NSU Ro 80 [Tidl. bil] 1974
16.367 visninger
|
Oprettet:
NSU Ro 80
Årgang:
1974
Motor:
Wankelmotor med 2 kamre. Motoren fylder ikke meget mere end en 14" fælg, mens de øvrige aggregater optager en del plads. Den fysisk lille motor, muliggjorde en efter datidens forhold lav front, og medvirkede til en lav luftmodstand. Samtidig blev bilen mindre næsetung end den konventionelle og typisk noget tungere motor ville have forårsaget.
Bilen er forsynet med dobbeltkarburator.
Afgasningsanlæg.
Forhjulstræk og 3-trins semiautomatisk gearkasse. Koblinen aktiveres ved berøring af gearstangen, og bilen kan køres ved manuelt skifte eller køres uden gearskifte. Bremseskiver er placeret inde ved gearkassen, for at reducere den uaffjedrede vægt. Til trods herfor, er der ikke problemer med overophedede bremser.
Bilen er forsynet med dobbeltkarburator.
Afgasningsanlæg.
Forhjulstræk og 3-trins semiautomatisk gearkasse. Koblinen aktiveres ved berøring af gearstangen, og bilen kan køres ved manuelt skifte eller køres uden gearskifte. Bremseskiver er placeret inde ved gearkassen, for at reducere den uaffjedrede vægt. Til trods herfor, er der ikke problemer med overophedede bremser.
Hestekræfter
115 hk (din)
Fælge
14" Fuchs alufælge.
Dæk
Undervogn
Skivebremser ved alle fire hjul. Håndbremse på baghjulene via tromlebremser.
Bilstereo
Original Blaupunkt radio.
Styling
Bilen er original og dermed uspoleret.
Interiør
Mørkeblå velour. Sæderne i 1974-modellen er en nyere udgave end i de første modeller, og var samme model som blev brug i Audi 100 på daværende tidspunkt.
Ekstra tilbehør
Originalt el-stålskydetag, 14" Fuchs alufælge.
Trinløs blæserregulering, Visker/Vasker automatik med intervalvisker, omdrejningstæller med akustisk advarsel mod overdrev, trinløst justerbart instrumentlys, elektrisk ur, halogenfor- og halogentågelygter, haveriblink, kontrollampe for el-bagrude, belysning i handskerum - handskerum og i askebæger, børnesikring på bagdøre, tæppe i bagagerum, nedfældeligt bagsæde, armlæn, to-tonet horn, aflåseligt handskerum, selektiv automatgear, aflåseligt tankdæksel, m.v.
Trinløs blæserregulering, Visker/Vasker automatik med intervalvisker, omdrejningstæller med akustisk advarsel mod overdrev, trinløst justerbart instrumentlys, elektrisk ur, halogenfor- og halogentågelygter, haveriblink, kontrollampe for el-bagrude, belysning i handskerum - handskerum og i askebæger, børnesikring på bagdøre, tæppe i bagagerum, nedfældeligt bagsæde, armlæn, to-tonet horn, aflåseligt handskerum, selektiv automatgear, aflåseligt tankdæksel, m.v.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
NSU Ro 80 var den sidste wankel-bil som NSU producerede, og den overgik senere til AUDI som overtog NSU. Modellen var på markedet i perioden 1967-1977 og der blev produceret knap 38000 biler i denne periode. Modellen blev opdateret i 1972 med bl.a. ændret undervogn og sæder mm. Senere blev den ændret kosmetisk bagpå, men nye og større lygter. Den viste bil er en "MK 2" inden de nye lygter kom til. Den viste bil blev indregistreret i Danmark første gang i januar 2009.
NSU Ro 80 er ofte blevet bedømt til at være langt forud for sin tid, hvilket måske sammen med den specielle wankel-motor og dens børnesygdomme var medvirkende til at holde bilens salgstal nede. Prismæssigt lå den på niveau med en Mercedes 280 S, hvilket sikkert også har fået nogle til at vælge det sikre.
Efter Ro 80´eren gik AUDI over til deres 5 cylindrede motorer i 100-modellerne i 1970´erne, og trods andre forsøg med wankel-motorer hos AUDI, er det idag kun Mazda der producerer biler med denne motortype. Problemerne er forlængst overstået, måske lige med undtagen af et relativt højt brændstofforbrug.
NSU Ro 80 blev designet af Klaus Luthe, som senere har stået bag flere af BMW´s modeller (2. generation af 5-serie, samt 2. og 3. generation af 3-serien mfl.). NSU K70 (senere VW K70) var en søstermodel med "Kolbenmotor" som også designmæssigt har nogle lighedspunkter med Ro 80´eren er også af Luthes hånd. K 70 Var starten for forhjulstræk hos VW, og dermed en tiltrængt fornyelse til deres hækskubber sortiment som led af dårligt salg. Men det er en anden historie, som først tog fart da Polo, Golf og Passat kom til verden i 1973/74.
Den viste bil er importeret fra Schweiz i 2007, har haft én ejer og stået de sidste 19 år i hans udstilling. Ro 80´ere i god stand er svære at finde, da mange har stået stille i adskillige år og undervejs er gået til. Datidens svingende stålkvalitet har også sorteret godt ud i bestanden. Et forsigtigt skøn lyder på at der ialt er 1000 Ro 80´ere tilbage i verden. Ro 80 Modellen har 40 års jubilæum i november 2007, og Wankelmotoren fejrer sit 50. år, der med 1 kammer blev introduceret i NSU Spider. Bestanden af Ro 80´ere er faldende, og bilen henvender sig primært til det publikum der husker dens introduktion eller fra starten af 70´erne hvor den var i trafikken. Uden appel til et yngre publikum der ikke kender NSU mærket eller for den sags skyld Ro 80´er modellen, går den en mere uvis fremtid i møde. I det lys hjælper det ikke at den fremhæves i magasiner hvert 10. år eller andre steder for sin fremsynethed. Dermed deler den skæbne med mange andre 60´er og 70´er biler, hvor det virker som om de mest geniale er de mest oversete.....
2013: Bilen er solgt i Danmark
NSU Ro 80 er ofte blevet bedømt til at være langt forud for sin tid, hvilket måske sammen med den specielle wankel-motor og dens børnesygdomme var medvirkende til at holde bilens salgstal nede. Prismæssigt lå den på niveau med en Mercedes 280 S, hvilket sikkert også har fået nogle til at vælge det sikre.
Efter Ro 80´eren gik AUDI over til deres 5 cylindrede motorer i 100-modellerne i 1970´erne, og trods andre forsøg med wankel-motorer hos AUDI, er det idag kun Mazda der producerer biler med denne motortype. Problemerne er forlængst overstået, måske lige med undtagen af et relativt højt brændstofforbrug.
NSU Ro 80 blev designet af Klaus Luthe, som senere har stået bag flere af BMW´s modeller (2. generation af 5-serie, samt 2. og 3. generation af 3-serien mfl.). NSU K70 (senere VW K70) var en søstermodel med "Kolbenmotor" som også designmæssigt har nogle lighedspunkter med Ro 80´eren er også af Luthes hånd. K 70 Var starten for forhjulstræk hos VW, og dermed en tiltrængt fornyelse til deres hækskubber sortiment som led af dårligt salg. Men det er en anden historie, som først tog fart da Polo, Golf og Passat kom til verden i 1973/74.
Den viste bil er importeret fra Schweiz i 2007, har haft én ejer og stået de sidste 19 år i hans udstilling. Ro 80´ere i god stand er svære at finde, da mange har stået stille i adskillige år og undervejs er gået til. Datidens svingende stålkvalitet har også sorteret godt ud i bestanden. Et forsigtigt skøn lyder på at der ialt er 1000 Ro 80´ere tilbage i verden. Ro 80 Modellen har 40 års jubilæum i november 2007, og Wankelmotoren fejrer sit 50. år, der med 1 kammer blev introduceret i NSU Spider. Bestanden af Ro 80´ere er faldende, og bilen henvender sig primært til det publikum der husker dens introduktion eller fra starten af 70´erne hvor den var i trafikken. Uden appel til et yngre publikum der ikke kender NSU mærket eller for den sags skyld Ro 80´er modellen, går den en mere uvis fremtid i møde. I det lys hjælper det ikke at den fremhæves i magasiner hvert 10. år eller andre steder for sin fremsynethed. Dermed deler den skæbne med mange andre 60´er og 70´er biler, hvor det virker som om de mest geniale er de mest oversete.....
2013: Bilen er solgt i Danmark
NSU Ro 80
feb 2013
Følger: 17 Følgere: 18 Biler: 5
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 2 Svar: 14
wankel kim en NSU RO80 bruger man ikke som hverdagsbil det er en veteran der skal værnes om...
mega nice vogn min far har en der er meget mørke blå og i nsu club danmark
mvh brian
maj 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 45 Svar: 716
FEEEED NSU.
Har kørt i en GS Birotor med samme motor og gearkasse. Fik den helt op på 7 km/L ved moderat motorvejshastighed. Den motor er så suveræn! Og bilen jo super flot. Har du fået den til DK?
okt 2005
Følger: 56 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 240 Svar: 1.510
flot og max sjælden vogn der !!! er det til at få stumper til sådan en vogn mere ?
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 336
D-modellens hovedkonkurrent fra dengang i de glade 60ere og 70ere hvor der blev bygget rigtige biler
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 49 Emner: 20 Svar: 520
Har altid godt kunne tænke mig en som hverdagsbil.
Med roterende hilsner
Kim
mar 2006
Følger: 13 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 33 Svar: 426
mar 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 41
Er pjattet med Ro80'erne, synes de er noget helt specielt. Det var noget af en teknisk Tour de Force, der tilbage i 60'erne, for en så lille virksomhed, at præsentere en SÅ avanceret bil! Ukonventionel motor, skivebremser hele vejen rundt, forhjulstræk... Ja, historien minder faktisk lidt om Alfasudens, som jeg jo er godt bekendt med
Tillykke med den, glæder mig til at se den på vejen.
aug 2003
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 8 Emner: 9 Svar: 33
NSU RO 80, det er ikke dem man ser flest af..
Pas godt på din sjældenhed..
Se også min, lidt sjældne Fiat ;o)
FIAT4EVER
Jan T.
apr 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 38 Svar: 290
Hej Flot NSU.. sådan har jeg godt nok aldig set før, så det må også være en af de sjældne.
angående min, så læste jeg et sted, at der kun er lavet 400 99 turbo i 1978, altså i coupe modellen, der blev lavet 200 i rød, som min og 200 i sort.
HVor mange af dem der lever endnu vides ikke helt, men jeg ved at der er en 5-6 stykker herhjemme..
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 4 Emner: 16 Svar: 284
Sjov ide med bremserne ved gearkassen
Sej vogn...
aug 2006
Følger: 41 Følgere: 40 Biler: 7 Emner: 20 Svar: 86
Utrolig velholdt. Det var da vildt... Virkelig flot.
Er lidt (meget) overvældet...
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 1 Svar: 8
Flot gammel veteran
mar 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 20
pen og velholdt - høj til deg
feb 2004
Følger: 19 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 99 Svar: 796
Rigtig flot og velholdt klassisk bil
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 6 Biler: 9
Håber at det hjalp lidt på det..:-)
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 89 Biler: 11 Emner: 114 Svar: 3.074
Ja, den er sgu mere speciel end den er køn...
Men lækkert at se nogle specialbiler.
Tillykke med hende
nov 2002
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 5 Svar: 792
Det hjalp lidt på det
nov 2006
Følger: 19 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 2 Svar: 17
Den er sq penge værd sådan en ener, og så i den stand c",)
Velkommen ...
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 1.108
Skynd dig at få mere tekst på!
nov 2002
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 5 Svar: 792
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 41 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 3.270
det er måske den pæneste NSU jeg har set til dato... og har set en par stykker... men smid venligst noget mere tekst... den bil fortjener en plads på bg
jan 2007
Følger: 57 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 50 Svar: 242
Hmm lækker øse og velkommen her fra.. men kan du ikk smide lidt mere tekst på ?