{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.217 visninger | Oprettet:

turbo - ekstrem underkompression {{forumTopicSubject}}

hej bg.

jeg har fået sat turbo på min golf 3 1.8.

jeg fik startet bilen op igår, og den gik fint i tomgang, ingen røg eller lignende.
jeg tog den ud på vejen for at prøve en tur, med det resultat, at tryk røret røg af.
jeg fik spændt det ordenligt, og tog den ud på en tur endnu, jeg kørte stille og roligt ca 2 km, hvorefter jeg vendte om, nu var motoren varm og jeg gav den lidt gas. men så begyndte den at ryge som en i helvede ud af udstødningen, og underkompressionen var helt ekstrem der stod røg og tryk ud af krumtapsudluftningen ( som jeg havde afmonteret fra indsugningen) og oliepinden hoppede op, med det resultat at hele motorrummet blev smurt ind i olie.
jeg kørte den ind på værkstedet, med den overbevisning, at jeg måtte se at få toppen af for at se.
idag har jeg så fået topstykket af, og der er intet at se, hverken på blok, topstykke, ventiller, stempler eller toppakning.

så derfor overvejede jeg lidt om turboen muligvis er def. altså at den sender trykket fra udstødning/indsugnings hjullet? og videre gennem olitryk slangen eller afløbs slangen.

eller kan det værre stempelringene som er slidte og derfor ikke kan klare trykket?

nogen som har andre forslag ?

mvh Rasmus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  turbo - ekstrem underkompression
  • #1   13. jul 2013 lavede du kompressionstest på hver enkelt cylinder før og efter? hvis ikke er det svært at sige og du har kastet dig ud i et projekt hvor det bare er at skifte fra en ende af smiley

  • #2   13. jul 2013 nej, det har jeg ikke.

    har heldigvis en anden motor liggende, overvejer lidt at smide den over, det er bare lidt spild af tid, hvis det nu er turboen.


  • #3   13. jul 2013 det kan godt være turboen, men også stempelringene det er svært at sige om det er det ene eller det andet.

  • #4   13. jul 2013 Tro mere det din motors stempel ringe
    Medmindre at der er ekstrem slør i din turbo det meget luft den skal presse igennem hvor der simpelthen ikke er hul nok ved akslen? så burde du også kunne stå og kigge igennem den

    Så tro du skal lave en blok hvor du honer blokken og nye stempelringe og leger så du sikker på det ikke den heller ikke giver op når du kommer lidt op i tryk


  • #5   13. jul 2013 der er næsten intet slør i turboen, men syntes bare det er mærkeligt, at den så ryger så meget ud af udstødningen.

  • #6   13. jul 2013 Det helt sikkert en udslidt motor. Byt til nyt, eller gå den hårde vej. Nye stempler, gerne nogle der er smedet, honet cylinder osv.

    Ny spørger jeg måske dunt, men du har vel sat benzin mængde op? Og hvad tryk korte du med?
    Umiddelbart ville jeg men en sådan en motor skal have sænker kompressionen en del.


  • #7   13. jul 2013 har ikke at benzin mængden op fordi jeg lige ville se om det fungerede ordenlig før jeg fik den rullet ind, ved heller ikke hvor meget tryk, da den køre med intern actuator, og jeg ikke ved hvor meget den tager.

    men tror bare jeg skifter motor, og få sat en g60 toppakning i. så må vi tage den derfra


  • #8   13. jul 2013 Så kan du jo ligeså godt ha rykket motoren på den tur? Den skal ikke køre mager alt for længe.. Og hvis så akutatoren hænger.. Ting går galt hurtigt

  • #9   13. jul 2013 du har lukket din pcw af eller sat ventil i der ikke ?


  • #10   13. jul 2013 pcw?


  • #11   13. jul 2013 krumtapsudluftning


  • #12   13. jul 2013 har faktisk fundet fejlene.

    jo jo havde afmonteret krumtaps udluftningen og sat til det fri, den var dog blokkeret af slam, derfor den skød oliepinden op. grunden til at den røg så meget, var at returen fra turboen ikke har højt nok fald, så den blokkerede for olien. heldigvis er der ikke sket noget med turboen, men jeg skal have en pumpe til at pumpe det væk, da turboen sidder for langt nede ;(


  • komo
    komo Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
    #13   13. jul 2013 Du har nok kun kikket på stempel toppe, da top stykket kom af, prøv af tage stempler ud, så er der et eller flere der er flækket ved stempel ring gangen, find nogle g60 stempler med plejstænger og skru i.

  • #14   13. jul 2013 Øhm du sikker på du har sat returnere højt nok i bundkarret? Jeg har lavet/set flere hvor turboen sad næsten helt nede ved bundkarret.. Du har jo olie tryk til at trykke olien igennem, brude ikke være nødvendig med noget at pumpe det væk.

    Og hvis du stadig har den klamme ventil på toppen af ventilndækslet, så skal indmaden ud af den, helst skal den helt væk.. Og så ned inskærmen med udluftning, her skal være nok fald på.. Ellers fryser den til vinter.


  • #15   13. jul 2013 passer g60 stempler lige i da?

  • #16   13. jul 2013 alex s. men du at det ikke er noget problem at returen sidder nede under oliestanden?

  • komo
    komo Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
    #17   13. jul 2013 G60 stempler passer lige i ,sammen med g60 plejstængerne .
    Den turbo skal godt nok side lavt, for af der ikke er mulighed for af svejse en studs Højer ind i bundkaret


  • #18   13. jul 2013 den sidder nemlig rigtigt lavt, fordi jeg lavet en flange fra org. manifold til turbo istedet.

  • komo
    komo Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
    #19   13. jul 2013 Det kan jeg godt se, er der mulighed for af dreje centeret på turboen ,så olie retur peger 45gr. Mod bundkar istedet for lodret ned og på den måde reden den, så der ikke skal pumpe på til olieretur

  • #20   13. jul 2013 jo, det kan man selvfølgelig, men har bare hørt at det helt skal være så tæt på lodret som muligt?

  • komo
    komo Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
    #21   13. jul 2013 Det er også bedst, men 45gr turbo center, med studsen over olie stand i bundkar, er nok løsningen, frem for en pumpe

  • #22   13. jul 2013 ja, jeg må prøve.

    tusind tak for hjælpen


  • #23   13. jul 2013 Nej mener den skal sidde over smiley som skrevet så drej turboen så du har studsen 45 grader, ellers skal EU lave en retur i blokken

  • #24   14. jul 2013 Center i turboen må max drejes 15 grader.
    http://www.turboneticsinc.com/install_instructions

    "Oil drain positioning: It is important to not exceed 15°in oil drain angle in order to allow proper drain of lube oil from the turbocharger back into the engine."

    Søren
    www.fredslunds.dk


  • #25   14. jul 2013 ja som Søren skriver skal oliegennemløbet i turboen helst være helt lodret og udløbet skal have en passende hældning ind i bundkaret så olien kan komme væk på retursiden. Ellers ender du med problemer. Hvis din turbo sidder for lavt vil du måske komme ud for at olien på retursiden ikke kan komme væk og så ødelægges pakningen på udstødningssiden og olien kommer ud den vej så du får olieforbrug og røg

  • komo
    komo Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
    #26   14. jul 2013 Jeg byggede turbo på en gammel 2.0 golf 4 for en del år tilbage, der drejet jeg centeret 45gr. Så jeg slap for af lave et jern rør forbi trækakselen, den har rundet 65.000km med turbo på, så det vil jeg ikke mene du for problemer med.
    Men det er vigtigt studs i bundkar sider over olie stand.


  • #27   14. jul 2013 det handler om flowet igennem turboen skal være så optimalt som muligt, hvis du laver mere end 15 graders vinkel på huset bliver hastigheden på olien igennem huset for langsom og det hober sig op og presses vil med tiden presses ud igennem pakningerne til turbinehjulene. Det der med studsen skal være over oliestanden mener jeg så ikke er så vigtigt da der intet tryk er på retursiden. På min sidder det originalt under normal oliestand.

  • #28   14. jul 2013 Hvorfor er det vigtigt af den sidder over oliestanden?
    På feks. en Golf 5 GTI sidder den absolut ikke over oliestanden.
    Der er den i bunden af bundkarret.

    http://hurtigebiler.dk/images/photoalbum/album_6/olieror.jpg

    Søren
    www.fredslunds.dk


  • #29   14. jul 2013 så i vil mene at jeg sagtens kan montere returen under oliestanden?

  • #30   14. jul 2013 Enig...

  • komo
    komo Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
    #31   14. jul 2013 Olien løber ikke frit hvis den går i olie sumpen, gætter på din golf5 har olie retur lodret standart, 45gr center gir modstand som bliver udlignet af olie studs over sump.


  • #32   14. jul 2013 Man skal ihvertfald ikke montere den 45 grader og samtidig monterer den nede i sumpen.

    Men din turbo er vel over oliestand?


  • komo
    komo Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
    #33   14. jul 2013 Har men en spilde olie dunk ,ved man af når dunken næsten er fuld, kan det sidste i trakten næsten ikke komme der i, uden man lyfter trakten lidt op, drikker man øl af trakten ,går det nok lige stærkt om den er lodret eller 45gr

  • #34   14. jul 2013 Ahhh. Tyngdekraften klarer vist det problem selvom tragten er i olien.
    Det udligner sig jo altid.
    Verdens ældste waterpas.

    Søren


  • komo
    komo Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
    #35   14. jul 2013 Præcis søren men det går møje langsomt

  • #36   14. jul 2013 Jeg er nu ikke helt enig i det der. Men pyt nu med det. Det er lige som at sige at returen godt må have et 90 graders løb.

    Min turbo sidder på højde med knasterne så ja den sidder over sumpen. Kender ikke så synderlig mange biler der har den under sumpen smiley


  • #37   14. jul 2013 Se nu lige det bette hul der er gennem en turbo.
    Der vælter jo ikke ligefrem olie igennem.
    Og typisk er returen 15-20 mm.
    Det plejer nu ikke at være et problem.


  • #38   15. jul 2013 Var den til mig?

    For jeg er udemærket med på hvor meget olie der kommer igennem returen. Men det ændrer ikke på at det clucker op i røret hvis det løber for langsomt. Jeg tror også du har set din andel hjemme monterede turboer hvor man ikke har sat sig ordentlig ind i tingene. Og vinkler på 90 grader eller over har negativ effekt og ender med at virke som en prop i røret.


  • #39   15. jul 2013 nu gider jeg ikke bruge min tid på at læse hele tråden så det her kan være sagt...

    men volume under stempler skal være xx i forhold til volume over stempler. så ved turbo og bigbore/stroke, kan du forvente at den pumper dampe og endda olie op af ånderøret. derfor montere man oliecatch tanke.

    og en slidt motor, dvs. en der ikke har fået nye stempel ringe vi have utrolig meget leakdown, altså comperation der løber ned langs stemple og giver under comp.

    og en comp test viser kun en vejledende resultat, du skal lave en leakdown test for at vide om det er pga slidte ringe, eller evt brændte stempler (hvilket de fleste turbo motor æder inden de er kørt ind)


Kommentér på:
turbo - ekstrem underkompression

Annonce