Saab 900 Turbo AERO Cabriolet [Tidl. bil] 1990
16.092 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
19 Kommentarer
Saab 900 Turbo AERO Cabriolet
Årgang:
1990
Motor:
R4 2,0 liter 16V, turbo, intercooler, oliekøler. 5-trins manuel gearkasse. Motoren er placeret ovenpå gearkassen. Naturligvis forhjulstræk.
Bilen har fået eftermonteret en 3-vejs katalysator og ændret styreboks i henhold til tyske krav.
Bilen har fået eftermonteret en 3-vejs katalysator og ændret styreboks i henhold til tyske krav.
Hestekræfter
125 KW (170 hk med katalysator)
Fælge
Originale 15" Aero fælge, er udskiftet med 16" super Aero fælge.
Dæk
Undervogn
AERO undervogn (sænket ifht. alm. 900). Som alle andre SAAB har den naturligvis forhjulstræk. 4 skivebremser.
På denne version virker håndbremsen på baghjulene.
På denne version virker håndbremsen på baghjulene.
Bilstereo
Pioneer med cd veksler og forstærker.
Styling
Originalt AERO kit omfattende komplet skørtesæt, fælge mm.
Interiør
Lædersæder m el-varme. Træindlægget i instrumentbordet er uoriginalt og vil blive erstattet af det originale.
Ekstra tilbehør
El-spejle, el-ruder, Aircondition, servo, el-kaleche, el-antenne, lædersæder,
Styrker ved bilen
Design.
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Den "oprindelige" SAAB 900 cabriolet blev leveret som både i-model med insprøjtning og som turbo model i forskellige versioner afh. af land. AERO modellen er sjælden, og er topmodellen med den kraftigste turbo motor og fuldt udstyr. Det kan imidlertid være svært at fastslå helt præcist om en model er en ægte Aero (SPG) eller blot en almindelig turbo med eftermonterede skørter. Det kan entusiasterne strides længe om, og der er ikke megen hjælp at finde i SAAB´s optegnelser via stelnumre. Især de sidste årgange kom ofte ud med Aero kit, selv om de var lavtryksturboer med et mere afdæmpet temperament.
Nyprisen i DK var i 1989-90 over 700 tkr., men også i udlandet hvor afgifterne er lavere, var bilen dyr.
Den gamle 900 cabriolet er formentlig den SAAB model der udover den originale 99 turbo har gjort SAAB mest kendt i bredere kredse, og med 900 modellen som den mest solgte model overhovedet er den åbne version efterstræbt. Det er ikke svært at finde en 900 turbo cabriolet (undtagen Aero modellen), og i nogle tilfælde kan priserne synes fornuftige. Der er dog som regel en meget tæt sammenhæng mellem pris og bil, og de virkelig velholdte biler indbringer høje priser. Biler som derimod har reparationer foran sig (detaljerne koster!) eller en tvivlsom historie som kantstensparkeret bybil fra Italien, er væsentlig billigere. I nogle tilfælde står renoveringen ikke i forhold til prisen for en fin bil, som efter min vurdering er det rigtige køb. Det kræver imidlertid tålmodighed at finde en sådan bil, og jeg brugte 1½ år på at finde min, og mange forgæves ture til sydtyskland. Mange af bilerne har høje km tal. da bilens kvalitet tåler dagligt brug.
Den viste bil er original og med fuld servicebog fra ny. Bilen er importeret fra sydtyskland, men dansk reg.
Den gamle cabriolet model som er vist, blev produceret fra 1987-1993 (de allerførste med den gl. lodrette snude), og handles som velholdt brugtbil til højere priser end modellen lige efter. Sidstenævnte lider i visse SAAB kredse under at den forbindes med at være den første nye model i Opel/GM perioden, med de kompromisser det indebar....
SAAB 900 modellen der blev introduceret i 1978/-79 og er den model SAAB har produceret flest af, var en udbygning af den gamle SAAB 99 (1967-84) som var den første af "krumrude" SAAB´erne. SAAB 900 turbo/EMS/GLE modeller fra de første år er meget sjældne, og har visse steder kultstatus på niveau med en 1978 SAAB 99 turbo combi coupe, som må siges at være den helt rigtige turbo model for en SAAB samler. Tidlige 900 modeller er endnu oversete, men er sammen med de sene modeller (1993) nogle af de mest interessante som samleobjekter.
2015: Bilen er solgt i Danmark.
Nyprisen i DK var i 1989-90 over 700 tkr., men også i udlandet hvor afgifterne er lavere, var bilen dyr.
Den gamle 900 cabriolet er formentlig den SAAB model der udover den originale 99 turbo har gjort SAAB mest kendt i bredere kredse, og med 900 modellen som den mest solgte model overhovedet er den åbne version efterstræbt. Det er ikke svært at finde en 900 turbo cabriolet (undtagen Aero modellen), og i nogle tilfælde kan priserne synes fornuftige. Der er dog som regel en meget tæt sammenhæng mellem pris og bil, og de virkelig velholdte biler indbringer høje priser. Biler som derimod har reparationer foran sig (detaljerne koster!) eller en tvivlsom historie som kantstensparkeret bybil fra Italien, er væsentlig billigere. I nogle tilfælde står renoveringen ikke i forhold til prisen for en fin bil, som efter min vurdering er det rigtige køb. Det kræver imidlertid tålmodighed at finde en sådan bil, og jeg brugte 1½ år på at finde min, og mange forgæves ture til sydtyskland. Mange af bilerne har høje km tal. da bilens kvalitet tåler dagligt brug.
Den viste bil er original og med fuld servicebog fra ny. Bilen er importeret fra sydtyskland, men dansk reg.
Den gamle cabriolet model som er vist, blev produceret fra 1987-1993 (de allerførste med den gl. lodrette snude), og handles som velholdt brugtbil til højere priser end modellen lige efter. Sidstenævnte lider i visse SAAB kredse under at den forbindes med at være den første nye model i Opel/GM perioden, med de kompromisser det indebar....
SAAB 900 modellen der blev introduceret i 1978/-79 og er den model SAAB har produceret flest af, var en udbygning af den gamle SAAB 99 (1967-84) som var den første af "krumrude" SAAB´erne. SAAB 900 turbo/EMS/GLE modeller fra de første år er meget sjældne, og har visse steder kultstatus på niveau med en 1978 SAAB 99 turbo combi coupe, som må siges at være den helt rigtige turbo model for en SAAB samler. Tidlige 900 modeller er endnu oversete, men er sammen med de sene modeller (1993) nogle af de mest interessante som samleobjekter.
2015: Bilen er solgt i Danmark.
Saab 900 Turbo AERO Cabriolet
jul 2016
Følger: 21 Følgere: 120 Biler: 10 Emner: 7 Svar: 269
sep 2007
Biler: 1
/Knud
jul 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 8 Emner: 30 Svar: 264
hej
Super flot vogn, er bilen importeret ?? i så fald hva har du givet i afgift hvis man må være så fræk at spørge
Rattet har du sat det i ??
MVH
Lasse B
okt 2005
Følger: 73 Følgere: 74 Biler: 6 Emner: 8 Svar: 77
men H forkofangerhjørne er da ikke fra en Areo.... er du sikker på at det er orginal areo...?
mads
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 18
Flot saab du har der har du nogle siden set en gul cap årgang 87...
jul 2004
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 25
F*** den er lækker!
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Svar: 1
har selv haft en saab 900 fra 86 det er en super god bil den starter bare hver gang også selv om det så er rå koldt den er ligeglad den køre bare . men ´din er super flot
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.311
SÅDAN skal det fandme gøres...super flot vogn og ja, bestemt ikke hver dag man ser en aero cab på vejene. Kender faktisk kun én anden rød aero cab i DK
Husk at saabklubdanmark.dk er stedet for folk med biler som disse.
Fedt at se endnu en rigtig kongevogn. Kig forbi
Mvh. Anders
feb 2007
Følger: 67 Følgere: 63 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 393
...Og fed cab, ekstra høj til den
Kig forbi min SAAB 900 aero T16 fra '87, det er jo nærmest som at se din bare med tag haha (bortset fra bagenden altså)
mar 2005
Følger: 31 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 267
pas godt på den!
okt 2005
Følger: 56 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 240 Svar: 1.511
flot og sjælden saab du har der.
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 92
Ja se det er en vogn der vil noget....!
Er selv lidt til Saab har desv ærre ikke penge til en endnu....:(
mar 2004
Følger: 35 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 33
Velkommen til, nøj hvor er dog den smuk.
Ikke dem man ser mange af, lækkert at se en af dem.
Kig evt. forbi min Saab
Vi ses vel på www.saabklubdanmark.
Ses derude
Mvh. Dennis R
apr 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Biler: 6 Emner: 19 Svar: 624
super lækkert at se en der gider bruge lidt tid, på at få lavet en ordentlig profil, lækkert med lidt "historie" og en masse billeder.. og så er det jo i øvrigt en super lækker bil... høj herfra..
mar 2005
Følger: 3 Følgere: 17 Biler: 30 Emner: 2
kig på min nu med recarostol til de små i læder.....
dec 2003
Følger: 45 Følgere: 43 Biler: 13 Emner: 33 Svar: 501
Fed Oluf Palme Cabrio... lige nogle andre fælge ville pynte! en høj stemme her fra!
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 8
og velkommen til. lækkert med sådan en dejlig Saab og så endda turbo. gid det var min bil.!
Det er den flotteste cabriolet der nogen sinde er lavet, hvis du spørger mig.
Ekstra høj fra mig og Volvo'en
maj 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 2 Emner: 18 Svar: 80
helt klart velkommen....
Total fedt og få noget baggrundsviden os om bilen....
også ser bilen jo os rigtig flot ud...
Hva koster sådan en i afgift..?
okt 2007
Følger: 69 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 89 Svar: 804