1.211 visninger
|
Oprettet:
motor bytte {{forumTopicSubject}}
god aften med jer der ude...
har lige et spørgsmål . hvis man har en bil med en motor der er en 1.8 med 122 hk og men må tune sir bil med 20 % . må man så godt ligge en 1.4 turbo med 140 hk men det over skrider ikk de 20% så...
jeg kender ikk relger for det.. men har en ven som sir det må man godt.....
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 142 Svar: 511
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 142 Svar: 511
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 142 Svar: 511
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 77 Svar: 245
Den anden er en Opel astra 1.4 turbo med 140 hk
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 142 Svar: 511
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 68 Svar: 3.102
syndes ikke du skal udtale dig om noget du ikke kender noget til!..
hvis motoren er FØDT! med turbo og IKKE! over 20% forøgelse. står på fstyr's hjemme side også.
det er korrekt at EFTERMONTERET! turbo anses som over 20%, dog med nogle enkelte undtagelser
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.129
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 68 Svar: 3.102
iflg. lovgivningen som blev ændret lidt for 1½-2 år siden hedder det sig at motoren skal være typegodkendt i den bil man vil ligge den i. og lige det punkt ødelægger planerne om denne ombygning.
dog kan man komme udenom det med en fabriks/impotør erklæring eller en TUV test.
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.129
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 68 Svar: 3.102
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 68 Svar: 3.102
Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.
-------------------------------------------
der står EFTERMONTERES. og jeg leder lidt dyber så sender jeg indlæg igen
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
Identitest skift = afgift
I dette tilfælde er det ulovligt da man skal have en typegodkendelse på den motor i pågældende bil. Og jeg tvivler stærkt på at opel og chevrolet bare giver den uden videre. Ellers skal man have mertkblatt 751 på ombygningen. Og det kan man heller ikke i dette tilfælde. Sååååååå!!!!
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 68 Svar: 3.102
vil godt lige tøjføje at jeg udelukkendene! snakker om lovligheden ved syn af bilen... mht. afgifter er det en helt helt helt anden sag...
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 68 Svar: 3.102
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.129
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 77 Svar: 245
kan se i snakke sammen alle sammen...
her er et link til en bil som har gjort det
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=166544
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 77 Svar: 245
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 68 Svar: 3.102
Kære Kenneth Larsen.
Tak for din henvendelse vedrørende udskiftning af din motor.
Jeg mener som udgangspunkt, dit projekt kan lade sig gøre.
Udskiftning af motoren er en konstruktiv ændring. I dette tilfælde skal du som udgangspunkt dokumentere tre ting:
Luftforurening
Egnethed
Støj
I dit tilfælde mener jeg, din bil allerede findes i en EU-typegodkendt variant med begge de nævnte motorer. Derfor kan du anvende typegodkendelsen som dokumentation for luftforurening. Da effektforøgelsen sandsynligvis er under 20 %, kan du også anvende typegodkendelsen som dokumentation for egnethed (sikkerhed).
Hvis du anvender det originale udstødningssystem (enten 16V eller 8V system) burde der heller ikke være problemer med støjen. Hvis der er foretaget ændringer på f.eks. lyddæmpere, er det dog en vurderingssag for synsvirksomheden, om du skal dokumentere støj på ny.
Jeg vil anbefale, at du læser vedhæftede kapitel 7 igennem, før du begynder på ombygningen. Og kontakt en synsvirksomhed, så i er enige om dokumentationsniveauet.
På dette link kan du finde typegodkendelsen til de nævnte biler, som du kan medbringe til syn som dokumentation: http://www.fstyr.dk/koretojer/Typegodkendelser/Find%20typegodkendelse.aspx
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har yderligere spørgsmål.
Med venlig hilsen
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Trafikstyrelsen, Center for Grøn Transport
Danish Transport Authority
Gammel Mønt 4
DK-1117 København K
Tlf.: XXXXXXXX
Mobil: XXXXXXX
Fax: XXXXXXXXX
e-mail:XXXXXXXX
www.centerforgrontransport.dk
www.trafikstyrelsen.dk
--------------------------------------------------------------------------------
Fra: XXXXXX
Sendt: 1. november 2010 10:20
Til: XXXXXXX
Emne: VS: spørgsmål ang. motor ombytning.
--------------------------------------------------------------------------------
Fra: XXXXX
Sendt: 1. november 2010 10:12
Til: XXXXXXX
Emne: VS: spørgsmål ang. motor ombytning.
--------------------------------------------------------------------------------
Fra: kennet larsen []
Sendt: 31. oktober 2010 10:11
Til: TS Info
Emne: spørgsmål ang. motor ombytning.
Hej trafikstyrelsen.
Jeg overvejer at ombygge min bil fra 2,0 16V benzin suge motor til en 2,0 8V turbo motor, den pågældene turbo motor er typegodkendt i den model (citroen xantia) og overholder kravene på under 20% tuning. er dette en ombygning som vil kunne godkendes efter de gældene regler og hvad skal jeg bruge af papir for at få bilen godkendt?
mvh.
Kennet Larsen
tlf. XXXXXXXX
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.661
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
motor bytte