Volvo 740 Turbo Solgt og Savnet 1983
3.056 visninger
|
Oprettet:
Volvo 740 Turbo Solgt og Savnet
Årgang:
1983
Motor:
B230E(T). (110000 KM Gammel) Lagt i i 2000
2.3 Liter Turbo.
Upgraderinger/ændringer.
Eftermonteret Garret M24 A/R 48 Tubo, med original intercooler. Samme turbo som findes på nogle Skyliner og 350z'ere modeller.
Pipercross Filter
JT 3" Komplet udstødnings system med dobbelt lyddæmper og uden KAT
Powerwrappet Manifolden
Fladrøret Turbomanifold Pre91'
IPD Tændrørs kabler og hætter
Iridium Tændrør (tilegnet turbo motore)
Fjernet Viskose blæser, og skiftet ud med El blæser.
"Ny Gearkasse" M47 fra en 940, (90000 Km) + Kobling
Seperat oliekøler
Skal have monteret sports Actuator, som der kan give lidt bedre respons på turboen.
Drømmer om en ECU Optimering og motor afbalancering. så motoren kan blive mere hamonisk og bedre arbejde moment og heste mæssigt sammen.
2.3 Liter Turbo.
Upgraderinger/ændringer.
Eftermonteret Garret M24 A/R 48 Tubo, med original intercooler. Samme turbo som findes på nogle Skyliner og 350z'ere modeller.
Pipercross Filter
JT 3" Komplet udstødnings system med dobbelt lyddæmper og uden KAT
Powerwrappet Manifolden
Fladrøret Turbomanifold Pre91'
IPD Tændrørs kabler og hætter
Iridium Tændrør (tilegnet turbo motore)
Fjernet Viskose blæser, og skiftet ud med El blæser.
"Ny Gearkasse" M47 fra en 940, (90000 Km) + Kobling
Seperat oliekøler
Skal have monteret sports Actuator, som der kan give lidt bedre respons på turboen.
Drømmer om en ECU Optimering og motor afbalancering. så motoren kan blive mere hamonisk og bedre arbejde moment og heste mæssigt sammen.
Hestekræfter
Heste: 200 +/- ved 4700 RPM
Moment: ca 300 ved 3400 RPM
Ladetryk = 0,65 Ca. ved 3000 RPM
0-100 = 7,2 "Min egen rekord, kan sikkert gøres bedre"
Topfart = Fabriksny 205, har selv kun prøvet 195 med vinterdæk på.
trækker solidt hele vejen derop af, og en dejlig motor med en lidt "Karakteristisk lyd" da den motor jo ikke lige er bygget til Rally, så over 4000 så lyder den gal-ligt.
Moment: ca 300 ved 3400 RPM
Ladetryk = 0,65 Ca. ved 3000 RPM
0-100 = 7,2 "Min egen rekord, kan sikkert gøres bedre"
Topfart = Fabriksny 205, har selv kun prøvet 195 med vinterdæk på.
trækker solidt hele vejen derop af, og en dejlig motor med en lidt "Karakteristisk lyd" da den motor jo ikke lige er bygget til Rally, så over 4000 så lyder den gal-ligt.
Fælge
Jernfælge for vinteren.
Originale 17" Alu til Vinter
Originale 17" Alu til Vinter
Dæk
Vinter: Michel Alpine
Sommer: Nangkang
Sommer: Nangkang
Undervogn
Originale volvo alufælge med lav profilet Nangkang
Undevogns stiver
Ophængs stiver
Tårnstiver
Undevogns stiver
Ophængs stiver
Tårnstiver
Bilstereo
Helt originalt fra 83, med Headers, og sidedørs højtalere for og bag.
Dog er anlægget lidt oldschool, da det originale anlæg ikke spiller maks.
Dog er anlægget lidt oldschool, da det originale anlæg ikke spiller maks.
Styling
Komplet Skørt sæt, men tidligere ejer smadrede bagskørtet.
Spoiler.
HKS Kopi Bov.
Spoiler.
HKS Kopi Bov.
Interiør
Pænt holdt, og med "Rally" Indtræk fra volvo sportline.
Ekstra tilbehør
25 Liter Benz
2 Liter Olie
4 Kølervæske
5 Sprinklervæske.
Donkraft (Mekanisk)
Reservehjul.
En Ramme Tuborg.
2 Liter Olie
4 Kølervæske
5 Sprinklervæske.
Donkraft (Mekanisk)
Reservehjul.
En Ramme Tuborg.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Fandme svært at opdrive en B230E til fornuftige penge, og købte den primært pga motoren, da den kan bygget meget videre på, og bare med en ECU Optimering, så er den allerede godt på vej imod de 250 Heste.
Så er det også en fed første bil, når andre tosser tuller rundt i Fiat og peugeot, så kan man jo altid lige brage Tanken af.
Og tak til de andre volvo kender, for hjælp med motor og min noget "ukorrekte" Dyno målingen.
Så er det også en fed første bil, når andre tosser tuller rundt i Fiat og peugeot, så kan man jo altid lige brage Tanken af.
Og tak til de andre volvo kender, for hjælp med motor og min noget "ukorrekte" Dyno målingen.
Vil du se flere Volvo 740 Turbo Solgt og Savnet til salg? Andre Volvo eller bare andre brugte biler?

Volvo 740 Turbo Solgt og Savnet
nov 2003
Følger: 31 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 316 Svar: 2.247
Tack For info. Och riktig flot 740
jul 2008
Følger: 72 Følgere: 78 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 32
Mener du der er noget galdt?
sep 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1
mage fed volvo
mar 2003
Følger: 10 Følgere: 11 Biler: 12 Emner: 44 Svar: 259
har set den mase gange der høj her fra tjek lige min 285
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 25 Svar: 153
yep, men den er ikke født med Turbo, så computer og resten af motoren er jo ikke "standard" men turboen er også anderledes fra den originale, så den arbejder på en anden måde, tror jeg kan skrue den på til 1,3 eller sådan noget latterligt, har kun prøvet at hive den op på 0,9, og så mente jeg ikke rigtig at det ville være sundt for hverken stempler eller turbo mere. så sænkede den igen til 0,6-0,7 stykker.
og der sidder nu engang en lille sjat performance dele på den, som der jo ike sidder på en Original turbo model, altså bare udstødningen giver næsten 10 heste, og filter for mere flow, performance rør og hætter gør at jo at den kan tænde ordentligt under stor belastning. og heller ikke alle turbo modeller kom med olie køler, som også gør at turboen kan yde bedre på længere sigt og under hård belastning
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 32 Emner: 24 Svar: 650
I volvos servicehåndbog med specifikationer over 700 serien står der at standard ladetryk på en b230et er 0,45 - 0,53 bar. Og indstillingsværdien er 0,5 bar.. Bare lige for at være på tværs
feb 2006
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 8 Emner: 14 Svar: 494
med 0,65 i tryk, laver din bil 165hk og 280nm i følge volvo, det er nemlig standard ladetryk..
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 25 Svar: 153
den er jo heller ikke sindsyg, men den er født som en b230e, med eftermonteret turbo grej og en aftermarket turbo, som den aldrig er blevet indstillet med i ecu'en, men hvorfor den lever momentet så sent og så højt, det kan jeg ikke svare på, men har rullefelts bandit på det.
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
hej var oppe og kigge på den 740 oppe i frederiksværk for et års tid siden eller der omkring..jeg synes da også lige det er lidt rigeligt moment den har den der(380 nm) og så vis den kun lader 0, 65 bar, der kan da heller ikke være meget ved det vis den kun kan lave noget ved lave omdrejninger..ligesom en AT...
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 52 Biler: 10 Emner: 33 Svar: 2.208
Jeg synes også din opgivelse af moment er faldet lidt på det sidste. Den faldt fra 410 til 400 og nu til 380 Nm. Men fred være med det. Nu ligner det snart en alm. Volvo turbo.
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 25 Svar: 153
så er det afklaret, og undskylder fejlen, det er blevet rettet nu.
Ham jeg fik den af havde skrevet forkert på testen, da der var kørt to løb på dyno'en, så der var lidt forvirring i målingerne.
Og det en B230ET, definitivt nu, da det står på blokken sågar.
tak for hjælpen alle sammen, er jo stadig kun min først volvo, så har ikke helt styr på det endnu.
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 52 Biler: 10 Emner: 33 Svar: 2.208
Det er da let at tjekke hvilken motor det er. Det står på det lille fremspring på motorblokken lige under topstykket lige under termostathuset. Det er printet ind i blokken med små prikker.
Scan nu bare den måling du har nu. Det er bedre end ingen ting.
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 25 Svar: 153
Så har jeg fået efterlæst min rullefelts måling, og den er sku god nok drenge. men den smider kun 202 heste, må jeg så indrømme 202,3. og min koblingen? fik ny sammen med gearkassen, så det er nok derfor den stadig kan holde fat. mn før jeg skiftede kassen der kunne koblingen godt fedte lidt ved de høje omdrejninger og skiftene.
Tass. tak du, havde bare ikke set andre manifolder af den slags, tak for tippet du.
Og har rettet det nu, det er en 230ET, men en eller anden gøgler har prøvet mig at bilde mig ind at det er en B230FK, men det tror jeg ikke helt, da jeg ikke har olie Køling til stemplerne. og det er på ingen måde en lavtryks turbo jeg har på.
Men heste og omdrejninger passer desværre drenge. Men skal nok uploade en udskrift lige så snart jeg kan få den på felt igen, da den nuværende er så smadret og tarnished, så selv jeg har svært ved at læse den i hånden.
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 52 Biler: 10 Emner: 33 Svar: 2.208
Få lige scannet din rullefeltsmåling ind og opload den. Jeg tror desværre ikke på det før jeg ser noget på skrift. Det burde slet ikke kunne lade sig gøre, lige meget hvad der laves ved den turbo.
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 25 Svar: 153
Har selv slået motoren op hos volvo, og den er født B23E, og så har den fået monteret komplet turbo kit, hvor motor styring, knaster og så videre er blev rykket over på.
Motoren stammer nemlig fra en 940 GL men blev hovde renoveret før den blev lagt i.
Og kan lige så godt sige, at den her bil er blevet skruet sammen fra mange forskellige volvoer. så hvordan motoren helt hænger sammen er stadig lidt af en gåde, selv min egen volvo mekaniker kan ikke altid finde ud af hvor delene høre til.
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 32 Emner: 24 Svar: 650
En B23ET har da ikke sort ventildæksel og strømfordeler monteret bag i topstykket? ej heller lille remskive til vandpumpen.. Har du bygget om, eller er det en 230ET'er?
Har selv haft en 760T med B23ET og 256hk.. det kører fornuftigt.
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 25 Svar: 153
He he desværre nej. den er god nok.
Turboen er en T3'er bygget til performance, ikke vej kørsel, den har tilgengæl også rigtig lang lade tid, og lader først absolut top tryk ved 3200 og begynder at lade 2000, og da det er standard knast som der ikke får noget tidligt lade tryk, så stopper hestene der, men den mister så ikke heste fra de 3000 og op derefter, det falder meget meget langsomt.
Men volvo byggede deres andre motor med Mitsubishi Turbo for at lige præcis skabe moment og heste tidligere, da den er den mindre og lader en del før. Garretten var nærmere kendt som den Tunge "Brute" Turbo, som der ikke var særlig kørevenlig, da man skal kæppe til den før den begynder at lade.
Jeg kan sagtens komme op på 120 uden at turboen når at spole helt i bund, men det hjælper selvf hvis den får lov til at spole helt ud.
Og håber da ikke jeg har forvekslet, for så kan jeg da hverken læse eller regne, og håber da ikke min bil har 400 heste he he.
Altså selve det sorte med logo? Det fandt jeg hos en ophugger da jeg var nede og finde interiør trim. må indrømme jeg ikke selv ved hvor det stammer fra, atlså hvilken model.
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 52 Biler: 10 Emner: 33 Svar: 2.208
Forklar lige hvorledes du har fået en alm. standard Garrett T3 turbo til at levere så højt et moment ved hele 5.500 omdrejninger. Det har jeg aldrig nogensinde set før. Normalt levere den mask. moment ved 3.000-4.000 omdrejninger og med anden knast allerede under 3.000 omdrejninger.
Og antallet af hk plejer at ligge langt højere oppe i omdrejningerne end sølle 3.300. Ofte mellem 5.000-6.000 omdrejninger.
Tror du ikke du er kommet til at forbytte de 2 omdrejningstal ved effektopgivelserne på hk og Nm?
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 88 Svar: 224
hvor har du det fra i selve grillen?
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 25 Svar: 153
Fronten er faktisk taget fra en mercer, og så er den svejst til at, så bukket på plads, og så er den blevet spartlet.
Men en 760 Turbo intercooler, puha puha, det ville jeg sku gerne finde, der er mange af dem i Italien, da kravene dernede ikke var så slemme. Men de sidste b230ET motore var fandme også gode, med smedede stemplet, Smedet Krumtap, Olie køling af stempler og så videre og så videre.
Men min har da også intercooler he he
maj 2006
Følger: 16 Følgere: 28 Biler: 5 Emner: 12 Svar: 1.160
De gamle volvoér kan man bare tage røven på de andre , for de flytte sig sku.
dec 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 133
rigtig fin vogn, og fremfor alt en ærlig tekst, fedt du indrømmer at pengene ikke er så store så du har måtte sætte et andet filter på end K&N respekt til det.
Du har ret i at det er en sjælden vogn, men så skulle du prøve at lede efter en 760 Turbo intercooler, Den er endnu svære at finde..
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 88 Svar: 224
Det ser sgu godt ud med din front.
hvordan har du lavet det?
Få noget nyt indtræk hehe
men velkommen