{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Batteri køling på Volvo V50 ?

2.934 visninger | Oprettet:

Jeg har ved flere lejligheder gået og tænkt på at man måske skulle
investere i 1600 ccm diesel udgaven af Volvo V50.
Bilen har rigtig gode køreegenskaber, og lever helt op til kærestens
og mit eget behov for plads, og et acceptabelt sikkerheds niveau.

Jeg har dog et spørgsmål nu, som fik selv chef sælgeren for den lokale
Volvo Handel til at måtte melde pas.

Som vist på fotoet her, er der to huller i plastmaterialet i motorrummet.
Ved kørsel kommer der luft igennem grillen på fronten af bilen, som på
alle andre biler...hvor efter luften så kommer ud af det nederste
hul....
I det stof materiale som sidder på indersiden af motorhjelmen er der
så formet en tragt som sørger for at luften kan bringes fra det ene
hul til det andet, som vist med gule pile her..

Det er også en god ide alt sammen, hvis det havde noget formål...
Luften viser sig dog blot at blive blæst ned oven på batteriet ?...
Det fik sælgeren hos Volvo til at klø sig lidt i nakken, og mig lige
så.

Jeg har tidligere haft en Toyota Yaris fra 2008, hvor samme system var
lavet, men der blæste luften direkte ned i intercooleren fra tragten i
stoffet på indersiden af motorhjelmen, hvilket jo gav god mening...
Batteri køling burde ikke være nødvendigt, så hvad skal dette gøre
godt for på den kære Volvo ?

Kenneth / Zentic !
VIP
Mand | 43 år | Oprettet: 11. jun 2006


Kommentér på:
Batteri køling på Volvo V50 ?
  •   11. aug 2009 Kære Kenneth

    Tak for din mail.
    Den luft, der passerer gennem tragten afkøler batteriet, således at dette ikke overophedes og derved udleder skadelige dampe.

    Nærmere forklaret er batteriet placeret, der, fordi det er det mest sikre sted ved en eventuel kollision, men samtidig medfører denne placering altså en risiko for, at batteriet kan blive overophedet, og for at være 100% sikker på, at dette ikke sker, har Volvo valgt løsningen med tragten.

    Bare som en slags undskyldning for en lidt klodset forklaring, så er jeg ferieafløser (og ikke tekniker), så jeg har efter bedste evne forsøgt at genfortælle min tekniske kollegas forklaring. Håber, det er til at forstå.

    Med venlig hilsen
    VOLVO PERSONVOGNE DANMARK A/S
    Kirsten Rasmussen

    ---------------------------------------------------

    Bare så vi for en god ordens skyld fik den officielle forklaring smiley


  •   9. aug 2009 det er får der er el savo på og det broger meget el og så kan batteri blive vamet

  •   9. aug 2009 Peugeot´en havde et rør ude fra fronten som førte op i batteri kassen med kold luft = køling.

    Men om det er som køling på Volvo´en kan jeg jo kun gætte mig frem til.


  •   9. aug 2009 Mener du dog at batteriet bliver (så) varmt at denne slags køling bør være nødvendigt? har jeg ikke set på andre biler

  •   9. aug 2009 Nu har jeg jo haft en af slagsen, med den motor du har billede af der, og så vidt jeg forstod, så er det der hul i batteridækslet kun for at man nemmere kan hive det af, så jeg tror ikke det har nogen kølende funktion?

  •   9. aug 2009 Ahha... spændende smiley

  •   9. aug 2009 Når bilen lader på et batteri, så kan varmen stige i det, specielt hvis det lades hårdt og længe.
    Og det er jo pakket ind i plastik, så det kan ikke komme af med varmen som i "gamle" dage.

    Har lige skiftet kobling på en Peugeot 206 diesel som også havde det.


Annonce