{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Alfa Romeo 146 2.0 ti [Tidl. bil] 1996

8.672 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Frank Bullitt
Mand | 41 år | Oprettet: 1. okt 2007


Alfa Romeo 146 2.0 ti

Årgang:
1996
Motor:
2.0 Twin Spark 16V, 4 cylindret rækkemotor, tandremstrukket DOHC, MPI Bosch elektronisk indsprøjtning (motorkode AR.67.204).
1970 cm3, 83mm boring 91mm slaglængde, kompression 10/1, naturligt aspireret, K&N indsatsfilter, IMASAF sportsudstødning.
Herlig motor - køreglæde og øreglæde :)
Hestekræfter
Originalt:
150 Hk ved 6.300 omdr./min
187 Nm ved 3.800 omdr./min

Rullefelt:
150,0 Hk ved 6.453 o/min og 187,3 Nm ved 3.460 o/min (motor etc. fuldstændig standard ved rulning).

0-100 km/t: 8,5 sek.
Topfart: 215 km/t
0-1000m: 29,5 sek.
Har haft den på 221 km/t på GPS'en i Tyskland.
Normalt 11-12 km/l
Fælge
7x17'' OZ Superleggera
7½x17'' Zender Milano
6x15'' originale Alfa Romeo alufælge (ikke med på billeder)
Dæk
205/40/17 Bridgestone Potenza RE050A.
195/55/15 Nankang Snow SV-2 vinterdæk på Alfa fælge.
Undervogn
Original "ti" undervogn som den kom "ab fabrik". Dette indebærer 20 mm fabrikssænkning og hårdere undervogn. Derudover original "Quick-rack" styring for ekstra responsiv og direkte styring.

For: McPherson uafhængigt hjulophæng med wishbones for neden, teleskopisk støddæmper med coil-over spiralfjedre, stabilisatorbar.
Bag: Uafhængigt hjulophæng med bærearm, spiralfjedre, separat teleskopisk støddæmper og stabilisatorbar.

Brembo 284mm ventilerede dobbeltskiver for og Brembo skiver bag, ABS.
Bilstereo
VDO CD/radio (sammenbygget med navigationsanlæg), standard højtalere (faktisk god lyd i Alfa's standardhøjtalere i dørerne og ved spejlene).
Styling
Original "ti" styling, dvs. hækspoiler.
Custom indfarvede kofangere for og bag, så bilen fremstår helt fuldlakeret.
Zender sideskørter.
Interiør
Original "ti" sportskabine med sportssæder, mørkt/sort stof m. Alfa Romeo logo, måtter m. rød kant, trærat og trægearknob.

Alfa 146 gennemgik et facelift fra og med 1997 modellen, hvilket bl.a. indebar langt bedre lydisolering af kabinen. Min model er fra 1996, og har derfor IKKE dette, hvilket jeg må sige jeg er glad for. Man savner motorlyden i de faceliftede modeller.
Ekstra tilbehør
Komplet, integreret VDO Dayton MS5000 satelitnavigation m. stor tft-skærm og tale, sædevarme, elspejle m. varme, bagrudevarme, bagrudevisker, tågelygter, ABS, servo, højdejusterbart rat, aftagelig krog, fjernbetjent centrallås med motorspærring.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Alfa 146 blev introduceret i 1994 på Turin Motor Show og gik i produktion i 1995, et år efter "søsteren" Alfa 145. 146'eren var den direkte afløser for Alfa 33, og anses som den sidste rigtige "hot-hatch" fra Alfa Romeo.

146 ti modellen (Turismo Internationale, Alfa Romeos 'GTI') kom i 1996, og blev betragtet som flagskibet i serien. Den havde større motor, mere præcist styretøj, fabrikssænket, hårdere undervogn, større bremser og speciel ti-stofkabine med indsyet Alfa Romeo logo. Nypris i 1996 250.991,-.

Produktionen stoppede i 2001 da Alfa 147 blev introduceret. Ialt blev der produceret ca. 230.000 Alfa 146, og heraf var ca. 20.000 i 146 ti udgaven. I 2004 var der kun 89 stk. Alfa Romeo 146 ti indregistreret i Danmark.

Jeg købte bilen den 25. april 2008 som erstatning for min Alfa Romeo 146 1.6 L boxer, og selvom boxer-lyden savnedes, så kompenserede køreegenskaberne i ti-modellen dog så rigeligt. Og en Twin Spark lyder somend heller ikke dårligt...

Efter 6 år og 53.000 km i mit ejerskab, bl.a. to ture til Italien og Østrig, var alderen ved at indhente bilen. Rusten havde fået fat i undervogn og fortårne og generatoren var stået af. Den stod overfor 30.000,- i reparationer for at klare næste syn. I april 2014 blev bilen derfor afmeldt, og året efter havde jeg samlet mod nok til at få den skrottet.

Den nåede at køre 215.000 km og blev 19 år. Mekanisk kørte den stadig fint, men igen var det tydeligt at man skal passe på rusten med de Alfa'er. De skal rustbehandles helt fra ny, og det var denne ikke.

Da skrotmandens ladvogn drejede om hjørnet for enden af vejen, savnede jeg den allerede...

Vil du se flere Alfa Romeo 146 2.0 ti til salg? Andre Alfa Romeo eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Alfa Romeo 146 2.0 ti
Annonce