Volvo 242 1983
8.614 visninger
|
Oprettet:
Volvo 242
Årgang:
1983
Motor:
Nuværende:
B21A
K&N filter
EGR-system afblændet
M47 5 trins gearkasse med 3,15:1 bagtøjsgearing
Bilen er født med 4 gear og derfor den vanvittige bagtøjsgearing. Bilen kører 140 km/t ved 3000 r/m i 5. gear.
Den kan omtrent ikke trække sig selv i 5. gear
Bliver monteret i løbet af 2008:
Ny B230 motorblok årgang 1990 med 63 mm hovedlejer kørt 32.000 km fra ny
Opboret til 1. overstørrelse
Krumtap lettet og afbalanceret
Nyt 531 topstykke med 46/38 ventiler, maksimalt portet og planslebet 3,5 mm for rette kompressionsforhold
Original Volvo GT6 rally knast på 312 grader med 12,5 mm løft og nockvinkel på 107 grader
Justerbart knasthjul
Racing ventilfjedre til 9.000 omdr./min.
Benzintilførsel: 2 stk. dobbelte 48 mm Weber karburatorer med 65 mm tragte
Elektrisk benzinpumpe og Filter King trykregulator
Lettet svinghjul 6,78 kg
LUK Turbo kobling med Turbo trykplade
Typ3 bananmanifold fra KG-trimning med powerwrap
3" JT gennemgående udstødning
13 rækkes oliekøler med termostat
Stor elblæser med termostatstyring i nederste kølerslange
Special lavet vandkøler med 3 rækker elementer og indbygget ekstra oliekøler
B21A
K&N filter
EGR-system afblændet
M47 5 trins gearkasse med 3,15:1 bagtøjsgearing
Bilen er født med 4 gear og derfor den vanvittige bagtøjsgearing. Bilen kører 140 km/t ved 3000 r/m i 5. gear.
Den kan omtrent ikke trække sig selv i 5. gear
Bliver monteret i løbet af 2008:
Ny B230 motorblok årgang 1990 med 63 mm hovedlejer kørt 32.000 km fra ny
Opboret til 1. overstørrelse
Krumtap lettet og afbalanceret
Nyt 531 topstykke med 46/38 ventiler, maksimalt portet og planslebet 3,5 mm for rette kompressionsforhold
Original Volvo GT6 rally knast på 312 grader med 12,5 mm løft og nockvinkel på 107 grader
Justerbart knasthjul
Racing ventilfjedre til 9.000 omdr./min.
Benzintilførsel: 2 stk. dobbelte 48 mm Weber karburatorer med 65 mm tragte
Elektrisk benzinpumpe og Filter King trykregulator
Lettet svinghjul 6,78 kg
LUK Turbo kobling med Turbo trykplade
Typ3 bananmanifold fra KG-trimning med powerwrap
3" JT gennemgående udstødning
13 rækkes oliekøler med termostat
Stor elblæser med termostatstyring i nederste kølerslange
Special lavet vandkøler med 3 rækker elementer og indbygget ekstra oliekøler
Hestekræfter
Fabrikopgivelser
106 hk ved ca. 5250 r/m
172 Nm ved ca. 3000 r/m
Rullefelt udmåling dem 11. januar 2008 hos Kurt Mejers Auto i Horsens med 3" JT udstødning.
120 hk ved 5.300 r/m
175 Nm ved 2890 r/m
Rullefelt udmåling dem 17. januar 2008 hos Kurt Mejers Auto i Horsens med original udstødning.
116 hk ved 5.300 r/m
175 Nm ved 3.250 r/m
Det vil sige, at der omtrent ingen effektforøgelse er at hente med 3" udstødning og bananmanifold på sådan en standard Volvo motor. Det er fuldstændigt spild af penge.
Men lyden er federe med 3" udstødningen end den originale.
I løbet af 2008 monteres den nye motor:
220-230 hk ved ca. 7500 r/m
220+ Nm ved ? r/m
Men lad os nu se om skidtet i det hele taget vil starte når den bliver lagt i.
106 hk ved ca. 5250 r/m
172 Nm ved ca. 3000 r/m
Rullefelt udmåling dem 11. januar 2008 hos Kurt Mejers Auto i Horsens med 3" JT udstødning.
120 hk ved 5.300 r/m
175 Nm ved 2890 r/m
Rullefelt udmåling dem 17. januar 2008 hos Kurt Mejers Auto i Horsens med original udstødning.
116 hk ved 5.300 r/m
175 Nm ved 3.250 r/m
Det vil sige, at der omtrent ingen effektforøgelse er at hente med 3" udstødning og bananmanifold på sådan en standard Volvo motor. Det er fuldstændigt spild af penge.
Men lyden er federe med 3" udstødningen end den originale.
I løbet af 2008 monteres den nye motor:
220-230 hk ved ca. 7500 r/m
220+ Nm ved ? r/m
Men lad os nu se om skidtet i det hele taget vil starte når den bliver lagt i.
Fælge
Sommerhjul:
Originale 7x17" Polaris alufælge
Originale 7x16" Galaxy alufælge
Originale 6,5x15 Pulsar alufælge
Vinterhjul:
Originale 15" stålfælge fra 700serien
Originale 7x17" Polaris alufælge
Originale 7x16" Galaxy alufælge
Originale 6,5x15 Pulsar alufælge
Vinterhjul:
Originale 15" stålfælge fra 700serien
Dæk
Sommerhjul:
Michelin 215/45-17
Fulda Carat Extremo 205/55-16
Good Year NCT5 195/60-15
Vinterhjul:
Good Year Ultra Grip 6 195/60-15
Michelin 215/45-17
Fulda Carat Extremo 205/55-16
Good Year NCT5 195/60-15
Vinterhjul:
Good Year Ultra Grip 6 195/60-15
Undervogn
Sænket 40 mm med Terra sænkningsfjedre for og bag
Tilpassede sports gasdæmpere fra Gabriel
23 mm krængningsstabilisator foran med Polyurethane bøsninger.
2 stk. sammensvejsede originale 19 mm krængningsstabilisatorer i bag (hjemmelavet og det virker)
Justerbar panhardstang. Et must ved sænket undervogn på Volvo med stiv bagaksel. Hjemmelavet selvfølgelig :-)
Nye bærearme foran med hjemmelavede 3 mm forstærkningsplader (billeder kommer næste gang bilen kommer på liften)
Nye forstærkede bøsninger i forreste bærearme
Nye tårnlejer
Sportsbremseskiver foran med huller og riller samt racing bremseklodser fra LUKAS
Standard bremseskiver i bag dog med racing bremseklodser fra LUKAS og ombygget til justerbare bremsebakker
Tilpassede sports gasdæmpere fra Gabriel
23 mm krængningsstabilisator foran med Polyurethane bøsninger.
2 stk. sammensvejsede originale 19 mm krængningsstabilisatorer i bag (hjemmelavet og det virker)
Justerbar panhardstang. Et must ved sænket undervogn på Volvo med stiv bagaksel. Hjemmelavet selvfølgelig :-)
Nye bærearme foran med hjemmelavede 3 mm forstærkningsplader (billeder kommer næste gang bilen kommer på liften)
Nye forstærkede bøsninger i forreste bærearme
Nye tårnlejer
Sportsbremseskiver foran med huller og riller samt racing bremseklodser fra LUKAS
Standard bremseskiver i bag dog med racing bremseklodser fra LUKAS og ombygget til justerbare bremsebakker
Bilstereo
Sony CDX-4250
4" Originale Volvo 173 dørhøjtalere
9" Sony 3-vejs i hattehylden
4" Originale Volvo 173 dørhøjtalere
9" Sony 3-vejs i hattehylden
Styling
Original hækspoiler på bagklappen monteres i løbet af foråret 2008, når bilen skal lakkeres
Interiør
Volvo R-sport 350 mm sportsrat i ægte læder. Det er fremstillet hos MOMO og er et model 69 og kan stadig fåes. Giver helt formidabel kontakt til styringen, fremfor det originale mega store rat.
Standard kabine med bløde sæder med lækker komfort
Volvo R-sport sædebetræk er skaffet og skal bare monteres.
Standard kabine med bløde sæder med lækker komfort
Volvo R-sport sædebetræk er skaffet og skal bare monteres.
Ekstra tilbehør
Originalt lamel differentialespær med 80% spæreffekt
25 mm spacere i bag i begge sider
Tårnstiver mellem fjedrebenene og 2 stk. fra fjedrebenene til torpedopladen monteret
Hjemmelavet 10 mm alubundplade under motor og gearkasse
25 mm spacere i bag i begge sider
Tårnstiver mellem fjedrebenene og 2 stk. fra fjedrebenene til torpedopladen monteret
Hjemmelavet 10 mm alubundplade under motor og gearkasse
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Som I kan læse er bilen under stadig ombygning og efterhånden som jeg får gjort mere og mere ved den skal jeg nok opdatere med nye billeder og tekst.
Bilen blev 15. marts 2008 brugt til klubrally i Grindsted. Undervognen overraskede meget positivt. Bilen har en rigtig god kontakt til underlaget og meget begrænset krængning selv under meget hård kørsel.
Satte en tid på 1 min. og 53 sek. svarende til dagens 2. bedste tid.
Hold Dem til VOLVO.......Den holder til Dem
Gør som FORD......................Køb VOLVO
Bilen blev 15. marts 2008 brugt til klubrally i Grindsted. Undervognen overraskede meget positivt. Bilen har en rigtig god kontakt til underlaget og meget begrænset krængning selv under meget hård kørsel.
Satte en tid på 1 min. og 53 sek. svarende til dagens 2. bedste tid.
Hold Dem til VOLVO.......Den holder til Dem
Gør som FORD......................Køb VOLVO
Volvo 242
jan 2010
Følger: 37 Følgere: 37 Biler: 5 Emner: 4 Svar: 18
fin volvo, kig evt forbi min.!
hvor har du købt de tårn stivere og bananmanifolden henne.
nov 2005
Følger: 51 Følgere: 51 Biler: 8 Emner: 1 Svar: 10
Hvor har du fået fat i det rat henne ?
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
hov koldstarten sider jo gasspjældet så det er noget vrøvl jeg fik skrevet, så dysse hulerne bare proppes på en smart måde i F manifolden...
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
jo jeg ville også have haft en på fra en F motor men dem jeg havde til at ligge er uden koldstart så ville ikke stå og bore for var ikke sikker på jeg kunne lave det ordentligt..:) og så havde jeg kørt men E manifol på en anden B21ET og den gik fanme godt..
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
var det ik dig der kende en der havde værktøj til justering af bagtøj ?
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 52 Biler: 10 Emner: 33 Svar: 2.208
L står for Luxe.
Du kopierer bare alt det du vil, Tai.
dec 2003
Følger: 34 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 53 Svar: 273
arh det er måske det Lét står for i 242L? - det vil vel på godt svensk svare til en spare udgave? tror sgu jeg kopiere din krængningsstabilesator ide....
jul 2004
Følger: 93 Følgere: 90 Biler: 8 Emner: 23 Svar: 170
Hej Christian F.
Jo, du har ganske ret!
- Hjelm og bagklap er kun derinde for at Morten J ( http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=137276) kan se på, om det er nogle han vil have.
- Og det er Tais gamle, som jeg købte for snart to år siden. Skiftede fjedre til ("kun") 40mm sænkningsfjedre, men så fik jeg HGV, og så har den bare stået og samlet støv lige siden.
Flot bil ellers! Er og har altid været vild med de Polarisfælge, du har til den - helt klart de flotteste!
Kommer du til KVT?...
Keep 'em ruzin!
Dannerr
feb 2004
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 4 Svar: 6
Fed vogn
jan 2007
Følger: 14 Følgere: 15 Biler: 6 Emner: 12 Svar: 633
Ja min er solgt, men den kommer ud og køre igen, bare ikke hos mig.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Svar: 3
Går selv og overvejer at finde en 242.....Du får lige lidt points fra det jyske.... ( Lidt sjovt,var selv til Harrevigtræf i 2007 i min 240 )
dec 2003
Følger: 34 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 53 Svar: 273
virkelig en dejlig bil...måske man ser den en dag man er på forældrenes kanter...
jul 2008
Følger: 85 Følgere: 83 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 13
har jeg sku ikke lige lagt mærke til
nov 2006
Følger: 29 Følgere: 25 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 1.306
Er det dig Fisker?
Nej nej, ingen klubrally. Det er fra en trackday.
Men bilen lever desværre ikke mere
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 16
du er slet ikke så nem at narre hehe. det er ruuds golf 2ér
feb 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 2
ja jeg vandte jo til Harrevig træf sidste år og regner osse med at vinde i år... var det dig der havde den "matrøde" med?
feb 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 2
du får lige en høj her fra.. prøv at tjek mit lig af en 242ér
maj 2007
Følger: 52 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 3
bare rolig de kommer, skal jo lig ha lagt dem ind jo,....
ellers totalt nice volvo....
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 91
Hej.. Det var dælme nogen gode tider du fik lavet til sidst... Det gik sku godt for volvoen...
Ja ,jeg ga den da lidt ud over normalt ,men det var min første gang ,og bilen har jeg ikke haft længe ,så skal lære den ordentligt og kende ,så køre jeg bedre tider OG FEJLFRIT*gg*... ;))
Mvh. cte PALLEN*gg*
jan 2007
Følger: 64 Følgere: 50 Biler: 5 Emner: 49 Svar: 185
nej på en amazon
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 25 Biler: 7 Emner: 87 Svar: 223
Nej, jeg har lavet mit krydsmål om på mit nav, da jeg skulle have ventileret skiver på også.. Så mit originale nav er der lavet noget om på så det passer med 240 seriens skiver, plus der skal tages højde for dybten af skiven og derefter caliberen..
aug 2006
Følger: 28 Følgere: 29 Biler: 6 Svar: 23
Har lige fået min i går..GLT 87 ØV at en banan ikke gir mere, har bestilt
høj
dec 2006
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 11 Svar: 32
fine volvo
maj 2006
Følger: 76 Følgere: 77 Biler: 1 Emner: 46 Svar: 145
Tusind tak for kommentaren.
Ja det er kun den ene øverste møtrik på hver gevindstang der har en funktion.
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
Hej
med dette spær skal den ikke shimses ind.. så det var plug and play. man skal dog lige måle nogle afstande som den helst skal ligge mellem, for at spæret skal virke 100%
dec 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 16
nej det var montert da jeg købte bilen og gik rimelig godt med trænger til at blive indstilet nu.. skriv på 23430013
aug 2005
Følger: 87 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 245 Svar: 8.872
Det står spanien på dem.
<b>AJay
feb 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 294
Takker lige for den lille besked. Som du jo nok så har jeg ikke lagt min volvo herind endnu, da det ikke lige har været vejr til at tage billeder i endnu.
Bilen som jeg har er en 1985 GL med en B230E motor og automatgear. Jeg købte bilen sidste lørdag og fik den hjem i mandags. Kostede mig 120 dollars (en 500kr (Jeg bor i Australien for tiden)).
Har allerede hængt i røret til den lokale ophugger, som heldigvis specialisere sig i Volvo og Saab. Har dog ikke købt noget endnu, da jeg lige vil ha et samlet overblik over bilens tilstand.
Hvis det bliver for svært at finde de rigtige stumper, ender det nok med at jeg smider en Chevy 350 i den, med en tunet automatgearkasse. Men vil helst ha en tunet volvomotor med dobbelte karbs.... Præcis ligesom den du er ved at bygge op.
Hvor har du fået knasten fra? Kan den stadig købes hos en Volvo forhandler?
dec 2006
Følger: 85 Følgere: 85 Biler: 6 Svar: 3
det skal jeg nok gøre
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Svar: 5
Hej Christian
ja jeg havde set din 242 og syntes egentlig den er rigtig flot , jeg ville helst selv have haft en 244 eller 245 ,, men sådan skulle det ikke være.
det var da godt at du kunnd bruge min guide til noget.
mvh Jørgen
dec 2006
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 1
Tja for det først har den fået en 3" udstødning med fuldudblæsning uden katalysator...
Men eller's kan man jo skru op for turboen.. motoren i volvoen kan trække op til 400hk..
bar spørg hvis du vil vide mere..
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1
herfra - nice Volvo
okt 2005
Følger: 29 Følgere: 29 Biler: 8 Emner: 149 Svar: 499
hejsa fin vogn du har fået dig høj her fra.
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 52 Biler: 10 Emner: 33 Svar: 2.208
Tak til alle som stemte min Volvo 242 ind.
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 4 Svar: 10
Du får lige en høj med til projekt tuning
apr 2006
Følger: 73 Følgere: 74 Biler: 3 Emner: 75 Svar: 209
velkommen
apr 2007
Følger: 31 Følgere: 44 Biler: 9 Emner: 51 Svar: 299
ja det er jo så ikk sikkert,are tag min som eksempel. ha ha ha . . ..
jun 2003
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 219
Et fint projekt....... ser godt ud med originale galaxy fælge........
Der venter en høj.........
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 18 Svar: 184
Totalt fede fælge, hvor har du støvet dem op ?
jun 2007
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 1
maj 2007
Følger: 135 Følgere: 126 Biler: 7 Emner: 214 Svar: 603
den bliver giftig
jul 2007
Følger: 18 Følgere: 15 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 11
..........