{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Volvo B230 tuningsprojekt

Tilbage til Volvo B230 tuningsprojekt

Volvo B230 tuningsprojekt - 2x48 mm Weber på fuldstøbt alumanifold skal levere benzinen billede 1
Volvo B230 tuningsprojekt - Motorblokken B230F fra 1990 kun kørt 32.000 km. Nymalet. billede 2
Volvo B230 tuningsprojekt - Stemplerne ser fine ud. De skal dog lige ud, så stempelringene kan skiftes. billede 3
Volvo B230 tuningsprojekt - Blokken fra den anden side. billede 4
Volvo B230 tuningsprojekt - Topstykket med monteret aluminiums indsugningsmanifold. billede 5
Volvo B230 tuningsprojekt - Udstødningssiden.
 billede 6
Volvo B230 tuningsprojekt - 1000531 toppen er den bedste fra Volvo at tune på, da den har større kanaler fra fabrikken. billede 7
Volvo B230 tuningsprojekt - Udstødningssiden portet og klar. billede 8
Volvo B230 tuningsprojekt - Indsugningssiden portet og klar. billede 9
Volvo B230 tuningsprojekt - Original Volvo GT6 rally knastaksel monteret. 12,5 mm løft og 312 grader. Det dur. billede 10
Volvo B230 tuningsprojekt - Store kanster skal der til. billede 11
Volvo B230 tuningsprojekt - Et plant svinghjul fra B23 vejer ca. 9,5 kg. Et standard svinghjul til B230 vejer ca. 13,6 kg. Derfor skal der selvfølgelig monteres et fra B23.
Til venstre et standard fra B23.
Til højre har jeg lettet et fra B23 med 2,8 kg, så det nu vejer 6,7 kg. En kammerat hjalp mig. Han har adgang til det rigtige grej. billede 12
Volvo B230 tuningsprojekt - Her ses det tydeligt hvor meget der er drejet af på bagsiden af svinghjulet. billede 13
Volvo B230 tuningsprojekt - Og her ses det tydeligt hvor meget der er drejet af på oversiden ved startkransen. billede 14
Volvo B230 tuningsprojekt - Sådan ser et standard svinghjul ud fra B23. billede 15
Volvo B230 tuningsprojekt - Helt ny LUK kobling. Det er en strammere kobling som er standard i Volvo B21 turbo. Kan klare over 300 Nm. Og det skulle være nok. billede 16
Volvo B230 tuningsprojekt - Her har jeg lige prøvet at ligge koblingen på det lettede svinghjul. Og det passer jo perfekt. billede 17
Volvo B230 tuningsprojekt - Store ventiler skal der til, når der skal hives nogle kræfter ud af en Volvo motor. Derfor har jeg monteret 46 mm indsugningsventiler og 38 mm udstødningsventiler.
Derfor uden er toppen planslebet 3 mm, så den rette kompression opnåes, hvilket gør det muligt at køre på alm. 95/98 oktan benzin. billede 18
Volvo B230 tuningsprojekt - Flotte store propper. billede 19
Volvo B230 tuningsprojekt - Der skal selvfølgelig anvendes et justerbart takthjul, så knastakslen kan indstilles fuldstændig korrekt. Og da toppen er planslebet 3 mm, skal der justeres en del. Der for uden er det nødvendigt at bruge en tandrem med en tand mindre end standard. Ellers kan remstarmmeren ikke holde remme stram nok. Men en tandrem fra Ford Pinto 2,0 passer perfekt og har 122 tænder fremfor 123 som en alm. tandrem. billede 20
Volvo B230 tuningsprojekt - Nyrenoveret starter. billede 21
Volvo B230 tuningsprojekt - Sprit ny bremseforstærker. Det er den buttede model til en Volvo 240 med indsprøjtning, da den alm. flade model ikke kan være der, når der skal 2 store Webere på med 70 mm tragte, billede 22
Volvo B230 tuningsprojekt - Oliekøler er også nødvendigt. Denne er købt brugt, og skal lige klargøres med nye slanger, rør og fittings.
Jeg har købt en sprit ny oliekøler og er ved at lave helt nye hydraulikslanger til den på arbejdet. Jeg har bare ikke fået taget et billede af den ny oliekøler med de nye slanger endnu, men det kommer. billede 23
Volvo B230 tuningsprojekt - En elblæser til at køle hele molevitten ned med. Normalt er en Volvo 240 monteret med en viskosekølevinge, men jeg har erfaret, at de ikke kan tåle at blive kørt med højre omdrejninger.
Denne elblæser er fra en Volvo 850 med aircon, så der er to hastigheder. Der skal monteres automatik på trin 1 og trin 2 skal kunne slåes til manuelt inde i kabinen. billede 24
Volvo B230 tuningsprojekt - Helt ny original Volvo generator. billede 25
Volvo B230 tuningsprojekt - Helt ny original Volvo generator. billede 26
Volvo B230 tuningsprojekt - Helt ny original Volvo bagtøjsgearing 3,91:1 med kron og spidshjul. Har aldrig været monteret.
Det optimale havde været 4,10:1, men den er omtrent umulig at opdrive i ordentlig stand. billede 27
Volvo B230 tuningsprojekt - Helt nyt original Volvo spærdifferentiale 80+% til bagtøjet. Købt af en mand, som havde købt det i 1985 hos Volvo, men han fik det aldrig monteret. Da jeg købte det lå det i en spand med halmstrå og ørentvister i. Jeg skilte det ad og det er fuldstændig som nyt indvendig. Udenvendigt kan man godt se, at der har været lidt overfladerust, men det har ikke nogen betydning. billede 28
Volvo B230 tuningsprojekt - Originalt Volvo spær 80+%. billede 29
Volvo B230 tuningsprojekt - Sportbremseskiver til foran. Disse har jeg kørt med på min gamle Volvo 244, som er på min profil. Der er bestilt sportskiver til bag. billede 30
Volvo B230 tuningsprojekt - Til at holde fjedrebenene i korrekt stilling er der købt en elgalvaniseret tårnstiver. Det er en nøjagtig kopi af SAM Steffanssons tårnstiver, som er Volvos mangeårige samarbejdspartner omkring tuning og racing.
Købt af Visti, som har en rigtig lækker Volvo 244 Turbo intercooler her på Bilgalleri. billede 31
Volvo B230 tuningsprojekt - Hele tårnstiveren. billede 32
Volvo B230 tuningsprojekt - 40 mm TERRA sænkningsfjedre og tilpassede GABRIEL gasstøddæmpere, så Volvoen kan komme lidt tættere til jorden og krængningen bliver mindre. billede 33
Volvo B230 tuningsprojekt - Et næsten nyt originalt Volvo barnesæde. 
Her skal min nye codriver sidde. Ham har jeg selv været med til at lave. Kunne ikke rigtig finde nogen brugt, som er lige så god som ham......så jeg blev nødt til at lave en selv. Tak for hjælpen til min dejlige kone, som efterhånden har måtte ligge ører til meget Volvosnak. billede 34
Volvo B230 tuningsprojekt - Så er der kommet nye MAHLE stempler hjem, så jeg kan få boret blokken op til første overstørrelse. Bare for at være helt sikker på at det kommer til at spille.

MAHLE stempler er simpelthen bare det bedste til Volvo og generelt det eneste der virker. Super kvalitet og rigtig stærke. billede 35
Volvo B230 tuningsprojekt - Stempler komplet med stempelringe og krydspind. Lige til at montere, når blokken kommer tilbage efter at være belvet boret op. billede 36
Volvo B230 tuningsprojekt - KG bananmanifold med 50 mm rør. Pakket ind i powerwrap, så temperaturen i motorrummet bliver så lav som muligt. billede 37
Volvo B230 tuningsprojekt - Bundkaret med hjemmelavet ekstra bundprop på siden, hvor føleren til olietemperaturen skal monteres. Normalt sidder føleren i den alm. bundprop, men da den sidder sølle 15 cm over vejen og stritter ned under forbroen nedkøles den af fartvinden, og den aflæste olietemperatur er ikke nøjagtig længere. Derfor skal den sidde i læ oppe på siden af bundkaret. billede 38
Volvo B230 tuningsprojekt - Remhul til 2 stk. remme til generatoren og rem til servostyring. Det vejer sølle 750 gram sammenlignet med det originale som vejer hele 2,9 kg. billede 39
Volvo B230 tuningsprojekt - Krumtappen monteret med lettet svinghjul, trykfod til koblingen, alu remhjul og drev til tandremmen. Hele herligheden er blevet afbalanceret statisk og dynamisk. Så burde den kunne klare nogle højere omdrejninger uden at splitte det hele ad. billede 40
Volvo B230 tuningsprojekt - Originale stivere til at sætte imellem fjederbenstårnene og torpedoen. Giver øget stivhed i karossen. Kaldes også for GT-stænger da disse oprindeligt var monteret på Volvo 242GT. billede 41
Volvo B230 tuningsprojekt - Hjemmelavet justerbar panhardstang til bagtøjet. Når en Volvo 240 sænkes vil den originale panhardstang blive for lang og skubbe hele bagtøjet ud mod højre side. Det medfører at der kun er 1 cm fra hjulet og ud til skærmkanten i højreside mens der i venstre side bliver ca. 4 cm.
Den forskel kan nu justeres ved hjælp af denne hjemmelavede panhardstang. billede 42
Volvo B230 tuningsprojekt - Sådan ser en B230F blok ud når den er 100% adskilt. Den får selvfølgelig nye hoved- og plejllejer, Blokken er boret op til 1. overstørrelse, så volumen nu er 2,4 liter. billede 43
Volvo B230 tuningsprojekt - Hov da. Der kom jeg sørme da lige til at købe 7x17" originale Volvo Polaris fælge. De er dælme dejlige. Og billige hehe..... billede 44
Volvo B230 tuningsprojekt - Helt sprit ny original starter. Den er meget mindre end den jeg oprindelig havde tænkt mig at bruge. Den er lettere, men har samme effekt. Den kører dog hurtigere end de gamle modeller og derved starter motoren bedre. billede 45
Volvo B230 tuningsprojekt - Oliepumpe og drev til B230 billede 46
Annonce