{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  regler om tuning?
  • #1   7. nov 2011 Tuning, chiptuning og ændring af motor mv.

    Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
    Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.

    Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.
    Reglerne om chiptuning findes i Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1887 (pdf).

    Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

    Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

    Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.

    For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.

    Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se et eksempel på dokumentation for chiptuning på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

    Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.


    Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

    Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
    Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.

    Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

    Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

    Forbud mod salg af ulovlig chiptuning
    Fra 1. august 2006 bliver det forbudt at sælge og markedsføre chiptuningsudstyr, der øger forureningen. Når et firma sælger chiptuningsudstyr, skal de give kunden dokumentation for at udstyret overholder reglerne. Reglerne kan findes i bekendtgørelse om chiptuning.

    Er en synet bil lovlig?
    Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig.

    Skal der betales afgift igen?
    Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til et af SKAT's fire skattecentre (Høje Taastrup, Odense, Århus og Aalborg). På SKAT's hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af, hvornår der skal betales fornyet afgift.


  • #2   7. nov 2011 "Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. "

    Var det svar på mit spørgsmål? er kun forurening problemet?


  • #3   7. nov 2011 altså hvis du øger bilens effekt over 20% uanset alder skal der foreligge en egnetheds erklæring fra feks vw på den kan holde til de ekstra hk. og det er tæmlig svært at få fat i ,. ellers skal der laves en tüv godkendelse på et testcenter 80-100000kr
    så i korte træk, man kan ikke tune en bil lovligt. dog laver opel ,bmw og volvo egnetheds erklæringer på deres ældre modeller til at man må ligge en nyre lidt større motor i , men de blir svære og svære at få fat i.

    syns hallerne har data på alle bilers forurenings tal fra bilen var ny og kan kontrolere det med deres 4 gas tester . men det er stadig op til at at skaffe de andre dukomenter.


  • #4   7. nov 2011 så det noget lort smiley

    tak for svar


  • #5   7. nov 2011 ja det er virklig noget lort med det bil sjov i dk smiley hvis det skal gøres efter bogen , man kan være heldig at finde syns folk der ikke er så stramme . men det holder bare ikke i retten når politiet så nupper dig.

  • #6   7. nov 2011 Jo det kan godt lade sig gøre uden at vw skal godkende det....
    ”Køreplan” for ombyggede/reparerede veterankøretøjer.

    Borgeren/Virksomheden har mulighed for at indsende anmeldelsen via disse officielle veje (da man så undgår at en sag bliver henlagt grundet ferie m.m., hvis personlig mailadresser benyttes).

    1) Sendes anmeldelsen via mail, skal Skats officielle mailadresse skat@skat.dkDenne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen. benyttes.

    2) Anmeldelsen kan også scannes ind fra nærmeste skattecenter.

    3) Anmeldelsen kan sendes via post.

    4) Anmeldelsen kan afleveres i Høje – Taastrup.


    Ved sagens start/anmeldelse SKAL følgende være vedlagt:

    1) Anmeldelsen 21.016 skal være korrekt udfyldt, før den kan godtages.

    2) På Syns anmeldelsen skal egenvægten fremgå, tillige med årgangsbestemmelsen fra syns virksomheden

    eller Færdselsstyrelsen.

    3) Registreringsattest vedlægges original, dog accepteres kopi ved f. eks. scannede dokumenter via mail.

    4) Billede af køretøjet, som tydeligt viser ombygningen/konstruktionsændringerne.

    5) Synsrapporten

    6) Den fastsatte årgang skal altid anføres på anmeldelsen MO2A af synsstedet

    7) Sagen kan vedlægges dokumentation for nypris


    Hvis ikke punkterne 1 – 6 opfyldes, kan køretøjet ikke afgiftes berigtiges. Indsendes der mangelfulde dokumenter, kan der anmodes om eftersendelse før en sag kan behandles færdig. Er det ikke muligt for borgeren/virksomheden at fremvise billeder af køretøjet, skal køretøjet fremvises i Høje-Taastrup eller hvis Skat kræver det.

    Hvis årgangsbestemmelsen ikke er lavet af en syns virksomhed/færdselsstyrelsen bliver køretøjet vurderet efter handelsprisen/markedsprisen efter § 10. stk., 1.

    Kilde: Skat, Høje-Taastrup




  • #7   7. nov 2011 I bund og grund handler det bare om på ældre biler at tage motor og bremser, undervogn fra samme bil og forstærke karrossen.
    så kan den godkendes og betales ny afgift hvis det ellers er lavet korrekt.


Kommentér på:
regler om tuning?

Annonce