Audi A2 3L 1.2 TDI 2004
16.600 visninger
|
Oprettet:
Audi A2 3L 1.2 TDI
Årgang:
2004
Motor:
1.2 TDI
Hestekræfter
61
Fælge
14" Magnesium med hjulkapsler
Dæk
14"
Undervogn
Audi Space Frame (Se beskrivelse)
Bilstereo
Consert 2
Styling
Tonede ruder, Fuldautomatisk klima
Interiør
Sort i sort
Ekstra tilbehør
Sort stue, Fuldaut. Klima, Højde just. forsæder, Varme i sæder, El just. spejle, Servo, Elruder for, Udtageligt Splitbagsæde, Dobbelt baggagerumsbund, Bagagerumsdækken, Tonede ruder, 8 højtalere, Oliefyr, med SMS-start, Komfortblink, Rødt LED-lys på gulvet, C-tec ladestik i baggagerum, Armlæn over midterkonsol, cigarstik ved bagsæde, cigarstik i baggagerum, Bosch stik, under baggagerum til F.eks. 220/230v, 2 kopholdere.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Tysk import 2005 model
Den køre 25 på literen ved blandet kørsel og op til 40 på literen ved landevejskørsel. Den køre MEGET behageligt og er en luksus bil i ECO klassen. Bare rent mums, for os som er til ECOkørsel.
Audi A2 er den dag i dag indehaver af verdensrekorden for den mest brændstoføkonomiske firedørs bil.
Da bilen blev lanceret i 1999 var den forud for sin tid - måske en anelse for meget forud, idet den blev opfattet som futuristisk. Den dag i dag er designet moderne, tidssvarende, og samtidigt tidsløst smukt.
Bilen blev første gang fremvist i 1997 som studie med navnet Al2, dette hentyder til at karosseriet er af aluminium. Den er bygget med det patenterede Audi Space Frame system, forkortet kaldet ASF.
Denne teknik blev inden da kun anvendt i Audi A8 luksuslimousiner, idet produktionsudgifterne er enorme sammenlignet med almindelige stålkarosser.
Audi A2 1,2 Tdi er den dag i dag indehaver af verdensrekorden for den laveste vindmodstand for seriebiler, idet 3 liter udgaven kan præstere en værdi på 0,25 cw.
Audi byggede i 1998/99 i Neckarsulm en helt ny fabrik til A2erens produktion. Der var en kapacitet på over 60.000 biler pr år, men modellen solgte langt fra som ventet, den var i købernes øjne alt for dyr.
Audi A2 blev ofte prisbelønnet, den fik f. eks.
Innovationspreis der deutschen Wirtschaft (2000)
European Aluminium Award (2000)
Auto der Vernunft (2002)
Design Preis der Bundesrepublik Deutschland (2002)
Fra 2003 til 2006 var bilen nummer 1 i ADACs statistik, dvs det var bilmodellen med færrest driftstop.
Først efter produktionsstoppet i midten af 2005 kom efterspørgslen for alvor i gang, idet tiderne var ændrede. Brandstofpriserne var steget, og miljøbevistheden var blevet hvermandseje.
I dag er A2eren en meget efterspurgt brugt bil med høj værdistabilitet.
Ialt blev 6,555 Audi A2 3L med 1,2 Tdi-motor produceret.
Audi A2 er ikke som alle de andre...
Mange tekniske løsninger i din Audi A2 er ikke de samme som i resten af bilparken. Bilen indeholder mange smarte tekniske finesser, som du kan få glæde af. Interesserer du dig ikke for det - så nyd bare at køre i bilen - Audi A2 kan blive til en vane...
Servicemodulet
Hvis du er vant til at åbne forklappen på din bil for at fylde sprinklervæske på eller for at kontrollere olien, så vil du blive overrasket. I din A2 trækker du ligeledes i håndtaget for motorrummet - og kun plastikskjoldet bagved Audi-ringene åbner sig. Klap det såkaldte kølergitter ned. Du ser en oliepind og muligheden for at påfylde olie og sprinklervæske.
Idéen bagved konstruktionen er, at forklappen kun åbnes, når der er brug for service, efter 30.000 km. I dagligdagen kan du nøjes med at åbne servicemodulet.
Åbning af forklappen
Hvis du har lyst til at se i motorrummet, skal du dreje i de to spændeskruer i hver side under serviceklappen (kølergitteret, åbning som beskrevet ovf.). Herefter kan du løfte hele forklappen af og du har et meget let tilgængligt motorrum.
Motoren er på flere måder støjdæmpet. Foran rattet ser du beholderen for kølervæske. Bemærk at du kun må efterfylde med G12. Bruger du anden kølervæske risikerer du at ødelagge slanger og pakninger.
Åbning af tankdæksel
I B-stolpen, dvs den stolpe, hvor førerdøren falder i lås, sidder en lille knap. Tryk på den og tankklappen i din Audi A2 vil åbne automatisk.
Batteriet
Du kan finde batteriet i bagagerummet under bundpladen.
Eco-modus
Alle Audi A2 3L har en Eco-tast. Den sidder altid i venstre side af midterkonsolen. Trykker du på eco-tasten, lyser der en grøn skrift "Eco" i instrumentet, hvis bilen er i Drive-stilling. Hverken i tiptronic, bakgear, neutral eller stop fungerer dette.
Kører din Audi A2 3L i Eco-programmet, reagerer motorstyringen anderledes end i normalt køremodus.
Under almindelig acceleration skifter den allerede ved 3000 omdrejninger til næste gear - ved voldsomme accelerationer, hvor speederen er trykket i bund - det såkaldte kick down - drejer den dog stadigvæk til 4200 omdrejninger før den skifter gear.
Hvis man slipper speederen i Eco-modus, udkobler gearkassen, og motoren går i tomgang mens bilen ruller. Du kan høre det og se det på omdrejningstælleren. Træder du på bremsen eller speederen, kobler den ind igen.
Vigtigt er det, at du ikke bruger Eco, når du kører i bjergene, idet du ikke har en motorbremse, når du kører ned ad bjergene.
En anden funktion for Eco er, at den begrænser Audiens topfart til 155 km/h.
Start/Stop-funktionen er ligeledes en del af Eco-modus. Holder du f. eks stille foran en lyskurv og holder foden på bremsen i mere end 3 sekunder, går motoren ud. Slipper du så bremsen igen, går motoren i gang med det samme, uden at du skal røre tændingsnøglen eller foretage dig andet.
Alle Audi A2 1,2 Tdi 3Ls målinger for brændstoføkonomi er foretaget i Eco-modus. Kører du med tiptronic eller i normal modus, er forbruget højere. Gearkassen er ikke et automatgear
Fejlagtigt tror de fleste, at en Audi A2 3L har automatgear i klassisk forstand med converter og planethjul. Det er ikke korrekt.
Gearkassen i en Audi A2 3L er i princippet en helt almindelig manuel gearkasse, svarende til en letvægtsudgave af gearkassen i Polo 6N-serien.
Dermed er der også en ganske almindelig kobling - men ingen koblingspedal.
Gearskiftet fungerer alligevel fuldautomatisk - hvis ikke man kører i tiptronic. Når styreboksen har beregnet, at tiden er inde for et gearskift, aktiveres den hydrauliske koplingscylinder og der kobles ud. Gangstilleren, der igen drives af hydraulik, skifter så gear og derefter kobler bilen ind igen. Nye Audi A2-ejere klager en gang imellem over at bilen opfører sig som en kænguru, og at de er helt uforberedt på gearskiftet. Har man kørt Audi A2 3L i et stykke tid, er man vant til at kunne styre gearskiftet med speederen og man har fået erfaring med, hvornår hydraulikken skifter.
Audi A2 3L 1,2 Tdi har bordcomputer
Prøv dig frem med at trykke på knappen på viskerarmen. I displayet i midten af instrumentet kan du se de forskelige visninger og fuktioner.
Tiptronic
Vil du selv overtage gearskiftet, så skub gearvælgeren fra kørestillingen over til venstre. Her kan du ikke køre i Eco-modus, da du selv har overtaget styringen. Skift gear opad ved at skubbe gearvælgeren frem, og nedad ved at skubbe den mod bilens bagende. Symbolerne er "+'" og "-".
Tiptronic kan være en god idé ved overhaling, men du kan også bruge kick down-funktionen, det har samme effekt.
Motoren
Audi A2 1,2 Tdi 3L har en næsten uopslidelig 1199 ccm motor, der kun har 3 cylindre.
Til forskel fra de fleste andre dieselmotorer i personbiler er motorblokken ikke af støbejern, men ligeledes produceret i aluminium. Dette medfører ikke kun en lav vægt, men kan ligeledes være forklaring på den store holdbarhed.
I mange dieselbiler er motoren sammensat af støbejern og en alutop. Når den opvarmes, er materialeudvidelsen af alu og jern forskellig. Dette kan medføre, at der i opvarmingsfasen opstår spændninger, der i sidste ende kan medføre beskadigelser, især af topstykket. Det er f. eks. kendt at gamle Golf diesel-modeller kunne have små revner i topstykket mellem ventilerne.
Alle disse problemer er ukendte for Audi A2 3L-ejere, idet blokken og topstykket udvider sig under opvarmning på samme måde.
Trailerdrift
Audi A2 3L 1,2 Tdi er ikke godkendt til trailerdrift. Skal du flytte rundt på en masse ragelse, kan du vælge en af de andre udgaver med f. eks 1,4 L-motor eller en af benzinudgaverne. Her må du gerne bruge dit træktøj.
Rapsolie
Din Audi A2 3L kan, uden at den tager skade, køre på rapsolie. Du skal dog regne med at dieselfilteret betydeligt oftere skal udskiftes.
Vi tager hermed ikke stilling til om det er lovligt eller ej at køre på rapsolie.
Alubremser
Din Audi A2 3L er udstyret med alukalipre på forbremserne for at spare vægt. Disse fungerer problemfrit.
Audi A2 3L har alutromler på bagbremsen, ligeledes for at spare på bilens egenvægt. Funktionaliteten af disse alutromler er i top, men det har desværre vist sig at bagbremserne, selvom de fungerer perfekt, kan støje lidt, når der bremses. Dette sker især når bremsen er kold.
Dette kan ikke afhjælpes, idet det er materialebetinget. Hvis bremserne støjer meget og også gør det i varm tilstand, skal bremsbakkebelægningen kontrolleres, også en Audi A2 skal en gang imellem have nye bremsebakker og af og til nye bremsetromler.
Bundskjold
Det er vigtigt at skjoldet under motoren er i orden. Dels for at beskytte motorrummet, dels for at formindske vindmodstanden.
Audi A2 er verdens første - og indtil videre eneste bil, der i storserie er produceret med et rent aluminiumskarosseri. Enkelte producenter af luksusbiler i små styktal havde prøvet dette før. Audi havde samlet en del erfaring med A8-modellen, der dog kun blev fremstillet i beskedne styktal.
Aluminium opfører sig på mange måder anderledes end stål, og der skulle en del udviklingsarbejde til at kunne producere aluminiumskarosser, der var mindst ligeså sikre som de traditionelle stålkonstruktioner.
Audi kom frem til det patenterede Audi Space Frame system (ASF) der kunne klare alle krav, dog med en stor vægtbesparelse.
Det er samtidig kendt fra stålkarosser, at rust svækker bilens kollisionssikkerhed markant med bilens alder, mens aluminium som regel har betydelig mindre risiko for svækkelse, der skyldes korrosion.
Dette er ligeledes forklaringen på, hvorfor selv Audi A2-modeller af de allerførste produktionsår oftest stadigvæk ligner nye biler. Tidens tand er betydelig mere nådig ved Audi A2s alukarosse.
ASF karossen er opbygget af rammer, der bliver svejset sammen til et bur, der giver bilen stivhed og kollisionssikkerhed så passagererne er beskyttede. Der er anvendt mere end 1000 nitter, 30 meter lasersvejsning og 20 meter WIG svejsning på hver eneste Audi A2 karosseri - udført af robotmaskiner, således at der ikke optræder større tolerancer. Det er første gang i verdenshistorien at denne teknik er blevet anvendt i dette omfang.
Ved produktionen af VW Lupo valgte fabrikken kun at anvende de dyre letvægtsmaterialer i 3 liter udgaven, mens Audi A2 uanset udgave er produceret med ASF alukarossen. NCAP crashtesten endte som en lidt langtrukken historie. I første omgang fik Audi kun fire stjerner for modellen. Derefter blev modellen, denne gang monteret med airbags, på Audis regning testet på ny og klarede fem stjerner. NCAP bibeholdt dog de fire stjerner, idet Audi forlangte merpris for airbagsene, der dermed ikke var med i serieudstyret.- læs mere info om dette på NCAPs hjemmeside.
Alle Audi A2, uanset motor, indeholder f. eks følgende sikkerhedselementer:
ABS
ASF karosseri
Selestrammere
Højdejusterbare seler
4 airbags (optionalt 6)
Højdejusterbare forlygter
Deformeringszoner
Sikkerhedsglas
Nakkestøtter til alle passagerer
3-punktseler på bagsædet
2 elektriske indvendigt justerbare sidespejle
ASR eller ESP
Tågebaglygte
Højdejusterbart rat
Afblendbart bakspejl
Bremsealarm
Airbagalarm
Håndbremsealarm
Sprinkleralarm
Sikkerhedsratstamme
Deformerbart instrumentbræt
Brandhæmmende materialer i interiøret
Fodrum i 2 niveauer
Batteri i bagagerumsbunden
Fjernbetjent tankdæksel
Forsikring
Selv nybegyndere kan forsikre deres Audi A2 Diesel for kr. 4.500 årligt.
Grøn ejerafgift - Vægtafgift
Vægtafgift er egentlig et forkert udtryk. For alle biler der første gang er registreret efter den 1.7.1997 opkræves der udelukkende grøn ejerafgift.
Denne er afhængig af bilens brændstoføkonomi og driftmiddel.
En Audi A2 3L 1,2 Tdi koster halvårligt kr. 80,-
Den køre 25 på literen ved blandet kørsel og op til 40 på literen ved landevejskørsel. Den køre MEGET behageligt og er en luksus bil i ECO klassen. Bare rent mums, for os som er til ECOkørsel.
Audi A2 er den dag i dag indehaver af verdensrekorden for den mest brændstoføkonomiske firedørs bil.
Da bilen blev lanceret i 1999 var den forud for sin tid - måske en anelse for meget forud, idet den blev opfattet som futuristisk. Den dag i dag er designet moderne, tidssvarende, og samtidigt tidsløst smukt.
Bilen blev første gang fremvist i 1997 som studie med navnet Al2, dette hentyder til at karosseriet er af aluminium. Den er bygget med det patenterede Audi Space Frame system, forkortet kaldet ASF.
Denne teknik blev inden da kun anvendt i Audi A8 luksuslimousiner, idet produktionsudgifterne er enorme sammenlignet med almindelige stålkarosser.
Audi A2 1,2 Tdi er den dag i dag indehaver af verdensrekorden for den laveste vindmodstand for seriebiler, idet 3 liter udgaven kan præstere en værdi på 0,25 cw.
Audi byggede i 1998/99 i Neckarsulm en helt ny fabrik til A2erens produktion. Der var en kapacitet på over 60.000 biler pr år, men modellen solgte langt fra som ventet, den var i købernes øjne alt for dyr.
Audi A2 blev ofte prisbelønnet, den fik f. eks.
Innovationspreis der deutschen Wirtschaft (2000)
European Aluminium Award (2000)
Auto der Vernunft (2002)
Design Preis der Bundesrepublik Deutschland (2002)
Fra 2003 til 2006 var bilen nummer 1 i ADACs statistik, dvs det var bilmodellen med færrest driftstop.
Først efter produktionsstoppet i midten af 2005 kom efterspørgslen for alvor i gang, idet tiderne var ændrede. Brandstofpriserne var steget, og miljøbevistheden var blevet hvermandseje.
I dag er A2eren en meget efterspurgt brugt bil med høj værdistabilitet.
Ialt blev 6,555 Audi A2 3L med 1,2 Tdi-motor produceret.
Audi A2 er ikke som alle de andre...
Mange tekniske løsninger i din Audi A2 er ikke de samme som i resten af bilparken. Bilen indeholder mange smarte tekniske finesser, som du kan få glæde af. Interesserer du dig ikke for det - så nyd bare at køre i bilen - Audi A2 kan blive til en vane...
Servicemodulet
Hvis du er vant til at åbne forklappen på din bil for at fylde sprinklervæske på eller for at kontrollere olien, så vil du blive overrasket. I din A2 trækker du ligeledes i håndtaget for motorrummet - og kun plastikskjoldet bagved Audi-ringene åbner sig. Klap det såkaldte kølergitter ned. Du ser en oliepind og muligheden for at påfylde olie og sprinklervæske.
Idéen bagved konstruktionen er, at forklappen kun åbnes, når der er brug for service, efter 30.000 km. I dagligdagen kan du nøjes med at åbne servicemodulet.
Åbning af forklappen
Hvis du har lyst til at se i motorrummet, skal du dreje i de to spændeskruer i hver side under serviceklappen (kølergitteret, åbning som beskrevet ovf.). Herefter kan du løfte hele forklappen af og du har et meget let tilgængligt motorrum.
Motoren er på flere måder støjdæmpet. Foran rattet ser du beholderen for kølervæske. Bemærk at du kun må efterfylde med G12. Bruger du anden kølervæske risikerer du at ødelagge slanger og pakninger.
Åbning af tankdæksel
I B-stolpen, dvs den stolpe, hvor førerdøren falder i lås, sidder en lille knap. Tryk på den og tankklappen i din Audi A2 vil åbne automatisk.
Batteriet
Du kan finde batteriet i bagagerummet under bundpladen.
Eco-modus
Alle Audi A2 3L har en Eco-tast. Den sidder altid i venstre side af midterkonsolen. Trykker du på eco-tasten, lyser der en grøn skrift "Eco" i instrumentet, hvis bilen er i Drive-stilling. Hverken i tiptronic, bakgear, neutral eller stop fungerer dette.
Kører din Audi A2 3L i Eco-programmet, reagerer motorstyringen anderledes end i normalt køremodus.
Under almindelig acceleration skifter den allerede ved 3000 omdrejninger til næste gear - ved voldsomme accelerationer, hvor speederen er trykket i bund - det såkaldte kick down - drejer den dog stadigvæk til 4200 omdrejninger før den skifter gear.
Hvis man slipper speederen i Eco-modus, udkobler gearkassen, og motoren går i tomgang mens bilen ruller. Du kan høre det og se det på omdrejningstælleren. Træder du på bremsen eller speederen, kobler den ind igen.
Vigtigt er det, at du ikke bruger Eco, når du kører i bjergene, idet du ikke har en motorbremse, når du kører ned ad bjergene.
En anden funktion for Eco er, at den begrænser Audiens topfart til 155 km/h.
Start/Stop-funktionen er ligeledes en del af Eco-modus. Holder du f. eks stille foran en lyskurv og holder foden på bremsen i mere end 3 sekunder, går motoren ud. Slipper du så bremsen igen, går motoren i gang med det samme, uden at du skal røre tændingsnøglen eller foretage dig andet.
Alle Audi A2 1,2 Tdi 3Ls målinger for brændstoføkonomi er foretaget i Eco-modus. Kører du med tiptronic eller i normal modus, er forbruget højere. Gearkassen er ikke et automatgear
Fejlagtigt tror de fleste, at en Audi A2 3L har automatgear i klassisk forstand med converter og planethjul. Det er ikke korrekt.
Gearkassen i en Audi A2 3L er i princippet en helt almindelig manuel gearkasse, svarende til en letvægtsudgave af gearkassen i Polo 6N-serien.
Dermed er der også en ganske almindelig kobling - men ingen koblingspedal.
Gearskiftet fungerer alligevel fuldautomatisk - hvis ikke man kører i tiptronic. Når styreboksen har beregnet, at tiden er inde for et gearskift, aktiveres den hydrauliske koplingscylinder og der kobles ud. Gangstilleren, der igen drives af hydraulik, skifter så gear og derefter kobler bilen ind igen. Nye Audi A2-ejere klager en gang imellem over at bilen opfører sig som en kænguru, og at de er helt uforberedt på gearskiftet. Har man kørt Audi A2 3L i et stykke tid, er man vant til at kunne styre gearskiftet med speederen og man har fået erfaring med, hvornår hydraulikken skifter.
Audi A2 3L 1,2 Tdi har bordcomputer
Prøv dig frem med at trykke på knappen på viskerarmen. I displayet i midten af instrumentet kan du se de forskelige visninger og fuktioner.
Tiptronic
Vil du selv overtage gearskiftet, så skub gearvælgeren fra kørestillingen over til venstre. Her kan du ikke køre i Eco-modus, da du selv har overtaget styringen. Skift gear opad ved at skubbe gearvælgeren frem, og nedad ved at skubbe den mod bilens bagende. Symbolerne er "+'" og "-".
Tiptronic kan være en god idé ved overhaling, men du kan også bruge kick down-funktionen, det har samme effekt.
Motoren
Audi A2 1,2 Tdi 3L har en næsten uopslidelig 1199 ccm motor, der kun har 3 cylindre.
Til forskel fra de fleste andre dieselmotorer i personbiler er motorblokken ikke af støbejern, men ligeledes produceret i aluminium. Dette medfører ikke kun en lav vægt, men kan ligeledes være forklaring på den store holdbarhed.
I mange dieselbiler er motoren sammensat af støbejern og en alutop. Når den opvarmes, er materialeudvidelsen af alu og jern forskellig. Dette kan medføre, at der i opvarmingsfasen opstår spændninger, der i sidste ende kan medføre beskadigelser, især af topstykket. Det er f. eks. kendt at gamle Golf diesel-modeller kunne have små revner i topstykket mellem ventilerne.
Alle disse problemer er ukendte for Audi A2 3L-ejere, idet blokken og topstykket udvider sig under opvarmning på samme måde.
Trailerdrift
Audi A2 3L 1,2 Tdi er ikke godkendt til trailerdrift. Skal du flytte rundt på en masse ragelse, kan du vælge en af de andre udgaver med f. eks 1,4 L-motor eller en af benzinudgaverne. Her må du gerne bruge dit træktøj.
Rapsolie
Din Audi A2 3L kan, uden at den tager skade, køre på rapsolie. Du skal dog regne med at dieselfilteret betydeligt oftere skal udskiftes.
Vi tager hermed ikke stilling til om det er lovligt eller ej at køre på rapsolie.
Alubremser
Din Audi A2 3L er udstyret med alukalipre på forbremserne for at spare vægt. Disse fungerer problemfrit.
Audi A2 3L har alutromler på bagbremsen, ligeledes for at spare på bilens egenvægt. Funktionaliteten af disse alutromler er i top, men det har desværre vist sig at bagbremserne, selvom de fungerer perfekt, kan støje lidt, når der bremses. Dette sker især når bremsen er kold.
Dette kan ikke afhjælpes, idet det er materialebetinget. Hvis bremserne støjer meget og også gør det i varm tilstand, skal bremsbakkebelægningen kontrolleres, også en Audi A2 skal en gang imellem have nye bremsebakker og af og til nye bremsetromler.
Bundskjold
Det er vigtigt at skjoldet under motoren er i orden. Dels for at beskytte motorrummet, dels for at formindske vindmodstanden.
Audi A2 er verdens første - og indtil videre eneste bil, der i storserie er produceret med et rent aluminiumskarosseri. Enkelte producenter af luksusbiler i små styktal havde prøvet dette før. Audi havde samlet en del erfaring med A8-modellen, der dog kun blev fremstillet i beskedne styktal.
Aluminium opfører sig på mange måder anderledes end stål, og der skulle en del udviklingsarbejde til at kunne producere aluminiumskarosser, der var mindst ligeså sikre som de traditionelle stålkonstruktioner.
Audi kom frem til det patenterede Audi Space Frame system (ASF) der kunne klare alle krav, dog med en stor vægtbesparelse.
Det er samtidig kendt fra stålkarosser, at rust svækker bilens kollisionssikkerhed markant med bilens alder, mens aluminium som regel har betydelig mindre risiko for svækkelse, der skyldes korrosion.
Dette er ligeledes forklaringen på, hvorfor selv Audi A2-modeller af de allerførste produktionsår oftest stadigvæk ligner nye biler. Tidens tand er betydelig mere nådig ved Audi A2s alukarosse.
ASF karossen er opbygget af rammer, der bliver svejset sammen til et bur, der giver bilen stivhed og kollisionssikkerhed så passagererne er beskyttede. Der er anvendt mere end 1000 nitter, 30 meter lasersvejsning og 20 meter WIG svejsning på hver eneste Audi A2 karosseri - udført af robotmaskiner, således at der ikke optræder større tolerancer. Det er første gang i verdenshistorien at denne teknik er blevet anvendt i dette omfang.
Ved produktionen af VW Lupo valgte fabrikken kun at anvende de dyre letvægtsmaterialer i 3 liter udgaven, mens Audi A2 uanset udgave er produceret med ASF alukarossen. NCAP crashtesten endte som en lidt langtrukken historie. I første omgang fik Audi kun fire stjerner for modellen. Derefter blev modellen, denne gang monteret med airbags, på Audis regning testet på ny og klarede fem stjerner. NCAP bibeholdt dog de fire stjerner, idet Audi forlangte merpris for airbagsene, der dermed ikke var med i serieudstyret.- læs mere info om dette på NCAPs hjemmeside.
Alle Audi A2, uanset motor, indeholder f. eks følgende sikkerhedselementer:
ABS
ASF karosseri
Selestrammere
Højdejusterbare seler
4 airbags (optionalt 6)
Højdejusterbare forlygter
Deformeringszoner
Sikkerhedsglas
Nakkestøtter til alle passagerer
3-punktseler på bagsædet
2 elektriske indvendigt justerbare sidespejle
ASR eller ESP
Tågebaglygte
Højdejusterbart rat
Afblendbart bakspejl
Bremsealarm
Airbagalarm
Håndbremsealarm
Sprinkleralarm
Sikkerhedsratstamme
Deformerbart instrumentbræt
Brandhæmmende materialer i interiøret
Fodrum i 2 niveauer
Batteri i bagagerumsbunden
Fjernbetjent tankdæksel
Forsikring
Selv nybegyndere kan forsikre deres Audi A2 Diesel for kr. 4.500 årligt.
Grøn ejerafgift - Vægtafgift
Vægtafgift er egentlig et forkert udtryk. For alle biler der første gang er registreret efter den 1.7.1997 opkræves der udelukkende grøn ejerafgift.
Denne er afhængig af bilens brændstoføkonomi og driftmiddel.
En Audi A2 3L 1,2 Tdi koster halvårligt kr. 80,-
Audi A2 3L 1.2 TDI
mar 2008
Følger: 1
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 75 Biler: 14 Emner: 31 Svar: 378
maj 2006
Følger: 16 Følgere: 28 Biler: 5 Emner: 12 Svar: 1.161
Nypris A2 2005 = 271.650kr
Nypris 2002 VW Lupo 3L = 179.997kr
Nypris 2005 VW Lupo 3L = 184.162kr
Nyprisen var heftig årgang taget i betragtning og som brugt idag Skal man stadig betale en voksen sum penge for en ordenlig én , men kvalitet koster nu engang.
jan 2004
Følger: 209 Følgere: 203 Biler: 6 Emner: 294 Svar: 10.837
Har lige købt en meget fin 1,4TDI model til mine forældre. De er sygt glade for den og det meget praktiske karros den har. De var lidt kede af at skulle af med deres Lupe 3L pga den var for lav at stige ind i. Men de er blevet helt pjattet med deres A2.
Syntes også det er en fantastisk og smart bil på mange områder i dagligagen.
Fed og oplysende takst du har fået lagt ind :o)
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Det lader til du har styr på facts omkring bilen. Jeg har hørt en fugl synge om at grundet de nye afgiftregler for "grønne" biler skulle de være vildt billige i afgift når man importerer dem. Er dette noget du kan be- eller afkræfte kunne se din var importeret. Hvad gav du for den der hvor du købte den og hvad betalte du i afgift ?
sep 2005
Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 16
Hmm.... hvor godt er godt, hvis det er for meget?
Jeg synes det er fint, for det er en speciel bil.
F.eks. er den MEGET dyr at producere, fordi den er fremstillet af materialer, der er meget dyrere end de materialer, der normalt anvendes til alm. biler. Nu husker jeg desværre ikke tallende, men det var vist noget med at produktionsprisen, er den samme som en Audi A4. Dette er jeg dog usikker på...
feb 2007
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 2
Herfra kig evt forbi min T5
sep 2005
Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 16
ECO klassen betyder biler under ECOkvalificeringen.
DVS alle de biler der køre langt på literen og er miljørigtige.
Denne bil er sat til 3L Diesel på 100 km
Der af navnet Audi A2 3L 1.2 TDI
okt 2008
Følger: 70 Følgere: 69 Biler: 8 Emner: 4 Svar: 12
Stemmer du ikk lige på min polo i min udfordring
Så smider jeg en høj x)
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 34
hva betyder ECO klassen ? hehe
sep 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 5 Emner: 211 Svar: 1.490
Audi A2 er en rigtig flot bil!
aug 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 52 Svar: 435
Lad nu være med at brokke jer.
Det er sku da for fanden et galleri det her.
Hvis man vil vide noget om bilen, så går man jo herind og læser om bilen. Og her står det hele om den her ECO racer.
sep 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 5 Emner: 211 Svar: 1.490
Hey, fed Audi, sådan skal jeg have når jeg skal bruge mere plads.. Har du købt den hos Eurobiler? Tænker på det med forsikringen..
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 45 Svar: 222
Hvis der står for lidt brokker folk sig, nu brokker de sig sq over at der står for meget..
jun 2008
Følger: 36 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 33
fin bil, men kan du ikke skrive lidt mere under bemærkninger,
der står jo næsten intet ? haha
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 51
En hel stil du har flettet sammen her, det er næsten alt for meget af det gode
okt 2005
Følger: 37 Følgere: 45 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 311
men det er fandme for meget det derikke for at være grov men der er alt for meget tekst kort det op så ville det passe bedre
apr 2003
Følger: 4 Følgere: 7 Biler: 9 Emner: 18 Svar: 3.010
velkommen
en markant ændring i forhold til igår.
Fedt at se flere billeder af den!