Opel insignia OPC ulykke
8.342 visninger
|
Oprettet:
Opel Danmark har netop udsendt en meddelelse omkring netop denne begivenhed, som burde slå alle rygter og tvivlsspørgsmål i jorden. Du kan læse den lige her.
“Ang.: Uheld med Opel Insignia OPC under Dansk Røde Kors arrangement i København den 10.-11. april 2010
I forbindelse med et velgørenheds arrangement i København havde Opel Danmark udlånt en Opel Insignia OPC til arrangørerne. Formålet var at sætte fokus på bilens sportslige egenskaber. Den indgik således i den flåde af biler, som besøgende kunne købe sig en tur i. Desværre blev bilen skadet under arrangementet, og efterfølgende skriverier i navnlig Ekstra Bladet kunne give anledning til at tro, at bilens bremser eller hjul var årsag til uheldet, hvor bilen med højre forhjul/skærm ramte en betonklods med så stor hastighed, at begge gardinairbags blev udløst. Køreren af bilen blev blandt andet citeret i Ekstra Bladet for at fælgen ”eksploderede” inden bilen ramte betonklodsen, og at bremserne svigtede totalt. Kørerne blev også citeret for bemærkninger om, at man nok skulle have monteret racerfælge på bilen, da standardfælgene åbenbart ikke kunne holde til behandlingen.
Vi har undersøgt bilen – navnlig bremser, hjul og dæk. De forreste bremsekalibre og bremseskriver er sammen med forhjulene sendt til undersøgelse hos Opel i Tyskland.
Konklusionen er klar: Intet tyder på, at fejl på bilen har været årsag til uheldet.
* Bremsevæsken blev testet efter ulykken – uden at vise noget unormalt.
* Der var fuld bremseeffekt på bilen efter uheldet. Således fungerede bremsen også i den side, der ramte betonmuren – med normalt bremsetryk. Ingen bremseslanger var knækket eller revet over.
* Der er vores antagelse, at hvis fælgen var gået i stykker, inden bilen ramte betonklodsen, ville der være et mærke i vejbanen, når 1,8 tons bil falder ned og rammer underlaget med bremseskiven eller en del af en ødelagt fælg som kontaktpunkt – eller i det mindste metaldele efter en ødelagt fælg. Repræsentanter fra Opel Danmark undersøgte uheldsstedet samme dag, og ingen af delene var tilfældet. Tværtimod lå der dele fra den ødelagte fælg direkte ved den betonklods, bilen ramte. Der var således også dækspor i begge sider hele vejen op til betonklodsen, hvilket mere end antyder, at fælgen har været intakt helt frem til påkørslen af betonklodsen. Opel har testen den pågældende 19” fælgtype – der er standard på Insignia OPC – intensivt med tusindvis af kilometers kørsel med høj hastighed på Nürburgring i Tyskland og har aldrig oplevet svaghed ved denne fælgtype. Samtlige Opel letmetalfælge røntgenfotografers inden de forlader fabrikken, som en fast del af kvalitetskontrollen. Formålet er at afsløre eventuelle svagheder eller fejl opstået under produktionen, så den pågældende fælg kan sorteres fra. En del af valideringen af Insignia OPC var i øvrigt 10.000 kilometers højfarts kørsel på Nürburgring, der blev afviklet over otte dage med brug af denne fælgtype.
Vi er dog ikke i tvivl om, at bremseevnen på bilen har været nedsat som følge af særdeles intensiv brug. Bilen var en af de billigste at køre i og måske derfor en af de mest populære. Det betød i praksis, at bilen kørte flere timer i træk på den 1200 meter lange bane, hvor fuld gas afløses af kraftige nedbremsninger til vinkelsving eller andre langsomme sving, og der var ingen længere strækninger med mulighed for at afkøle bremserne. Kørslen blev afbrudt af ganske korte pauser i pitten, når den ene gæst blev afløst af den anden. Et kørselsmønster, der uundgåeligt medfører, at bremserne bliver meget varme. Af samme grund skiftede vi bremseklodser og luftede bremserne ud efter den første dags kørsel.
At bremserne vitterlig har været ekstremt varme kunne blandt ses af, at en del af plast inderskærmen – der flækkede under påkørslen af betonklodsen og faldt ned over bremsekaliberen i højre side – smeltede delvis ved kontakt med kaliberen.
Eftersom vi ikke kan finde fejl på bilen, og undersøgelser af uheldsstedet også afkræfter dette, er det vores opfattelse, af fejlen skal findes andre steder end ved bilen.
Udviser man ikke den rette agtpågivenhed og tager højde for, at bremselængden på en bil forøges, når bremserne bliver meget varme som følge af ekstremt brug, så er der naturligvis risiko for, at der bliver for lidt plads til at nedbremse bilen på. Nedsat bremseevne som følge af ekstrem varme er uundgåeligt på alle biler. Selv de mest sportslige biler som Ferrari og Porsche har brug for jævnlig afkøling af bremserne ved ekstrem brug, hvis ikke bremseevnen skal nedsættes som følge af fading.
Insignia OPC er i øvrigt udstyret med relativt kraftige bremser. De forreste bremseskiver er således 5 millimeter større i diameter end på en Porsche 911 Turbo med 500 hk.”
“Ang.: Uheld med Opel Insignia OPC under Dansk Røde Kors arrangement i København den 10.-11. april 2010
I forbindelse med et velgørenheds arrangement i København havde Opel Danmark udlånt en Opel Insignia OPC til arrangørerne. Formålet var at sætte fokus på bilens sportslige egenskaber. Den indgik således i den flåde af biler, som besøgende kunne købe sig en tur i. Desværre blev bilen skadet under arrangementet, og efterfølgende skriverier i navnlig Ekstra Bladet kunne give anledning til at tro, at bilens bremser eller hjul var årsag til uheldet, hvor bilen med højre forhjul/skærm ramte en betonklods med så stor hastighed, at begge gardinairbags blev udløst. Køreren af bilen blev blandt andet citeret i Ekstra Bladet for at fælgen ”eksploderede” inden bilen ramte betonklodsen, og at bremserne svigtede totalt. Kørerne blev også citeret for bemærkninger om, at man nok skulle have monteret racerfælge på bilen, da standardfælgene åbenbart ikke kunne holde til behandlingen.
Vi har undersøgt bilen – navnlig bremser, hjul og dæk. De forreste bremsekalibre og bremseskriver er sammen med forhjulene sendt til undersøgelse hos Opel i Tyskland.
Konklusionen er klar: Intet tyder på, at fejl på bilen har været årsag til uheldet.
* Bremsevæsken blev testet efter ulykken – uden at vise noget unormalt.
* Der var fuld bremseeffekt på bilen efter uheldet. Således fungerede bremsen også i den side, der ramte betonmuren – med normalt bremsetryk. Ingen bremseslanger var knækket eller revet over.
* Der er vores antagelse, at hvis fælgen var gået i stykker, inden bilen ramte betonklodsen, ville der være et mærke i vejbanen, når 1,8 tons bil falder ned og rammer underlaget med bremseskiven eller en del af en ødelagt fælg som kontaktpunkt – eller i det mindste metaldele efter en ødelagt fælg. Repræsentanter fra Opel Danmark undersøgte uheldsstedet samme dag, og ingen af delene var tilfældet. Tværtimod lå der dele fra den ødelagte fælg direkte ved den betonklods, bilen ramte. Der var således også dækspor i begge sider hele vejen op til betonklodsen, hvilket mere end antyder, at fælgen har været intakt helt frem til påkørslen af betonklodsen. Opel har testen den pågældende 19” fælgtype – der er standard på Insignia OPC – intensivt med tusindvis af kilometers kørsel med høj hastighed på Nürburgring i Tyskland og har aldrig oplevet svaghed ved denne fælgtype. Samtlige Opel letmetalfælge røntgenfotografers inden de forlader fabrikken, som en fast del af kvalitetskontrollen. Formålet er at afsløre eventuelle svagheder eller fejl opstået under produktionen, så den pågældende fælg kan sorteres fra. En del af valideringen af Insignia OPC var i øvrigt 10.000 kilometers højfarts kørsel på Nürburgring, der blev afviklet over otte dage med brug af denne fælgtype.
Vi er dog ikke i tvivl om, at bremseevnen på bilen har været nedsat som følge af særdeles intensiv brug. Bilen var en af de billigste at køre i og måske derfor en af de mest populære. Det betød i praksis, at bilen kørte flere timer i træk på den 1200 meter lange bane, hvor fuld gas afløses af kraftige nedbremsninger til vinkelsving eller andre langsomme sving, og der var ingen længere strækninger med mulighed for at afkøle bremserne. Kørslen blev afbrudt af ganske korte pauser i pitten, når den ene gæst blev afløst af den anden. Et kørselsmønster, der uundgåeligt medfører, at bremserne bliver meget varme. Af samme grund skiftede vi bremseklodser og luftede bremserne ud efter den første dags kørsel.
At bremserne vitterlig har været ekstremt varme kunne blandt ses af, at en del af plast inderskærmen – der flækkede under påkørslen af betonklodsen og faldt ned over bremsekaliberen i højre side – smeltede delvis ved kontakt med kaliberen.
Eftersom vi ikke kan finde fejl på bilen, og undersøgelser af uheldsstedet også afkræfter dette, er det vores opfattelse, af fejlen skal findes andre steder end ved bilen.
Udviser man ikke den rette agtpågivenhed og tager højde for, at bremselængden på en bil forøges, når bremserne bliver meget varme som følge af ekstremt brug, så er der naturligvis risiko for, at der bliver for lidt plads til at nedbremse bilen på. Nedsat bremseevne som følge af ekstrem varme er uundgåeligt på alle biler. Selv de mest sportslige biler som Ferrari og Porsche har brug for jævnlig afkøling af bremserne ved ekstrem brug, hvis ikke bremseevnen skal nedsættes som følge af fading.
Insignia OPC er i øvrigt udstyret med relativt kraftige bremser. De forreste bremseskiver er således 5 millimeter større i diameter end på en Porsche 911 Turbo med 500 hk.”
Opel insignia OPC ulykke
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 52 Svar: 179
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 57 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 75
apr 2008
Følger: 39 Følgere: 35 Biler: 8 Emner: 161 Svar: 496
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 127
apr 2008
Følger: 39 Følgere: 35 Biler: 8 Emner: 161 Svar: 496
jan 2007
Følger: 25 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.379
At give bilen skylden fordi han ikke kan "fatte" at bremser ligemeget hvor store de er fader, må da betyde han ikke ved en skid om biler. Ved godt han er rally kører, men hvis han ikke kan tage sådan en simpel ting i betragtning burde han fandme flænses af medierne og ikke bilen.
apr 2008
Følger: 39 Følgere: 35 Biler: 8 Emner: 161 Svar: 496
Skal Chaufføren så ikke sige "Hey, bilen skal li har 20 min til at køle bremserne af i" i stedet for bare at blive ved! som Opel skriver, har den haft kaftige accelerationer og kraftige nedbremsninger over meget lang tid.. så er det da klart at bremserne bliver meget varme.. Men jeg syntes stadigvæk IKKE man kan give bilen skylden. Chaufføren burde som en erfaren chauffør kunne sige " bilen skal ha en pause"
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 489
nov 2005
Følger: 122 Følgere: 119 Biler: 5 Emner: 406 Svar: 2.791
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 645
feb 2011
Følger: 18 Følgere: 31 Biler: 11 Emner: 122 Svar: 1.122
jan 2009
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 6 Emner: 119 Svar: 562
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 231 Svar: 921
Derfor var det måske nemmere at smide skylden på bilen ?
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
apr 2008
Følger: 39 Følgere: 35 Biler: 8 Emner: 161 Svar: 496
sep 2004
Følger: 31 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 25 Svar: 1.257
apr 2003
Følger: 51 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.636
Min tanke dengang var helt klart kørefejl, og det er det nu også stadig..
apr 2005
Følger: 20 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 61 Svar: 1.676
Flot at Opel gør så meget ud af det.
sep 2005
Følger: 253 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 302 Svar: 6.315
apr 2008
Følger: 39 Følgere: 35 Biler: 8 Emner: 161 Svar: 496