Alfa Romeo 33S 1,7 16V QV "Eleanor" 1991
8.413 visninger
|
Oprettet:
Alfa Romeo 33S 1,7 16V QV "Eleanor"
Årgang:
1991
Motor:
1,7 16V Boxer (1712 ccm - 4 cylindre) - Benzin
Bosch Motronic ML4-1 Multipoint elektronisk indsprøjtning (standard)
NGK Platinum tændrør
K&N Luftfilter
Standard udstødning med katalysator
Manuel gearkasse m. 5 gear
Forhjulstræk
Motoren er et sandt teknisk vidunder med 4 overliggende knastaksler trukket af 2 tandremme samt 4 enkeltgasspjæld. Boxer-designet giver bilen et særligt lavt tyngdepunkt, som er medårsag til de gode køreegenskaber.
Motoren er langsliggende (den eneste RIGTIGE måde at have en motor liggende), så bilen vugger stille fra side til side i tomgang. Et frisk dap på speederen kan også mærkes :D
Bosch Motronic ML4-1 Multipoint elektronisk indsprøjtning (standard)
NGK Platinum tændrør
K&N Luftfilter
Standard udstødning med katalysator
Manuel gearkasse m. 5 gear
Forhjulstræk
Motoren er et sandt teknisk vidunder med 4 overliggende knastaksler trukket af 2 tandremme samt 4 enkeltgasspjæld. Boxer-designet giver bilen et særligt lavt tyngdepunkt, som er medårsag til de gode køreegenskaber.
Motoren er langsliggende (den eneste RIGTIGE måde at have en motor liggende), så bilen vugger stille fra side til side i tomgang. Et frisk dap på speederen kan også mærkes :D
Hestekræfter
Oplyst fra fabrik:
130 hk (ca.) v. 6500 o/min
150 Nm (ca.) v. 4600 o/min
Målt på rullefelt:
143,8 hk v. 6731 o/min
159,3 Nm v. 4874 o/min
130 hk (ca.) v. 6500 o/min
150 Nm (ca.) v. 4600 o/min
Målt på rullefelt:
143,8 hk v. 6731 o/min
159,3 Nm v. 4874 o/min
Fælge
Sommer: 7 x 15'' Ronal A1 alufælge
Vinter: Originale 5½ x 14'' Alfa Romeo Speedline P4 alufælge
Ekstra: Originale 6½ x 15'' Alfa Romeo Speedline alufælge (solgt)
Vinter: Originale 5½ x 14'' Alfa Romeo Speedline P4 alufælge
Ekstra: Originale 6½ x 15'' Alfa Romeo Speedline alufælge (solgt)
Dæk
Sommer: Dunlop Sport BluResponse 195/50-15
Vinter: Sava Eskimo S3 175/65-14
Vinter: Sava Eskimo S3 175/65-14
Undervogn
For: McPherson-fjederben med skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere. Krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med 4 langsgående reaktionsarme (Watt-parallelogram), tværgående Panhard-stang, skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.
Sænket fortil, ukendt fabrikat
Standard bagtil
Bag: Stiv aksel med 4 langsgående reaktionsarme (Watt-parallelogram), tværgående Panhard-stang, skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.
Sænket fortil, ukendt fabrikat
Standard bagtil
Bilstereo
INO headunit og 4 X-Sound højtalere (T. Hansen bras)
Kenwood forstærker
Kenwood forstærker
Styling
Omlakeret fra rød til sort for nogle år siden
Originale QV skørter og spoiler
Rød omkransning i Alfa-hjertet foran (standard for 16V-model)
Originale QV skørter og spoiler
Rød omkransning i Alfa-hjertet foran (standard for 16V-model)
Interiør
Komplet kabine fra en "S"-model:
- Nardi "Gara" læderrat
- Nardi lædergearknop med Alfa Romeo logo (ej på billeder)
- Stofbetrukne Recaro-sæder
- Matchende dørsider
Alfa Romeo-måtter med rød kant
Ventilationssystemet er den specielle "Post Modification" type, dvs. den sidst udviklede udgave af systemet til 33-modellen. Dette indebærer bl.a. at de tidligere mekaniske luftspjæld og temperaturregulatorer er erstattet af elektriske.
- Nardi "Gara" læderrat
- Nardi lædergearknop med Alfa Romeo logo (ej på billeder)
- Stofbetrukne Recaro-sæder
- Matchende dørsider
Alfa Romeo-måtter med rød kant
Ventilationssystemet er den specielle "Post Modification" type, dvs. den sidst udviklede udgave af systemet til 33-modellen. Dette indebærer bl.a. at de tidligere mekaniske luftspjæld og temperaturregulatorer er erstattet af elektriske.
Ekstra tilbehør
Aircondition, ABS, tågelygter, bagrudevisker inkl. sprinkler, el-ruder for
Diverse dele på lager, både interiør, eksteriør samt motordele
Diverse dele på lager, både interiør, eksteriør samt motordele
Styrker ved bilen
Det er en Alfa
Svagheder ved bilen
Det er en Alfa
Bemærkninger
Bilen blev oprindeligt solgt i Sverige men er importeret til Danmark i 1998.
Jeg købte bilen i efteråret 2007, men fik den først køreklar til foråret (hvilket var fint, så slap den for at køre i vinterføre).
Bilens 16V motor havde det ikke for godt, og blev derfor udskiftet med en anden magen til. Fik også repareret nogle andre småfejl (rudehejs, viskermotor, speedometer mv.)
Og nu? Nu spinder den som en mis! Virker rolig og kultiveret i de lave omdrejninger, men når man får den op over 4000 så starter festen for alvor. Og så med Boxer-lyd som ingen anden!
Hvorfor tilnavnet "Eleanor" kan man spørge sig... Det er fordi bilen, som så mange andre ældre Alfa'er, til tider lidt har sit eget liv. Men det er netop det, der er hele charmen ved det :)
Jeg købte bilen i efteråret 2007, men fik den først køreklar til foråret (hvilket var fint, så slap den for at køre i vinterføre).
Bilens 16V motor havde det ikke for godt, og blev derfor udskiftet med en anden magen til. Fik også repareret nogle andre småfejl (rudehejs, viskermotor, speedometer mv.)
Og nu? Nu spinder den som en mis! Virker rolig og kultiveret i de lave omdrejninger, men når man får den op over 4000 så starter festen for alvor. Og så med Boxer-lyd som ingen anden!
Hvorfor tilnavnet "Eleanor" kan man spørge sig... Det er fordi bilen, som så mange andre ældre Alfa'er, til tider lidt har sit eget liv. Men det er netop det, der er hele charmen ved det :)
Alfa Romeo 33S 1,7 16V QV "Eleanor"
okt 2020
Følger: 1
okt 2005
Følger: 56 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 240 Svar: 1.510
har selv haft 2 af den gamle model, en qv og en ti, og kan kun give dig ret i at de med rette kan kaldes Eleanor"!
nov 2002
Følger: 3 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 137 Svar: 1.540
Rigtig flot velholdt. Og så er den fra dengang, hvor Alfa Romeo stadig havde identitet=Boxermotor. Det er bare ikke det samme i dag.
Fin liebhaverbil, pas på den.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 4
Flot 33'er - garanter fed lyd
Tillykke med hende - HØJ herfra
mvh
stigan
mar 2009
Følger: 29 Følgere: 30 Biler: 3
Ja min Ascona er næsten lige så sjælden som din 33'er!
Jeg overvejede meget kraftigt en 146'er forleden da Filip havde fundet en sindsygt billig en fra 96. Så trods min opel-entusiasme er jeg ikke langt fra at "go the italian way". Men den dag jeg gør det bliver det 164'eren, den er alt for fed!
Tumbs up for at du stadig passer godt på boxeren:)
feb 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 10
flot og velholdt alfa du har. hoj
mar 2008
Følger: 48 Følgere: 58 Biler: 1 Emner: 54 Svar: 220
i grunden : ) høj er smidt..
mar 2008
Følger: 48 Følgere: 58 Biler: 1 Emner: 54 Svar: 220
hej ebbe
den bilkirkegård jeg har billeder a ligger i 9460 brovst..
ejeren hedder erland christensen ! det er det fedeste og rende rundt sårn et sted ha ha jeg fik da hele dagen til og gå med og løbe rundt og rode i gamle vrag
maj 2007
Følger: 132 Følgere: 132 Biler: 16 Emner: 250 Svar: 1.332
Brian på min venne liste solgte mig den..
sep 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 18 Svar: 179
Njoe - de kommer ikke på min. Har læst mig frem til at den kører bedst med ET på mellem 32 og 37 på 15*7" fælge - så det er også hvad jeg satser på der skal på min, spørgsmålet er så bare hvilke, men A1 bliver det ikke da der er med ET25
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.221
den er flot.. standard er den bare for lækker... klassisk vidunder...
jul 2002
Følger: 7 Følgere: 71 Biler: 10 Emner: 5 Svar: 124
lækker lækker siger jeg bare - vi ses på CS ;o)
jan 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 8 Emner: 3 Svar: 36
hehe...hej Ebbe vidste slet ikke du var herinde men rart at se bilen her i stedet kun på parkeringspladsen...og virkelig en fin tekst du har skrevet til bilen...
apr 2007
Følger: 12 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 21
det sku fin! og rigtig sjov.. Høj herfra tjek min boxer ud.
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 16 Biler: 5 Emner: 31 Svar: 51
TIL MIN ALFAPARK
Man er vel tro mod mærket når man en gang har kørt alfa
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 15
Ja det var også lidt det jeg gik efter men da vi har barn så må man gå efter det store og tilside lægge det sporty hehe. Men det er en dejlig alfa du har dig. Høj herfra
apr 2003
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 7 Emner: 3 Svar: 240
Tak for kommentaren..
Den er nu heller ikke værst sådan en 33'er, og det ser ud til at være et flot eksemplar du har fået fat i der, import?
aug 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1
Helt klart høj fra mig! En lækker lille Boxer
Alfa er vejen frem!;)
Og er du ikke fra svendborg?
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 4
Dejlig Boxer - HØJ herfra
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 16 Biler: 5 Emner: 31 Svar: 51
Flot bil - høj er givet
kig evt. forbi
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 85
til en kommende klassiker, rigtig flot stand
jan 2007
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 2 Emner: 184 Svar: 572
en høj herfra
velkommen til
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 16 Biler: 7 Emner: 29 Svar: 90
jun 2003
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 532
Jeg tog mit kørekort i sådan en, bare i rød.
Fed bil.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 42
den ser rigtig rigtig fin ud velkommen
apr 2003
Følger: 51 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.636
Rigtig flot og lækker 33´er..
Den flot og velholdt ud, og så er den jo med den helt rigtige motor..
Høj stemme herfra
Kig gerne forbi mine Alfa´er + ene Fiat
maj 2006
Følger: 52 Følgere: 51 Biler: 2 Emner: 20 Svar: 401
Sådan ja, meget bedre end sidst =) Velkommen her fra
mar 2003
Følger: 20 Følgere: 31 Biler: 9 Emner: 159 Svar: 2.369
Lækkert med endnu en Alfa 33 Ser ud til at være i god stand, og så med den lækre Recaro kabine - Nice!