{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Opel TE2800(Manta) 1975

51.412 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Allan P
Mand | 55 år | Oprettet: 10. sep 2007


Opel TE2800(Manta)

Årgang:
1975
Motor:
Motoren er kendt fra commodore a&b

2,8 6-cyl. rækkemotor, 2 Zenith karburatorer

4-trins gearkasse, 1:0 4. gears udveksling, 3,18:1 bagtøjsudveksling, spærredifferentiale.

Hestekræfter
142 hk ved 5900 omdr.


Fælge
For: 7*13 ATS classic.

Bag:8*13 ATS classic.

(9*15 BBS RS split er under montering)
Dæk
Toyo proxes 205/60*13
Undervogn
Gul Koni.
Bilstereo
2.8 cih det er nok:-D
Styling
Tja alt er org.


Glasfiber hjælm-front-skærme
Interiør
Sort Recaro sæder.
Ekstra tilbehør
Ikke nødvendigt.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Allerede i September, 1970, begyndte Opel at undersøge mulighederne for at øge effekten i Manta A'en. Målet var en konkurrent til bl.a. Ford Capri RS 2,6 og derfor var planerne først at bygge en 2,5 6-cylindret rækkemotor fra Commodore-rækken i en Manta. Opel's prøver viste dog hurtigt at ombygningen var ganske omfattende og det var svært at nå køreegenskaber der lå nær eller var bedre end Capri'ens. Opel opgav derefter projektet men et Belgisk firma, Transeurop Engineering, tog udfordringen op og byggede en række Manta A om til TE2800. De forhandlede med Opel og der blev opnået en aftale, men produktionen blev først startet sidst i 1973 - desværre midt i oliekrisen. Derfor blev der kun samlet bygget 79 eksemplarer hvoraf i dag ca. 30 skønnes at eksistere endnu.

Transeurop Engineering's aftale med Opel indebar at de fik adgang til testresultaterne fra Opel's egne tests af Manta A'en med 6-cylinderet rækkemotor. De valgte at bruge 2,8 GS motoren fra Commodore-rækken, dels p.g.a. prisen men også fordi den nemmere kunne tilpasses forskellige miljøkrav. Opel leverede komplette karrosserier, med få undtagelser : Forbroen blev leveret seperat uden støddæmpere, fjedre og bremser. 2,8 motorerne blev leveret seperat. Karrosserne blev leverede fuldt monterede undtaget rat og forsæder samt motorhjelm. Desuden monterede Opel spærredifferentiale i bagtøjet. Transeurop ombyggede selv fronten med en afstivningsbøjle og ændrede kølerophæng. Forbroen blev monteret med olie/gas støddæmpere, stærkere forfjedre samt ventilerede bremseskiver med ø 238mm. 2,8 motoren blev monteret på forbroen med specielle ophæng, og hele forboren med motor blev monteret i karrosserne nedefra. Karrosserierne fik monteret skræmforøgere og batteriet blev flyttet til bagagerummet, modsat reservehjulet. Dette, samt en speciel glasfiber motorhjelm, skulle få vægtfordelingen så tæt på de originale 55/45 som muligt. Desuden blev der monteret en glasfiberfrontspoiler med integreret kofanger. Til sidst blev et sportsrat samt sportsæder monteret og bilerne fik en ny karakteristisk lakering med sorte sider og sort motorhjelm. Alle Opel emblemer blev desuden fjernet fra bilen og i stedet blev der monteret TE og TE2800 emblemer.

Som sagt er en "ægte" TE2800 idag sjælden, men det er forholdsvist simpelt at se om man har at gøre med en TE2800. Skærmforøgerne er i form identiske med de samtidige Steinmetz skærmforøgere, men ikke så brede. Frontspoileren er med integreret kofanger. Den specialbyggede køler er rykket frem og der er monteret en afstivningsbøjle mellem forvangerner. Forsæderne og rattet er også specielle. Det bedste bevis er dog det stelnummer der er indpræget i regnrammen ved torpedovæggen i højre side. Dette nummer viser produktionsnummeret. F.eks. er TE2800 - 1079 nr. 79 produceret.(lånt materiale).

Dette er nr 1067 og den eneste i DK
Det har længe været en stor drøm at få mulighed for at købe denne bil.Den er 100% ny renoveret over alt.......

IKKE TIL SALG

Vil du se flere Opel TE2800(Manta) til salg? Andre Opel eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Opel TE2800(Manta)
Annonce