{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.211 visninger | Oprettet:

motor bytte {{forumTopicSubject}}

god aften med jer der ude...

har lige et spørgsmål . hvis man har en bil med en motor der er en 1.8 med 122 hk og men må tune sir bil med 20 % . må man så godt ligge en 1.4 turbo med 140 hk men det over skrider ikk de 20% så...

jeg kender ikk relger for det.. men har en ven som sir det må man godt.....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  motor bytte
  • #1   31. okt 2010 Er det fra samme mærke bil?

  • #2   31. okt 2010 er det en citroen?

  • #3   31. okt 2010 Tror det puch

  • #4   31. okt 2010 vild puch bil

  • #5   31. okt 2010 hvis den er typegodtkendt i bil / model ... og de er papire på det på fstyr.dk så er der jo ingen problemer i det..

  • #6   31. okt 2010 Herrer syg puch stige

  • #7   31. okt 2010 Det en bil er en nubira 1.8 122 hk

    Den anden er en Opel astra 1.4 turbo med 140 hk


  • #8   31. okt 2010 Troede virkelig vi snakkede om min far!!

  • #9   31. okt 2010 ///M Turbo

    syndes ikke du skal udtale dig om noget du ikke kender noget til!..

    hvis motoren er FØDT! med turbo og IKKE! over 20% forøgelse. står på fstyr's hjemme side også.

    det er korrekt at EFTERMONTERET! turbo anses som over 20%, dog med nogle enkelte undtagelser


  • #10   31. okt 2010 Den gælder da visk kun i samme bolmodel og mærke ,,, og her er det da vist to vidt forskellige bilmærker eller hva...?

  • #11   31. okt 2010 heidi m

    iflg. lovgivningen som blev ændret lidt for 1½-2 år siden hedder det sig at motoren skal være typegodkendt i den bil man vil ligge den i. og lige det punkt ødelægger planerne om denne ombygning.
    dog kan man komme udenom det med en fabriks/impotør erklæring eller en TUV test.


  • #12   31. okt 2010 Ja og det koster jo også,, så man finder bare en anden bil, det er nok billigere i længden, for du får jo aldrig en frbrik til at udstede en erklæring til et andet bilmærke, og en TUV test koster ofte det hvide ud af øjnene...., og selv om det i en TUV test bliver godkendt, så er det jo ikke sikkert at det er en test der holder sin inden for rammerne af dansk lovgivning eller regler...... ;-))

  • #13   31. okt 2010 sådan er det også stadig.... læste op på det for mindre end 2 måneder siden!. og snakkede med en synsmand og fstyr for at tjekke op på det.

  • #14   31. okt 2010 vi kan starte med dette afsnit:

    Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.

    -------------------------------------------

    der står EFTERMONTERES. og jeg leder lidt dyber så sender jeg indlæg igen


  • #15   31. okt 2010 Kan så tilføje at hvis man ændre identitet på følgende model (således bilen ville have kostet mere fra ny) pålægges afgift. At man kan få det synet ved vi alle. Men at det er ulovligt ifølge skat er en anden sag. Så Kennet har ret hvad angår syn, men ikke hvad angår lovligheden af ombygningen.

    Identitest skift = afgift

    I dette tilfælde er det ulovligt da man skal have en typegodkendelse på den motor i pågældende bil. Og jeg tvivler stærkt på at opel og chevrolet bare giver den uden videre. Ellers skal man have mertkblatt 751 på ombygningen. Og det kan man heller ikke i dette tilfælde. Sååååååå!!!!


  • #16   31. okt 2010 ..........T

    vil godt lige tøjføje at jeg udelukkendene! snakker om lovligheden ved syn af bilen... mht. afgifter er det en helt helt helt anden sag...


  • #17   31. okt 2010 Jeg tilføjede også bare smiley du har ikke skrevet noget omkring afgift smiley Den var mere generel og ikke møntet på din kommentar smiley

  • #18   31. okt 2010 er skam ikke fordi jeg er sur over det eller noget. ville bare priotere at jeg kun snakkede omkring syn.

  • #19   31. okt 2010 Hehe men syntes nu der er en meget vigtig faktor, for ellers har man jo ikke behov for en godkendelse i første omgang....

  • #20   31. okt 2010 hey igen...

    kan se i snakke sammen alle sammen...

    her er et link til en bil som har gjort det

    http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=166544


  • #21   31. okt 2010 Kasper, det er en VW med en VW motor. Der findes merkblatt 751 på netop den ombygning og derfor kan det faktisk stadigvæk laves.

  • #22   31. okt 2010 oki



  • #23   1. nov 2010 så drenge, nu har jeg fået svar fra fstyr.dk :).. og ja, JEG HAVDE SKU RET!.... ombytningen KAN lade sig gøre. jeg har spurgt på en anden bil end den omtalte her i emnet, men det er 100% det samme ved begge biler. at jeg går fra en ikke tryk motor til en tryk motor. her er svaret. navn på medarbejderen som har svaret og sådan er fjernet.

    Kære Kenneth Larsen.

    Tak for din henvendelse vedrørende udskiftning af din motor.

    Jeg mener som udgangspunkt, dit projekt kan lade sig gøre.

    Udskiftning af motoren er en konstruktiv ændring. I dette tilfælde skal du som udgangspunkt dokumentere tre ting:
    Luftforurening
    Egnethed
    Støj
    I dit tilfælde mener jeg, din bil allerede findes i en EU-typegodkendt variant med begge de nævnte motorer. Derfor kan du anvende typegodkendelsen som dokumentation for luftforurening. Da effektforøgelsen sandsynligvis er under 20 %, kan du også anvende typegodkendelsen som dokumentation for egnethed (sikkerhed).
    Hvis du anvender det originale udstødningssystem (enten 16V eller 8V system) burde der heller ikke være problemer med støjen. Hvis der er foretaget ændringer på f.eks. lyddæmpere, er det dog en vurderingssag for synsvirksomheden, om du skal dokumentere støj på ny.

    Jeg vil anbefale, at du læser vedhæftede kapitel 7 igennem, før du begynder på ombygningen. Og kontakt en synsvirksomhed, så i er enige om dokumentationsniveauet.

    På dette link kan du finde typegodkendelsen til de nævnte biler, som du kan medbringe til syn som dokumentation: http://www.fstyr.dk/koretojer/Typegodkendelser/Find%20typegodkendelse.aspx

    Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har yderligere spørgsmål.

    Med venlig hilsen

    XXXXXXXXXXXXXXXXXX

    Trafikstyrelsen, Center for Grøn Transport
    Danish Transport Authority
    Gammel Mønt 4
    DK-1117 København K
    Tlf.: XXXXXXXX
    Mobil: XXXXXXX
    Fax: XXXXXXXXX
    e-mail:XXXXXXXX
    www.centerforgrontransport.dk
    www.trafikstyrelsen.dk






    --------------------------------------------------------------------------------
    Fra: XXXXXX
    Sendt: 1. november 2010 10:20
    Til: XXXXXXX
    Emne: VS: spørgsmål ang. motor ombytning.






    --------------------------------------------------------------------------------
    Fra: XXXXX
    Sendt: 1. november 2010 10:12
    Til: XXXXXXX
    Emne: VS: spørgsmål ang. motor ombytning.






    --------------------------------------------------------------------------------
    Fra: kennet larsen []
    Sendt: 31. oktober 2010 10:11
    Til: TS Info
    Emne: spørgsmål ang. motor ombytning.


    Hej trafikstyrelsen.

    Jeg overvejer at ombygge min bil fra 2,0 16V benzin suge motor til en 2,0 8V turbo motor, den pågældene turbo motor er typegodkendt i den model (citroen xantia) og overholder kravene på under 20% tuning. er dette en ombygning som vil kunne godkendes efter de gældene regler og hvad skal jeg bruge af papir for at få bilen godkendt?

    mvh.
    Kennet Larsen
    tlf. XXXXXXXX



  • #24   1. nov 2010 Og der skal ikke betales afgift?

  • #25   1. nov 2010 I den overbæring som Kennet skriver skal der ikke. Da der ikke er forskel i varianterne. Men VW hedder modellen jo pludselig GTI og det giver øget forsikring, dyrere indkøbspris med mere.

Kommentér på:
motor bytte

Annonce