Supra MK4 - Fra skrot til slot ;)
2.271 visninger
|
Oprettet:
Her ses en masse blandede billeder (vidst ikke sorterede) fra mit projekt af en Supra MK4.
Udgangspunktet var en 95'er RZ med manuel gear i hvid. Kedelig,gammel og trist med flyverust hist og pist, dårlig interiør, buler i skærme, døre mv. samt en standard 2JZ på sug med utæt udstødning og død kat ;-)
Pt. står den 85 % færdig. Mangler lidt samling og justering henover de næste 1-2 uger, en sporing samt en super god indkøring af Brian i Jelling, som kronen på værket.
Karossen har stort set været strippet, hvor alt rust og buler er blevet udbedret bl.a. med nye døre og skærme. Antenne, toyota logo, visker samt sprinklerdyse svejst ud i bagklappen/bagskærm.
Den har fået en gennemgående lakering i 02C/42 WR blå.
Kabinen har fået ny/andet instrumentering, original Supra rat, sorte læderstole med el. Den havde i forvejen læderhimmel og det sorte gulvtæppe, som er en sjældenhed i dem.
Derudover suppleres med lidt ure (AFR, Boost mv.), masser vinyl makeup og så et sæt lækre originale måtter med Supra indgraveret. (Ses ikke på billedet).
Tanken har været at holde bilen så original som mulig (OEM) dvs. OEM sideskørter, original front med underlæbe, TRD spoiler, facelift lygter for og bag, samt en K-sport gevind og en Autoshine diffuser til bag, samt facelift lygter bag og for, som prikken over iét.
19" sprit nye JR10 fælge i 9,5 for og 11" bag med 265/30 Hankook dæk.
Motoren er komplet renoveret og ombygget til single turbo. Alle delene er købt nyt med kvittering. Det har jeg det bedst med :-)
Bl.a. at nævne er.:
K70 T4 turbo op til 700hk
Whifbitzgarage manifold til T4 turbo med Vband flange til wastegate
HKS 50mm wastegate
Siemens Deka OEM 630ml dyser
AEM 320L benzinpumpe
HKS Blow off
Innovate AFR samt boost ur
Mishimoto køler
blanding af Whifbitzgarage olietilførsel/fraløb og hjemmelavet.
Frontmonteret intercooler med 3" rørføring
HKS luftfilter
3" ren rør udstødning fra turbo og ud i en 5" HKS Hi power bagpotte
SPEC Stage3+ kobling op til 580nm
NGK tændrør 6 stks. gabbed til 0,6.
OEM ny fordelerdæksel med tændkabler
OEM ny oliepumpe
OEM ny vandpumpe
Gates tandrem
Cometic 2mm ståltoppakning med dertil hørende ARP bolte
OEM nye Pakdåser ved krumtap begge sider, pakdåser ved gearkasse, pakninger ved knastaksler
MS motorstyring
Har sikkert glemt noget ;)
På billederne af en "delvis" samlet motor ses dog en NA-T manifold fra turbomotor, men det viste sig hurtigt at billigt ikke nødvendigvis var godt. At køre med fordelerdæksel og standard NA indsugning med en kæmpe turbo, gav pladsproblemer allerede fra start, derfor den dyrere whifbitz manifold, som jeg også håber er mere kræs.
Planen er at køre stabilt 450+ HK. Jeg har ikke den tungeste fod, så W58 kassen skal nok holde og hvis den en dag giver slip, så ryger der BMW kasse på med tilton kit :-)
Ja, der er sku meget at skrive og har sikkert glemt en del, men der tilgår selvfølgelig en oprettelse af den færdige bil indenfor de næste 3-4 uger. Den skulle gerne stå kniv skarpt med en motor som matcher det ydre :-)
Byggeprisen snakker vi ikke om, men den har helt sikkert været dyrere end at købe en GTE'er på plader. Nu var der bare ikke nogle til salg, hverken i DK eller Europa i god stand og til at betale sig fra, da jeg var i markedet og så synes jeg det var langt bedre at bygge sin egen fra bunden, da jeg alligevel ikke ville have mulighed for at finde en i den stand, som jeg ønskede den og med single turbo, manuel gear (jaja 6trins getrag er da fint, men ikke en nødvendighed).
En rigtig ombygget NA-T er FEDT! Hate it or love it. Det er bedre end twin any day ;-)
Udgangspunktet var en 95'er RZ med manuel gear i hvid. Kedelig,gammel og trist med flyverust hist og pist, dårlig interiør, buler i skærme, døre mv. samt en standard 2JZ på sug med utæt udstødning og død kat ;-)
Pt. står den 85 % færdig. Mangler lidt samling og justering henover de næste 1-2 uger, en sporing samt en super god indkøring af Brian i Jelling, som kronen på værket.
Karossen har stort set været strippet, hvor alt rust og buler er blevet udbedret bl.a. med nye døre og skærme. Antenne, toyota logo, visker samt sprinklerdyse svejst ud i bagklappen/bagskærm.
Den har fået en gennemgående lakering i 02C/42 WR blå.
Kabinen har fået ny/andet instrumentering, original Supra rat, sorte læderstole med el. Den havde i forvejen læderhimmel og det sorte gulvtæppe, som er en sjældenhed i dem.
Derudover suppleres med lidt ure (AFR, Boost mv.), masser vinyl makeup og så et sæt lækre originale måtter med Supra indgraveret. (Ses ikke på billedet).
Tanken har været at holde bilen så original som mulig (OEM) dvs. OEM sideskørter, original front med underlæbe, TRD spoiler, facelift lygter for og bag, samt en K-sport gevind og en Autoshine diffuser til bag, samt facelift lygter bag og for, som prikken over iét.
19" sprit nye JR10 fælge i 9,5 for og 11" bag med 265/30 Hankook dæk.
Motoren er komplet renoveret og ombygget til single turbo. Alle delene er købt nyt med kvittering. Det har jeg det bedst med :-)
Bl.a. at nævne er.:
K70 T4 turbo op til 700hk
Whifbitzgarage manifold til T4 turbo med Vband flange til wastegate
HKS 50mm wastegate
Siemens Deka OEM 630ml dyser
AEM 320L benzinpumpe
HKS Blow off
Innovate AFR samt boost ur
Mishimoto køler
blanding af Whifbitzgarage olietilførsel/fraløb og hjemmelavet.
Frontmonteret intercooler med 3" rørføring
HKS luftfilter
3" ren rør udstødning fra turbo og ud i en 5" HKS Hi power bagpotte
SPEC Stage3+ kobling op til 580nm
NGK tændrør 6 stks. gabbed til 0,6.
OEM ny fordelerdæksel med tændkabler
OEM ny oliepumpe
OEM ny vandpumpe
Gates tandrem
Cometic 2mm ståltoppakning med dertil hørende ARP bolte
OEM nye Pakdåser ved krumtap begge sider, pakdåser ved gearkasse, pakninger ved knastaksler
MS motorstyring
Har sikkert glemt noget ;)
På billederne af en "delvis" samlet motor ses dog en NA-T manifold fra turbomotor, men det viste sig hurtigt at billigt ikke nødvendigvis var godt. At køre med fordelerdæksel og standard NA indsugning med en kæmpe turbo, gav pladsproblemer allerede fra start, derfor den dyrere whifbitz manifold, som jeg også håber er mere kræs.
Planen er at køre stabilt 450+ HK. Jeg har ikke den tungeste fod, så W58 kassen skal nok holde og hvis den en dag giver slip, så ryger der BMW kasse på med tilton kit :-)
Ja, der er sku meget at skrive og har sikkert glemt en del, men der tilgår selvfølgelig en oprettelse af den færdige bil indenfor de næste 3-4 uger. Den skulle gerne stå kniv skarpt med en motor som matcher det ydre :-)
Byggeprisen snakker vi ikke om, men den har helt sikkert været dyrere end at købe en GTE'er på plader. Nu var der bare ikke nogle til salg, hverken i DK eller Europa i god stand og til at betale sig fra, da jeg var i markedet og så synes jeg det var langt bedre at bygge sin egen fra bunden, da jeg alligevel ikke ville have mulighed for at finde en i den stand, som jeg ønskede den og med single turbo, manuel gear (jaja 6trins getrag er da fint, men ikke en nødvendighed).
En rigtig ombygget NA-T er FEDT! Hate it or love it. Det er bedre end twin any day ;-)
Supra MK4 - Fra skrot til slot ;)
okt 2006
Følger: 148 Følgere: 174 Biler: 14 Emner: 76 Svar: 801
mar 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Biler: 4 Emner: 24 Svar: 254
mar 2015
Følger: 52 Følgere: 48 Biler: 1 Svar: 5
Lakering har jeg fået for omkring de 20 stykker.
VH
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 478 Svar: 5.235
mar 2015
Følger: 52 Følgere: 48 Biler: 1 Svar: 5
Tak Steffen. Jeg har kun valgt fælge ud fra, hvilket look jeg ønskede og ikke pengepungen. Mit alternativ ville da være workmeister, men de koster spidsen af en jetjæger, så hvis uheldet skulle være ude at man ramte en kant, kan jeg bare købe en ny fælg til overkommelige penge nu
Jeg har kun papir fra skat på den afgiftsmæssige del. For mig er det også det vigtige. Har undersøgt mulighederne for at få det godkendt i Tyskland, men pt. vil jeg ikke ofre 35-37 tusinde på det, med chancen for at der ligger minimum 15 oveni, hvis forurening-testen fejles i første hug.
MVH
mar 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Biler: 4 Emner: 24 Svar: 254
Får du NA-T setuppet godkendt til vejen,? Den kan da blive lidt svær at slippe af sted med i dagens regel og paragraf Danmark.!