Lamborghini Urus
3.597 visninger
|
Oprettet:
Jeg var så heldig at blive inviteret til et arrangement med den lokale Lamborghini forhandler, hvor der var mulighed for at prøve Urus.
SUV er jo blevet en populær biltype, og Porsche lærte os jo med Cayenne, at et sportsligt bilmærke også kan lave SUV'er. Men Lamborghini? Nej, vel?
Jo!
Designet er umiskendeligt Lamborghini, man forveksler den ikke med nogen anden bil på vejene. Den har ligeså meget X Factor som en Huracan. Men der er jo lige det der med, at der under det provokerende design jo mere eller mindre gemmer sig en Audi.
Det betyder vel at Urus kan holde til at blive brugt hver dag, og at det ikke koster et organ hver gang den skal til service. Så det er jo positivt - men er den så ligeså kedelig som en Q7?
Nej!
Allerede når man starter Urus, hvilket gøres med noget der ligner en missile launcher fra en jetjager, kan man høre at de nede i Italien har pillet lidt ved Audi motoren.
Hvor man er vant til at festen foregår ved høje omdrejninger i en Lamborghini, skiller Urus sig ud. Der er moment og power ved alle omdrejninger, til gengæld tager den ikke meget over 7.000 omdr/min. Det gør oplevelsen en smule mindre dramatisk, men karakteristikken passer faktisk rigtigt godt til bilen.
Der er hele 6 forskellige drive modes, som spænder fra bane til mudderhul. Jeg kørte kun i bane mode, Corsa, og der har motoren et lækkert growl, lidt som en morgensur dødsmetal sanger. Den skulle være ret lydløs i Strada mode, som er til alm. gadekørsel.
Jeg havde mulighed for at køre den i let trafik, på en smal, men lækker snoet vej i bakket landskab mellem vinmarker, og endelig prøvede jeg at fyre den af med launch control (hvilket er sindsygt, 0-100 i en SUV på 3.6 sek.)
I Corsa Mode er undervognen strammet helt op, og der er stort set ikke nogen krængning. Den ligger helt fladt rundt i de små sving, og ikke den typiske understyring, som jeg ellers synes SUV'er døjer med. Præcis og forudsigelig styring, som giver en mod på at presse den hårdere og hårdere for hvert sving.
Jeg vil nok ikke gå så langt som til at sige, at det er en god track day bil. Men på en sjov tur gennem et bjergpas eller små øde sogneveje en tidlig morgen, vil den gøre det fremragende - biltypen taget i betragtning. Den vil sagtens kunne følge med diverse sportslige biler.
Da forhandleren også sælger Rolls Royce, havde de også taget et par stykker af dem med. Arrangementet blev holdt i en privat villa, og ejeren havde bl.a. Rolls Royce, Ferrari og Porsche 911 GT2RS til at holde i garagen. Og det var de biler jeg kunne se. Hvad mon der var bag den lukkede port? :)
SUV er jo blevet en populær biltype, og Porsche lærte os jo med Cayenne, at et sportsligt bilmærke også kan lave SUV'er. Men Lamborghini? Nej, vel?
Jo!
Designet er umiskendeligt Lamborghini, man forveksler den ikke med nogen anden bil på vejene. Den har ligeså meget X Factor som en Huracan. Men der er jo lige det der med, at der under det provokerende design jo mere eller mindre gemmer sig en Audi.
Det betyder vel at Urus kan holde til at blive brugt hver dag, og at det ikke koster et organ hver gang den skal til service. Så det er jo positivt - men er den så ligeså kedelig som en Q7?
Nej!
Allerede når man starter Urus, hvilket gøres med noget der ligner en missile launcher fra en jetjager, kan man høre at de nede i Italien har pillet lidt ved Audi motoren.
Hvor man er vant til at festen foregår ved høje omdrejninger i en Lamborghini, skiller Urus sig ud. Der er moment og power ved alle omdrejninger, til gengæld tager den ikke meget over 7.000 omdr/min. Det gør oplevelsen en smule mindre dramatisk, men karakteristikken passer faktisk rigtigt godt til bilen.
Der er hele 6 forskellige drive modes, som spænder fra bane til mudderhul. Jeg kørte kun i bane mode, Corsa, og der har motoren et lækkert growl, lidt som en morgensur dødsmetal sanger. Den skulle være ret lydløs i Strada mode, som er til alm. gadekørsel.
Jeg havde mulighed for at køre den i let trafik, på en smal, men lækker snoet vej i bakket landskab mellem vinmarker, og endelig prøvede jeg at fyre den af med launch control (hvilket er sindsygt, 0-100 i en SUV på 3.6 sek.)
I Corsa Mode er undervognen strammet helt op, og der er stort set ikke nogen krængning. Den ligger helt fladt rundt i de små sving, og ikke den typiske understyring, som jeg ellers synes SUV'er døjer med. Præcis og forudsigelig styring, som giver en mod på at presse den hårdere og hårdere for hvert sving.
Jeg vil nok ikke gå så langt som til at sige, at det er en god track day bil. Men på en sjov tur gennem et bjergpas eller små øde sogneveje en tidlig morgen, vil den gøre det fremragende - biltypen taget i betragtning. Den vil sagtens kunne følge med diverse sportslige biler.
Da forhandleren også sælger Rolls Royce, havde de også taget et par stykker af dem med. Arrangementet blev holdt i en privat villa, og ejeren havde bl.a. Rolls Royce, Ferrari og Porsche 911 GT2RS til at holde i garagen. Og det var de biler jeg kunne se. Hvad mon der var bag den lukkede port? :)
Lamborghini Urus
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Jeg er virkelig overrasket over hvor sportslig Urus er. I track mode er der altså ikke mange sportssedans/coupes der kan følge med. Den er nærmest chokerende hurtig på en snoet vej. Det skal opleves før man tror det
Ja, det bliver mere og mere udbredt at velhavende med store villaer ligger hus til arrangementer. Typisk gode kunder....
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 108 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 557
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
aug 2011
Følger: 14 Følgere: 19 Biler: 6 Emner: 20 Svar: 615
porsche cayenne kommer mindre bag på mig pga. samarbejdet med VW som også har touareg osv. men uden tvivl der er folk der vil købe den urus!
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Er sikker på at Lamborghini har været vild med tanken om at sælge mere end en bil til hver Lamborghini ejer. Urus vil helt sikkert få Lamborghini til at vokse som mærke.
Og hellere en SUV, end eks. Aston Martin's kiksede Rapide.
aug 2011
Følger: 14 Følgere: 19 Biler: 6 Emner: 20 Svar: 615
jan 2004
Følgere: 32 Biler: 10 Emner: 146 Svar: 856
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Jo, Tesla Model X har også separate sæder. Mener dog kun de kan køre frem og tilbage - er dog ikke sikker.
jan 2004
Følgere: 32 Biler: 10 Emner: 146 Svar: 856
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 94 Biler: 1 Emner: 62 Svar: 346
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 94 Biler: 1 Emner: 62 Svar: 346
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
jan 2004
Følgere: 32 Biler: 10 Emner: 146 Svar: 856
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
det har du ret i, mener dog ikke den slags design ser godt ud på en suv.
er vild med designet på veneno'en
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Ekstrem styling er vel hvad kendetegner en Lamborghini i dag. Jeg er stadig mest vild med Countach og Diablo designet.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 55 Biler: 6 Emner: 6 Svar: 70
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 94 Biler: 1 Emner: 62 Svar: 346
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
dec 2007
Følger: 72 Følgere: 126 Biler: 5 Emner: 232 Svar: 1.331