{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Buick Roadmaster 1952

4.996 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Johnny B.  Goode
Mand | 61 år | Oprettet: 11. aug 2008


Buick Roadmaster

Årgang:
1952
Motor:
8 cylindret rækkemotor på 320 kubiktommer med 4 portet karburator og den rigtige, klassiske Dynaflow gearkasse.
Dette er sidste år for den store rækkemotor, den lille motor kører et år mere, hvor efter Buick helt går over til at bruge V8 motorer, frem til 1961, hvor de også tilbyder en V6 motor, dog kun i den nye lille kompakte Buick Special.
Dynaflow automatgearkassen, har kun ét gear, og fungerer ved at olietrykket i gearkassen stiger og derved giver større fremdrift. 1948 er første år for denne gearkasse, og første år for en automatgearkasse hos Buick, og Dynaflow gearkassen kører frem til 1959, hvor den dog efterhånden er blevet revideret nogle gange.
Hestekræfter
180 reklamerede SAE hestekræfter fra en 8 cylindret rækkemotor med et stk. 4 portet Rochester karburator, er hvis man bruger den officielle omregner det samme som 134,226 Kw. (1 SAE DIN hestekraft er lig 0,7457 Kw) Da hestekræfterne kører gennem en 1. generations Dynaflow automat gearkasse vil der være et meget stor energi tab, således at hvis man måler hestekræfterne på baghjulene, vil det målte hestekraft antal (eller Kw) være en hel del lavere.
Fælge
Standard fælge i original udførelse. 7 tommer bredde og 15 tommer i diameter. Til hver fælge (der er fire plus et i reserve) er der et styk heldækkende hjulkapsel (inkl. reservehjulet) hjulkapslerne er originale standard montering.
Dæk
Fælgene er alle fire monteret standard med 8.00x15 diagonaldæk med bred hvid side. På reservehjulet er der monteret et diagonaldæk med samme størrelse, dog uden slidbanemønster.
Undervogn
Helt original undervogn, bestående af skuefjedre i alle fire hjørner, med dertil hørende knæledsstøddæmpere. Tandstangsstyring uden servo er standard, og kardanen er fast integreret med gearkasse og bagtøj. Der er tromlebremser på alle fire hjul som standard og uden servo
Bilstereo
Der findes ikke nogen stereo i denne bil, med mindre man har både konen og svigermor med ude at køre. Der er dog en radio, det er en original monoradio og er af typen der skal varmes op før brug, da den er produceret før transistoren er opfundet og bruger derfor i stedet rør.
Styling
masser af stil, men ingen styling. er helt og aldeles som da den blev bygget i 1952 i Flint, Michigan i USA, kun på et punkt er der en mindre afvigelse fra originaliteten, se under interiør.
Interiør
Interiøret er original, med sofasæde for og bag. Beklædning er lysbrun velour og eneste afvigelse fra originaliteten er monteringen af 3 styk hofteseler på bagsædet, som bruges når jeg kører tur med mine tre sønner, som alle bør og skal være spændt fast under kørslen. Under normal transport er det ikke noget problem i en bil af denne størrelse at sidde tre personer på forsædet og tre på bagsædet, under festligere lag, kan man dog sagtens være flere.
Ekstra tilbehør
Da en Roadmaster er den dyreste Model fra Buick i dette år, så er udstyrslisten enomt lang, det er i 1952 muligt at tilkøbe til en Roadmaster som denne : Elektrisk-Hydraulisk motiverede ruder, og Elektrisk-Hydraulisk motiveret forsæde (kan kun købes i éen pakke, ikke hver for sig) samt servosstyring. Denne bil er ikke monteret med nogen af delene, Ruderne glider ubesværet op og ned ved at dreje på et lille håndtag, og trods en totalvægt på 2 ton, så er det ikke noget problem at manøvrere vognen, da det originale rat har en diameter der er dimensioneret til arbejdet.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
En meget velkørende Buick Roadmaster fra det herrens år 1952
Importeret fra Vancouver, B.C i Canada for et nogle år siden.
Efter at den er kommet hjem er der i den mellemliggende periode blevet udført nogle forbedringer på bilen, således at den i foråret 2007 var klar til at blive kørt til syn.

Den er ikke købt helt som den er på billederne. Der er udført en del pladearbejde, i allerbedste håndværksmæssige kvalitet. Bagtøjet er blevet renoveret med ny pakninger, pakdåser, lejer o.s.v. Alle bremsedele er helt nye hele vejen rundt og hovedcylinderen er renoveret. og den har fået helt ny udstødning fra manifold til halespids og renoveret og malet motorrum.

Der er blevet konstrueret et helt nyt anhængertræk, med aftagelig kugle, som er godkendt til 1500 kg

Denne Buick er top of the line modellen i 1952, en rigtig direktør-model med ekstra lange bagdøre, der giver god adgang til bagsædet og suverænt med benplads.
Den er absolut helt original med 8 cylindret rækkemotor og en sejtrækkende Dynaflow gearkasse
De diagonale dæk med bred hvid side er som de skal være på en bil af denne kaliber. Til sammen giver det en overlegen og suveræn sofaagtig kørestil.

Det er kun meget små detaljer der er kendetegnede for Buicks fra 1952, men de små detaljer giver, i mine øjne, en langt smukkere bil end årgangen før.
Således er for eksempel bagagerumsklappen ikke så flad som året før, og de små halefinner der dukker op i 1952, hjælper også med til en god afrunding af designet bagpå. Den klassiske "Sweepspear"- kromliste på siden af karrossen er også langt mere elegant, og kofangerhornene foran har fået en pænere afslutning

Teknisk set er der ikke de store forandringer, ud over at 1952 er første år med en 4 portet karburator i de store modeller som denne.

Denne Roadmaster kører som sådan en skal, en rigtig flyder med andre ord, lakken har dog set sine bedste dage, lige som at chrom'en kunne være bedre. Den er dog stadig rimelig præsentabel og gør en god figur når man stiller op til diverse arrangementer, hvor den altid skiller sig ud fra mængden.

Er man interreseret i amerikanske biler er man velkommen til at tjekke min blog : http://johnnybgoodedk.wordpress.com/

Vil du se andre Buick eller bare brugte biler?
Kommentér på:
Buick Roadmaster
Annonce