Buick Roadmaster 1952
4.996 visninger
|
Oprettet:
Buick Roadmaster
Årgang:
1952
Motor:
8 cylindret rækkemotor på 320 kubiktommer med 4 portet karburator og den rigtige, klassiske Dynaflow gearkasse.
Dette er sidste år for den store rækkemotor, den lille motor kører et år mere, hvor efter Buick helt går over til at bruge V8 motorer, frem til 1961, hvor de også tilbyder en V6 motor, dog kun i den nye lille kompakte Buick Special.
Dynaflow automatgearkassen, har kun ét gear, og fungerer ved at olietrykket i gearkassen stiger og derved giver større fremdrift. 1948 er første år for denne gearkasse, og første år for en automatgearkasse hos Buick, og Dynaflow gearkassen kører frem til 1959, hvor den dog efterhånden er blevet revideret nogle gange.
Dette er sidste år for den store rækkemotor, den lille motor kører et år mere, hvor efter Buick helt går over til at bruge V8 motorer, frem til 1961, hvor de også tilbyder en V6 motor, dog kun i den nye lille kompakte Buick Special.
Dynaflow automatgearkassen, har kun ét gear, og fungerer ved at olietrykket i gearkassen stiger og derved giver større fremdrift. 1948 er første år for denne gearkasse, og første år for en automatgearkasse hos Buick, og Dynaflow gearkassen kører frem til 1959, hvor den dog efterhånden er blevet revideret nogle gange.
Hestekræfter
180 reklamerede SAE hestekræfter fra en 8 cylindret rækkemotor med et stk. 4 portet Rochester karburator, er hvis man bruger den officielle omregner det samme som 134,226 Kw. (1 SAE DIN hestekraft er lig 0,7457 Kw) Da hestekræfterne kører gennem en 1. generations Dynaflow automat gearkasse vil der være et meget stor energi tab, således at hvis man måler hestekræfterne på baghjulene, vil det målte hestekraft antal (eller Kw) være en hel del lavere.
Fælge
Standard fælge i original udførelse. 7 tommer bredde og 15 tommer i diameter. Til hver fælge (der er fire plus et i reserve) er der et styk heldækkende hjulkapsel (inkl. reservehjulet) hjulkapslerne er originale standard montering.
Dæk
Fælgene er alle fire monteret standard med 8.00x15 diagonaldæk med bred hvid side. På reservehjulet er der monteret et diagonaldæk med samme størrelse, dog uden slidbanemønster.
Undervogn
Helt original undervogn, bestående af skuefjedre i alle fire hjørner, med dertil hørende knæledsstøddæmpere. Tandstangsstyring uden servo er standard, og kardanen er fast integreret med gearkasse og bagtøj. Der er tromlebremser på alle fire hjul som standard og uden servo
Bilstereo
Der findes ikke nogen stereo i denne bil, med mindre man har både konen og svigermor med ude at køre. Der er dog en radio, det er en original monoradio og er af typen der skal varmes op før brug, da den er produceret før transistoren er opfundet og bruger derfor i stedet rør.
Styling
masser af stil, men ingen styling. er helt og aldeles som da den blev bygget i 1952 i Flint, Michigan i USA, kun på et punkt er der en mindre afvigelse fra originaliteten, se under interiør.
Interiør
Interiøret er original, med sofasæde for og bag. Beklædning er lysbrun velour og eneste afvigelse fra originaliteten er monteringen af 3 styk hofteseler på bagsædet, som bruges når jeg kører tur med mine tre sønner, som alle bør og skal være spændt fast under kørslen. Under normal transport er det ikke noget problem i en bil af denne størrelse at sidde tre personer på forsædet og tre på bagsædet, under festligere lag, kan man dog sagtens være flere.
Ekstra tilbehør
Da en Roadmaster er den dyreste Model fra Buick i dette år, så er udstyrslisten enomt lang, det er i 1952 muligt at tilkøbe til en Roadmaster som denne : Elektrisk-Hydraulisk motiverede ruder, og Elektrisk-Hydraulisk motiveret forsæde (kan kun købes i éen pakke, ikke hver for sig) samt servosstyring. Denne bil er ikke monteret med nogen af delene, Ruderne glider ubesværet op og ned ved at dreje på et lille håndtag, og trods en totalvægt på 2 ton, så er det ikke noget problem at manøvrere vognen, da det originale rat har en diameter der er dimensioneret til arbejdet.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
En meget velkørende Buick Roadmaster fra det herrens år 1952
Importeret fra Vancouver, B.C i Canada for et nogle år siden.
Efter at den er kommet hjem er der i den mellemliggende periode blevet udført nogle forbedringer på bilen, således at den i foråret 2007 var klar til at blive kørt til syn.
Den er ikke købt helt som den er på billederne. Der er udført en del pladearbejde, i allerbedste håndværksmæssige kvalitet. Bagtøjet er blevet renoveret med ny pakninger, pakdåser, lejer o.s.v. Alle bremsedele er helt nye hele vejen rundt og hovedcylinderen er renoveret. og den har fået helt ny udstødning fra manifold til halespids og renoveret og malet motorrum.
Der er blevet konstrueret et helt nyt anhængertræk, med aftagelig kugle, som er godkendt til 1500 kg
Denne Buick er top of the line modellen i 1952, en rigtig direktør-model med ekstra lange bagdøre, der giver god adgang til bagsædet og suverænt med benplads.
Den er absolut helt original med 8 cylindret rækkemotor og en sejtrækkende Dynaflow gearkasse
De diagonale dæk med bred hvid side er som de skal være på en bil af denne kaliber. Til sammen giver det en overlegen og suveræn sofaagtig kørestil.
Det er kun meget små detaljer der er kendetegnede for Buicks fra 1952, men de små detaljer giver, i mine øjne, en langt smukkere bil end årgangen før.
Således er for eksempel bagagerumsklappen ikke så flad som året før, og de små halefinner der dukker op i 1952, hjælper også med til en god afrunding af designet bagpå. Den klassiske "Sweepspear"- kromliste på siden af karrossen er også langt mere elegant, og kofangerhornene foran har fået en pænere afslutning
Teknisk set er der ikke de store forandringer, ud over at 1952 er første år med en 4 portet karburator i de store modeller som denne.
Denne Roadmaster kører som sådan en skal, en rigtig flyder med andre ord, lakken har dog set sine bedste dage, lige som at chrom'en kunne være bedre. Den er dog stadig rimelig præsentabel og gør en god figur når man stiller op til diverse arrangementer, hvor den altid skiller sig ud fra mængden.
Er man interreseret i amerikanske biler er man velkommen til at tjekke min blog : http://johnnybgoodedk.wordpress.com/
Importeret fra Vancouver, B.C i Canada for et nogle år siden.
Efter at den er kommet hjem er der i den mellemliggende periode blevet udført nogle forbedringer på bilen, således at den i foråret 2007 var klar til at blive kørt til syn.
Den er ikke købt helt som den er på billederne. Der er udført en del pladearbejde, i allerbedste håndværksmæssige kvalitet. Bagtøjet er blevet renoveret med ny pakninger, pakdåser, lejer o.s.v. Alle bremsedele er helt nye hele vejen rundt og hovedcylinderen er renoveret. og den har fået helt ny udstødning fra manifold til halespids og renoveret og malet motorrum.
Der er blevet konstrueret et helt nyt anhængertræk, med aftagelig kugle, som er godkendt til 1500 kg
Denne Buick er top of the line modellen i 1952, en rigtig direktør-model med ekstra lange bagdøre, der giver god adgang til bagsædet og suverænt med benplads.
Den er absolut helt original med 8 cylindret rækkemotor og en sejtrækkende Dynaflow gearkasse
De diagonale dæk med bred hvid side er som de skal være på en bil af denne kaliber. Til sammen giver det en overlegen og suveræn sofaagtig kørestil.
Det er kun meget små detaljer der er kendetegnede for Buicks fra 1952, men de små detaljer giver, i mine øjne, en langt smukkere bil end årgangen før.
Således er for eksempel bagagerumsklappen ikke så flad som året før, og de små halefinner der dukker op i 1952, hjælper også med til en god afrunding af designet bagpå. Den klassiske "Sweepspear"- kromliste på siden af karrossen er også langt mere elegant, og kofangerhornene foran har fået en pænere afslutning
Teknisk set er der ikke de store forandringer, ud over at 1952 er første år med en 4 portet karburator i de store modeller som denne.
Denne Roadmaster kører som sådan en skal, en rigtig flyder med andre ord, lakken har dog set sine bedste dage, lige som at chrom'en kunne være bedre. Den er dog stadig rimelig præsentabel og gør en god figur når man stiller op til diverse arrangementer, hvor den altid skiller sig ud fra mængden.
Er man interreseret i amerikanske biler er man velkommen til at tjekke min blog : http://johnnybgoodedk.wordpress.com/
Buick Roadmaster
mar 2006
Følger: 2600 Følgere: 2169 Biler: 55 Emner: 415 Svar: 4.946
sep 2010
Følger: 41 Følgere: 41 Biler: 1 Emner: 20 Svar: 153
apr 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Biler: 4 Svar: 5
Hej Johnny,
måtte lige give dig en ekstra høj, da jeg bare synes din Buick er så fin
/Danny
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1
Nice cruiser....
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 89 Biler: 11 Annoncer: 1 Emner: 5 Svar: 1.340
min stemme er blevet ændret til en høj stemme nu
mvh allan c",)
aug 2008
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 2
Det er altid rart at føle sig velkommen et nyt sted, heldigvis er jeg ikke sådan at provokere, men jeg håber da at jeg får tid til at kigge inden for hos de af jer der har kommenteret min ankomst her på GALLERIET, og læse om jeres biler.
jun 2007
Følger: 146 Følgere: 146 Biler: 5 Emner: 76 Svar: 286
en nice slæde... Gal mann, det får sku en høj
dec 2008
Følger: 1 Følgere: 98 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 249
Super flot buick, men er sq enig med andre med teksten, der må være meget mere at skrive om sådan en klassiker og lidt flere billeder kunne også være rart. Men du fik alligevel en høj, for flot er den jo.
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 36 Biler: 4 Emner: 4 Svar: 25
høj herfra alt for fed klassiker...
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 24 Biler: 21 Emner: 9 Svar: 16
Gal en Flot bil elsker biler med former!!
Men meget mere tekst vi vil jo gerne vide noget om sådan en sjælden bil!! og nogle flere billeder ville være fedt!!
Men du for en høj hvis der kommer lidt mere!!
okt 2007
Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 106 Svar: 672
Det er sku da fra Fredericia F24 tankstationen
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 89 Biler: 11 Annoncer: 1 Emner: 5 Svar: 1.340
din bil få desvære kun en lav stemme pga den dårlige info,
stemmen kan laves om til en høj stemme hvis du kommer med noget bedre info på bilen
mvh allan
aug 2005
Følger: 77 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 24 Svar: 250
Det fatter jeg heller ikke at den kan......
Der skal være godt med tekst til bilen, og det er der sletter ikke her
aug 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 65 Svar: 139
kan den bil komme ind med så dårlig en profil ! ?
aug 2005
Følger: 77 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 24 Svar: 250
Det er brugerne selv, der byder bilerne velkommen.
Du kan som standard tildele 1 velkomst- eller afvise-point for de biler, der afventer optagelse, forudsat at du selv har en bil der er stemt ind.
At bilen bliver afvist, kan skyldes én eller flere af følgende årsager:
- Bilen er ikke oprettet med tilstrækkelige oplysninger.
- Der er ikke oprettet nok billeder til bilen - Det anbefales at oprette mindst 5 billeder.
- Billederne er af for dårlig kvalitet.
- Billederne er ikke af selve bilen
- Der må ikke oprettes midlertidige billeder med tekst som f.eks. 'Billeder kommer snart'.
- Mistanke om ejerskab af bilen.
- Tekst eller billeder indeholder stødende materiale.
- Bilen er oprettet som salgsannonce.
- Der er hjemmeside-adresser/logoer på billederne (copyright)
Du er altid velkommen til at prøve igen, men husk at jo mere beskrivende oplysninger og billeder - jo større er dine chancer for at blive optaget.
feb 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 6 Emner: 22 Svar: 57
det med tekst fuck det. det kan vi ik bruge til så meget det er billederne det heder jo sjovt nok også bilGALLERI..
feb 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 6 Emner: 22 Svar: 57
dejlig gammel bil men mangler fler billeder
apr 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 3 Svar: 1
det er da ikke optimalt at byde dig velkommen med så lidt info.
skriv da lige noget mere..
den er jo ellers totalt pisse fed. men vil ikke byde dig velkommen med så lidt tekst
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 5 Emner: 20 Svar: 62
Meget mere tekst
jul 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 7 Emner: 129 Svar: 621
det var sku ikke meget du ved om så fin en bil