulene lige spinner en anelse. Det kan en launchcontrol hjælpe med. På biler med turbo har man ydeligere en fordel, ved at turboen bliver spoolet op, så kræfterne er tilstede relativt hurtigt.
Sådan virker det:
Tændspolen har konstant tændingsplus og - (minus/stel) fra enten platiner eller et tændingsmodul. Stel er hele tiden ON/OFF. Når den er ON, lades spolen op og når stel bliver taget fra (OFF), springer gnisten.
Launchcontrol virker ved at lægge stel ind på - polen når et forudvalgt omdrejningspunkt er nået, feks 4000omdr. Dvs, du kan holde speederen i bund mens launchcontrol er aktiveret og motoren kan så kun tage 4000omdr. Når launchknappen slippes, kan motoren igen accelerere op til den alm omdrejningsbegrænser.
Se video af det her: http://www.bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=38720
Byg Selv guide:
- køb et shiftlight hos T-Hansen http://www.thansen.dk/product.asp?c=4370183622&n=1700018876&pn=-1450038209
- Køb et arbejdsrelæ http://www.thansen.dk/product.asp?c=4370183622&n=-2027216374&pn=-2027216348
- Køb en lille trykknap, evt som denne http://www.thansen.dk/product.asp?c=4370183622&n=553639521&pn=553641967
- tilslut det efter dette diagram http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/1403560_l.jpg
- ud og ræs og juster launchpunkt.
Tips:
- Køb et elektronikrelæ, det arbejder hurtigere.
- Monter trykknap på rat eller gearstang. Den kan også monteres som en koblingskontakt, så den er ON når koblingen er i bund.
- Monter evt en hovedafbryder.
- Hvis tændspole er indbygget i strømfordeler, så skil den ad og monter ledningen fra relæet direkte inde på tændspolen. Normalt står der + eller - ellers må du måle. Med tændingen på er der altid 12v på + polen.
- Har du coil-on-plug, dvs at tændspolerne sidder direkte på tændrøret, så kan du ikke montere dette system!
- Kører du med standard udstødning kan du recikere at bagpotten springer i luften, det er set før...!
jan 2003
Følger: 38 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 167
dec 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 517
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 23 Biler: 6 Emner: 496 Svar: 1.439
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
Ellers fedt lavet evo
mar 2007
Følger: 99 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 661
feb 2006
Følger: 50 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 117 Svar: 1.812
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 11 Svar: 147
Men hvordan justere man omdrejningerne?
feb 2006
Følger: 50 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 117 Svar: 1.812
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 56 Biler: 4 Emner: 43 Svar: 151
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 56 Biler: 4 Emner: 43 Svar: 151
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
Denne her er jo nem og justere på, og som jeg forstår det, bygger den ikke ladetryk.
jan 2003
Følger: 38 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 167
Grunden til at jeg har valgt et shiftlight, er at det koster 149kr. Det eneste det skal gøre, er at klappe et relæ når de forudinstillede omdrejninger er nået. Simpelt og enkelt og om den cutter tændingen eller tænder en lampe, er fuldstædig det samme.
Den gør nøjagtig det samme som en alm omdrejningsbegrænser som de fleste biler har ved 6-7000 omdrejninger i min. Bortset fra nogle biler cutter benzintilførslen og ikke tændingen, hvilket man IKKE skal forsøge selv!
jan 2003
Følger: 38 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 167
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
Ellers har du kun strøm på spolen når shiftlight er tændt...
nov 2006
Følger: 57 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 47
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
nov 2006
Følger: 57 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 47
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Jeg har bare på fornemelsen at man vil pladre det hele til i benzin med en masse bulder og brag fra udstødningen hvis man overhoved vil få en tænding.
Jeg forestiller mig at i den tid hvor spolen til en cyl. ikke tænder vil dyssen fortsætte med at sprøjte brandstof ind i cylinderen, noget af denne brændstof vil selvfølgelig blive sendt ud i udstødningen sammen med luften.
Når så motoren er faldet i rpm og relæet trækker igen vil cyl, tændrør og ventiler sejle i brændstof at en tænding vil være svær.....
På min motorstyring bliver omdrejninger begrænset af et "fuel cut"
Så måske det kunne lade sig gøre hvis du gør det samme med dine dysser.
Måske man skulle sætte et relæ på dysser og tænding..........Men jeg kan ikke rigtig se hvorfor.
Til dem der taler om at have ladetryk under launch control så er det klart at turboen kommer i gang når der kommer udstødnings gasser igennem turboen.
Men luft og benz der ikke er antændt fylder ikke så meget som når den er antændt og vil der for ikke tvinge turboen op i fart til at begynde at lave ladetryk.
Det en smart motorstyring kan gøre er sammen med launch control at lave noget der hedder ALS (anti-lag-system)
Men hvis vi nu sætter launch control til 5000 Rpm så skal der jo ikke meget gas til for at holder motoren der uden belastning.
Men hvis vi nu forsinker tændingen ex. 30 grader efter at stemplet har været i top og kompressionen er faldet meget vil vi få en blød langsom forbrænding, nok til at holde motoren på 5000 ubelastet Rpm og varm og fyldig nok til at holde måske 0.5 bar på turboen.
0.5 bar og 5000rpm er rigtig meget på de fleste turbobiler og vil belaste kobling og gearbox rigtig meget når du smider koblingen.
Men hvis nu vi siger 2500Rpm og 0.5 bar så er der mulighed for at få bid og Hk nok til at trække.....
Forskælden på et rent "launch control" og "anti-lag-system" er at det ene bliver aktiveret når speederen er nede og det andet når pedalen er sluppet eller kommer under et vis antal RPM.
Med hensyn til kontakter findes der en trække kontakt med en fjeder i som man kan sætte på koblingspedalen, hvor den så vil tænde eller slukket når man træder pedalen ned...
Sidst jeg så kontakten var i biltema.....
Kom frisk.....!
jan 2003
Følger: 38 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 167
Man kan justere trinløst på "shiftligt" styringen hvor mange omdrejninger den skal tage, derfor jeg har valgt den
- 1342 F - Hvis du cutter benzindysserne på en turbomotor, så får du mager blanding og så tændingsbanker den og formentlig flækker eller brænder den hul i stemplerne. Så lad være med det
Når stemplet kører op og udstødningsventilen står åben, så skal den nok presse det meste af benzindampene ud og den rest der måtte være tilbage betyder ikke en meter.
Og ja, en programmérbar motorstyring kan gøre det lidt bedre, men du får ikke meget motorstyring til 227kr, ikke engang en godt brugt Megasquirt
Dette system gør nøjagtig det samme som en BeeR eller Omex Launchcontrol, der koster 1500kr eller mere.
Antilag er et helt andet system, og det holder kun turboen oppe i omdrejninger når speederen er helt sluppet, dvs tomgang. Det ses typisk på rallybiler, som har mange accelerationer og nedbremsninger hele tiden.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Jeg har nu igen været inde og se hvad min motorstyring gør ved launch control.
Og du har helt ret, den cutter også tændingen i % over tid lige som din styring vil gøre.
Det der bare bekymrer mig er at min styring meget hurtigt vil kunne fjerne hver anden tænding hvor dette system vil fjerne ex. 20 tændinger og så lave 20 gnister for efter at bryde 20 mere.
Alt efter hvor hurtig styring du har kommer vi jo ikke uden om at der vil ske en form for "drukning"
Her vil der så blive opbygget mere fuel før en tænding vil "ryde op"
Men det vil tiden jo vise.
Fuel Cut var bare et forslag....
Og jeg ville nu ikke være bekymret for at lave et "fuel cut" da der ikke vil være en mager blanding uden fuel.
Fuel cut bliver brugt som sikkerhed ved ex. Max Rpm, ladetryk mm.
Nu handler denne tråd jo ikke om "anti-lag" men jeg har set billeder af et system som tilførte en smule bensin i udstødnings manifolden gennem en lille dysse under en meget høj tomgang (3500Rpm) dette system kunne så hjælpe med at holde turboen igang.
Kunne også godt laves med et T stykke på slangen fra fuel pumpen gennem en ventil der blev styret af det samme system og så vidre ind i manifolden.
Men du kommer vel med mere info.
.
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 71 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 164
jan 2003
Følger: 38 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 167
Det med antilag og dysse i udstødning gjorde man i gamle dage. Faktisk var det Toyota Team Europe der intruducerede det til VM rally i 1993 med deres Celica GT-4. Det var en lille dysse som sprøjtede benzin ind lige før turboen, men det tør jeg sq ikke forsøge på min. Benzinslangen vil komme utrolig tæt på en 800 grader varm manifold og jeg er pænt sikker på at gummi ikke kan tåle det
Desuden er turbotøven nærmest ikke eksisterende på min, den laver 0,5bars tryk når speederen er trykket 0,5cm ned ved 1500rpm. Næsten kedeligt.
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 11 Svar: 147
Hvor kan man købe et elektronik relæ?
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 71 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 164
jan 2003
Følger: 38 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 167
- Kristian B - Altså det virker fint på min og det betyder ikke noget at den blinker. Den kan sagtens nå at cutte tændingen selvom spændingen pulserer. Har du prøvet at skrue "Brightness" potmeteret på max?
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 71 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 164
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 11 Svar: 147
Har du klippet shift light af boxen?
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 4 Svar: 898
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 71 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 164
Vil gerne se en ordentlig video, før jeg tror på det virker,, som jeg ser det, kan det ikke lade sig gøre, når den blinker efter en bestemt rytme og ikke efter hvor mange omdrejninger den tager,
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 71 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 164
har optaget en video hvor jeg kører, så i kan se det fungere delvist,
jan 2003
Følger: 38 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 167
På Omex skal man indstille hvor mange cyllindre motoren har, så der er måske noget om det.
Jeg har desværre kun prøvet det på min egen 4 cyl motor.
Jeg får lavet en bedre video på et tidspunkt, har bare lidt travlt for tiden.
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 71 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 164
jan 2003
Følger: 38 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 167
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 49 Emner: 20 Svar: 520
Vil det evt. være en fordel at bryde strømmen til tændingsmodul i stedet for spole (har tre spoler)
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 49 Emner: 20 Svar: 520
Hvordan fanger den tændings signal fra cigartænderstikket eller anden strømkilde ?
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 71 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 164
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 11 Svar: 147
Lav en film:)
jan 2003
Følger: 38 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 167
sep 2007
Følger: 95 Følgere: 98 Biler: 7 Emner: 61 Svar: 1.561
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
apr 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 48 Svar: 133
jan 2003
Følger: 38 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 167
På Omex Clubman skal man også indstille hvor mange cyllindre motoren har, så det skal nok passe.
apr 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 48 Svar: 133
apr 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 48 Svar: 133
okt 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 22 Svar: 81
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Afbryder/Bremselyskontakt/
jeg skal selv til at montere denne på min Kadett GSI
feb 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 10
sep 2004
Følger: 78 Følgere: 76 Biler: 8 Emner: 16 Svar: 126
apr 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 48 Svar: 133
sep 2004
Følger: 78 Følgere: 76 Biler: 8 Emner: 16 Svar: 126
jeg har en kammi der har lavet det på hans peugeot 306 med dis spole på og det virkede fint.
apr 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 48 Svar: 133
apr 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 48 Svar: 133
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 71 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 164
klemme 31 er stel
apr 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 48 Svar: 133
- http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/1403560_l.jpg
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 71 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 164
apr 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 48 Svar: 133
altså ben 87 skal gå på + på tændspolen (og ben 30 går til stel nu, hvor skal de hen?)
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 56 Biler: 4 Emner: 43 Svar: 151
jan 2005
Følger: 85 Følgere: 85 Biler: 6 Emner: 97 Svar: 484
jan 2005
Følger: 85 Følgere: 85 Biler: 6 Emner: 97 Svar: 484
okt 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 22 Svar: 81
jan 2005
Følger: 85 Følgere: 85 Biler: 6 Emner: 97 Svar: 484
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 30
men det startede med at knalde sikringen til min tændspole.
efter fik sat en ny i smeltede den så ledningen.
nu har jeg sat en sikring på stærkere stel ledningen . og den knalder bare hele tiden sikringen selv hvis jeg sætter en 40 A i.
nogle der kan evt. sige hvorfor den gør det.
feb 2006
Følger: 50 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 117 Svar: 1.812
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 30
men tænkte på om det kunne være andet problem
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 12
feb 2006
Følger: 50 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 117 Svar: 1.812
apr 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 53 Svar: 113
maj 2011
Følger: 189 Følgere: 230 Biler: 16 Emner: 57 Svar: 484
eller kan man bare køre ledningerne (plus minus fra pæren) på det stik inden der går ind til tændspolerne??
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
jul 2010
Følger: 40 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 954
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
jul 2004
Følger: 73 Følgere: 93 Biler: 13 Emner: 51 Svar: 94
jul 2010
Følger: 40 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 954
Dette virker på alle motore med knast følere
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 4
Problemet er nemlig, at der ikke findes nogen måde at begrænse dem på..
okt 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 22 Svar: 81
Jeg har sættet til at lige og jeg har en 4T scooter, så jeg kan lige prøve at sætte den på når jeg får den lavet (scooteren nappede lige cylinderen igår)
okt 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 22 Svar: 81
jeg har nu prøvet det på min T4 scooter og det virkede ikke..
jun 2007
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 60 Svar: 381
dec 2006
Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.232
TheTP - Det virker ikke, hvis du har en slyngkobling, hvilket jeg går ud fra din scooter har.
Mads R - Den er vel begrænset i CDI'en originalt, er den ikke?
Prisen på Shift light sættet er faldet, så sættet er nu nede og koste 128 kr.
Satme godt nok billigt for launch control
jan 2003
Følger: 38 Følgere: 42 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 167
http://bil.webgallerier.dk/album/281/628/471/1403800-lidt-stumper-jeg-har-faaet-skrabet-sammen-til-ae86-projektet
aug 2007
Følger: 94 Følgere: 101 Biler: 5 Emner: 40 Svar: 516
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.070
sådan er indkøbt, alt andet havde jeg selv,
er monteret i bilen, men ikke afprøvet, da jeg ikke er færdig mad rusten,
og tanken afmonteret så motor kan ikke køre.
men glæde mig til og afprøve det, og se om bagpotten eksplodere
jul 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 8 Svar: 18
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.070
dette link burde virke, gør det på min pc
jul 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 8 Svar: 18
jul 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 8 Svar: 18
aug 2007
Følger: 94 Følgere: 101 Biler: 5 Emner: 40 Svar: 516
sep 2007
Følger: 95 Følgere: 98 Biler: 7 Emner: 61 Svar: 1.561
brugte du et almindeligt arbejdsrelæ eller det lidt finere elektronik relæ??
sep 2007
Følger: 95 Følgere: 98 Biler: 7 Emner: 61 Svar: 1.561
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 47 Svar: 69
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.070
men er det en samlet enhed,(som de fleste nye motorhar) din tændspole,
kan du ikke bruge dette princip.
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 47 Svar: 69
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.070
så vil det her hjemmelavet sæt kunne virke.
på nye biler, må man nok køb noget rigtig noget
dec 2006
Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.232
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.070
at der hjerte eller hjerne bare slå fra,
og de dør, det er også det der ske nogen gange, nå man finde store gruppe af døde fugler,
så har der været et stort brag af en art, og der dør en større flok fugle
nov 2004
Følger: 11 Følgere: 18 Biler: 6 Emner: 13 Svar: 43
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 47 Svar: 69
der går 1 plus . 1 stel og en ledning til motorstyringen
håber der nogen der kan hjælpe
nov 2011
Følger: 10 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 7
Launchcontrol 227kr - Byg selv guide