{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

VW Bobbel - Motor Renovering

6.069 visninger | Oprettet:

Fik erhvervet mig en fin fin bobbel, desværrrer kørte den lidt dårligt, så valgte lige hive motoreren ud for at se hvor fejlen var.
Den var rigtig mange steder.

Efter sigende skulle den engang have kørt med turbo på, og sener fået lagt en standard 1600 i, dog var det ikke helt tilfældet.

Knasten var forkert, beregnet til at køre med turbo (hvilket hentyder til at motoreren aldrig har været skiftet)
Kompressionen var sænket betydeligt, med ringe både under cylinderne og under topstykkerne.
Der var monteret "hætter" på ventilerne, for at give lidt extra løft, selføldig også for at kompenserer for cyl+top kommer længere ud.

Alt overstående som havede med sænkning af kompression at gøre er afmontert.

Overall er følgende skiftet.
Motorblok
Krumtap
Plejllejre
Oliepumpe
Knast
(Overstående er lavet at GBOT)

Motorblokkens bagereste lejrepande havede banket aftryk af sig sig selv i selve blokken + den havede spidst ca 2mm af blokken.

Cylinder + Stempler

Dem der sad på, som også ses på det ene billede, var held færdig, der var rust huller inde i flere af cylinderne, så byt til nyt :)

Faktisk er (på nær motorblik), så er alt skiftet på nær topstykkerne, indsugning + karburatorern.

R. B
Mand | 46 år | Oprettet: 30. apr 2003


Kommentér på:
VW Bobbel - Motor Renovering
  •   21. nov 2015 1600 Cyl kit kom der på igen, den blev bygget helt orginal, og den kører bedre en da den kom ud fra fabrikken smiley

  •   21. nov 2015 Flot arbejde, håber den kører godt for dig nu, fik du std. knast og cyllinder på, eller gik du op i 1800 ccm cyllinderkit ?.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
      14. sep 2015 Det burde heller ikke tage vildt lang tid at skille motoren ad. To kammerater pillede motor ud af en T3'er engang, det tog 20 min. Bilen kostede 1800, motoren blev solgt på vej hjem for 2000 kr, og så kom skrotpræmien oveni... Så der blev handlet bil, solgt, afmonteret motor og afskibet motor inden for en time... smiley

  •   14. sep 2015 Hehe nej det der nok tog længest tid var få glasblæst alle ting, også måske lige finde alle de "efterlandenskaber" fra dens turbo dage smiley
    Uden at have pillet sådan en motor ud før, tog det 30 min, uden lift :), så stod den på gulvet


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
      14. sep 2015 Fed billede serie, det kan da ikke tage lang tid at flå sådan en fra hinanden? smiley

  •   14. sep 2015 Sø-Propel
    Ja det vides ikke, jeg tvivler på den motor nogenside har været åbnet efter den har haft turbo på, og i så fald, så har man samlet den igen som man skilte den af, med den forkerte knast, ringe + lyfte brikker.
    Men det er jo hellere ikke noget man lige sådan ved, alle vil jo samle noget som de selv skilte det af.

    Kan sige dig, grunden til jeg skilte den af, var, at jeg kunne ikke få den til at gå ordenligt i tomgang, og trække ordenligt på samme tid.
    Enten stod den lidt højt i tomgang, og lød som om den gik en anelse hårdt, og justerede man den ind så den gik super i tomgang kunne den ikke trække sig selv.
    Det er self pga knaster havede helt forkerte grader, og kompresionen var sænket så meget.

    niels a
    Min motor indmad lavede Jakob fra GBOT for mig, selve shortblokken, og det kan varmt anbefales.


  •   13. sep 2015 Er sku ked af hvis jeg er blevet taget i ræven for 6-7år siden hvor jeg købte den.
    Havde fået afvide den ville få en ny 1600 i fordi den havde kørt med tryk...
    Godt at se du kæmper for at rede den.

    Savner stadig den gamle farver Gul sort rød så pudse godt ud til den.


Annonce