BMW E30 318is SOLGT [Tidl. bil] 1990
11.532 visninger
|
Oprettet:
BMW E30 318is SOLGT
Årgang:
1990
Motor:
1,8l 16v M42
4 cylindret rækkemotor med 16 ventiler
4 cylindret rækkemotor med 16 ventiler
Hestekræfter
142,8 HK
169 Nm - 5225 RPM
Var på rullen d. 1/5 ved Koed3
169 Nm - 5225 RPM
Var på rullen d. 1/5 ved Koed3
Fælge
Alpina look a like
7x16
ET-28
7x16
ET-28
Dæk
Sommer :
205/55 16" Goodyear & Pirelli
Vinter :
195/65 15" BF-Goodrich på BBS
205/55 16" Goodyear & Pirelli
Vinter :
195/65 15" BF-Goodrich på BBS
Undervogn
M-Tech underogn
Den skulle give 25mm sænkning
Skivebremser for/bag.
Zimmermann skriver for.
Den skulle give 25mm sænkning
Skivebremser for/bag.
Zimmermann skriver for.
Bilstereo
Pionner DEH-P945 Headunits.
JBL Forstærker.
Alpine & DLS Højttaler.
Dobbelt batteri 2xplus & 2xstel.
JBL Forstærker.
Alpine & DLS Højttaler.
Dobbelt batteri 2xplus & 2xstel.
Styling
M-Tech 2 rat.
M-Tech 2 gear knop.
Sorte nyrer.
Hvide forblink.
IS læbe.
Hvide sideblink.
Blå positionslys.
Alufælge.
M-Tech 2 gear knop.
Sorte nyrer.
Hvide forblink.
IS læbe.
Hvide sideblink.
Blå positionslys.
Alufælge.
Interiør
Sport kabine lys grå, uden huller.
Ekstra tilbehør
Tårnstiver
ABS
Boardcomputer
Soltag
Tågelygter
Centrallås
Alarm
Bananmanifold
Scorpion rustfri bagpotte, model boxer
K&N Filter
ABS
Boardcomputer
Soltag
Tågelygter
Centrallås
Alarm
Bananmanifold
Scorpion rustfri bagpotte, model boxer
K&N Filter
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
************************************
BILEN ER SOLGT
************************************
BMW E30 Modeludvikling
Kilde: Dieter Korp – Jetzt helfe Ich mir selbst - med tilføjelser.
November 1982: Præsentation af den 2. BMW-3er-generation, først som 2-dørs Limousine. Farbriksinternt benævnes denne serie E 30. Det nye karrosseri med sin lavere hoftelinie virker mere nydeligt end forgængeren og har også en bedre luftmodstandskoefficient. Undervognen er gennemgribende forbedret, hvilket især er kommet styretøjet til gavn.
Januar 1983: Karosserifirmaet Baur i Stuttgart leverer i traditionel stil Cabrio-versionen af BMW's 3 serie.
September 1983: På IAA udstillingen i Frankfurt viser BMW den 4 dørs udgave af 3-eren.
BMW 316 leveres nu med en elektronisk styret Pierburg-karburator, som med motorbremsestyring og tomgangsregulering sparer 5% brændstof.
318i leveres nu med LE-Jetronic i stedet for K-Jetronic, hvilket giver bedre gangkultur og sænker brændstofforbruget.
Den gamle 3-trin automatgearkasse erstattes af en 4-trins automatgearkasse. Den forbedrede afstemning af gearingen forbedrer præstationerne.
BMW 323i får forøget ydelsen fra 143 hk til 150 hk/110 kW, ved forbedring af tolerancer og produktionsproces, samt en kraftigere udstødningsmanifold.
Januar 1984: BMW 318i tilbydes med 3-vejs katalysator. Effekt: 102 hk/75 kW.
September 1984: Ændringer i komfort-udrustningen: Centrallåsen har nu en ekstra tyverisikring. Og den elektriske rudehejs tillader at ruderne betjenes når tændingen er slået fra - når blot døren står åben.
Alle 4-cylindrede får hærdede ventilsæder.
Med indførelsen af LE-Jetronic i 320i og 323i bortfalder koldstartsventilen.
December 1984: BMW præsenterer et lille tændingsmodul NOx, der skal mindske udslippet af Kvælstof, NOx, i udstødningen. Der er allerede solgt over 500 000 E30'ere i hele verden.
Februar 1985: På automatgearkassen er der nu en ny oliepind, der også viser væskestanden ved kold motor.
På Geneve-udstillingen præsenteres 325e (eta) med 3-vejs katalysator og opvarmet Lambda-sonde. Den 2,7 liters motor med Motronic stammer fra 535e. Den er optimeret til højt drejningsmoment og afgiver sin højeste ydelse ved lavere omdrejninger. Dette opnås med volumenforøgelse til 2,7 l, forlængelse af indsugningskanalerne, tilpasning af ventilstyretiderne, sænkning af friktionen med kun 5 knastaksellejer (mod 7 for 320i og 325i) og mindre ventilfjederkræfter. Til gengæld kan motoren ikke tåle så mange omdrejninger og ydelsen er kun 90kW/122 hk. Den nye model kan dog først leveres i april.
August 1985: I rette tid før den store internationale biludstilling i Frankfurt præsenteres flere kompletteringsmodeller for pressen: 324d med 63 kW/86 hk, 325iX med 126 kW/171 Hk, og 325i Cabrio uden sikkerhedsbøjle. I skyggen heraf præsenteres den egentlige succesmodel 325i med 126 kW/171 Hk, der afløser 323i. Firehjulstræk og Cabrio kan trods præsentationen først leveres væsentligt senere. På 325i er bageste skærmkanter bøjet helt op for at give plads til større hjul og batteriet er placeret i bagagerummet for at tilgodese vægtfordelingen.
September 1985: Forøgelse af ydelsen for 320i, hvis 2 liters, 6 cylindrede motor nu yder 95 kW/129 Hk og differentialets udveksling er nu blevet lavere: 3,9:1 (tidligere 3,45:1). Andre dækdimensioner på 320i og 325e: 195/65 R14H (tidligere 195/60 HR 14). 320i og 325e leveres igen med indbygget analogur.
Andre dækdimensioner til 4 cylinder-modellerne: 195/65 R 14 H (tidligere 195/50 HR14).
For alle 3ere forbedrede sæder med skum-polstring, nye selelåse. Cw værdien blev gennem flere detailændringer forbedret, f.eks. udgør den for 324d nu 0,37. Dertil blev frontskørtet ændret og hjulene forsynet med heldækkende hjulkapsler. Ændrede produktionsmetoder medfører ændringer i dørbeklædningen. Sidebeklædningen i forreste fodafsnit består af hårdt kunststof.
Biler uden servostyring besidder nu en tandstang med variabel udveksling for at lette parkeringsmanøvrer. 325i kan leveres med en elektronisk styret automatgearkasse.
Januar 1986: Service-Intervalsystemet får et tidssymbol mere og bliver derved ændret i den måde man aflæser det på. Samtidig ændres kodestikket på kombi-instrumentet. Det sættes i forfra og nummeret kan aflæses ovenfra uden at kodestikket skal afmonteres.
Marts 1986: 325i/e motorerne udstyres med 2-delt svinghjul for yderligere at dæmpe svingningerne og dermed støjoverførsel til karrosseriet.
April 1986: De 4 cylindrede modeller 316 og 318i leveres nu som standard med en 5 gears fuldsynkroniseret gearkasse. På 318i med katalysator var denne gearkasse standard fra starten.
Maj 1986: Serieproduktion af BMW325i Cabrio igangsættes.
Juli 1986: Den eksklusive sportsmodel M3 med 147 kW/200 hk indføres.
September 1986: Hele 3-serien er fra modelår 1987 som standard udrustet med aflåseligt handskerum, selestoppere for automatik-seler for og bag, ligesom nye internationale standardiserede symboler for varme og ventilationsanlægget. Alle modeller kan fås som Shadow-line (Alle krom-dele er sorte).
ABS sørger for sikker bremsning på alle 325i modeller. Et lavere gearet differentiale på 325e giver bedre acceleration (80-120 km/h på 9,5 sek. mod 11,5 sek. tidligere). 325iX kan nu også leveres som 4-dørs og automatgear.
Januar 1987: Katalysatorversionerne af modellerne 320i og 325i kommer på gaden. Motorerne har lavere kompressionsforhold for at kunne tåle blyfri normal benzin – 95 oktan. Trods det har motorydelsen næsten kunnet holdes på niveau med 98 oktan-modellerne. De nye 6 cylindrede med katalysator får et revideret Motronic system med kun en føler for omdrejningstal og vinkelposition – dvs. øvre dødpunkt. Ligeledes er de forsynet med et nyt dobbeltrørs udstødningssystem. Begge ændringer indføres på 320i, 325i og 325e fra dette modelår.
Juni 1987: Specialmodel 318i Edition med front- og hækspoiler, omdrejningstæller, sportsrat, brede dæk og sportsundervogn.
September 1987: 318i får en helt nykonstrueret motor med fabriksbetegnelsen M40 (ydelse 83 kW/113 hk). 316 med karburator-motor tages ud af modelprogrammet. I stedet kommer 316i Kat, der er identisk med den tidligere 318i Kat – med den gamle motor.
Hele 3er serien får et facelift: nye kofangere af kunststof, der retter sig ud igen ved påkørsler med ind til 4 km/h. Cabrio og M3 beholder dog sine hidtidige kofangere. Ellipsoid-forlygter (DE lygter) med linseoptik giver bedre nærlys. Bagenden får sort plastafdækning mellem de større baglygter.
Tankvolumen vokser til 64 liter for Sedan og 62 liter for Cabrio.
Ny i programmet: Den sportslige stationcar-version Touring afrunder modelprogrammet. Touring leveres som 320i og 325i. Cabrio kan nu også fås som 320i.
M3 Kat med 143 kW/195 hk indføres.
Maj 1988: BMW tilbyder en ombytter-service for Katalysatorer for at genindvinde ædelmetallerne Platin og Rhodium.
September 1988: 316i bliver nu også udstyret med den nye M40 motor. Den nye motor yder 73 kW/100 hk. M3 Cabrio indføres.
Februar 1989: Nye priser på alle BMW modeller. Derfor kommer 316i og 318i med højre sidespejl som standard. Også advarselstrekant og forbindingskasse er nu standard. På Geneve-udstillingen præsenteres 318i Touring.
September 1989: På IAA i Frankfurt præsenterer BMW den allerede i April lovede 4-ventils variant 318iS med en ydelse på 100 kW/136 hk. M-Technik sportsundervogn hører på denne bil til
BILEN ER SOLGT
************************************
BMW E30 Modeludvikling
Kilde: Dieter Korp – Jetzt helfe Ich mir selbst - med tilføjelser.
November 1982: Præsentation af den 2. BMW-3er-generation, først som 2-dørs Limousine. Farbriksinternt benævnes denne serie E 30. Det nye karrosseri med sin lavere hoftelinie virker mere nydeligt end forgængeren og har også en bedre luftmodstandskoefficient. Undervognen er gennemgribende forbedret, hvilket især er kommet styretøjet til gavn.
Januar 1983: Karosserifirmaet Baur i Stuttgart leverer i traditionel stil Cabrio-versionen af BMW's 3 serie.
September 1983: På IAA udstillingen i Frankfurt viser BMW den 4 dørs udgave af 3-eren.
BMW 316 leveres nu med en elektronisk styret Pierburg-karburator, som med motorbremsestyring og tomgangsregulering sparer 5% brændstof.
318i leveres nu med LE-Jetronic i stedet for K-Jetronic, hvilket giver bedre gangkultur og sænker brændstofforbruget.
Den gamle 3-trin automatgearkasse erstattes af en 4-trins automatgearkasse. Den forbedrede afstemning af gearingen forbedrer præstationerne.
BMW 323i får forøget ydelsen fra 143 hk til 150 hk/110 kW, ved forbedring af tolerancer og produktionsproces, samt en kraftigere udstødningsmanifold.
Januar 1984: BMW 318i tilbydes med 3-vejs katalysator. Effekt: 102 hk/75 kW.
September 1984: Ændringer i komfort-udrustningen: Centrallåsen har nu en ekstra tyverisikring. Og den elektriske rudehejs tillader at ruderne betjenes når tændingen er slået fra - når blot døren står åben.
Alle 4-cylindrede får hærdede ventilsæder.
Med indførelsen af LE-Jetronic i 320i og 323i bortfalder koldstartsventilen.
December 1984: BMW præsenterer et lille tændingsmodul NOx, der skal mindske udslippet af Kvælstof, NOx, i udstødningen. Der er allerede solgt over 500 000 E30'ere i hele verden.
Februar 1985: På automatgearkassen er der nu en ny oliepind, der også viser væskestanden ved kold motor.
På Geneve-udstillingen præsenteres 325e (eta) med 3-vejs katalysator og opvarmet Lambda-sonde. Den 2,7 liters motor med Motronic stammer fra 535e. Den er optimeret til højt drejningsmoment og afgiver sin højeste ydelse ved lavere omdrejninger. Dette opnås med volumenforøgelse til 2,7 l, forlængelse af indsugningskanalerne, tilpasning af ventilstyretiderne, sænkning af friktionen med kun 5 knastaksellejer (mod 7 for 320i og 325i) og mindre ventilfjederkræfter. Til gengæld kan motoren ikke tåle så mange omdrejninger og ydelsen er kun 90kW/122 hk. Den nye model kan dog først leveres i april.
August 1985: I rette tid før den store internationale biludstilling i Frankfurt præsenteres flere kompletteringsmodeller for pressen: 324d med 63 kW/86 hk, 325iX med 126 kW/171 Hk, og 325i Cabrio uden sikkerhedsbøjle. I skyggen heraf præsenteres den egentlige succesmodel 325i med 126 kW/171 Hk, der afløser 323i. Firehjulstræk og Cabrio kan trods præsentationen først leveres væsentligt senere. På 325i er bageste skærmkanter bøjet helt op for at give plads til større hjul og batteriet er placeret i bagagerummet for at tilgodese vægtfordelingen.
September 1985: Forøgelse af ydelsen for 320i, hvis 2 liters, 6 cylindrede motor nu yder 95 kW/129 Hk og differentialets udveksling er nu blevet lavere: 3,9:1 (tidligere 3,45:1). Andre dækdimensioner på 320i og 325e: 195/65 R14H (tidligere 195/60 HR 14). 320i og 325e leveres igen med indbygget analogur.
Andre dækdimensioner til 4 cylinder-modellerne: 195/65 R 14 H (tidligere 195/50 HR14).
For alle 3ere forbedrede sæder med skum-polstring, nye selelåse. Cw værdien blev gennem flere detailændringer forbedret, f.eks. udgør den for 324d nu 0,37. Dertil blev frontskørtet ændret og hjulene forsynet med heldækkende hjulkapsler. Ændrede produktionsmetoder medfører ændringer i dørbeklædningen. Sidebeklædningen i forreste fodafsnit består af hårdt kunststof.
Biler uden servostyring besidder nu en tandstang med variabel udveksling for at lette parkeringsmanøvrer. 325i kan leveres med en elektronisk styret automatgearkasse.
Januar 1986: Service-Intervalsystemet får et tidssymbol mere og bliver derved ændret i den måde man aflæser det på. Samtidig ændres kodestikket på kombi-instrumentet. Det sættes i forfra og nummeret kan aflæses ovenfra uden at kodestikket skal afmonteres.
Marts 1986: 325i/e motorerne udstyres med 2-delt svinghjul for yderligere at dæmpe svingningerne og dermed støjoverførsel til karrosseriet.
April 1986: De 4 cylindrede modeller 316 og 318i leveres nu som standard med en 5 gears fuldsynkroniseret gearkasse. På 318i med katalysator var denne gearkasse standard fra starten.
Maj 1986: Serieproduktion af BMW325i Cabrio igangsættes.
Juli 1986: Den eksklusive sportsmodel M3 med 147 kW/200 hk indføres.
September 1986: Hele 3-serien er fra modelår 1987 som standard udrustet med aflåseligt handskerum, selestoppere for automatik-seler for og bag, ligesom nye internationale standardiserede symboler for varme og ventilationsanlægget. Alle modeller kan fås som Shadow-line (Alle krom-dele er sorte).
ABS sørger for sikker bremsning på alle 325i modeller. Et lavere gearet differentiale på 325e giver bedre acceleration (80-120 km/h på 9,5 sek. mod 11,5 sek. tidligere). 325iX kan nu også leveres som 4-dørs og automatgear.
Januar 1987: Katalysatorversionerne af modellerne 320i og 325i kommer på gaden. Motorerne har lavere kompressionsforhold for at kunne tåle blyfri normal benzin – 95 oktan. Trods det har motorydelsen næsten kunnet holdes på niveau med 98 oktan-modellerne. De nye 6 cylindrede med katalysator får et revideret Motronic system med kun en føler for omdrejningstal og vinkelposition – dvs. øvre dødpunkt. Ligeledes er de forsynet med et nyt dobbeltrørs udstødningssystem. Begge ændringer indføres på 320i, 325i og 325e fra dette modelår.
Juni 1987: Specialmodel 318i Edition med front- og hækspoiler, omdrejningstæller, sportsrat, brede dæk og sportsundervogn.
September 1987: 318i får en helt nykonstrueret motor med fabriksbetegnelsen M40 (ydelse 83 kW/113 hk). 316 med karburator-motor tages ud af modelprogrammet. I stedet kommer 316i Kat, der er identisk med den tidligere 318i Kat – med den gamle motor.
Hele 3er serien får et facelift: nye kofangere af kunststof, der retter sig ud igen ved påkørsler med ind til 4 km/h. Cabrio og M3 beholder dog sine hidtidige kofangere. Ellipsoid-forlygter (DE lygter) med linseoptik giver bedre nærlys. Bagenden får sort plastafdækning mellem de større baglygter.
Tankvolumen vokser til 64 liter for Sedan og 62 liter for Cabrio.
Ny i programmet: Den sportslige stationcar-version Touring afrunder modelprogrammet. Touring leveres som 320i og 325i. Cabrio kan nu også fås som 320i.
M3 Kat med 143 kW/195 hk indføres.
Maj 1988: BMW tilbyder en ombytter-service for Katalysatorer for at genindvinde ædelmetallerne Platin og Rhodium.
September 1988: 316i bliver nu også udstyret med den nye M40 motor. Den nye motor yder 73 kW/100 hk. M3 Cabrio indføres.
Februar 1989: Nye priser på alle BMW modeller. Derfor kommer 316i og 318i med højre sidespejl som standard. Også advarselstrekant og forbindingskasse er nu standard. På Geneve-udstillingen præsenteres 318i Touring.
September 1989: På IAA i Frankfurt præsenterer BMW den allerede i April lovede 4-ventils variant 318iS med en ydelse på 100 kW/136 hk. M-Technik sportsundervogn hører på denne bil til
BMW E30 318is SOLGT
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 80 Biler: 2 Emner: 27 Svar: 73
det er et rent gæt. jeg satte den på 100hk..
hehe
jul 2006
Følger: 56 Følgere: 3374 Biler: 56 Annoncer: 23 Emner: 232 Svar: 1.024
Ved du hvad der er lavet af forskelle fra en E30 318is 1,8 til en E30 318is 1,9??
jul 2006
Følger: 56 Følgere: 3374 Biler: 56 Annoncer: 23 Emner: 232 Svar: 1.024
Fin bimmer du har, jeg smed en høj, kig forbi mine E30'ere og smid da gerne en stemme
Venlig Hilsen KK
jan 2004
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 11
E30 318is, der står jo solgt ved den.
E36 318is coupe, den er blevet smaret.
E36 318ti compact, den har jeg nu
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2
Du er glad or BMW hva ? Hvor mange af bilerne har du lige nu ?
maj 2004
Følger: 181 Følgere: 180 Biler: 18 Emner: 154 Svar: 299
vil du sælge den? skriv i min profil
apr 2005
Følger: 5 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 11
det er fandme en flot måling 318is er en fed motor, flot bil. Kan rigtig godt li IS modellen
jun 2004
Følgere: 6 Biler: 5 Emner: 7 Svar: 4
Tak for handlen.....
sep 2005
Følger: 24 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 32 Svar: 56
Rød dur bare ikk? Det var en ret skod motto. Fed øse ellers.
aug 2004
Følger: 34 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 169 Svar: 998
318 is dejlig bil
jan 2004
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 11
Ja så står tiden til at der skal laves noget ved bagenden af dytten.
Tænker på at sætte et hækskørte på, nogen der evt. har noget liggende, ellers smid bare en kommentar.
jul 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Svar: 1
Fed bil med velholdt kabine det holder.
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 14 Emner: 3 Svar: 12
Et par nye sutter efter min mening, men ellers en rigtig lækker vogn, med godt med HK..
jan 2005
Følger: 13 Følgere: 11 Emner: 335 Svar: 1.789
lækker bimmer top herfra
jan 2005
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 7 Emner: 250 Svar: 12.746
Mangler lige det sidste lir en stor 5er
okt 2004
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 2 Svar: 1
E30 2 drs Sports m-tec læder kabine,sort, med varme i for sæder, med mørke grå dørsider dog ikke i læder. pæn stand ingen huller. læder træk hatte hylde medfølger.
5000kr
TLF 60124666.
KBH
Billeder kan sendes!!
jan 2005
Følger: 7 Følgere: 10 Svar: 11
Tak for karakteren..du får det samme.
Har osse sat lidt motorbilleder på nu
feb 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Svar: 8
M42, det er IS'eren ik?
Fint stykke automobil - bestemt...
apr 2004
Følger: 34 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 36 Svar: 329
jan 2004
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 11
JA Jesper, det blev jeg også noget overrasket over, men den mangler jo noget Nm
sep 2003
Følger: 1 Biler: 2
Det blev dælme til en fin rulning hva ?
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 17 Svar: 46
hey der flot bimmer:D
apr 2004
Følger: 1 Biler: 1
den er flot bygget op i Alpine look dem ser man ikke mange af og 7 til dig ses på bmwe30
mar 2004
Følger: 27 Følgere: 41 Biler: 18 Emner: 2 Svar: 12
jamn velkommen herind.........
jan 2004
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 11
Jeg er inde på siden..hedder Driver der inde
jun 2003
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 10 Emner: 8 Svar: 29
Velkommen med dig... Den er flot og ser velholdt ud din bmw...
Giver dig lige 5...
Og ja, du skal da med til Koed-3er træf her den første maj...
Ellers så besøg danmarks fedeste bmwforum - www.bmwe30.dk
apr 2003
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 5 Emner: 5 Svar: 7
Hej velkommen med dig 318is....kommer du med til BMW træf ved Koed den 1. maj??
jan 2004
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 11
Jeg vil lige takke for alle velkomstpointene.