Daihatsu Charade 1.3-16V EFI - G112 - 4WD
5.198 visninger
|
Oprettet:
Dette er en Daihatsu Charade Model G112 med 4WD og den 1.3 liters 16 ventilet motor med EFI og 90HK og 105Nm.
Det er en bil som aldrig er solgt fra ny i DK da den var alt for dyr, ja selv de alm. standard modeller stoppede man importen af op til flere gange fordi den var for dyr.
Jeg har jo allerede en G112 i forvejen, så min idé var at lave et tunings projekt ud af den og så hvad det kan holde til og på den måde har jeg en ekstra af alting hvis noget skulle gå op i sømmene :o)
Som alle plejer at gøre så skal den jo have motoren fra Applausen en 1.6-16V - EFI motor med 105Hk og 135Nm.
Det er ret meget til de normale 775 Kg en alm. Charade den vejer, men en G112 med 4WD vejer 880 Kg altså godt 105 Kg. mere, men det er jo stadig ikke meget til 105Hk. og 135Nm. og det skal nok blive sjovt at lægge fra land med et moment på 135Nm. og 105 HK. uden hjulspin.
Men jeg har jo haft glæden af at prøve en alm. Charade med 1.6er og det er ret vildt i acceleration, jeg har sat bla. Citröen Saxo 1.6-16V på plads op til de 100 hvorefter det udlignes og på toppen går den fra mig den svagere Charades 105Hk.
Jeg har allerede set at 1.6eren godt kan holdes i skak i en 4WD ja anda Detomaso modellen med 124Hk. så mit mål er når 1.6eren er monteret at få bygget tryk på den.
Om det bliver kompressor eller Turbo ved jeg ikke endnu, men prøves det skal det og så må det holde eller briste, jeg har jo denne ekstra bil til at skifte stumper med.
TJek donor bilen ud her, det er Sweitzisk import med 112.000 Km. på klokken og 2 rådne tårne og lidt paneler som har fri udluftning :o) men resten står faktisk utrolig velholdt både i motorrum og karosse.
Det er en bil som aldrig er solgt fra ny i DK da den var alt for dyr, ja selv de alm. standard modeller stoppede man importen af op til flere gange fordi den var for dyr.
Jeg har jo allerede en G112 i forvejen, så min idé var at lave et tunings projekt ud af den og så hvad det kan holde til og på den måde har jeg en ekstra af alting hvis noget skulle gå op i sømmene :o)
Som alle plejer at gøre så skal den jo have motoren fra Applausen en 1.6-16V - EFI motor med 105Hk og 135Nm.
Det er ret meget til de normale 775 Kg en alm. Charade den vejer, men en G112 med 4WD vejer 880 Kg altså godt 105 Kg. mere, men det er jo stadig ikke meget til 105Hk. og 135Nm. og det skal nok blive sjovt at lægge fra land med et moment på 135Nm. og 105 HK. uden hjulspin.
Men jeg har jo haft glæden af at prøve en alm. Charade med 1.6er og det er ret vildt i acceleration, jeg har sat bla. Citröen Saxo 1.6-16V på plads op til de 100 hvorefter det udlignes og på toppen går den fra mig den svagere Charades 105Hk.
Jeg har allerede set at 1.6eren godt kan holdes i skak i en 4WD ja anda Detomaso modellen med 124Hk. så mit mål er når 1.6eren er monteret at få bygget tryk på den.
Om det bliver kompressor eller Turbo ved jeg ikke endnu, men prøves det skal det og så må det holde eller briste, jeg har jo denne ekstra bil til at skifte stumper med.
TJek donor bilen ud her, det er Sweitzisk import med 112.000 Km. på klokken og 2 rådne tårne og lidt paneler som har fri udluftning :o) men resten står faktisk utrolig velholdt både i motorrum og karosse.
Daihatsu Charade 1.3-16V EFI - G112 - 4WD
jul 2003
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 11 Emner: 9 Svar: 41
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
jul 2003
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 11 Emner: 9 Svar: 41
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Tiden er jo også snart inde hvis den skal bruges til vinterbil :o)
maj 2005
Følger: 129 Følgere: 149 Biler: 8 Emner: 286 Svar: 6.008
rust og det er intet problem..:)
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Reg. attesten, slutsedlen fra Sweitziske ejer, både den fra købet og den du skal bruge til at betale afgift efter
Plus komplet service bog med overholdte service osv.
Den er dog lidt vel rusten i skærmkasserne og panelerne skal nok også have en tur.
Men ellers står den utrolig flot som billederne også viser.
Omdrejnings tælleren virker også, det er jo langt fra en selvfølge :o) men det gør den altså
Så ja du skal betale afgift på den, jeg har faktisk aldrig brugt en eneste reservedel på den endnu. men jeg havde da tænk at ville bruge træk axlerne osv. da de er fejlfrie samt bagtøj, motor og gearkasse, den har jo kun gået sølle 112.000 Km.
Det kan i øvrigt ses på motorrummet, det står helt uden rust og den varme plade som sidder ud over manifolden er så godt som rustfri, de plejer ellers at være noget af det første tegn på mange Km og en bil som har kørt i DK der er da altid rustet væk osv.
Afgiften vil jeg maks sige ligger på 5000 Kr. men sikkert mindre, den ligger ikke over i hvertfald, da min egen lille blå i 2004 kostede 9000 Kr. og den havde betydeligt mindre Km tal. faktisk kun 50.000 Km. da den blev afgifts bestemt og det var jo før krisen og at alle brugte biler faldt helt vildt i pris.
Derfor kan den maks koste 5000 i afgift og jeg tror faktisk den ville kunne gøres for 3000 Kr.
Men prisen på bilen jeg skal have for at det giver mening skal mindst være 8000 Kr. ellers er der ingen idé i at sælge den, så har den langt større værdi som reservebil jo :o)
Men for 8 plus maks 5 = 13 kilo og så lidt tid til at lave rusten som jeg kan forstår du måske selv kan lave, så har man da også en utrolig billig 4WD vinter bil, som både er økonomisk billig i brændstof og ikke mindst vægtafgift :o)
maj 2005
Følger: 129 Følgere: 149 Biler: 8 Emner: 286 Svar: 6.008
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
maj 2005
Følger: 129 Følgere: 149 Biler: 8 Emner: 286 Svar: 6.008
apr 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 1 Emner: 56 Svar: 185
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Tror den kunne blive pæn voldsom med 200 Hk. :o) så skal en standart FWDer da godt nok have et forspring hvis ikke jeg skal æde den totalt fra 0-100 :o)
4 hjuls trækket skulle i øvrigt være udviklet af Subaru, så mon ikke det er pænt holdbart.
Jeg har da hørt om en med en 4WDer som har pryglet den med 1.6er uden at noget som helst er givet op.
Selv med 1.3er og dens 90 Hk. kan den være ret sjov at drille de store BMW drenge med i lyskrydsene fordi jeg ved at de kvitere en for hurtig start med hjulspin :o) og det gør min ikke, heller ikke om jeg så drejer samtidig hvor en 2WDer normalt selv på tør vej hiver rullerne rundt i 1 gear.
Men indtil videre skal jeg lige have fundet 1.6eren først :o) det skal være en med lavt Km. tal og som ikke har mere olie ude på motoren end inden i motoren :o) og som går godt :o)
Måske et smut til tyskland er nødvendigt hmm... jeg må se :o)
sep 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Biler: 17 Emner: 92 Svar: 1.032
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
så jeg er ikke så bange for gearkassen med mindre man bruger kræfterne forkert.
Forkert brug ville være at lave en masse launch starter med den og det er der jo næsten ingen bil der holder til i længden.
Men nu må jeg se, først skal jeg jo have 1.6eren i og så hvad det gør ved bilen og så kommer tryk projektet bagefter.
Nu har jeg jo en hel ekstra bil at tage dele fra, så skulle noget gå hen og vise svaghedder, så har jeg mulighed for at nedjustere med de nye dele så det holder :o)
180HK. det er jeg slet ikke bange for, det skal den nok holde til, men 250. så er vi helt sikkert ude i at noget siger stop.
Men mon ikke bare 150 HK. til 880 Kg bil det flytter sig ret vildt :o)
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Mit mål er delt op i nogle trin.
Trin 1.
Montering af Applause motoren på 1.6 liter.
Det er prøvet før, men jeg skal lige finde en motor først med lavt Km. tal.
Trin 2.
Montering af calibre og ventileret skiver fortil fra Applausen, det sæt har jeg liggende, så det skal bare på.
Trin 3.
Ombygning af motoren med andre stempler toppakning for at sænke kompresionen til ca. 9:1
forstærkninger de steder som kræver det, så som kobling og så har jeg fundet en forretning i Japan som forhandler tårnstiver til bilen og de har en til en G112 som er lidt anderledes end de andre :o) perfekt. samt en afstivnings ramme til bunden.
Trin 4.
Montering af kompressor eller turbo samt den dertil hørende styring, nye rør føringer med bla. nyt udstødnings system, hvis det bliver kompressor smider jeg banan manifolden på fra Detomasoen, ellers laves en helt ny.
Målet er ca. 200 Hk. men mindre er også acceptabelt eks. 180HK. det er jo en meget let bil.
Men laver den over 200 så må vi om et holder, jeg tror dog gearkassen er første led der giver op.
Trin 5.
ud og fyre den af og finde grænserne :o)
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
nov 2005
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 2 Emner: 49 Svar: 3.263
Ellers fin vinterbil