{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Lexus IS300 TTE Sport [SOLGT] 2003

18.770 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

JS79
Mand | 45 år | Oprettet: 21. nov 2008


Lexus IS300 TTE Sport [SOLGT]

Årgang:
2003
Motor:
2JZGE VVT-i - 3,0 R6 24v

Basic den samme som sidder i Supra MKIV N/A, bare med VVT-i, DLi og lidt anden ECU og et Lexus mærke på toppen.

5 Trins automatgear med Steptronic ved rattet, 3 programmer for automatisk skift; snow, normal og sport/power, samt de sædvanlige bjergprogrammer (3, 2 og L)

I "normal mode" skifter den som enhver anden bil med automatgear, blødt og komfortabelt, antispin sætter ind når det er nødvendigt og speederrespons er almindelig.

I "sport mode" ændres programmet, således at speederrespons er væsentlig kvikkere, gearskiftetiden er også hurtigere og antispin er ikke så restriktiv.

I "snow mode" er speederresponsen meget blød og forsigtig, gearskifte er silkeblødt og det skifter ikke mere end max et gear ned ved kickdown, desuden er antispin hele tiden på vagt.

Emission: 256g/km (fabriks opgivelser)
Km/l: 9,3km/l (fabriks opgivelser)

Jeg kører i snit ca. 9km/l
Hestekræfter
228hk/168kW @ 5800rpm frabriksangivelser
296nm @ 3800rpm frabriksangivelser

Så blev den målt:
236hk@5801rpm
304nm@3991rpm


Præstationer:

0-100 6,8 sek. målt med highspeed kamera og GPS
Topfart 248km/t målt med GPS (Ja.. den kører hurtigere end fabriksspec..?! - målt med 4 pers. + oppakning på vej hjem fra Frankfurt en nat.)
Fælge
Sommerfælge er Lenso PD2 8½x19" ET40 monteret med kølepasta op mod anlægsflade på skiver.

Født med 18" BBS.

Boltcirkel er 5 x 114.3mm indpressning er std. ET50, hulmål er 60,1mm
Dæk
Sommerdæk: 235/35ZR19 Roadstone N3000.

Født med 225/40-18.
Undervogn
Sænket med TTE 30mm (Toyota Team Europe)
Std. Dobbelt Wishbone ophæng
RWD
296mm ventileret skiver fra Black Diamond og dobbeltstemplet bremser for med Black Diamond Predator klodser
307mm skiver fra Black Diamond og dobbeltstemplet kaliber bag med Black Diamond Predator klodser

Skiver er monteret med kølepasta op mod anlægsflade på fælge
Bilstereo
JVC EXAD KW-AVX800 DVD/CD/SD/USB/Tuner
Org. højtalere, 4 stk foran 2 stk bagtil, de er ok, men skal skiftes til noget bedre.
Styling
Ingen
Interiør
Std. fuld eljusterbare sports læder/alcantara med side airbag.
Speedomenter alá Carl Zeiss ;)
Ekstra tilbehør
Standard udstyr:

- Antispin
- ESC/VSC
- 6 airbags
- Isofix beslag
- Varme i forrude
- Retractable mirrors
- Aut. nedblændeligt bakspejl
- Aut. nedblændelige sidespejle
- Cruise control
- Klima
- Bremseassistent
- Tågelys
- Læderrat
- Udendørs termometer
- Org. Xenon
- Læder/Alcantara sæder
- 2x armstøtte
- Servostyring
- El justerbare spejle
- El justerbare sæder (fuld justerbare)
- El-ruder
- Fj. betj c-lås m. trunk åbning på remote
- TTE rustfast sportsudstødning
- Aut. højdejusterbare forlygter
- Lygtevasker
- Sædevarme
- 3x nakkestøtte bag
- 4x kopholder
- 2x belyst makeupspejl
- 4x El ruder
- Tågelys
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Nysynet d. 23-11-2009 uden anmærkninger.

Biler er en "understatement" bil og ikke en "se-her-kommer-jeg" bil.. hvilket er meningen med det hele..
Jeg har ikke brug for at larme og lave hjulspin for at få opmærksomhed.

Der er pt. kun en lille håndfuld IS300 Sedan'er på danske plader!

Lexus lavede deres ungdommelige sportsmodeller i form af IS200/300 og en temmelig sjælden IS500, som pandang til BMW 3 og 5 serien.
Desuden en MEGET sjælden TTE IS430 Kompressor (kun et registreret eksemplar + nogle få homebuild), som er en IS300 hvor TTE har lagt en GS 430 4.3 V8 motor ned i, sammen med en kompressor, resultat, over 500hk ;)

IS står for Intelligent Sport

Idag hedder afløserene: IS250 2,5V6 (ny IS200), IS350 3,5V6(ny IS300), IS220d som er en 2.2 D4D Diesel og så IS-F 5,0V8, som er deres BMW M5 killer ;) - "F´et" er for Fuji, som er deres testbane.

Lidt om IS modellens begyndelse
Lexus tog undervognen fra Supra MKIV og brugte mange timer på at optimere både undervogn og bilens balance på Nürnbergringen, det har resulteret i nærmest perfekt balance og en sublim undervogn.
Vægtfordelingen er 52% for og 48% bag!!
Herefter tog de motoren fra en 2002 Supra og smid en 5 trins aut. gearkasse på med steptronic styring.

Bilen kører som en drøm, potent, støjsvag og luxus ;)

Engang Lexus, ALTID Lexus!


Testkørsel af Lexus IS300 TTE Sport hos tidligere ejer, inden jeg købte den. (Artikel udarbejdet af mig)


Idag har jeg på trods af extremt dårligt vejr på Fyn, fået lov til at tage Nichlas´s lækre Lexus IS300 Sport på en testtur i Odense og omegn.

Jeg har nedenunder prøvet at beskrive oplevelsen så godt som muligt.. jeg har sikkert glemt noget.. men bær over med mig.. mentalt sidder jeg stadig i bilen ;)

Da jeg testede bilen og mens jeg sidder og skriver dette, har jeg hele tiden i hovedet hvordan en BMW 330 E46 touring eller Audi A4 3.0 Multitronic af samme kaliber kører og føles. (jeg har haft lejet begge biler gennem erhverv)

Vi har aftalt at mødes hos McD ved afkørsel 52 Odense, da jeg ankommer står Nichlas og nogle af hans gutter allerede ude i kulden.. de er lige ankommet, bilen står faktisk pæn, i betragtning af det danske vintervejr.. salt, salt og anden møg.

Jeg ser nærmere på dyret, og selvom det "bare" ligner en IS200, aner man at der er mere.. tag ikke fejl.. her er store bremser og let øget sporvidde, det er som om at den bare virker mere muskuløs.. selvom karossen er helt identisk med lillebror IS200, målmæssigt.

Bilen har et maskulint design uden at være vulgær som amerikanerne, linierne er helt fremme i tiden og "Lexus lygterne" bagtil passer bare 100% til den bil.. få dem nu af jeres Toyota Corolla og Honda Civic derhjemme ;)
Den er diskret underspillet i sin fremtoning, men man er ikke i tvivl.. her er power og potens
Xenon, lygtevaskere er her std. sammen med aut. højdejusterbare forlygter.

Og hvis man er i tvivl om bilens intentioner, så bliver de også straks gjort til skamme idet man åbner motorhjelmen, der er tydeligt aftryk af en DEL mere muskler end på en IS200.

Motoren; 3.0 R6 24v 2JZGE er i sit grundprincip den samme som fra den velkendte Supra, som vi alle efterhånden har set på lærredet.. denne er dog uden Turbo, i stedet er der monteret VVT-i, effekten ender på 228HK og 298NM, iflg. Toyota. Jeg er ikke i tvivl ;)
Desuden er der her benyttet drive-by-wire teknik til spjældet for at sikre optimal trækkraft og samspil med det sublime automatgear, uanset speederposition, load og omdrejninger.

I denne model er motoren sat sammen med en sublim 5 trins automatgearkasse, den skifter silkeblødt eller lige når man ønsker det, ved et let tryk på en af steptronic knapperne på rattet.
Man kan yderligere vælge mellem snow eller sport program, som ændrer hvor aggressivt antispin systemet skal gribe ind og hvorledes gearskiftene skal foretages, man kan også slå antispin helt fra.

Hvis man lader elektronikken klare skiftene bliver man mødt med et system der kan læse tanker, for den skifter 100% som man selv ville have gjort det, der kan bare ikke blive bedre!

Kræfterne fra den utrolig tyste, men maskuline motor fortsætter fra gearkassen ud til baghjulene hvor den nemt bliver afsat til fremdrift, præstationerne er ikke racerbilspræget, men er pæne for en bil i den klasse; 0-100 er på papiret overstået på 7,4sek og jeg vil påstå at de i den virkelige verden nærmere er under 7.. og lyden.. den lyder bare godt.. ! Tyst, men potent!

Bilen er opbygget med dobbelt wishbone ophæng både for og bag, det er bare noget der virker, selvom det er en forholdsvis tung bil (1450kg) kører den mere fiks om hjørner end min lille sænkede Corolla på 925kg, Nichlas har valgt at smide et sænknigssæt på for synet skyld, det har ikke ændret på komforten, det har bare tilføjet en dejlig xtra snert af sportslighed.

Iøvrigt er bilen i perfekt balance 52/48 er forholdet, hvilket må siges at være noget nær ultimativt, Lexus har brugt meget tid på udvikling af undervogn på Nünbergringen, det er altså seriøst!
Bremserne er udstyret med ABS og EBD (Electronic Braking Distribution) som balancere nødvendig bremsekraft til de krævede hjul, de er iøvrigt identiske med dem fra Supraen, her er selvfølgelig også ESP som standard ;)

Bilen er fra fabrikken født med TTE udstødning og 18" BBS fælge med 225/40-18 dæk, der er plads til 20" og 235/35 for og 285/30 bag.


Nå.. nu er det tid til at se nærmere på kabinen.

Dørene springer lette og elegante op, uden andet end et simpelt let ryk i håndtaget, og når man lukker efter sig er der kun et kontant *klap* og ikke en masse raslen, eller lign. Man siger at de lukker "som på en mercedes", jeg håber at det er en ny mercedes, for dem jeg har kørt i var ikke noget at råbe hurra for..

Indenfor er bilen beklædt med sort dellæder og alcantara fra fabrikken, instrumenteringen ligner noget "Tag Heuer" eller "Cars Zeiss" kunne have designet, det er bare lækkert at se på og noget man ikke ser andre steder.

ALT sidder bare hvor det skal, og idet man sætter sig ned i sædet skal man ikke først til at rokke sig på plads.. man SIDDER på plads.. det er bare komfort og støtte de rigtige steder, sæderne er el-justerbare i alle retninger og har sportsaner i form af lændestøtte osv.

Bilen har ALT i udstyr.. jeg gider slet ikke nævne det.. to much to list.. men her er alt.

Der er virkelig også kræset om det std. monterede lydsystem, Nichlas havde dog skiftet den org. radio med en doubleDIN enhed fra JVC, der kunne alt muligt.
Højtalerne og de indbg. forstærkere rækker rigeligt til behagelig nydelse i det daglige brug, men selvfølgelig er det ikke et solidt dunk i mellemgulvet som til en koncert der leveres.. bevares.. det her er direktør diskresion og ikke gdebrian niveau ;)


Vi tar lige en testtur..

Idet jeg drejer nøglen springer motoren velvilligt igang og falder øjeblikkelig til tomgang..og jeg er nød til at se på omdrejningstælleren for at få bekræftet at den virkelig rotere.. for der er ingen vibrationer eller lyd længere.. et kort dap på speederen fortæller dog at der er liv i stalden.. og det er nogle adrætte heste der er indlogeret, det føles allerede idét man stille triller ud fra McD og ud på vejen, man skal ikke træde ret meget på speederen før man får respons og det er her det lækre kommer ind i billedet.. gearene og hvornår de skifter gør at den er extrem behagelig at køre i, den skifter tidligt så den ikke skal pines, og vil man.. så træder man bare pinden i kælderen, elektronikken og motoren kvittere med et kick-down og du sendes velvilligt afsted!

At køre bilen er som en leg, det hele er der hvor du har brug for det og bilen opfører sig som en atlet på vejen, ikke noget med dovne krængninger eller tungt styrtøj, der er respons øjeblikkelig!.

Rent støjmæssigt kan du føre en samtale i en elendig mobil med dårlig dækning mens du kører 200km/t uden problemer..

Der er ikke så meget at sige om køreegenskaberne end at de er absolut sublime og til enhver tid klasser bedre en Audi og BMW´en!, Audi´en er egentlig ikke nævneværig her, da den slet ikke har samme konstruktion.

Rent kabine feel mæssigt, er den ikke helt på højde med Audi og BMW af samme kaliber, misforstå mig ikke, det er virkelig en lækker kabine og nogle gode materialer, men Toyota skinner igennem.. desværre..
Heldigvis sidder alle tingene de rigtige steder og ikke placeret med underlige vinkler som i BMW´en!?

Der er masser af plads på for og bagsæder, kabinen føles rummelig, selvom den er sort, det er mere end man kan sige om Audi´en..

Og så skal man lige til sidst huske på at denne bil koster mellem 70 og 90.000kr mindre end tilsvarende Audi/BMW.. (dagens brugtbilsvurdering)










Vil du se flere Lexus IS300 TTE Sport [SOLGT] til salg? Andre Lexus eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Lexus IS300 TTE Sport [SOLGT]
Annonce