VW Bobbel - Motor Renovering
6.069 visninger
|
Oprettet:
Fik erhvervet mig en fin fin bobbel, desværrrer kørte den lidt dårligt, så valgte lige hive motoreren ud for at se hvor fejlen var.
Den var rigtig mange steder.
Efter sigende skulle den engang have kørt med turbo på, og sener fået lagt en standard 1600 i, dog var det ikke helt tilfældet.
Knasten var forkert, beregnet til at køre med turbo (hvilket hentyder til at motoreren aldrig har været skiftet)
Kompressionen var sænket betydeligt, med ringe både under cylinderne og under topstykkerne.
Der var monteret "hætter" på ventilerne, for at give lidt extra løft, selføldig også for at kompenserer for cyl+top kommer længere ud.
Alt overstående som havede med sænkning af kompression at gøre er afmontert.
Overall er følgende skiftet.
Motorblok
Krumtap
Plejllejre
Oliepumpe
Knast
(Overstående er lavet at GBOT)
Motorblokkens bagereste lejrepande havede banket aftryk af sig sig selv i selve blokken + den havede spidst ca 2mm af blokken.
Cylinder + Stempler
Dem der sad på, som også ses på det ene billede, var held færdig, der var rust huller inde i flere af cylinderne, så byt til nyt :)
Faktisk er (på nær motorblik), så er alt skiftet på nær topstykkerne, indsugning + karburatorern.
Den var rigtig mange steder.
Efter sigende skulle den engang have kørt med turbo på, og sener fået lagt en standard 1600 i, dog var det ikke helt tilfældet.
Knasten var forkert, beregnet til at køre med turbo (hvilket hentyder til at motoreren aldrig har været skiftet)
Kompressionen var sænket betydeligt, med ringe både under cylinderne og under topstykkerne.
Der var monteret "hætter" på ventilerne, for at give lidt extra løft, selføldig også for at kompenserer for cyl+top kommer længere ud.
Alt overstående som havede med sænkning af kompression at gøre er afmontert.
Overall er følgende skiftet.
Motorblok
Krumtap
Plejllejre
Oliepumpe
Knast
(Overstående er lavet at GBOT)
Motorblokkens bagereste lejrepande havede banket aftryk af sig sig selv i selve blokken + den havede spidst ca 2mm af blokken.
Cylinder + Stempler
Dem der sad på, som også ses på det ene billede, var held færdig, der var rust huller inde i flere af cylinderne, så byt til nyt :)
Faktisk er (på nær motorblik), så er alt skiftet på nær topstykkerne, indsugning + karburatorern.
VW Bobbel - Motor Renovering
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Biler: 1 Svar: 2
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
Uden at have pillet sådan en motor ud før, tog det 30 min, uden lift :), så stod den på gulvet
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
Ja det vides ikke, jeg tvivler på den motor nogenside har været åbnet efter den har haft turbo på, og i så fald, så har man samlet den igen som man skilte den af, med den forkerte knast, ringe + lyfte brikker.
Men det er jo hellere ikke noget man lige sådan ved, alle vil jo samle noget som de selv skilte det af.
Kan sige dig, grunden til jeg skilte den af, var, at jeg kunne ikke få den til at gå ordenligt i tomgang, og trække ordenligt på samme tid.
Enten stod den lidt højt i tomgang, og lød som om den gik en anelse hårdt, og justerede man den ind så den gik super i tomgang kunne den ikke trække sig selv.
Det er self pga knaster havede helt forkerte grader, og kompresionen var sænket så meget.
niels a
Min motor indmad lavede Jakob fra GBOT for mig, selve shortblokken, og det kan varmt anbefales.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Havde fået afvide den ville få en ny 1600 i fordi den havde kørt med tryk...
Godt at se du kæmper for at rede den.
Savner stadig den gamle farver Gul sort rød så pudse godt ud til den.