{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chiptuning, hvad er reglerne?
  • #1   16. aug 2012 Kig på www.trafikstyrelsen.dk (vejledning i syn af køretøjer)

  • #2   16. aug 2012 Den 1. april trådte en ændring til Færdselsloven i kraft. Den medfører, at der nu er lovhjemmel til at forbyde udførelse af konstruktionsmæssige ændringer på køretøjer. Tidligere har der kun været mulighed for at forbyde salg af dele, der ikke opfylder relevante krav. Nu skal der også være mulighed for at forbyde selve den fysiske udførelse af konstruktive ændringer.

    Efter lovændringen har der de seneste uger været debat om, at de nye regler ville medføre, at man ikke længere kan sætte en ny motor i sin bil eller ikke lovligt kan anvende uoriginale reservedele. Dette er dog ikke tilfældet.

    Det vil fortsat være tilladt at foretage konstruktive ændringer på et køretøj, så længe køretøjet opfylder reglerne. Ligeledes vil det fortsat være lovligt at foretage ombygninger af køretøjer eller anvende uoriginale reservedele.

    Ændringen i Færdselsloven giver alene en hjemmel til at fastsætte bestemmelser om forbud. De nye regler er endnu ikke udstedt. Når de kommer, vil de alene indeholde forbud mod at udføre ændringer på et køretøj, der gør køretøjet ulovligt; det vil sige, at det ikke længere opfylder de gældende bestemmelser om indretning og udstyr.

    Formålet med lovændringen er, at det f.eks. kan gøres strafbart at foretage tuning af knallerter eller chiptuning af biler. Ligeledes kan det gøres ulovligt at ændre hastighedsbegrænsere på lastbiler eller fjerne katalysator eller partikelfilter fra udstødningssystemet.

    Det betyder, at både ejer, bruger, sælger, markedsfører og den, der udfører konstruktive ændringer, har ansvaret for at ændringen lever op til gældende krav om indretning, udstyr og tilbehør. Dermed styrkes færdselssikkerheden.


  • #3   16. aug 2012 FÆRDSELSSIKKERHED?!?!?! MIN BARE RØV MAN!! lorte regler man!


  • #4   16. aug 2012 Bliver det så også forbudt at chiptune banebiler feks?

  • #5   16. aug 2012 Peter J ja hvis den skal synes og køre på vejene hvilket jeg tvivler man vil gøre med sin banebil...
    så nej selvfølgelig ikke!


  • #6   16. aug 2012 man må vil stadig tune sin bil 20% af hvad den er opgivet til?

  • #7   16. aug 2012 Som jeg forstod det, så ville det blive ulovligt at udføre chiptuning, eller reklamere for det..? Men hvis man stadig må chippe bane biler, så er der vel ikke så meget nyt under solen...?
    Man må vel heller ikke chiptune alm. biler nu?


  • #8   16. aug 2012 Igor: Du kan godt hilse når du kører rundt i Aars smiley Jeg har læst reglerne, men de er lidt svære at tolke.

    Peter J: Sådan havde jeg også forstået det, kan ikke se noget er forandret, så vidt jeg husker har det altid været ulovlig at chiptune, og man kan da google en masse forhandlere i DK af chiptuning??


  • #9   17. aug 2012 Jaeh.. Danmark er et irriterende land at være bil entusiast i.
    Jeg kan ikke se hvordan en chiptuning forringer sikkerheden i trafikken, eller sågar man monterer større bremser, altså både kalibre og skiver på sin vogn. En stor gang turbo montering kan man altid diskutere jo, om det er forsvarligt.

    Men ok, hvad kan man forvente når der i diverse bilfjendske udvalg sidder Københavnske cyklister og strøg beboere der laver reglerne.

    Jeg har altid haft den mening, hvis forbruget er mindre, er forureningen også mindre.
    Men det jeg godt kan undvære er de der standard og masseproducerede chips/chipboxe som er upræcise.

    Kan da slet ikke forstå hvorfor en KN filter eksempelvis er ulovligt fordi det larmer for meget og er unødvendig støj, samt en åben BOV.
    Der må da sidde nogle personer hos KN og tænke.. Hvad fanden har de gang i der i lille Danmark.

    Slutningsvis lægger staten jo en dæmper for en i mine øjne sprudlende pengemaskine, folk betaler jo næsten alt for at få 100 hk ekstra.
    Var de blot mere kreative og mindre snæversynede, så kunne der åbnes op for et marked der ville skaffe flere penge (skat) samt jobs, hvis der gad lyttes til borgere i landet med en alternativ tankegang.


  • #10   17. aug 2012 Hans: Ja du har ret, folk går tit døde i effektforøgelse pga. de uklare regler og den jungle det er at finde rundt i dem. Uden at starte en kæmpe debat så tvivler endda kraftigt på de fleste tuninger/motorombygninger der er "lovligt" indskrevet i papirene idag overhovedet er lovlige?!?!. Simpelthen fordi Synshallen og Skat ikke fatter reglerne selv.. Man burde sku lave det som i Tyskland, alt skal gennem TÜV og føres i bilen papire, og så ku staten selv bestemme hvordan de vil afgiftssætte en effektforøgelse.

  • #11   17. aug 2012 Peter R: Nej jeg har heller ej haft problemer, så hvor stor en belastning er det egentlig ??

    Rune P: Du er inde på noget af det jeg tænker på. Det kunne jo komme penge i statskassen, og alle er "glade".


  • #12   18. aug 2012 Jeg bliver sqi nok aldrig for gammel til alt det gak og gøjl. Da jeg købte Zafiraen syntes jeg det var slut, men ak har da hakket lidt her og der og monteret diverse allerede... Kan ikke lade være.
    Min bil er mit legetøj.
    Min bil er må gerne være sjovere end blot en ting der bringer mig fra a til b, eller at den kan bringe mig fra a til b på relativ underholdende facon.
    Blev stoppet igår, men er jo min egen skyld, foruden de der rutinemassekontrolting.
    Men min bil som udgangspunkt ikke ulovlig på nogen given måde.. host host.


Kommentér på:
Chiptuning, hvad er reglerne?

Annonce