Dobbelt kammer plenum / Hjemmebrygget
8.087 visninger
|
Oprettet:
Efter mit sidste forsøg med at lave mit eget plenum, har jeg undersøgt hvad der skulle være det mest optimale plenum, både i forhold til hestekræfter/moment og lag.
Audi er meget kendt for deres dobbeltkammer indsugninger, som i dag også bliver brugt af både Skoda og Ford i WRC.
Jeg indkøbte tragte og rør i usa, og har derefter genbrugt dele fra mit gamle setup, samt lidt originalstumper.
Albummet vil blive opdateret løbende.
Audi er meget kendt for deres dobbeltkammer indsugninger, som i dag også bliver brugt af både Skoda og Ford i WRC.
Jeg indkøbte tragte og rør i usa, og har derefter genbrugt dele fra mit gamle setup, samt lidt originalstumper.
Albummet vil blive opdateret løbende.
Dobbelt kammer plenum / Hjemmebrygget
maj 2005
Følger: 76 Følgere: 209 Biler: 2 Emner: 100 Svar: 527
jul 2007
Følger: 163 Følgere: 142 Biler: 29 Emner: 5 Svar: 320
mar 2003
Følger: 83 Følgere: 93 Biler: 13 Emner: 63 Svar: 366
Er kun vildt misundelig
Det er bare så fedt
mar 2003
Følger: 79 Følgere: 82 Emner: 45 Svar: 580
jan 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 515 Svar: 3.275
nov 2006
Følger: 86 Følgere: 86 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 819
Det ser rigtig godt ud det sidste du har fået lavet
apr 2004
Følger: 71 Følgere: 72 Biler: 5 Emner: 152 Svar: 627
dec 2007
Følger: 56 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 120
okt 2005
Følger: 125 Følgere: 120 Biler: 18 Emner: 153 Svar: 513
jan 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 515 Svar: 3.275
nov 2006
Følger: 86 Følgere: 86 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 819
Skriv evt pb
nov 2006
Følger: 86 Følgere: 86 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 819
Det yderste kammer har du lavet helt lige, det vil betyde at luften flyver med det samme ned i bunden.
Hvis du fx kigger her: http://euroturbo.net/wp-content/uploads/2012/01/18t20v_formula2_racing_engine_vw_audi_seat_skoda.jpg
Luften vil hen over de 4 åbninger blive presset/fordelt narturligt, da selve indgangsrøret snævre ind.
Det er netop denne effekt som fordeler luften 100%.
På den manifold på billedet er hovedkammert lidt konisk, det er dog ikke nødvendigt.
jan 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 515 Svar: 3.275
okt 2006
Følger: 144 Følgere: 143 Emner: 159 Svar: 4.237
feb 2004
Følger: 36 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 122 Svar: 511
Det er ærgerligt at du ikke har haft mulighed for dette, for det kunne ellers være sjovt at se.. Arbejdet fejler i hvert falde intet.
/Patrick B
jan 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 515 Svar: 3.275
Nej har ikke haft mulighed for at få den indtegnet i en flow simulator. Det havde helt sikkert været det bedste, men jeg har bygget det ud fra folk der har haft deres plenum i flowtest.
feb 2004
Følger: 36 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 122 Svar: 511
Jeg skal til at have om fluid/flow mechanics på studiet her fra på onsdag.
Hvordan sikre du dig, at der er optimalt flow - ved at prøve sig frem, findes der nogle modeller eller har du haft gang i noget flowsimulation?
/Patrick B
jan 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 515 Svar: 3.275
jan 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 515 Svar: 3.275
Sten P, kom gerne med nogle facts på bordet. Der er ikke meget diskussion omkring det på nettet, så vil gerne udvide muligheden for at lave noget nær det optimale.
Peter N: Jeg har købt delene her: http://www.rossmachineracing.com/
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
apr 2008
Følger: 113 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 76 Svar: 1.430
sep 2005
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 7 Emner: 195 Svar: 1.769
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 54 Biler: 13 Emner: 154 Svar: 601
evt. et link ville være super
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592