{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Mercedes Museum

Tilbage til Mercedes Museum

Mercedes Museum - Arkitekturen var værdig og fremtidsorienteret. En oplevelse i sig selv :-) billede 1
Mercedes Museum billede 2
Mercedes Museum billede 3
Mercedes Museum billede 4
Mercedes Museum - En prototype til det amerikanske marked, som folk kunne bedømme og afprøve :-) billede 5
Mercedes Museum - Endnu flere prototyper og smagsprøver på hvad fremtiden bringer. For en bilkyndig er det ikke svært at gætte på hvilke 2 nuværende modellers efterfølgere vi ser her :-) billede 6
Mercedes Museum - Mercedes ambitioner om at opfinde en ny biltype med megen plads går hånd i hånd med deres eksperimenter med at udnytte alternative brændstof. I det her tilfælde, en prototype fra 80´erne som opfanger solenergi via hele karossens ubenyttede flader :-) billede 7
Mercedes Museum - En prototype fra 60´erne som lagde grunden til mange af Mercedes racerbiler. Det var ganske normalt for Mercedes at opfinde deres biler på racerbanen og fabrikken har da også deltaget aktivt i væddeløb siden det formelt opstod i 1906. billede 8
Mercedes Museum - Alle Mercedesvigtige racerbiler som har været epokegørende for teknologien idag og som har vundet sejre, er udstillet på museet´, heriblandt den mægtige 190 EVO, her uden F40 spoileren. Bagerst bil skulle have kørt 500 kilometer på literen :-) billede 9
Mercedes Museum - Verdens første bil #1; Benz med 1 cylinder og 15 km/t billede 10
Mercedes Museum - Verdens første bil #2 Daimler med 11 km/t. billede 11
Mercedes Museum - Bortset fra hestevogne, kunne man også motoriserer cykler :-) billede 12
Mercedes Museum - De første biler var decideret motoriseret karetter. Rattet er endnu ikke blevet standard :-) billede 13
Mercedes Museum - Allerede 1890´erne brugte man den samme undervogn og motor (platform), hvis det var meget vellykket. Noget som er meget almindeligt idag. Man kunne så derefter bestille en karosse og så style den efter smag, ganske som man også gøre det idag. Dengang var der ligeså mange "stylingsfirmaer", som der var idag :-) billede 14
Mercedes Museum - Når man ser bilerne idag, aner man den rationale der ligger bag opbygningen, især med lygterne og kalechen. Det giver mening, selvom logikken unægteligt ligner et barns :-) billede 15
Mercedes Museum - En af de første lastbiler. Denne Mercedes Actros fra 1890 er blevet brugt til at køre øltønder og har 89.000 kilometer på bagen :-) billede 16
Mercedes Museum billede 17
Mercedes Museum - En luksusflyder fra 1908. Læg mærke til hvordan bilen langsomt skifter udsende fra et en motoriseret karet til en bil :-) billede 18
Mercedes Museum - En dobbelbus fra London fra 1905. Allerede dengang var biler normal i gadebilledet i visse hovedstader og motorene var stabile nok til at man kunne stole på dem :-) billede 19
Mercedes Museum - I 30´erne forstod man virkelig at lave bilformer, svungne og volumiøse former.. .Sørgeligt nok er denne tid overstod. billede 20
Mercedes Museum billede 21
Mercedes Museum - Jeg var meget begejstret for dobbeldækkeren fordi, fordi den beviste at når først benzinbilen blev taget i brug af det offentlige, blev dens position i samfundet virkelig uundværeligt. Bilen viste sig derved ikke blot at være en opfindelse der skulle komme og forsvinde igen :-) billede 22
Mercedes Museum - En sjov ombygning af en datidens supersportsvogn til en af samtidens vigtigeste racerbiler :-) billede 23
Mercedes Museum - Kun dækkene afslører denne supersportsvogns høje alder :-) billede 24
Mercedes Museum - Mercedes har altid haft en vigtig lastbilproduktion, og alle modellerne der var på fabrikkerne var ligeså almindelige på datidens veje, som nutidens modeller er idag. Den mest berømte er dog nok Hanomag´en :-) billede 25
Mercedes Museum - Enhver der har forstand på biler, vil forstå at sætte pris på æstetikken i samtidens drømmebiler. Topmodeller vil altid være topmodeller, uanset hvor bedaget og ikke-moderigtige de bliver med tiden. Her var en vi hidsig sag med kompressor og 225 km/t på toppen :-) billede 26
Mercedes Museum - En voldsom sag fra 1922 med kompressor og 170 km/t :-) billede 27
Mercedes Museum - Mercedes direkte konkurrent til samtidens supersportsvogne fra Bugatti og Bentley. billede 28
Mercedes Museum - De flotte, mørke Mercedes´er ser man som regel altid ser nazitoppen køre rundt i Hollywood-film om WW2 :-) billede 29
Mercedes Museum billede 30
Mercedes Museum billede 31
Mercedes Museum - I slutningen af 1940´erne ændrede bilernes design sig henad nutidens udsende. Her er det Clarck Gables (Borte med blæsten) luksussedan :-) billede 32
Mercedes Museum - Sølvpilens vigtigste bidrag til teknologien er dets rørgitter-skelet, der gjorde bilen let og stiv a la nutidens Ducatti motorcykler. billede 33
Mercedes Museum - Yderst smagsfuldt læderindretning i sølvpilen, wow. En rigtig 50´er indretning :-) billede 34
Mercedes Museum - Sølvpilen behøver ingen yderligere introduktion. billede 35
Mercedes Museum billede 36
Mercedes Museum billede 37
Mercedes Museum billede 38
Mercedes Museum billede 39
Mercedes Museum - For en brandmand som mig, kunne jeg selvfølgelig ikke dy mig fra at hoppe ind i afdelingen for livsvigtige køretøjer. Man lagde ofte livet i hænderne på sådanne køretøjer, som udgjorde rygraden på samfundets infrastruktur :-) billede 40
Mercedes Museum billede 41
Mercedes Museum billede 42
Mercedes Museum - Ulempen med at lave moderigtige biler er altid at de ser hurtige bedaget ud, et problem som især Alfa lider under. Men heldigvis holder de finere Mercedeser altid prisen og prestigen og idag anses det for værende smagsfuldt at holde en ældre Mercedes. billede 43
Mercedes Museum - Da sikkerheden først kom i fokus i 70´erne samtidig med oliekrisen, kom der mange sjove løsninger.  Saab og Volvo´s indflydelse er tydeligt :-) billede 44
Mercedes Museum - Efterhånden som computer blev normalt i bilindstrien, opfandt man specialiserede løsninger til at måle en bils egenskaber. Her en mercedes fra 1970´erne fyldt med computere, der kørte bag ved en prototype, hvor ledningerne var forbundet. billede 45
Mercedes Museum - Føromtalt prototype dengang og en kendt model idag :-) billede 46
Mercedes Museum - Den tidligere paves panserbil, når han ankom til Peterskirkens store plads. Indrettet med masser guld og træ og trone. Mange har sikkert set den på TV. Guld belægninger over det hele :-) billede 47
Mercedes Museum - To biler men samme model, som tilhørte hhv. den tyske kejser Wilhelm II (som startede WW1) og den japanske Kejser (som startede WW2 i Stillehavet). billede 48
Mercedes Museum billede 49
Mercedes Museum - En rap lille sportsvogn, der var stylet efter tidens højeste mode :-) billede 50
Mercedes Museum - Tyskerne opdagede tidligt aerodynamikkens altafgørende betydning, hvilket tillod at give bilerne uhyggelige hurtige tophastigheder ved hjælp af relative få kræfter. Men datidens bremser var ikke dimensioneret til hastighederne, hvorfor man måtte bruge spoilers som luftbremser. billede 51
Mercedes Museum - Endnu en af Naziracerne der, sammen med Auto Union racerne var revolutionerende for bilhistorien. Historien lyder at Tysklands nationale væddeløbsfarve måtte slibes af for at overholde vægtreglementet. Indenunder var bilerne sølvblanke, idet de var lavet af alu (vildt for sin tid), og da de rent faktisk dominerede racerbanerne dengang, blev legenden om Sølvpilene skabt. billede 52
Mercedes Museum - Nazitysklands racerbiler var en af Hitlers personlig interesse, idet det var en mulighed for at vise omverden Tysklands teknologiske overlegenhed. Disse biler var lavet af alu og kørte normalt 300 km/t i 1930´erne (!!!), samtidig med at hver pitstop var magen til nutidens effektive F1 pitstops. Efter krigen forsvandt de fleste af samtidens superbiler til USA, som kopierede alle hemmelighederne. billede 53
Mercedes Museum - En voldsom racerbil fra 1908, som kunne køre hele 105 i timen! Wow! billede 54
Mercedes Museum - Mercedes´ samarbejde med McLaren går længere tilbage i tiden end man skulle tro :-) billede 55
Mercedes Museum - Nutidens racere siger faktisk lidt om hvad fremtidens stylingsmode bliver. Jeg gætter på at ekstreme brede skærme bliver stylingsmode om nogle år på gadebilerne. billede 56
Mercedes Museum billede 57
Mercedes Museum - Den berømte 190 Evo fra DTM i slutningen af 80´erne, her med den store F40 hækspoiler :-) billede 58
Mercedes Museum billede 59
Mercedes Museum - Et samlet billede af de berømte moderne racere. Bemærk iøvrigt racer-lastbilerne i baggrunden med deres afsindige mange hestekræfter! :-) billede 60
Mercedes Museum billede 61
Mercedes Museum billede 62
Mercedes Museum - En af de berømte gruppe C fra 1990 der snildt kørte 400 km/t :-) billede 63
Mercedes Museum billede 64
Mercedes Museum billede 65
Mercedes Museum - Især i 50´erne var der mange farlige løb, hvor almindelige gadebiler dystede på almindelige landeveje. Lidt ligesom når man markedsfører sine biler på racerbanen og rallyløb idag, var disse udholdenhedsløb dengang for rigtige mænd (som jo var enten piloter eller racerkørere med hang til vin og kvinder). Det var i under sådanne løb, at nye efterkrigsmærker som Ferrari og Porsche blev berømte. De legendariske, men dødsensfarlige væddeløb blev med tiden forbudte over det hele og idag er der kun baner som Avus, Monte Carlo og Le Mans tibage fra den tid. billede 66
Mercedes Museum billede 67
Mercedes Museum - Det mest interessant ved racerbilerne fra de forskellige årtier er, at den form og teknologi de benyttede bliver senere almindeligt i gadebilerne. billede 68
Mercedes Museum - Denne Mercedes er fabrikkens første officielle racerbil!  Bemærk at den er vandkølet og har ekstra kølere på siden, for at yde maksimalt :-) billede 69
Annonce