turbo - ekstrem underkompression {{forumTopicSubject}}
hej bg.
jeg har fået sat turbo på min golf 3 1.8.
jeg fik startet bilen op igår, og den gik fint i tomgang, ingen røg eller lignende.
jeg tog den ud på vejen for at prøve en tur, med det resultat, at tryk røret røg af.
jeg fik spændt det ordenligt, og tog den ud på en tur endnu, jeg kørte stille og roligt ca 2 km, hvorefter jeg vendte om, nu var motoren varm og jeg gav den lidt gas. men så begyndte den at ryge som en i helvede ud af udstødningen, og underkompressionen var helt ekstrem der stod røg og tryk ud af krumtapsudluftningen ( som jeg havde afmonteret fra indsugningen) og oliepinden hoppede op, med det resultat at hele motorrummet blev smurt ind i olie.
jeg kørte den ind på værkstedet, med den overbevisning, at jeg måtte se at få toppen af for at se.
idag har jeg så fået topstykket af, og der er intet at se, hverken på blok, topstykke, ventiller, stempler eller toppakning.
så derfor overvejede jeg lidt om turboen muligvis er def. altså at den sender trykket fra udstødning/indsugnings hjullet? og videre gennem olitryk slangen eller afløbs slangen.
eller kan det værre stempelringene som er slidte og derfor ikke kan klare trykket?
nogen som har andre forslag ?
mvh Rasmus
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
dec 2010
Følger: 29 Følgere: 30 Emner: 14 Svar: 54
har heldigvis en anden motor liggende, overvejer lidt at smide den over, det er bare lidt spild af tid, hvis det nu er turboen.
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
dec 2010
Følger: 30 Følgere: 30 Emner: 37 Svar: 192
Medmindre at der er ekstrem slør i din turbo det meget luft den skal presse igennem hvor der simpelthen ikke er hul nok ved akslen? så burde du også kunne stå og kigge igennem den
Så tro du skal lave en blok hvor du honer blokken og nye stempelringe og leger så du sikker på det ikke den heller ikke giver op når du kommer lidt op i tryk
dec 2010
Følger: 29 Følgere: 30 Emner: 14 Svar: 54
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.152
Ny spørger jeg måske dunt, men du har vel sat benzin mængde op? Og hvad tryk korte du med?
Umiddelbart ville jeg men en sådan en motor skal have sænker kompressionen en del.
dec 2010
Følger: 29 Følgere: 30 Emner: 14 Svar: 54
men tror bare jeg skifter motor, og få sat en g60 toppakning i. så må vi tage den derfra
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.152
nov 2008
Følger: 5 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 503
dec 2010
Følger: 29 Følgere: 30 Emner: 14 Svar: 54
nov 2008
Følger: 5 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 503
dec 2010
Følger: 29 Følgere: 30 Emner: 14 Svar: 54
jo jo havde afmonteret krumtaps udluftningen og sat til det fri, den var dog blokkeret af slam, derfor den skød oliepinden op. grunden til at den røg så meget, var at returen fra turboen ikke har højt nok fald, så den blokkerede for olien. heldigvis er der ikke sket noget med turboen, men jeg skal have en pumpe til at pumpe det væk, da turboen sidder for langt nede ;(
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.152
Og hvis du stadig har den klamme ventil på toppen af ventilndækslet, så skal indmaden ud af den, helst skal den helt væk.. Og så ned inskærmen med udluftning, her skal være nok fald på.. Ellers fryser den til vinter.
dec 2010
Følger: 29 Følgere: 30 Emner: 14 Svar: 54
dec 2010
Følger: 29 Følgere: 30 Emner: 14 Svar: 54
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
Den turbo skal godt nok side lavt, for af der ikke er mulighed for af svejse en studs Højer ind i bundkaret
dec 2010
Følger: 29 Følgere: 30 Emner: 14 Svar: 54
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
dec 2010
Følger: 29 Følgere: 30 Emner: 14 Svar: 54
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
dec 2010
Følger: 29 Følgere: 30 Emner: 14 Svar: 54
tusind tak for hjælpen
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.152
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
http://www.turboneticsinc.com/install_instructions
"Oil drain positioning: It is important to not exceed 15°in oil drain angle in order to allow proper drain of lube oil from the turbocharger back into the engine."
Søren
www.fredslunds.dk
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
Men det er vigtigt studs i bundkar sider over olie stand.
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
På feks. en Golf 5 GTI sidder den absolut ikke over oliestanden.
Der er den i bunden af bundkarret.
http://hurtigebiler.dk/images/photoalbum/album_6/olieror.jpg
Søren
www.fredslunds.dk
dec 2010
Følger: 29 Følgere: 30 Emner: 14 Svar: 54
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.152
Men din turbo er vel over oliestand?
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Det udligner sig jo altid.
Verdens ældste waterpas.
Søren
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
Min turbo sidder på højde med knasterne så ja den sidder over sumpen. Kender ikke så synderlig mange biler der har den under sumpen
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Der vælter jo ikke ligefrem olie igennem.
Og typisk er returen 15-20 mm.
Det plejer nu ikke at være et problem.
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
For jeg er udemærket med på hvor meget olie der kommer igennem returen. Men det ændrer ikke på at det clucker op i røret hvis det løber for langsomt. Jeg tror også du har set din andel hjemme monterede turboer hvor man ikke har sat sig ordentlig ind i tingene. Og vinkler på 90 grader eller over har negativ effekt og ender med at virke som en prop i røret.
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 6 Emner: 95 Svar: 1.340
men volume under stempler skal være xx i forhold til volume over stempler. så ved turbo og bigbore/stroke, kan du forvente at den pumper dampe og endda olie op af ånderøret. derfor montere man oliecatch tanke.
og en slidt motor, dvs. en der ikke har fået nye stempel ringe vi have utrolig meget leakdown, altså comperation der løber ned langs stemple og giver under comp.
og en comp test viser kun en vejledende resultat, du skal lave en leakdown test for at vide om det er pga slidte ringe, eller evt brændte stempler (hvilket de fleste turbo motor æder inden de er kørt ind)
turbo - ekstrem underkompression