{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Volvo 242 1983

8.614 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Christian F
Mand | 48 år | Oprettet: 31. aug 2004


Volvo 242

Årgang:
1983
Motor:
Nuværende:
B21A
K&N filter
EGR-system afblændet

M47 5 trins gearkasse med 3,15:1 bagtøjsgearing
Bilen er født med 4 gear og derfor den vanvittige bagtøjsgearing. Bilen kører 140 km/t ved 3000 r/m i 5. gear.
Den kan omtrent ikke trække sig selv i 5. gear


Bliver monteret i løbet af 2008:
Ny B230 motorblok årgang 1990 med 63 mm hovedlejer kørt 32.000 km fra ny
Opboret til 1. overstørrelse
Krumtap lettet og afbalanceret
Nyt 531 topstykke med 46/38 ventiler, maksimalt portet og planslebet 3,5 mm for rette kompressionsforhold
Original Volvo GT6 rally knast på 312 grader med 12,5 mm løft og nockvinkel på 107 grader
Justerbart knasthjul
Racing ventilfjedre til 9.000 omdr./min.
Benzintilførsel: 2 stk. dobbelte 48 mm Weber karburatorer med 65 mm tragte
Elektrisk benzinpumpe og Filter King trykregulator
Lettet svinghjul 6,78 kg
LUK Turbo kobling med Turbo trykplade
Typ3 bananmanifold fra KG-trimning med powerwrap
3" JT gennemgående udstødning
13 rækkes oliekøler med termostat
Stor elblæser med termostatstyring i nederste kølerslange
Special lavet vandkøler med 3 rækker elementer og indbygget ekstra oliekøler

Hestekræfter
Fabrikopgivelser
106 hk ved ca. 5250 r/m
172 Nm ved ca. 3000 r/m

Rullefelt udmåling dem 11. januar 2008 hos Kurt Mejers Auto i Horsens med 3" JT udstødning.
120 hk ved 5.300 r/m
175 Nm ved 2890 r/m

Rullefelt udmåling dem 17. januar 2008 hos Kurt Mejers Auto i Horsens med original udstødning.
116 hk ved 5.300 r/m
175 Nm ved 3.250 r/m

Det vil sige, at der omtrent ingen effektforøgelse er at hente med 3" udstødning og bananmanifold på sådan en standard Volvo motor. Det er fuldstændigt spild af penge.
Men lyden er federe med 3" udstødningen end den originale.



I løbet af 2008 monteres den nye motor:
220-230 hk ved ca. 7500 r/m
220+ Nm ved ? r/m
Men lad os nu se om skidtet i det hele taget vil starte når den bliver lagt i.

Fælge
Sommerhjul:
Originale 7x17" Polaris alufælge
Originale 7x16" Galaxy alufælge
Originale 6,5x15 Pulsar alufælge

Vinterhjul:
Originale 15" stålfælge fra 700serien
Dæk
Sommerhjul:
Michelin 215/45-17
Fulda Carat Extremo 205/55-16
Good Year NCT5 195/60-15

Vinterhjul:
Good Year Ultra Grip 6 195/60-15
Undervogn
Sænket 40 mm med Terra sænkningsfjedre for og bag
Tilpassede sports gasdæmpere fra Gabriel
23 mm krængningsstabilisator foran med Polyurethane bøsninger.
2 stk. sammensvejsede originale 19 mm krængningsstabilisatorer i bag (hjemmelavet og det virker)
Justerbar panhardstang. Et must ved sænket undervogn på Volvo med stiv bagaksel. Hjemmelavet selvfølgelig :-)

Nye bærearme foran med hjemmelavede 3 mm forstærkningsplader (billeder kommer næste gang bilen kommer på liften)
Nye forstærkede bøsninger i forreste bærearme
Nye tårnlejer

Sportsbremseskiver foran med huller og riller samt racing bremseklodser fra LUKAS
Standard bremseskiver i bag dog med racing bremseklodser fra LUKAS og ombygget til justerbare bremsebakker
Bilstereo
Sony CDX-4250
4" Originale Volvo 173 dørhøjtalere
9" Sony 3-vejs i hattehylden
Styling
Original hækspoiler på bagklappen monteres i løbet af foråret 2008, når bilen skal lakkeres
Interiør
Volvo R-sport 350 mm sportsrat i ægte læder. Det er fremstillet hos MOMO og er et model 69 og kan stadig fåes. Giver helt formidabel kontakt til styringen, fremfor det originale mega store rat.

Standard kabine med bløde sæder med lækker komfort
Volvo R-sport sædebetræk er skaffet og skal bare monteres.
Ekstra tilbehør
Originalt lamel differentialespær med 80% spæreffekt

25 mm spacere i bag i begge sider

Tårnstiver mellem fjedrebenene og 2 stk. fra fjedrebenene til torpedopladen monteret

Hjemmelavet 10 mm alubundplade under motor og gearkasse
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Som I kan læse er bilen under stadig ombygning og efterhånden som jeg får gjort mere og mere ved den skal jeg nok opdatere med nye billeder og tekst.

Bilen blev 15. marts 2008 brugt til klubrally i Grindsted. Undervognen overraskede meget positivt. Bilen har en rigtig god kontakt til underlaget og meget begrænset krængning selv under meget hård kørsel.
Satte en tid på 1 min. og 53 sek. svarende til dagens 2. bedste tid.


Hold Dem til VOLVO.......Den holder til Dem

Gør som FORD......................Køb VOLVO

Vil du se flere Volvo 242 til salg? Andre Volvo eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Volvo 242
Annonce