{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

NSU Ro 80 [Tidl. bil] 1974

16.441 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Tomas H
Mand | 56 år | Oprettet: 11. maj 2007


NSU Ro 80

Årgang:
1974
Motor:
Wankelmotor med 2 kamre. Motoren fylder ikke meget mere end en 14" fælg, mens de øvrige aggregater optager en del plads. Den fysisk lille motor, muliggjorde en efter datidens forhold lav front, og medvirkede til en lav luftmodstand. Samtidig blev bilen mindre næsetung end den konventionelle og typisk noget tungere motor ville have forårsaget.
Bilen er forsynet med dobbeltkarburator.
Afgasningsanlæg.
Forhjulstræk og 3-trins semiautomatisk gearkasse. Koblinen aktiveres ved berøring af gearstangen, og bilen kan køres ved manuelt skifte eller køres uden gearskifte. Bremseskiver er placeret inde ved gearkassen, for at reducere den uaffjedrede vægt. Til trods herfor, er der ikke problemer med overophedede bremser.
Hestekræfter
115 hk (din)
Fælge
14" Fuchs alufælge.
Dæk
Undervogn
Skivebremser ved alle fire hjul. Håndbremse på baghjulene via tromlebremser.
Bilstereo
Original Blaupunkt radio.
Styling
Bilen er original og dermed uspoleret.
Interiør
Mørkeblå velour. Sæderne i 1974-modellen er en nyere udgave end i de første modeller, og var samme model som blev brug i Audi 100 på daværende tidspunkt.
Ekstra tilbehør
Originalt el-stålskydetag, 14" Fuchs alufælge.
Trinløs blæserregulering, Visker/Vasker automatik med intervalvisker, omdrejningstæller med akustisk advarsel mod overdrev, trinløst justerbart instrumentlys, elektrisk ur, halogenfor- og halogentågelygter, haveriblink, kontrollampe for el-bagrude, belysning i handskerum - handskerum og i askebæger, børnesikring på bagdøre, tæppe i bagagerum, nedfældeligt bagsæde, armlæn, to-tonet horn, aflåseligt handskerum, selektiv automatgear, aflåseligt tankdæksel, m.v.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
NSU Ro 80 var den sidste wankel-bil som NSU producerede, og den overgik senere til AUDI som overtog NSU. Modellen var på markedet i perioden 1967-1977 og der blev produceret knap 38000 biler i denne periode. Modellen blev opdateret i 1972 med bl.a. ændret undervogn og sæder mm. Senere blev den ændret kosmetisk bagpå, men nye og større lygter. Den viste bil er en "MK 2" inden de nye lygter kom til. Den viste bil blev indregistreret i Danmark første gang i januar 2009.
NSU Ro 80 er ofte blevet bedømt til at være langt forud for sin tid, hvilket måske sammen med den specielle wankel-motor og dens børnesygdomme var medvirkende til at holde bilens salgstal nede. Prismæssigt lå den på niveau med en Mercedes 280 S, hvilket sikkert også har fået nogle til at vælge det sikre.
Efter Ro 80´eren gik AUDI over til deres 5 cylindrede motorer i 100-modellerne i 1970´erne, og trods andre forsøg med wankel-motorer hos AUDI, er det idag kun Mazda der producerer biler med denne motortype. Problemerne er forlængst overstået, måske lige med undtagen af et relativt højt brændstofforbrug.
NSU Ro 80 blev designet af Klaus Luthe, som senere har stået bag flere af BMW´s modeller (2. generation af 5-serie, samt 2. og 3. generation af 3-serien mfl.). NSU K70 (senere VW K70) var en søstermodel med "Kolbenmotor" som også designmæssigt har nogle lighedspunkter med Ro 80´eren er også af Luthes hånd. K 70 Var starten for forhjulstræk hos VW, og dermed en tiltrængt fornyelse til deres hækskubber sortiment som led af dårligt salg. Men det er en anden historie, som først tog fart da Polo, Golf og Passat kom til verden i 1973/74.
Den viste bil er importeret fra Schweiz i 2007, har haft én ejer og stået de sidste 19 år i hans udstilling. Ro 80´ere i god stand er svære at finde, da mange har stået stille i adskillige år og undervejs er gået til. Datidens svingende stålkvalitet har også sorteret godt ud i bestanden. Et forsigtigt skøn lyder på at der ialt er 1000 Ro 80´ere tilbage i verden. Ro 80 Modellen har 40 års jubilæum i november 2007, og Wankelmotoren fejrer sit 50. år, der med 1 kammer blev introduceret i NSU Spider. Bestanden af Ro 80´ere er faldende, og bilen henvender sig primært til det publikum der husker dens introduktion eller fra starten af 70´erne hvor den var i trafikken. Uden appel til et yngre publikum der ikke kender NSU mærket eller for den sags skyld Ro 80´er modellen, går den en mere uvis fremtid i møde. I det lys hjælper det ikke at den fremhæves i magasiner hvert 10. år eller andre steder for sin fremsynethed. Dermed deler den skæbne med mange andre 60´er og 70´er biler, hvor det virker som om de mest geniale er de mest oversete.....

2013: Bilen er solgt i Danmark

Vil du se flere NSU Ro 80 til salg? Andre NSU eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
NSU Ro 80
Annonce