{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Toyota Crown 2300 DeLuxe S. [Tidl. bil] 1970

22.238 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Niels M.C .
Mand | 55 år | Oprettet: 24. sep 2003


Toyota Crown 2300 DeLuxe S.

Årgang:
1970
Motor:
6 cylindret vandkølet rækkemotor med kædetrukket overliggende knastaksel.

Boring 75mm. Slaglængde 85 mm. Slagvolumen 2253 ccm.

Motoren er renoveret ved 58.000 km. i 1989, hvor 1 ejer syntes den brugte for meget olie, og ville prøve den dengang nye blyfri benzin ;-) Ved renoveringen blev cylinderløbene honet, den fik nye stempler og stempelringe. Topstykket blev monteret med hårde ventilsæder og planet, så den kan køre på blyfri benzin - Meen den vil nu stadig gerne have mere end 95 oktan......
Hestekræfter
115 SAE hk. ved 5200 o/min.
Fælge
Standard 14" stålfælge, med originalhjulkapsler.
Dæk
195/75 - 14" Cyclone Touring med smal hvid stribe, som er indkøbt hos www.alven-ingvarsson.se i Sverige, da deres priser er noget mere humane, end hvad der forlanges for tilsvarende dæk i Danmark.
Undervogn
Kasseprofilchassisramme med medbærende karrosseri.

Forhjulsophæng: Trapez og triangelarme med skruefjedre og krængningsstabilisator.

Baghjulsophæng: Stiv bagaksel med langsgående føringsarme og skruefjedre. Panhardstang.

Altså temmelig original - og dejlig bløøød....
Bilstereo
Jeg har haft lidt problemer med at finde en radio, der kunne være på den stærkt begrænsede plads, Toyota mener er nok til en radio. Da jeg købte vognen, sad der en gammel sur Blaupunkt radio i, som ikke virkede. Radioen havde kun mellem og langbølgemodtager. Derudover var radioen kun på størrelse med 3 pakker cigaretter (20 stk.s ;-)

Nu har jeg fået KLEMT en National CR-2520AH made by Matsushita Communication Industrial co, LTD (senere kendt som Panasonic). Det er en gammel monoradio med BÅDE FM og AM, der før har siddet i en Honda Civic. Oog så kan jeg jo bruge min Ipod sammen med min FM transmitter, og så har jeg pludselig over 18.000 numre i min egen private jukebox! :-)

Jeg fik ved samme lejlighed sat en 3"x6" 2 vejs højtaler i, da den gamle var begyndt at smuldre i papmembranen - oog DET lyder ikke særligt godt, skulle jeg hilse og sige....

Styling
Tjaee...... Fremtidsplaner: Lidt blåt neonlys på undervognen, nogle 20" chromefælge med spinners, og så skal bilen smides helt ned til jorden - overvejer airride eller vinkelsslibermodellen samt indlæggelse på Herstedvester med 10 x dagligt electrochok!

Styling - narj nu STOPPER festen altså! Hvis i ser mig hos T-Hansen, så må i skyde mig! ;-)
Interiør
Uhhhhh - Det ren porno i bordeux vinyl, så langt øjet rækker! Og det er i rimelig stand, men førersædet kunne dog godt trænge til en lille opfrisker....
Ekstra tilbehør
Øhhh! Ekstra venstre sidespejl, monteret på døren istedet for forrest på forskærmene som originalspejllene. Oog anhængertræk.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Rigtig fed oog SJÆLDEN nippon-cruiser fra solens rige, der bare glider derudaf.... Meen jeg er nu temmeligt sikker på at Crownén selv, er overbevist om den er bygget i USA! ;-)

Oog hvis man ellers kan finde nogle midaldrende japanske turister på sightseeing, så kan det godt være, de næsten går i spagat, når de ser den gamle Crown komme glidende - I Japan har man nemlig ikke rigtigt opdaget, hvor sjovt det er med gamle biler endnu, så kom ikke og tro Japan er fuld af gamle Toyotaer, de er nemlig skrottet, eller solgt brugt til sydamerika for mange år siden.... Har hørt at når en bil bliver 5 år i Japan, så skal den gennemgribende renoveres (ALLE sliddele skiftes - om de så virker eller ej!) og så skal bilen igennem et særdeles skrapt syn (Statens bilinspektion var det rene vand i forhold!), for at få lov til at køre videre - oog da det sjældent kan betale sig, så er det nemmere med en ny bil istedet - Man må jo - for alt i verden - holde bilproduktionen oppe, når man er et bilproducerende land.....

Historik:
Bilen blev købt hos den autoriserede Toyota og Skoda forhandler Erik Hansen, Søndersø på Fyn d. 6/4-1970 for kr. 39.979,00. Køber var en Hrr. Marius Keldsen fra Nørre Åby, der gav en 1968 Morris i bytte, som han fik kr. 25.600,00 for. Restsummen blev betalt kontant, og Crownéns første registeringnummer var BD54 023.
Marius beholdt bilen til han døde i 1992 hvorefter den blev omregistreret i hans kones navn.
Derefter fortaber historien sig lidt (bare rolig - det VIL blive undersøgt nærmere ;-) indtil marts 2005, hvor en Jacobsen fra Ryslinge syner og indregistrerer bilen igen med det nuværende registreringsnummer.
Crownén bliver solgt og omregistreret igen allerede senere i marts 2005, Hvor Dennis, fra Nyborg overtager vognen.
I september 2007 kommer jeg så ind i billedet, da jeg overtager dette klenodie og "bortfører" dette unikke køretøj fra det idylliske Fyn til den hårde stenbro i Kbh ;-)

Vognen har d.d. d. 21/9-07 kun kørt 91.000 km. Og den første ejer, har minutiøst ført logbog over reparationer, benzinforbrug m.v.


Vil du se flere Toyota Crown 2300 DeLuxe S. til salg? Andre Toyota eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Toyota Crown 2300 DeLuxe S.
Annonce